|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
AG Kniggit

Ble Medlem: 01 Okt 2006 Innlegg: 452 Bosted: Tovengen, Askim
|
Skrevet: Fre Jul 11, 2008 11:14 pm Tittel: Treningsdagbok for Unik |
|
|
Vel, da begynner jeg på Unik sin nye treningsdagbok. I de siste ukene har det vært mye greier her, så det har blitt lite ridning... Jeg har hatt konstant dårlig samvittighet for alle hestene, hundene og drivhuset og alt. Men noen ganger må man bare prioritere annerledes enn hva som var tenkt, og sånn er det bare. Nå begynner det da og gå tilbake til normalen, jeg har begynt å få tilbake litt energi og med energien, kom heldigvis lysten til å ri også tilbake. Nå som Maiken har overtatt Al, så trenger jeg heller ikke å tenke på at jeg må ri opp to hester igjen. Jeg skal nemlig bare ri opp en hest ;o) Og det har jeg begynt med nå.
Unik har tapt seg litt i denne friperioden, han har ikke mistet noe særlig muskler, men det lille ekstra fettet jeg endelig hadde klart å få på han, er bort igjen ;o( Men nå vet jeg jo hvordan jeg skal få det på han igjen, så de tar nok ikke så lang tid.
Første gangen jeg red han igjen, så var han stiv og vond og ri. Han protesterte og hoppet og stampet mer enn han ikke gjorde det. Mitt problem da, er at når hesten blir/er stiv, så stivner jeg mer og mer også. Og særlig nå var det ille. Iom jeg ikke hadde ridd på flere uker var kroppen min blitt stivere, jeg hadde begynt å få vondt i ryggen, var stiv i skuldre og nakke, noe som medførte hodepine og jeg hadde også vondt i knær og armer. Bare sorgen mao (bare vent dere jyplinger som sitter og flirer over gamle kjærringer nå ;o) - deres tid kommer!!!!) Så når Unik stivnet, så ble jeg enda stivere og da blir jeg jo hard i ridningen min, og hesten blir enda stivere og det blir en j*vla runddans man ikke så lett kommer ut av. Jeg hadde hodepine, høye skuldre og vond korsrygg når jeg var ferdig. Og ikke noen god følelse siden jeg VISSTE at det var mye min skyld at det gikk så dårlig, og ikke minst min skyld at han hadde stått så lenge og blitt stiv. Stakkars meg og stakkars Unik.
Maiken hjalp meg litt på vei en dag, da hun sa "mamma, kan du ikke bare ri han uten og kreve noe i starten, ha det litt morro i stede - når du ler og smiler, da slapper Unik av og går kjemperolig..." Og det var jo sant! Takk Maiken. (Det er av sine egne man skal få det fra ;o) Men likevel trengte jeg jo og få ridd han opp... Og ba da Maria (tidligere eier til Laszlo) om hjelp. Hun har laaaaange ben, flink til å ri med setet og flink til å ri løsgjørende. Hun red Unik i to dager, og da var han ute av den verste "myra" og jeg kune sette meg opp på han og begynne og ri igjen ;o) Takk for hjelpen Maria.
I forgårs var det første gang på veldig veldig lenge at det var gøy og ri igjen, jeg brukte magemusklene så det tilslutt var vondt i dem, jeg klarte og gjennomføre det jeg skulle, startet og jobbet lenge i skritt, både versader, traverer skjenkelvikninger og rettridning. Det samme i trav, men uten og kreve full samling av han. Ville ha han dyp og frem - så han fikk strekke seg skikkelig ut. I galoppen bare lekte vi egentlig, byttet litt og økte og bremset, red åttetall med og uten bytter, litt kontra osv. Men jeg var ganske sikker på at jeg ville få problemer med å ri han dagen etter, for jeg visste jeg hadde mye annet som skulle ordnes, så jeg brukte god tid på å ri han lang og dyp på slutten, så jeg ikke skulle få stiv hest igjen etter en dags fri. Og da vi var ferdige var han svett både her og der. OG virket veldig fornøyd! Han fyllte litt i høyre kode bak, så jeg spylte det lenge og la på kjøleleire. Nydusjet hest la seg rett ned og rullet seg lenge og vel da han kom ut i hagen sin ;o)
I går ble som ventet, ikke tid til å ri, bare masse stress.
