Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 179 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 11, 2011 8:46 am 
Rider

Tusen takk for et meget godt å sakelig svar Berit! Kjekt å lære nye ting!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 30, 2011 1:18 pm 
Marshal

Hei!

Red Ares i går. Han har modnet masse siden sist vi jobba ham skikkelig, og det var veldig morsomt! Han er virkelig supergod. Jeg skal se om jeg får trent igjen i dag også. Jeg klarer fremdeles ikke helt å få beina mine på plass i den gedigne bevegelsen, selv om steget er mykt som smør. Altså viser Ares meg hva jeg kan bli enda bedre på.

Slik må det alltid være; Man setter seg i en ekstrem situasjon for å finne ut hvilke tendenser man har, og så trener man bort de feilaktige tendensene i en kontrollert, avslappet situasjon, men med høy intensitet i treningen.

Pelle

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 02, 2011 9:19 pm 
White Lady

...og sånn her ser det ut når Pelle rir Ares for tiden:

Image

Image

Image

Og fine gutten etterpå:

Image

Det sjøer visst voldsomt oppå der. Men duameg for en gullklump. Snill er han også.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2011 10:41 pm 
White Lady

Ares er så fin nå at det nesten er teit. Pelle red ham igjen idag, og han har alltid veldig god nytte av disse treningspausene. Han får liksom tenkt igjennom ting, mannen i hjernen får omprgrammert, og så er han en million dollar til neste gang. Ikke noe sprell i det hele tatt, og mye bedre bæring denne gangen. Bare kort økt, maks en halvtime.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 25, 2011 8:05 am 
White Lady

Da Pelle red Ares i går, ble det også litt galopp. Ares sliter litt med galoppfatningene, det har han alltid gjort, også i longen. Så Pelle tok det veldig kuli og var fornøyd med et par fatninger, selv om det ble feil galopp og masse ball. Travet ble mye bedre etterpå. Det er nok fremdeles noe som sitter fast i ham. Det er jo interessant. Han er altså enda bedre enn han viser nå. :roll:

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2011 7:44 pm 
White Lady

Som sagt så gjort, siden Pelle er på jobb, trener jeg hesten hans. I longen, pudding-Hanne skal slettes ikke opp på noen trampoline-Ares, nei. :roll:

Men i longen kan jeg gjøre god nytte for meg. Vi jobbet med å få ryggen hans skikkelig i gang, for det har den egentlig aldri vært. Han er sånn super-moderne-dressurhest som gjerne løfter forparten og peiver med forlabbene og gjerne tilbyr seg å gå bak lodd. Men sånt får man ikke lov til på Trollspeilet, nei. Så vi knadde rygg i rundpaddocken.

Det var supervarmt i dag, og Aresmann hadde begynt på vinterfrakken, så han ble veldig svett. Kanskje også fordi det ikke er så lett å stable digre kroppen i nye bevegelser. Det klønes på høyt nivå når Ares skal galoppere i longe..

Det blir mye kryssgalopp og feil galopp, men vi løste det, vi. Til slutt satt fatningene ganske bra på begge hender, og han sluttet med å bytte bak, men fortsatte i rund og fin galopp, forholdsvis bra strukket frem til tøylen.

Når Pelle rir, tar han jo kontakten, men det er fordi Pelle klarer å få med seg baken hans med "makt". Av seg selv får han ikke til å balansere så godt, derfor jobbet vi i longen. Han var åpenbart blitt mye bedre enn da jeg sist longerte ham, som var før han ble ridd av Pelle. Så nå klarte vi å komme igjennom.

Etterpå skrittet han mye bedre og strakk seg frem og ned, helt ned i bakken med nesen. Fornøyd hest som prustet og badet i sanden når han kom ut på beitet sitt.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 23, 2011 3:39 pm 
White Lady

Trente i longe i dag. Fin galopp på begge hender. Ellers flink og snill gutt.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2011 5:42 pm 
White Lady

Idag fikk Ares det for seg at han ikke ville fanges inn. Det tror jeg er første gang. Han ville ikke ha på seg kapsun, takksombyr. Så han gikk sin vei og var litt oppal. Så da tenkte jeg at vi fikk ta litt kondistrening på beitet hans, og det gjorde vi. Til slutt gjemte han seg i leskuret, og trodde at jeg ikke så ham, hehe, digre overlaget. Så jeg gikk inn til ham, lukket igjen nesestykket på kapsunen slik at det lignet på en grime, og tok den på. Han hadde jo ikke noe å stikke nesen nedi i dumme kapsunen, men nå så den jo ut som en grime, og da var det OK.

Rare, søte, digre hesten.

Så tok vi en kjapp økt i rundpaddocken, uten innspenning bare for å øve litt på å galoppere på volte. Ikke så lett, for det er glatt der. Må snart trene litt på banen også. Men ridning får vi vente med til Pappa er tilbake.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 27, 2011 10:32 am 
White Lady

Glemte å si, Ares travet med nesen helt nede i bakken i longen i går. Det har han aldri klart før. Tror han begynner å funke over ryggen, endelig.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2011 9:34 pm 
White Lady

Fineste, flinkeste, snilleste Aresmann. Han er altså en stor glede å jobbe med hver eneste gang. Så diger, så sterk, og så snill allikevel.

