Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 09, 2011 1:09 am 
Blir nesten litt rørt! :-D

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 09, 2011 3:31 am 
Rider

Så utrolig gøy :) også må jeg si at jeg blir litt glad for å se pelle med hjelm på unghest :)

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid.

Mennesker som bryr seg om andre mennesker forandrer verden.

http://www.catie1.blogspot.com

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 09, 2011 3:02 pm 
Marshal

Jeg er nemlig ikke helt idiot. Bare nære på.

Pelle :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 09, 2011 8:55 pm 
Kniggit

Flotte "lille" langbeinhesten :)

Skikkelig ridehest på andre forsøket!
Det er det ikke alle som har :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2011 11:11 pm 
Marshal

Hei!

Har ridd Ares i dag også, og han virker rett og slett som om han kom ut fra den dype delen av genpoolen... Han har så mye trøkk og styrke oppover og fremover, og er så lett å få til ting med at jeg skjønner nesten ikke åssen det funker. Det er så bra at jeg godt kan forstå fristelsen ved å gå alt for fort frem.

Noen ting jeg må tenke på;

- Han har nokså lett for å knekke seg bak hånden. I kombinasjon med at han ikke akkurat er kjemperolig og lydig enda, er det lett å innvirke for mye forfra. Heldigvis har jeg endelig lært å ri hesten hele veien frem til hånden, så jeg skal vel klare å styre unna. Likefullt; Viktig å huske.

- Ta det piano med mengden trening.

- Huske å kreve nok med tanke på korrekt bevegelse og lydighet, samtidig med at jeg må kreve lite mtp steglengde og presisjon.

Sånn.

Ellers er det helt fantastisk morro å ha en sånn hest! Duverden.

Pelle

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2011 1:00 am 
Kniggit

wow! kjempe flott :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2011 10:51 am 
White Lady

Det er egentlig godt å se at avl funker. Han der har rimelig bra gener i stamtavlen sin, og det er så utrolig merkbart.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2011 5:22 pm 
Marshal

Hei!

Jeg red Ares i går også. 12/3.

Dette ble vel fjerde gang jeg red, og så har jeg sittet på ham en gang til. For de som teller slikt. :roll:

Han virker nå helt ok, og jeg kan trave i flere minutter av gangen på hver hånd. Han får fremdeles fluer i huet av og til, men mye sjeldnere, og det er mye lettere å korrigere. Jeg prøver å korrigere med sjenklene, og ri med lettest mulig sete. Lettridning "til og med". Er jo ikke så vanlig at jeg tyr til slikt, men det føles riktig her. Jeg har en veldig sterk følelse av at vi utdanner hestens skyvekraft nå, og det stritter imot min "natur" eller "vane" eller hva du vil kalle det, for jeg vil så gjerne ha hesten til å samle. Men han har så mye bæring gjennom den digre nakken og manken, så vi får få til denne skyvinga først. Spør om du vil vite mer om saken. Denne treningsdagboken er jo mest for at JEG skal skjønne den! :D

Ares har fremdeles lett for å korte seg opp foran. Blir spennende å se om jeg klarer å fortsette å holde ham Frem til Hånden.

Det er utrolig morsomt å ri ham, og helt utrolig "draining". Slik hadde jeg det lenge med Brasil også, men han har nå vist seg å gi meg mer energi enn han koster å ri. Jeg håper det er den veien det vil gå med Ares også.

Herlig og skremmende. Jeg tror ikke det skal stå på hestematerialet lenger nå, for å si det sånn.

Pelle

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2011 8:38 pm 
Marshal

Hei!

Ares har vært til pers i dag igjen. Han er så flink at det er en fryd. OG det er virkelig en utfordring også, for han vingler noe forferdelig (sånn her; han ER i hengekøya, men den køya er utsatt for storm sjø fra alle kanter på én gang...), sånn at han koker nervesystemet mitt noe grusomt; det må jo balansere oss begge!