I dag har jeg ridd igjen, og fortsatte med det samme arbeidet som forrige dagen, og det fungerte slett ikke så galt. ;o) Fremdeles litt stiv, særlig på høyre hånd, så jeg jobbet mye med det. Han ble forøvrig veldig veldig stiv i galoppen et øyeblikk, og jeg var sikker på at han plutselig var blitt dønnstiv igjen, skada eller et eller annet kjempegalt... Men så gikk han jo i kryssgalopp, sjelden har jeg vært så glad for det ;o) Så det problemet var lett og fikse. Og jeg gleder meg allerede til å ri i morgen igjen. En herlig følelse. Fremdeles litt fyllt i bakbeinet, men mye mindre enn forrie dagen. Spylte med kaldt vann og maserte med coolgel.
Vi har forøvrig fått ridebane nå, 22 x 62 m - den er utrolig fin å ri på, og det er utrolig deilig å ha fått litt mere plass.
AG _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net
Sist endret av AG den Lør Jul 12, 2008 8:19 am, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne White Lady

Ble Medlem: 06 Apr 2005 Innlegg: 11228 Bosted: Eriksbråten, Skotterud
|
Skrevet: Lør Jul 12, 2008 5:57 am Tittel: |
|
|
Så fint at dere er i gang igjen, det var godt å høre. Og det ser jo fint ut også.
Hanne _________________ Den som jobber mye med å gjøre de enkle tingene godt, vil klare å gjøre de vanskelige tingene enkelt. |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Søn Jul 13, 2008 12:22 am Tittel: |
|
|
Fin jobbing i dag også. Hadde egentlig tenkt å ri på morgenen, men det var så ustabilt vær, så jeg valgte å drøye litt for å se om det ble bedre. Og da ble det så varmt, at jeg bestemte meg til å vente til utpå kvelden til det kjølnet litt ned. Som sagt som gjort. Hadde nok annet å gjøre likevel jeg ;o) Vienna fikk stellet sitt, full pussing, spyling av vondt ben, massasje med arnika, varmebandasje på og ut i det lange gresset igjen. Hun ble jo snytt for sommerbeitet i år fordi hun skal vær i ro pga betennelse i beinet. Så jeg har laget litt ekstra beite til henne mellom hennes og Uniks beite. Så nå har hun stått og stappet i seg langt gress et par dager hun også ;o)
Alle hestene står ute hele døgnet nå, såsant det ikke er skikkelig drittvær, da tar jeg dem inn. De trives veldig godt, tilogmed Unik som egentlig er litt pingle ;o)
Hehe - men ikke pingle med katten da, han er jo MYE større ;o)
Vi begynte med laaang oppvarming i skritt. Først helt på lange tøyler, så samlet jeg han litt opp og red traverer og versader, litt skjenkelvikninger og masse store og små volter. I traven var han mindre stiv enn tidligere, så det går fremover. Men iom han har fyllt i bakbeinet de siste dagene har jeg ikke turdt og ri han skikkelig frem, så han var litt "kantete" i bevegelsene. Men etter å ha jobbet han mye i galopp - særlig kontra og versader/taverer, så løsnet han en del. Så han fikk roligere "flyt" i bevegelsene sine. Per og naboene kom ned og så litt på, og selv da var han stabil og rolig på banen. Selv når jeg gjorde øvelser på diagonalen rett mot der de stod. Flinke Unik det. Etter at vi var ferdig, så red vi en tur rundt jordet igjen (som i går og de andre dagene), og i dag var det første gang på lenge lenge at det ikke var noe problem å ri hele runden på lange tøyler. Han var helt rolig og uten hopp og sprett som han pleier. Deilig.
Da jeg tok av han beleggene og sjekket beinet hans, var det helt fint. Ikke fyllt i det hele tatt, men likevel valgte jeg å spyle det godt og massere med coolgel. Tar ingen sjangser nå. Men i morgen kan jeg ri han skikkelig frem hvertfal ;o)
Jeg har begynt å titte på resten av årets stevner, og har funnet tre-fire som jeg har lyst til å ri etter sommerferien. Håper og få til det da ;o) Og Maria kommer også til å ri han hele tiden mens jeg er borte, så det er nok stevneform på han i august. Jiha _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Man Jul 14, 2008 12:51 am Tittel: |
|
|
I dag sa Maiken til meg; "det er synd å si det mamma, men du er blitt dritgod til å ri"
Føler ikke for å skrive mer i dag jeg da ;o)))))) _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Fre Aug 01, 2008 9:19 am Tittel: |
|
|
Hjemme fra ferie igjen ;o) Borte bra, men hjemme best. Jeg har blitt brun, fet og litt lat, så jeg har litt og ta igjen. Maria har bodd hos oss mens vi har vært borte, og hun har ridd Unik hver dag ;o) - Takk til henne, nå har jeg hest som er i konkurranseform igjen. Driver og plukker ut noen stevner nå. Snakket med Erlend i går, og skal begynne og trene igjen til uken. Det blir godt.
