Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 179 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: Trollspeilets Ares
PostPosted: Sat Dec 01, 2012 9:56 pm 
White Lady

Litt dustemikkel på jordet igjen idag, men det fikk han ikke lov til, så da sluttet han med det. Skritt og trav og over ryggen. Grei økt.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 19, 2013 12:59 pm 
White Lady

Siden sist oppdatering har Pelle trent Ares temmelig jevnlig. Det må til, for på grunn av alt tullet med testiklene til hesten, har han kommet lovlig sent igang med treningen, og har derfor ikke fått inn den grunnleggende lydigheten og grunntreningen han skulle ha hatt.

Nuvel, det er nå over. Han er voksen, og han skal heretter høre etter. Han er faktisk også enig, sånn en gang i blant ihvertfall. Det er ikke så lett kanskje, for en sånn diger tingest å¨akseptere at det er noen som kan sette ham på plass. Ingen hester ihvertfall, som vi har. Så han er generelt en drittsekk med kompisene i flokken, selv om han ikke skjønner det selv. Han er jo bare snill og vil leke. Og de andre går liksom litt i stykker inni... Sånn kan vi ikke ha det.

Men vi ser på det. Det virker som om han responderer bra på fornuftig lydighetstrening og innskjerping på presis trening. Han trenger å få baken på plass og ryggen til å funke riktig. Da blir han også mindre drittal i flokken. Mer voksen i hodet, på en måte.

Så igår piaffet han flere ganger i hånden med Pelle. Og det var lett for ham. Når han bare høre etter, og ikke bare lekte barn eller kålmark. Jeg mener, han kan gjøre levade alene og bare bli stående der. Så det står ikke på evnen, bare på viljen.

Og så har han begynt å høre også når det gjelder vanlige ting, som galoppfatninger og overganger. Det er IKKE lov å sprette i taket eller lage boinkaøvelser med en gang man blir bedt om noe man ikke har lyst til. Vi har begynt å skjønne at sånt er fy, og faktisk begynne å være konstruktiv. Ikke dårlig, Ares. Så da er vi på square one. Watch this space.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 30, 2013 11:14 am 
White Lady

Hugo har begynt å ta ansvar i flokken, og nekter Ares å bedekke Misty hele tiden. Misty er sliten, deppa og lei, og klarer ikke å forsvare seg mot det digre, "uskyldige" beistet. Ares har begynt å skjønne. Det er ikke greit å bare overkjøre alt og alle, en må liksom høre etter. Det fins en mellomting mellom å bare øse ut alt man tenker og føler og å være forskrekket over at noen mener noe annet.

Litt som enkelte mennesker som tar seg fryktelig nær av at andre også har en mening og går helt i hi. Ares har hatt det sånn overfor Pelle også noen dager. "Han der er slem, villikke være sammen med ham. Æsj." Hugo har også vært dumme hesten som er ekkel og ikke lar meg kose med Misty.

Men nå ser det ut som om han skjønner. "Aha! Det er bare at jeg skal slutte med akkurat den tingen. Det er ikke fordi de skal ta meg eller ikke liker meg. Hm. Jaja, det kan jeg jo. Det er jo ikke slutten på verden om jeg ikke får bedekke Misty eller leke med den som leier meg. Jaja. OK. Jeg får vel høre etter da."

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 05, 2013 10:49 am 
White Lady

Nå har Ares fått det for seg at han ikke vil inn i buret sitt om natten, og Hugo er med på notene. De har laget seg en slags pirat-gjeng, som tror de er kongene på haugen. Javel, men jeg er keiser. Så i natt fikk de løpe i dypsnøen alle sammen. Onde Hanne. Hvis du vil gå vekk, må du gå vekk mer enn du vil. Joho!

Ares var sta og trodde han var verdensmester fordi han er høyere og raskere enn meg. Men jeg er staere. Så da fikk både han og de to andre trimmet seg litt. Masse galopp på volte. :D

Og så var det inn i buret sitt og spise kraftfor. Nam, nam.

Han lærer vel. Det er inn i buret om natten eller eunuchy snip-snip. Så da får det bli bur. Ikke noe nedriving av gjerder og uekte barn her i gården lenger. Basta.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 06, 2013 12:31 pm 
White Lady

Skikkelig bra økt med Pelle i går kveld. Begynner å virkelig få takten inne i travet nå, og løsner alle de stedene hvor det har sittet fast. Gjør noen piaffesteg også, bare for å få koordinasjonen inn og bakbena på plass. Har ikke begynt med galopparbeid for fullt enda, det kommer nå når rygg og bakben er på plass.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 20, 2013 9:36 am 
White Lady

Pelle trener Ares jevnlig nå, og det begynner å bli, som de sier der han kommer fra. Han klarer å gå balansert, uten å krølle seg, og uten å falle sammen i lenden.