I dag jobbet vi ned og frem. Det er vanskelig å stole på rytteren enda, så det er også litt friskt å ri ham lang og lav i skritt. Vi travet litt lettridning også, men ikke sånn for treningseffekt. Mer for å variere intensiteten (og nå: ENDA lavere intensitet!...), og for å bille ham inn at det ikke alltid er hardt arbeid ;-)
Neida, jeg tenker ikke slik at hardt arbeid/trening er negativt, og det føler jeg ikke at hestene gjør, heller. Hestene mine vil være med på trening, men det hender de er sure på meg når jeg har ridd feilaktig og stilt høye krav samtidig. Særlig ifm riddersport kan Hugo gå litt sur, altså. Det forsøker jeg å ta høyde for.

Skal gi Ares et par liter kraftfor etterpå. Treningen skal jo helst føre til noe mer krefter...

Pelle

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2011 11:11 pm 
Hoffskald

Veldig gøy å følge med på treningen, selv bare her. :D

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 16, 2011 11:24 pm 
Marshal

Hei!

Ares var dritfin å ri i dag. Han var mye bedre over ryggen, særlig i skritt. Er ikke helt på plass i travet enda, men det kommer seg veldig der også. I dag jobba vi en hel del med travet både i lettridning, stående og litt nedsittende.

Ares var veldig "flink" til å miste balansen og stive av den innvendige siden på den åpne delen av volten i dag. Særlig i retning av utgangen fra banen :roll:
Det ville jeg korrigere, og forsøkte med vitende følgende metoder; Korrigere med kontakten på utvendig tøyle. Funka ikke.
Korrigere med en lett touch med pisken på utvendig skulder. Funka ikke.
Korrigere reaksjonen fra innvendig sjenkel og sitteknoke; Gullegodt! Problemet borte, og hesten noenlunde over ryggen.

Kjempegøy. Det er jo bare noen få ganger med trening enda, så vi gir oss tidlig. Normalt (også i dag) akkurat i tide til at nervesystemet mitt er ferdigkokt. Han er såpass ubalansert, at feedbacken jeg får utløser korreksjoner i balansen min omtrent sammenhengende, slik at selv om jeg ikke trenger å tenke bevisst så mye på hva jeg gjør når jeg rir Ares; det er jo nokså lett; En LANG høyresving (kniper) fulgt av en LANG venstresving- så blir huet og resten av nervesystemet skikkelig svidd av feedbacken! Veldig spennende; skal tro hva jeg lærer på litt lengre sikt av det?

Ares virker mer og mer harmonisk også. Det er jeg rimelig fornøyd med!

Pelle

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2011 9:26 pm 
Marshal

Hei!

Ares var temmelig fresk i draget i går, så vi fikk jobba masse med lydighet. :roll: Ikke noen overraskelse, siden det var flere dager siden sist jeg red ham. Må ha vært før helga en gang.

I dag derimot, var han så fin som bare fy. Jeg får litt sånn ærefryktfølelse av å jobbe med Ares. Han er så utrolig flott, og utvikler seg så fort at det er skremmende. Nå begynner ryggraden hans å flyte i opphengene sine slik den skal i skritt, og travet er i ferd med å bli brukbart. Fremdeles mangler han kjøl, om dere skjønner hva jeg mener. Er litt som å ro en sånn gummibåt fra Ringo; Man får ha stødige åretak, eller god tålmodighet...

Men når han ikke vil, trenger han like mye snuplass som et tankskip. "Broen til maskin- tredve grader babord" "..." "Broen til maskin; Jeg gjentar! Tredve grader babord!" "å hiv og hå og ei flaske med rom!" ...

Men Fyttikatta for en kvalitet i alt han gjør når det blir riktig. Tiden kan nesten ikke gå fort nok!

Pelle

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2011 11:04 am 
Sniker meg til å skrive litt om hvordan jeg har opplevd Trollspeilets Ares den siste mnd.