Red en liten økt i går kveld (kom hjem 05.30 på morgenen i går, så innsatsen var deretter....) Brukte Maria sin sal, iom jeg egentlig skulle kjøpe den, satt fint på Unik, men jeg trivdes ikke i den, så da blir det ikke noe salkjøp der hvertfall. Uansett, Unik var i fin form, bar seg godt og ikke minst - han strakk seg godt ut og mot bittet hele tiden! Det var deilig. Ikke noe krøllehest i det hele tatt.
Skal ri med egen sal i kveld, alt for varmt for dem (eller hvertfall meg) til å ri nå på dagen. Gleder meg alt. _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Lør Aug 02, 2008 2:12 am Tittel: |
|
|
Da har vi hatt nok en økt ;o) Red med min egen sal i dag. Han var litt skvetten og urolig når jeg begynte. Jeg tror det er fordi han plages en del av fluene (stakkaren har fått sin egen pysjamans - fluedekken - han ser litt rar ut ;o) så han har mye sår og kuler rundt omkring. Jeg smører med hestesalve på sårene og sprayer med fluespray ellers, så det, sammen med dekkenet holder dem stort sett unna. Men altså, han var urolig når jeg begynte og ri, virket stiv og småkranglete. Jeg slet lenge på høyre hånd men han var akkurat som at han satt fast helt oppe i nakken - han vrangstillet seg der hele tiden. Og var kantete og stiv og ri på. Først begynte jeg og jobbe mye på den siden, med versdager og traverer, prøvde og få han ut av den kantetet rytmen. Men det ble egentlig bare verre, så jeg byttet hånd for å se om han var like ille der. Det var han forsåvidt, kanskje verre - så jeg tror problemet lå på vensre egentlig. Gjorde de samme øvelsen der, både i skritt og trav, og etterhvert så ble det bedre. Da ble han seff også bedre på høyre hånd. Jeg klarte etterhvert å få han til å bøye seg for skjenkel uten at han bare for av gårde, og klarte også å få en nogenlunde jevn takt. Så alt i alt fikk jeg hvertfal mere "tak" i han i dag. Så han var sånnsett bedre i dag en i går, men føler at det er et laaang vei hjem til han er fin i takten igjen.
Det jeg merker som er mucho positivt, er at han søker seg mye bedre frem og drar nesten i tøylene. Det er supert og se og kjenne, for han er jo utrolig flink til å krølle seg sammen, og det gjorde han ikke i det hele tatt i dag.
Takk til Amanda (Krelle) for beskrivende bilde. Jeg hadde hånden på plass som trykket meg bakover og jeg jeg fikk aktivert magemusklene til å holde meg rett i salen. Veldig veldig effektivt.
AG _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Tor Aug 07, 2008 4:23 pm Tittel: |
|
|
Nå er det fremgang og spore hos hest og rytter ;o) Jeg har kommet meg ut av feriemodusen og klarer og ri en effektiv time uten og bli utslitt. Jeg holder meg ganske så i ro i salen, og prøver og overlate jobbingen til Unik. Det resulterer i at han også slapper av og beveger seg smidigere og roligere. Føler at jeg har fått igjen kontakten med han. De siste dagene har jeg jobbet mye i skritt, gjort versader og traverer, skjenkelvikninger og bøyet og tøyet litt. Og i går fikk jeg resultater for det, da slapp han liksom på begge hender, og i dag kunne jeg både trave og galoppere i samme avslappede form. Har begynt å jobbe med økninger og samling i galopp, begynner å hjelpe. Rir også mye kontra og kjenner at det blir lettere og lettere for han. Det gjør også byttene lettere. Men noen ganger bytter han likevel så jeg føler at vi er en meter opp i været omtrent. Men det er jo litt gøy det også da.
