Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 149 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
 Post subject: Re: Amêndoa do Zambujal
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 9:43 am 
White Lady

Takk! Idag gikk det enda bedre. Rart sånn det hjelper når en trener, gitt. Sto opp i otta og red for jeg skal langt og undervise og kommer hjem sent.

Idag spisset hun ørene og kom mot meg og lot m seg villig fange. Det er første gang. Det eneste som er nytt er at treningen fungere bra og hun går mer over ryggen. Det er åpenbart bedre for henne og hun virker også veldig mye mer happy med treningen. Lovende. Nå er det ikke lenge før jeg også kan prøve galoppen på ordentlig.

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 04, 2012 12:07 pm 
White Lady

Fikk Henrikke til å ri litt i dag, sånn at jeg fikk tatt noen bilder. Da skulle selvfølgelig Amendoa stresse masse igjen, og jeg tror vi fikk rare bilder nok til å fylle en hel ridelære med bilder om hvordan det IKKE skal være. Men noen ble OK, og treningseffekten var også god. Amendoa vil svært gjerne gå i rollkur og løfte forben himmelhøyt på Totilas-vis, så vi kaller henne bare Amendolas for tiden. Men, men, vi får vel bare trene mer.

Her er bilder på facebook: http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 777&type=1

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 06, 2012 12:22 pm 
White Lady

Hun fikk fri i går, litt ufrivillig, men jeg var så sliten og støl at jeg ikke orket. Og hadde ryddeprosjektet fra helvete ute på tunet, og hadde nok med det.

Men i dag var vi igang igjen. Hun kom villig og interessert med bare noen sekunders overtalelse når jeg hentet henne. Det er liksom litt kontakt der inne nå. Hun ser på meg med velvilje, liksom.

Men økten var en selsom affære. Kommunikasjonen gikk omtrent slik.

Hanne: Nå må du stå stille mens jeg går på, da..
Amendoa: Klart det, jeg er jo voksen..
Hanne: *stiger på fra rampe*
A: OOOOAAAAA! Helledussen, jeg mister balanseeeen!!! Ææææææ... *trippe, trippe, sjangle* Nå får jeg panikk her!!
H: Hjelpe seg, stå nå stille da. Du klarte å stå når jeg gikk på, vi skal ikke noe som haster.
A: Jammen, jammen, vi har ikke tid, vi må gjøre noe. *vimse*
H: *Sukk*. Slutt da. Vi gjør ikke noe mer før du står.
A: Ææææ.. Hhhh.. Hmmm... Åkei. *stå*
H: Du verden. Skal vi gå da?
A: Ja. Det var sant. Sånn her?
H: Flink jente, dette var jo riktig bra. Rolig og taktmessig. Flink.
A: Hum-ti-dum... en-to-tre-fir, en-to-tre-fir...
----
H: Åkei, er vi varme nå? Skal vi trave litt da?
A: Åhåy, her skal det løpes. Johoooo! DRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.........
H: Hei-hei-hei!! Rolig nå, vi har ikke hastverk. *halvparade* *Stiller innover og strekker rygg*
A: Åneidu! Ikke nedi der! Det er slitsomt. Du vil lure meg du! Oææææ! *spruter ut i alle retninger*
H: *Forsøker å tette igjen alle lekkasjer i brannslangen, slik at spruten går fremover istedet for ut i alle retninger*
A: Ææææ!! Slemming! Ikke ta meg der!! Iiiik, det kiler, da MÅ jeg ut med baken. *popp*
H: Å, kjære, stapp den der inn der den kom fra.
A: Næhei, da steiler jeg!
H: *gulp*, slutt med det der. (Æsj, nå feiget jeg ut igjen.) Gå frem med deg!
A: Hehe. Gotcha. Hey! Ikke mas, jeg prøver, jeg prøver. Tjugg, tjugg, jeg er ikke noe lokomotiv, heller!
H: Ja, det var ikke jeg som sa at du skulle forte deg så fælt.
A: *padle med forbena* Oææ, dette er vaaanskeliiig! Pust, pes..
H: Det er vanskelig når du stresser så fælt, skjønner du. Slapp aaaav! *Strammer opp på utvendig tøyle*
A: Hva skjedde nå?!"?!? Det ble tungt!!! Pust, pes.
H: Flink jente.
A: Nei, da skjeiner jeg!!
H: Å, dzjeeeeezzz.... *tetter igjen hull i brannslangen*
A: *Prust* --------- *PRRRUUUUSSTT* ------- pust pes.
H: Flink jente. Dette var ikke verst.
A: *boink* Ups. der spratt skulderen ut igjen!! *dunka, padla, stressa*
H: *tette gjen og ri frem*
A: Ææææææææææææææææææææææææææ.....................................*klikk*
H: Hva skjedde nå?!?
A: ---------------------------------------------------------------- *stille*
H: Høh! ??
A: Hysj, jeg traver
H: Heh... :D
A: *ikke en lyd*
H: WTF? Har du bare funnet ut av det vennen?
A: Hysj da, jeg traver jo her, kan du ikke se det?
H: Joda, bevares, jeg er veldig fornøyd jeg..