Idag longerte jeg ham etter at det hadde blitt mørkt, og det var mørkt som i en sekk da jeg skulle hente ham på beitet. Jeg var bare nødt til å stille meg på innsiden av porten og rope på ham. Så ikke en dr%%t. Etter en liten stund kom en skygge ruslende rolig bort til meg, og stilte seg opp for å få hodelag på. Senket hodet ned for at jeg skulle få på nakkestykket. Snilleste.

Var ellers en prins å longere, og prøvde også å galoppere fint på volten. Det er fremdeles for tungt for ham, han mister balansen på volten, og på høyre hånd vil han helst gå i kontra. Men det er bare fordi han ikke er sterk nok til å balansere den digre kroppen sin, og fordi han er svakere på høyre side. Det kommer senere. Vi øver mest i trav, og han trener fint. Dessuten kan Pelle ta resten når han rir.

Moro, altså.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 9:43 am 
White Lady

Liten oppdatering på langemann. Pelle har ridd ham siden sist, fikk til galopp på begge hender, og ryggen funker bedre. Så jeg fortsetter med å longere mens Pelle er borte.

Igår litt lett mosjon uten innspenning, bare for bøyning og ryggsving. Hadde tenkt å bare ta det i trav. Men jommen tilbød han ikke høyregalopp helt frivillig. :D

Flinkeste. Det virket nesten som om han skulle vise meg hvor flink han hadde blitt siden sist. Så da ga vi oss, vi.

Jeg liker hingster, jeg. De er så utrolig reale.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2011 1:50 pm 
White Lady

Ares er altså en fascinerende skapning. På mange måter minner han meg om Pelle, i det at han er så sterk og så istand til å drepe alle rundt seg om han bare slår seg løs, men fordi han er så snill og omtenksom, og tar ansvar for folk rundt seg, er han ikke farlig. Ikke så veldig ihvertfall..

Tror ikke så mange helt skjønner den derre farligheten som lurer under huden på begge de to..

Men her om dagen fikk Tore og jeg et veldig kontant eksempel når det gjelder Ares.

Helmut Panzerdachs, hunden til Tore, har nemlig opparbeidet seg et slags Narvestad-image her på gården, og han går rundt og bjeffer på alt og alle, og vil bestemme over dem. Bare tanken på at Helmut skal beordre Ares omkring er absurd, det er bare pelsfargen og antall bein som er likt mellom de to.

Allikevel har Helmut vært en plage for Ares i lang tid, men han har nok ant noe om størrelsesforholdet, siden han har holdt seg godt utenfor gjerdet.

Men denne dagen som jeg skal snakke om, var Helmut med Tore og meg inn på beitet til vallakene, som ligger ved siden av Ares' innhegning. Vi skulle smøre Helosan på beina til de hestene som har våteksem. Sebastian fikk nok av Helmuts ypping, og angrep ham. Helmut hylte og stakk av. Og befant seg plutselig inne hos Ares.

Ares angrep som en virkelig krigsgud. Han gikk rett opp på bakbena, og kom ned igjen som en tordengud. Han trampet og sparket med forbena i bakken med enorm intensitet i noe som virket som en uendelighet, og den lille røde flekken vi kunne se var Helmut hylte noen sekunder og så ble det helt stille. Ares ble stående med ett forben på hver side av Helmut, og snuste på ham, mens vi kom oss rundt gjerdet og inn på den andre siden.

Tore gikk inn til dem for å hente ut det vi var helt sikre på var en død eller dødelig ihjeltråkket Narvestad-dachs mellom Ares' forben og under mulen hans. Han kom bærende tilbake med den røde kroppen som var helt stille, bortsett fra øynene som beveget seg, og smilte til meg: Helmut hadde ikke en skramme. Han var bare litt halt på det ene forbenet i noen dager, antagelig fra det første møtet med Sebastian.

Jeg tror jeg aldri har vært vitne til maken til styrkedemonstrasjon. Og jeg tenker ofte på det, hvor lett Ares bare hadde kunnet drept meg med en liten bevegelse. Han er så vanvittig sterk og mektig. Og så senker han bare den digre halsen sin, og spisser ørene, slik at jeg lettere kan få på hodelaget. Og kommer rolig, tester bare litt om jeg mener det, og så er han lydig og vennlig igjen.

Jeg er fascinert.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 27, 2011 8:25 pm 
White Lady

Pelle galopperte helt rolig og balansert på Ares på høyre hånd i dag. Veldig moro. Da begynner det grunnleggende å fungere.

Bilde ligger på vår facebookside, her: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 26, 2011 11:22 pm 
White Lady

Jeg må bare legge ut her også. Nina har laget en blogg med masse bilder av Aresmann. Se her: http://hest.no/blogg/?bid=17355&blid=937644

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2012 9:28 pm 
White Lady

Lenge siden oppdatering. Har vært litt dårlig med trening, mye syke folk og liten tid. Men Ares er jo flink og trener selv i paddocken sin. Og Henrikke har longert.

Idag longerte jeg ham, og han var flink, gjorde alt jeg ba om og fattet riktig galopp med en gang til begge sider, og da ga jeg meg raskt.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 179 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Next