Morro og ri igjen, morro og få det til og gleder meg til uken for da skal jeg ri for Erlend igjen. Og på lørdag skal jeg til Petter og skifte sko ;o)
Alle ekle flue-sår og -bitt begynner å bli bra, stort sett bare skorpene igjen. Men han er fortsatt litt irritert over de sårene han har inni ørene - de har forsynt seg godt av den tynne huden. Stakkar lille gutten min ;o)))) _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Tir Aug 19, 2008 8:34 pm Tittel: |
|
|
Grrr - vært syk igjen, astma og bronkitt. Får ikke ridd da vet dere. Prøvde, men blir bare liggende over halsen hans uten å få puste, snufs, så da er det bare å parkere hesten og seg selv. Ny runde med antibiotika, astmamedisiner og hvile. Fikk litt hjelp med Unik med noe longering, litt lett mosjonering på banen, men det ble også noen dager fri. Stakkars han skjønner vel ikke helt hva mutter driver med ;o) Men i dag kunne jeg prøve igjen, og bare jeg roet ned med en gang jeg ble varm og tett, så gikk det bra. Jobbet masse i skritt, fikk han fint i gjennom og han begynte å bære seg godt. Gjorde skritt-travoverganger uten at han fikk lov til å kaste seg frem med fremparten, fikk det veldig bra til. Gjorde litt trav-galoppoverganger med samme fokus. Det ble ikke en kjempelang økt, men det var en god økt, og Unik var fornøyd og skummet godt på bittet ;o) Regner med å kunne ri i morgen også. _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne White Lady

|
Skrevet: Tir Aug 19, 2008 8:44 pm Tittel: |
|
|
Ja, det er jommen MASSE bra trening å gi på den måten. Bra jobba. Og god bedring!
Klem
Hanne _________________ Den som jobber mye med å gjøre de enkle tingene godt, vil klare å gjøre de vanskelige tingene enkelt. |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Lør Aug 30, 2008 11:31 pm Tittel: |
|
|
Nå har det gått ganske bra en stund... Etter at jeg skrev sist, så gikk det enda noen dager før jeg kunne ri igjen - ble så sliten og hostet så fælt. Men nå er det over. Og Maria kom ned enda en gang og red Unik for meg, det er han som har værst for å stå stille i flere dager...
Nå har jeg ridd Unik hver dag i en uke - unntatt i går, da skulle han ha fri. Jeg føler at noe ikke stemmer - han virker litt halt på høyre side, uten at det er noe og se. Men han skumper liksom, men når jeg har fått ridd han litt og særlig med mye mykgjørende øvelser, så kommer han etterhvert i skikkelig i gang. Men han er litt hard og uvant å ri likevel - selvom om han på en måte virker som at han er i gjennom og jobber bra. Hmmm - jeg skjønner ikke helt dette. Er det fordi jeg har ridd ujevet i det siste, eller er det noe som plager han. Har uansett tenkt å ringe til vetten på mandag og be han komme og se på han.
Jeg har flere hester og ri om dagen, har fått låne en kalblods som heter Pilen og er 15 år. Han skal gå i undervisningen, men han har ikke vært brukt så mye i de siste månedene, så jeg har ridd han hver dag siden han kom hit sist søndag, untatt i dag - han må få en fridag også. Han har blitt ridd dressur før, og viser tydlig at han ikke har glemt alt ;o). Og så har han et kaldt hode og er veldig stødig - så regner med at han vil være en god erstatter for Vienna.
Maiken har begynt på ny skole og har kommet frem til at det blir for mye med hest også. Så jeg har Al om dagen også, jeg skal legge han ut for salg til mandag igjen. Er veldig lei for det, men syntes han fortjener mere bruk enn det jeg kan gi han. Og han er en flott hest! Håper jeg finne er god eier til han.
Forøvrig har naboen slått åkren sin, og vi får lov og ri der. Det er masse lange oppoverbakker og lange sletter. Så nå får hestene mye klatretrening. Og litt gøy hurragalopp ;o))))) _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Søn Aug 31, 2008 12:53 pm Tittel: |
|
|
Dagens ridning er unnagjort. Julie var her og red Al, og jeg hadde Unik. Først tok vi en lang tur på nabojordet. Først skrittet vi, så hadde vi litt kontrollert trav (Julie har IKKE lyst til å beine av gårde med Al sammen med en annen hest.. hehe, det går nemlig FORT) så galopperte vi ;o). Unik måtte jobbe, mens Al fikk gå så lang han ville ;o)
Det var litt hopp og sprett, mye er skummelt på høsten, særlig syntes Unik det. Det finnes morderfugler som i hans øyne er 7 m mellom vingene, har haitenner i nebbet og strømførende slegge på slep - kun til å klubbe i hodet på Unik, disse må man for all del prøve å rømme unna. Også finnes det lyder i skogen og i gresset, ofte ekko av egne skritt, disse lydene kommer som piler som skal borre seg inn i hele Unik, så de må man for all del prøve å rømme unna. Så finnes det ting på bakken i alle farger, kalles også ofte søppel - så som en tom bærepose, et sjokopapir, en liten gul plastdings osv... , disse ligger klare til å sprette opp og bite Unik når han ikke følger med, disse må man for all del prøve å rømme unna. Det verste er skumle skapninger på ca 100 m avstand, kalles ofte mennesker, enten på sykkel eller gående, disse har 100 m lange tenakler som de kan skyte ut fra kroppen sin får å kvele Unik, disse må man for all del prøve å rømme unna....... Trenger jeg og si mer. Heldigvis for meg, så har jeg ridd mye barback tidligere, og jeg har en relativt god balanse. Og heldigvis for Unik så har jeg en god feeling på ettergift, for når han kaster seg frem, til siden eller tilbake, så må jeg nødvendigvis holde han ganske hardt igjen, men i det øyeblikket jeg kjenner at jeg får kontakt med den fornuftige delen av hjernen hans så løsner jeg - Og det er lurt, hvis ikke så går han bananas, for han er da egentlig en høflig dansk herremann som ikke tåler så godt å bli tatt hardt i ;o) Herlige Unik!!!! Aldri en kjedelig dag med han.