Og så travet de begge inn i solnedgangen, med en stor sukkerbit til mandelen som hadde lært seg å trave over ryggen. Helt lydløst, og så hun som pleier å høres ut som om hun traver med gummistøvler på.. Uten å padle og stresse, helt rolig. Omtrent som å komme inn bak en molo etter å ha vært ute på havet i storm.

Håper det varer! Og fra nå av blir det boksliv på henne, dessuten, vi må forsøke å få av litt vinterpels og innbarket skitt.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 07, 2012 8:31 am 
White Lady

*pissed Amêndoa holder hele farmen våken hele natten, vil ikke være inne i dumme boks*

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 09, 2012 3:21 pm 
White Lady

Greit, greit, hun får være ute, bare med vinterdekken på. Pelsen skal av, og det snør og blåser nordavind.

Ellers er hun en dust med det høyrebakbeinet, men vi jobber nå på, og jeg tror det er i ferd med å bli litt bedre.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 11, 2012 8:33 am 
White Lady

Oæ, nå kom programmet for utstillingen, og da kom det plutselig mye nærmere. Og vi er ikke på noen som helst måte klare. Men sånt er man jo vant til. Det er tusen baller i luften, kunsten er å få dem til å falle ned på akkurat riktig tidspunkt. Det blir ikke mindre nervepirrende for det.

Jeg prøver å si til meg selv at dette ikke er farlig, jeg bryr meg egentlig katten om hun blir godkjent, for vi har ikke tenkt å avle noe mer på henne for salg, det lønner seg langt ned på ryggen, men når man nå engang har lovt å stille henne, og først betaler nesten 4000 kroner for å gjøre det, så får man jo lyst til å gjøre sitt beste.

Og mandelen er slett ikke sånn som jeg gjerne skulle ha sett henne ennå. Hun friker fortsatt fullstendig ut hver gang hun blir bedt om å gå riktig, selv om hun nå egentlig klarer å gå sånn. Det er bare tungt og vanskelig, og hun er vant til å bestemme selv, det har hun jo fått lov til nesten hele livet. Så vi øver på å være lydhør ihvertfall den korte tiden hun ris, og hun kommer seg, bevares, i digre sprang, og det kan hende at jeg bare begynner å bli mer og mer kravstor ettersom utstilling nærmer seg.

Det er også ganske interessant. For vi kjøpte jo Amêndoa og Brasil veldig billig i Portugal. De folkene der nede skiller ganske tidlig ut de hestene de ikke tror kommer til å bli noe. Men vi mener at veldig mye rusk i unghestene kan trenes bort. Har vi ikke alle fått noen små bulker her og der i oppveksten, som vi har kunnet trene bort, om vi bare fikk hjelp?