Første gang jeg skulle hente hesten ble jeg litt overrasket siden jeg ikke fikk hodelaget på med en gang! Gutten stakk av og bøllet seg til! Brukte vel nesten fem minutter før jeg fikk han med meg ut. (ekstremt sjeldent jeg har opplevd slike ting på Trollspeilet så jeg ble litt paff)

I begynnelsen når jeg klargjorde gutten for trening var han en obstanasig sjuåring som ville vise kompisene at han var tøffere enn lokomotivet Thomas! :twisted: (men kun mot meg)

Han vokste litt i hodet for hver gang og jeg opplevde han som mer og mer fornuftig. Jeg kalte han for Joey (fra tv-serien Friends) Du er så innmari blond innimellom :lol: ….. det måtte jeg jammen bite i meg gitt! Hvis han var Joey så var jeg Phebe! Jeg gikk fem på! Han lurte meg mer enn trill rundt! Han styrte meg med den største selvfølge og en kveld jeg skulle klargjøre han for longering, fikk jeg meg en trøkk i trynet!

Jeg la på longegjorten og himmel og hav så farlig han syntes den var! Hesten hoppet og danset rundt, jeg trøstet han så godt jeg kunne! Staaaakaaars gutten da! Dette er itte fali må vite! Kooom til meg, så skal jeg trøste deg.. Neimen, stod jeg i veien for deg? Unnskyld Ares, jeg skal se meg bedre for!
Herremin…. Erre mulig? Hanne hadde observert det meste og tok affære! Med ett ble Hanne MYE større enn Ares og gutten fant fort sin posisjon! Hanne måtte le litt av meg! Naiv jeg?? Næhhh.. Men jeg lærte mye av den seansen ja! Etter dette ble vi ferdig med tv-serier og fant tilbake til rollefordelingen mellom leder og hest!

Etter hvert ble Ares en konfirmant som skjønte at han måtte jobbe med karakterene for å komme inn på videregående skole. Han har bestemt seg for å bli noe stort og han VET at det kreves hard jobbing noe han liker!

Noen dager senere kommer den ansvarsbevisste 17 åringen imot meg og trer hodet sitt inn i hodelaget og øynene spør “what took you so long?”. 8)

Våken, fortrolig og harmonisk gutt som setter pris på hver eneste treningstime. Han vil lære mer, mer, mer! Pelle er utrolig flink til å avslutte rideøktene på riktig tidspunkt! Hesten er godt trent og hvisker litt lavt “vi kan godt trene litt til altså! Please??” :)

Siden det er jeg som ofte saler opp Trollspeilets Ares studerer jeg kroppen hans nøye hver gang. Jeg hadde ikke trodd at vi skulle se så stor forandring på muskelmassen som vi gjør på bare en mnd. Musklene i ryggen er på vei til å finne plassene sine! Utrolig kjekt å se!

Til slutt må jeg bare fortelle litt om hva gutten presterte i går… Etter endt økt leide jeg han til utepaddocken hans. Men på veien måtte vi klatre i snøen og jeg tråkket venstre foten langt ned i snøen så jeg satte høyre foten bakover for å balansere meg. Det var jo litt dumt siden Ares kom rett bak meg og jeg kjente hele hoven hans oppå foten min. Jeg ble helt himmelbedotten da jeg så Ares reaksjon! Da han kjente at han tråkket på meg, i brøkdels sekund fikk han lagt all vekten sin bak og på hans høyre side og nærmest bykset bort ifra meg! Det siste han ville var å tråkke på meg! Øynene hans ble store og utstrålte “ååå beklager så mye, det var ikke meningen Barbro!”

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2011 1:51 pm 
Rider

Det er sa utrolig kjekt å følge med på utviklingen. Ikke bare Ares sin men alle hestene dere har under utvikling :D . Utrolig bra skrevet Barbro, du har en helt egen skrivemåte :) .

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 28, 2011 7:41 am 
White Lady

Jeg fikk prøve å sitte litt på Ares i går. Han var rampete, siden han ikke hadde blitt trent på en stund, så Pelle gikk ved siden av og passet på at han ikke skulle ælje avgårde, sånn som han kan finne på. Han fant på allikevel, hoppet til sånn at jeg falt av. Det gikk veldig bra, men så fikk jeg ikke lov å ri mer, og Pelle tok over. Han er litt mer balansert og sterk i kroppen.

Det ble noen OK bilder ut av det. Som man kan se, klarer ikke Pelle å sitte perfekt akkurat, men jeg skal love at det sjøer oppå der, så det er ikke lå lett. Men det kommer seg veldig.

http://www.facebook.com/media/set/fbx/? ... 4633a75573

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Next