De sier om sånne hester som Ares at de er født til tøylen. Det er ikke sant. De er født BAK tøylen. Det har alltid vært et problem med ham at han ikke tar kontakten, og sniker seg bak, helt fra første longeringsstund. Og jeg er nater med at innspenningen skal være lang nok og at de skal strekke seg til den. Det har selvsagt heller ikke vært lett med det bakbeinet som har vært forhindret, og den skjevheten som har oppstått på grunn av det, har vært vanskelig for ham. Den voldsomme energien han har kan ikke komme frem til tøylen. Den bryter ut igjennom skjevheten, lenderyggen, og den alt for krummede nakken.

Jaja, får man ikke tatt det når man skal gjøre det, så får man gjøre det når man kan. Så Pelle gjør det nå. Og Ares er virkelig med på notene omsider. Han skjønner at dette er jo bra for ham. Blir utålmodig og eksploderer innimellom, men stadig mer og mer voksen og konsentrert. Innimellom blir det temmelig spektakulært trav, uten at det går på bekostning av balanse og parallellitet. Ikke lett! Men så hadde det jo ikke vært noe moro om det hadde vært lett...

Han fatter galopp til begge sider, men syns det er vanskelig å balansere seg, så Pelle jobber med skritt og trav så lenge, det er lettere for Ares den veien. Galoppen kommer greit den, når det ikke sitter fast noe sted lenger.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 28, 2013 9:48 am 
White Lady

Fy flate, jeg fikk tatt noen helt awesome bilder av Pelle og Ares i går. Skal få publisert når vi bare får ordnet formater og slikt, har lånt kamera. :) Moro. Og så skal jeg snart få skrevet en artikkel om å ri med kraft og atletisk bevegelse. Nå tror jeg at jeg har bilder som kan illustrere det. Flinke ektemannen min.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 28, 2013 2:41 pm 
White Lady

Her er bildene: http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 777&type=1

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 01, 2013 9:55 am 
White Lady

Ett av bildene her også:

Image

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 5:55 pm 
White Lady

Monika har vært på besøk her i ferien og har behandlet noen av hestene, blant andre Aresmann. Første gangen han har "gått igjennom kontrollen". Han har rett og slett vært for voldsom tidligere, sånn at behandlerne ikke har kommet til.

Masse trening med Pelle, sånn at han fungerer bedre i kroppen sin har hjulpet, og nå var han helt fin å jobbe med. Og Monika fant masse grums som helt sikkert har vært med på å gi ham de problemene vi har sett. Det blir veldig spennende å se hvordan det går når vi kan trene ham igjen.

Han er ihvertfall helt satt ut der ute. Jeg har sett ham ligge rett og og snorksove to ganger allerede, og jeg har knapt sett ham sove noen gang siden han ble stor. Klart han sover, men han pleier ikke å gjøre det så jeg ser. Og nå ligger han rett ut. Kan nok være en ting eller to å bearbeide nå ja...

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 03, 2013 11:35 am 
White Lady

Ja, Pelle red i går, og han kom igjennom til et nytt nivå. Ikke akkurat LETT, det må sies. Uha, jeg beundrer min ektemann for motet og balansen hans. Ares vil nemlig ikke forandre på seg sånn helt uten protester, og når han protesterer, så går bøljene høyt, for å si det sånn. Og så sitter Pelle oppå der og småkjefter og diskuterer med ham, som om de spilte kort og var uenige om reglene eller noe. Kan ikke annet enn å le. Det høres omtrent sånn ut:

Pelle: Nei, den tøylen er min, Ares. Du får den ikke. Nei. Jeg kan sitte her jeg. Ååååh... gi deg nå da. Lalalala.... Nei, den sitter fremdeles fast, du får den ikke.
Ares: *danser rundt, hopper og drar, rygger som en gærning og spretter rett i taket*
Pelle: Slutt da. Gå frem, det er ikke vanskelig, du må bare gi deg.
Ares: *boink! Dumme mann, slipp tøylen. Boink!*
Pelle: Lathans. Jeg vet du kan, du gjorde det i stad. Det er bare tungt. Er du en pingle? Skal vi bytte navn på deg? Trollspeilets Kim? Hæ?
Ares: Boink! Rygge! Snurr! Vri på seg!