Og så viser det seg at det går an, det som vi trodde. Vi ser at vi kan trene dem opp til å bli kjempefine. Men så har vi ikke nok tid alltid. Æsj. Amêndoa har jo ikke hatt så mye tid, siden hun har hatt føll, og etter avvenning av føllet var hun omtrent halvvill, og slet ganske mye med bakparten sin. Jeg vet jo selv hvordan det tar to år å komme seg fra en vanlig fødsel, og når en sliter med noe, tar det enda lenger tid.

Så vi har langsommelig lirket på henne, saaakte har bakparten blitt smidigere og høyre bakbein klarer å bære mer, og ikke bare henge med og dingle, som på en trebeint hest.

Pelle red henne litt i går, fordi han ikke blir redd når hun friker ut fordi hun blir bedt om noe hun ikke vil. Og jeg forsikrer om at det er mest viljen det går på, vi har gjort denne bevegelsen massevis av ganger, men hun vil ikke, og som lusitanoer flest, velger hun å bruke hersketeknikken hysteri for å få slippe. Og jeg som er så ubalansert og så lett spenner meg i hoftene, er fullstendig prisgitt den taktikken der.

Så Pelle satte seg opp, og ba bare om at hun skulle vike for høyre tøyle. En enkelt ting. Hun kunne sprute i alle retninger så mye hun ville, han hindret henne ikke i noe annet enn å dra i høyre tøyle. Det ble en selsom sirkusforestilling. Hun truet med å steile, rygget i superfart rundt på hele banen helt til hun smalt med baken først inn i veggen til rundpaddocken, sparket med forbena, og i det hele tatt laget et sabla styr. For den ene, lille tingen. Og som hopper flest, ga hun seg gang på gang, for så å finne ut at hun ikke hadde gitt seg allikevel, og begynte på'n igjen like etterpå.

Sakte, men sikkert, aksepterte hun hjelperne. En og en. Problemet er at hun rett og slett ikke respekterer noen ting, hun bare danser rundt innimellom dem, og tar egentlig ikke kontakt til noe. Pelle er ikke redd, og er balansert nok til å bare sitte der og vente til hysteriet gir seg.

Hun er akkurat som Mrs Bennet, som har lært seg å komme unna med et hysterisk anfall, slik at alle synes synd på henne, eller blir redd for hva hun skal finne på, om hun ikke får viljen sin.

- Oh, ooh! Fetch my smelling salts! Aaaaahh!! Can't you see what you are doing to me?!?
- Hva har du gjort?!?! Se nå krasjet vi rett i veggen, bare fordi du ikke ville slippe den tøylen! Au-au, stakkars meg, er det ingen som ser hvor slem denne mannen er? Aaaaahhh! Iiiiik!

Nuvel. Vi kom igjennom hysteriet, og deretter var det slett ikke noe vanskelig å flytte det høyre bakbenet slik som bedt om. Og så ble det noen fornøyde prust, og hest som ytterst motvillig måtte innrømme at det var ganske behagelig å bevege seg sunt og riktig. Jaja. Vi får vel se om det varer. Kan hende at jeg må ha Pellehjelp flere ganger.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 11, 2012 12:23 pm 

Ha ha ha hah ha ha. Jeg ler så jeg triller :lol:
Kjenner igjen alle variantene og kommer på en til: trampe i bakken når en må gjøre noe en ikke vil. Hardt! Amendoa er like gammel som min og det ser ut til at de er like fjortis også :roll:

Profile  

PostPosted: Wed Apr 11, 2012 4:59 pm 
White Lady

Åja, den glemte jeg. Den er ganske mye brukt. Trasstramping. Det mangler bare at hun legger seg ned på bakken og sparker og dunker i gulvet mens hun hyler på dyrebeskyttelsen. 8)

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 12, 2012 9:01 am 
White Lady

Henrikke red henne i går. Masse armer og bein da også, men vi krevde ikke så mye, så det ble ikke så mye trassreaksjoner. Baken skvetter i alle retninger, men Henrikke klarte å holde den sånn noenlunde på plass. Det blir vel meg som skal til pers på den løse kanonen i dag, tenker jeg.. Puh.