Avsluttet på banen og fikk til det jeg hadde fore. Han virka mye reiner i dag, ikke noe skumping og ikke noe trykking. Byttet på å samle han og ri han dyp og rund. Jobbet mye med overganger, skritt-trav og trav-galopp og ned igjen. Gikk fint - flinke vi. _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Tor Sep 11, 2008 9:05 am Tittel: |
|
|
Vel, da har jeg fått det bekreftet - jeg er verdens dårligste hesteeier og jeg har sååå dårlig samvittighet. Unik er halt, han har antagelig vært det hele tiden mens jeg har prøvd å "jobbe han rein" og jeg er en d*itt!!!! Uhhhhh - syntes veldig synd på Unik jeg. For de som kjenner Lazslo, så er han litt som han. Han prøver å tilfredsstille så godt han kan - og gir ingen signaler på at det er vondt. Han topper ørene, jobber og er superflink. Og jeg har trodd han har vært stiv, og har jobbet løsgjørende med han - og fått en hest som har gått jevnet og flytende. Men altså - han har antagelig en betennelse i kode og kne på høyre forbein. Vetten jeg hadde her gjorde en bøyeprøve og ga han en delevis diagnose - samt ikke ri på 14 dager, gi kortison og så ser vi etter det. Men iom at det har vært litt greier en stund, så ba jeg om en halthetsundersøkelse på Vet.høyskolen - så vi venter på time dit nå. I mellomtiden har Unik fått en paddock nede ved trærne sine, så han ikke får løpt så mye, han syntes litt synd på seg selv (jeg syntes VEEEELDIG synd på han) men får så mye høy han kan proppe i seg, så han er litt fornøyd da.
Så inntil videre beholder jeg Al, så jeg har en hest å ri. _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne White Lady

|
Skrevet: Tor Sep 11, 2008 12:43 pm Tittel: |
|
|
Hm. Det er mulig at jeg kan hjelpe under opptreningen etterpå. Begynner etterhvert å få ganske mye erfaring med sånt. Si fra hvis du vil, så kan jeg komme etterhvert og se. Det har med bevegelsesmønster å gjøre, og måter å trene på igjen etterpå som vil være forebyggende.
Ikke plag deg selv med dårlig samvittighet, da, vi har vært der alle sammen.
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Tor Sep 11, 2008 1:24 pm Tittel: |
|
|
Takk Hanne, og ja det vil jeg gjerne. Kommer tilbake til dette når han er undersøkt skikkelig. _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
AG Kniggit

|
Skrevet: Man Nov 24, 2008 10:00 am Tittel: |
|
|
Første ridning på Unik - ENDELIG
Han er sprek som en loppe og ville alt annet enn å skritte, men det gikk da greit. Jeg skal til vet til fredag for ny kontroll, krysser fingrene for at det er blitt MYE bedre. Sist gang var ganske nedstemmende, da var han nesten 3 grader halt på v foran. Etter det har jeg satt sprøyter på han hver 4. dag med "husker-ikke-hva-det-heter" gitt han Cosequine, leiet, spylt og massert. I tillegg fikk han to KJEMPEstore hoven bakbein etter et rodeostunt i paddocken, så jeg har holdt på med jodbandasjer, spyling, leiling osv med de også. Nå står han uten bandasjer, setter bare på varmebandasjer etter at jeg har brukt han, vi spyler ikke fast mer, bare om jeg tror jeg ser noe jeg ikke vil se, han er ferdig med å få sprøyter, og det er slutt på å leie eller skrittelongere siden jeg nå faktisk kan sitte på han. Selvom jeg helst ikke gjør det uten å ha en der, han er faktisk GANSKE skrudd i toppen nå ;o))) Lille snille dressurherremannen min.
Kryss fingrene for oss til fredag da. [/b] _________________ De aller fleste kan sikkert gjøre alt jeg gjør bedre, untatt det å VÆRE meg!
www.anne-grethe.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|