Og så holder de på litt sånn til Ares skjønner at han må høre etter nå også, og stappe den rumpa den veien den skal, og ikke vrikke på den slik at han ikke belaster høyre hofte. Vi skjønner at det har vært vondt der før, og at det derfor er mye tyngre å belaste den istedet for å legge alt på venstre siden, men det hjelper altså ikke, det må være riktig, ellers blir det belastningsskader å kose seg med om noen år. Så derfor: Care at the beginning.

Og joda, han tok seg sammen, han er dessuten blitt veldig lydig og flink, så han hører etter, han skal bare vise hvor vanskelig det er først. Og så, etter en god stund med tøying, oppmyking og litt sånn tautrekking som beskrevet over, kom han på plass. Pelle klarte til og med å ri i lettridning i trav uten at Ares stakk av. Det har ikke gått før.

Pelle får alltid den utakknemlige oppgaven å være stuntrytter på de hestene som ingen andre får til, og som hiver av alle andre. Ikke noen lett oppgave, særlig fordi det blir lett å tro at det er han som gjør at de blir slik. Men det er det altså ikke. Jeg klarer ikke å longere Ares engang, jeg. Joda, jeg klarer selvsagt det, men ikke for å korrigere de tingene som virkelig sitter fast. Så da setter man en atlet oppå en atlet, og så lar man det ene nervesystemet vise det andre hvordan det skal gjøres. Drama blir det, for de er begge temmelig dramatiske av seg, men duverden så bra det ser ut.

Hanne (pysa som begynner å forstå noe av atletisk tankegang.)

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed May 08, 2013 7:15 pm 
White Lady

Jeg fikk en annen dyktig rytter til å ri Ares her en dag, og det var veldig interessant. Hun var enig i at det ikke var lett, nei. Det ble litt skritt, og så begynte Ares å true med å steile hvis han ikke fikk det som han ville. Og man sitter altså ikke på Ares når han begynner å true. Men Pelle gjør det. Uten problem. Flink mann.

Og nei, vi kommer ikke til å forsøke å trikstrene ham bort fra å true, nei. Problemet sitter i kroppen hans, og han må gå igjennom det. Og da må han få lov til å frike litt ut mens han gjør det. Jeg friker ut jeg også, når jeg må gjøre ting jeg ikke egentlig tør eller orker eller holder ut. Men med Pelle som støtte klarer jeg det også. Og slutter å pyse ut.

Alle var enige om at Ares er kul, og at han er awesome, og way beyond our league.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 13, 2013 10:32 am 
White Lady

Siden sist har jeg faktisk fått til å longere Ares i galopp uten at han boinker herfra og til himmels eller stikker av. Det er aldri for sent, gitt. Og Pelles ridning har virkelig hjulpet. Så får jeg hjelpe til med å longere også, for det ER unektelig tryggere å få bort sånt når man ikke er nødt til å sitte oppå..

Ares er utrolig morsom å jobbe med, for han er så lydhør, men han sier også klart og tydelig fra når det noe i veien eller noe han ikke vil. Ikke alltid så lett å vite hva som er hva, og noen ganger må jeg si til ham at han får prøve selv om det er vanskelig. Og da gjør han det. Og bråstopper, ser strengt på meg og sier: "Ser du? Det gikk ikke !!!" Og så må jeg le, og ber ham enda en gang, og så får han det til. Det er nytt. Han får faktisk lettere til galopp på høyre hånd enn venstre nå. Mange runder i galopp på høyre, nesten vanskelig å få ham til å ta en overgang ned. Så nå gjenstår det bare å få til venstre galopp uten protest, så er vi nok klare for ordentlig ridning.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 08, 2013 12:43 pm 
White Lady

Pelle og Ares galopperte til begge hender i går, og siden alt endelig virket, gjorde de likegodt noen piaffesteg og et galoppbytte. Riktignok via noen steg i trav, men det var to steg.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 31, 2013 7:52 am 
White Lady

Ares har hatt alt for mye fri i det siste. Men sånn må det bli når jeg ikke kan ri ham, og Pelle har hatt hendene fulle med Olavsfestdagene. Skulle ha longert litt, men det blir så liten tid. Usj. Men vi tar det igjen.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 179 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next