Heldigvis skal hun bare mønstres og ikke ris. Men hun trenger ikke å labbe rundt med forknærne i ørehøyde og bakbena slepende etter. Det er veldig lite lusitano-aktig...

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 12, 2012 9:13 pm 
White Lady

Monika har sjekket litt på henne idag, og det var litt av hvert å finne. Nok til at hun var tydelig bedre i gangen etterpå, og virket mer fornøyd, rolig og tilfreds. Lovende! Nå blir det obligatorisk hvile, og så får vi se.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 15, 2012 10:21 pm 
Kniggit

Hanne wrote:
Jeg prøver å si til meg selv at dette ikke er farlig, jeg bryr meg egentlig katten om hun blir godkjent, for vi har ikke tenkt å avle noe mer på henne for salg, det lønner seg langt ned på ryggen, men når man nå engang har lovt å stille henne, og først betaler nesten 4000 kroner for å gjøre det, så får man jo lyst til å gjøre sitt beste.

Hanne

Unnskyld meg, men nå har det vært litt for mange sånne kommentarer her inne. Det er faktisk sånn at dere solgte avkommet hennes som lusitano med mulighet for stambokregistrering når dere like fullt hadde muligheten til å ta 15.000 mindre for ham, selge ham som blandingshest og slippe alle de forpliktelser som ellers fulgte med. Men dere valgte nå engang å ta mye mer penger for ham, og da følger det faktisk forpliktelser med. Dette har dere fått penger for å gjøre, og at det nå ikke lenger er morsomt å stille, er helt irrelevant, og å sutre over tid og penger som går med er barnslig. Jeg skal ikke ha på meg at jeg er urimelig, selv om det er aldri så indirekte.

Ingrid

Profile  

PostPosted: Mon Apr 16, 2012 12:05 pm 
White Lady

Jeg blir ikke med på noen form for konkurranse i sutring her. Avtale er avtale, begge veier. Vennligst ikke ta min nervøsitet foran utstillingen og usikkerhet på resultatet av utstillingen som et angrep på deg. Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det? Ingen vil vel kaste borte tid og penger heller? Og det er vel i alles interesse at hun har størst mulig sjanse til å bli godkjent når hun først stilles.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 16, 2012 10:06 pm 
Kniggit

Hvorfor er du nervøs? Hvis du bryr deg katten om hun blir godkjent, er det strengt tatt lite som kan gå galt. Jeg synes ordlyden virker vel useriøs i forbindelse med nevnte avtale, men det er kanskje bare meg, og da beklager jeg.

Har dere forresten snakket med APSL om den nye regelen for etterregistrering av avkom?

Profile  

PostPosted: Mon Apr 16, 2012 10:35 pm 
White Lady

Vi forsøker så godt vi kan å få henne godkjent så snart som mulig, ifølge nevnte avtale. Så lenge hun har problemer i bakparten, er det mindre sjanse for at hun blir godkjent, derfor har vi ventet til hun ikke er åpenbart uskikket. Vi har ikke lovet å få henne godkjent, heller ikke innen en viss tid, det ville ha vært useriøst, i og med at det ikke er vi som godkjenner henne, men APSL. Vi må derfor forsøke å stille henne på best mulig tidspunkt og trene henne best mulig innenfor det som er mulig for oss, og så stille henne og håpe på det beste.

Som jeg har skrevet tidligere, ville det være idiotisk av oss å stille henne, betale masse penger, og så ikke prøve så godt vi kan å få henne forberedt slik at hun har gode sjanser til å bli godkjent, selv om utfallet forsåvidt for oss personlig ikke har noe praktisk å si.

Det er mulig du mener at det er useriøst å være nervøs eller være usikker på utfallet, men jeg kommer til å fortsette med å skrive om hvordan slike ting føles, også med fare for å bli misforstått, fordi så mange har utbytte av å lese at også vi kan slite.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 16, 2012 10:38 pm 
White Lady

Og flere innlegg om denne saken bes tatt på PM, siden det antagelig ikke er interessant for andre.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 149 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next