Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Promyk
PostPosted: Sat Dec 28, 2013 1:48 am 
Marshal

Hei!

I motsetning til de to andre beistene mine, er Promyk ikke helt klar for å jobbe hardt enda. Han har fremdeles vom og hengerygg, selv om han har blitt mye bedre enn sitt utrente jeg. Han er utrolig interessert i å gjøre som han blir bedt om, men har tydelige grenser for hva han mener er hensiktsmessig enda. Han er litt som Homer Simpson; "If something is hard to do, it is not worth doing"...

Men ting han skjønner nytten av, gjør han gjerne. Så enn så lenge jobber vi sideveis. MASSE. Og så blander vi inn noen volter, litt rygging, og noe trav. Det er ikke så lett for ham å trave riktig, så det må han ha hjelp til. Så lenge jeg rir godt, og han er varm og fin, klarer vi det, men lurer jeg en annen rytter oppå, blir det vanskelig. Det er heldigvis ikke noe jeg er uvant med. Han er i ferd med å komme ut av skallet sitt også, og kommuniserer veldig tydelig, også innenfor områder han tidligere ikke har vært interessert i- som f eks hvorvidt han tråkker på deg eller ikke. ;-)

Her er det altså stødig, rolig trening. Ikke noe fancy, men likevel veldig tilfredsstillende. Han har fått rumpa litt under seg til tider, og noen ganger kan han bære seg korrekt i skritt, men helst ikke mer enn et par steg av gangen. Ber jeg om mer, blir han til en hund som vil leke, med albuene og magen helt ned i gresset (eller gjørma...), og rumpa rett til værs. Og så legger han til noe som man ikke engang med verdens beste velvilje kunne kalle piaffe, selv om han tramper på stedet. Eller omkring steget, i alle fall.

Skal bli drittøff dysthest.

Ridder på hvit hest? Den tittelen kan du ikke få ha i fred, Petter.

Pelle

Profile  

PostPosted: Mon Dec 30, 2013 2:06 am 
Marshal

Trent i dag igjen. Promyk sliter med å få med seg magen og bakbeina, men nå begynner det å bli, her. Etter dagens økt, var magemuskel- linja tydelig, og han var responsiv gjennom hele kroppen på alle hjelpere. Veldig gøy. Jeg er ikke sikker på om det er styrke eller hva det er som mangler når jeg sitter oppå, men det er tydelig fremgang, og jeg skal forsøke å reflektere litt dypere på et etterhvert som jeg har trent.

Det jeg gjør når jeg er usikker, er å fortsette med det samme i noen dager til. Oftest kommer det endringer rekende på ei fjøl.

Pelle

Profile  

PostPosted: Mon Dec 30, 2013 9:21 pm 
Marshal

Tjukken begynner å komme på plass. I går trente vi etter guerinieres idé "hvis hesten aldri sparker bakut blir den stiv"- nå er det selvsagt mulig at gamle G gikk i høna og egget- fella, men i alle fall... Promyk turte ikke å sparke ut, selv når han ble provosert. Men jeg klarte å lure´n, og i dag fikk vi lønn for strevet. Promyk kjentes ganske kort ut mot slutten av økta. Han sparket bakut sikkert 20-30 ganger, men helt tydelig for å forsøke å bli kvitt problemet (ikke meg... 8) )

Etter den omgangen, valgte han selv å samle seg, og da gikk vi tilbake til tunet for å avslutte. Han valgte igjen selv å gå i skikkelig bæring, helt uten å vrikke, i nedoverbakke på glatta... Den som hadde sett hvor lang den meitemarken av en hvithai ble når jeg skulle ha ham med gjennom beitet på samme føre, ville vite hvor mye det betyr!

Pelle

Profile  

PostPosted: Wed Jan 01, 2014 10:51 am 
White Lady

Det er noe smart ved det å ende opp med en hel masse dominante tøffinger av noen hester. De lar seg ikke pille på nesen. Og Promyk er blitt en fin flokkleder. I natt passet han på flokken sin "mot" rakettene, og passet på at de andre ikke løp i gjerdet når de ble redde. Så roer de andre seg, da..

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 02, 2014 1:30 pm 
Marshal

Promyk ble introdusert for kort galopp i går.

Han syntes det var noe forferdelig visvas, og tok ut. Etter en reprimande, ble vi enige om at det nok kunne la seg gjøre, men bare for å vise at man kan. Det er ikke noe man driver og gjør lenge av gangen, liksom for å vise seg frem! Nei, man spiser hverandre, og så ferdig med det.

Promyk trenger fremdeles masse smidighet, men vi har nå kommet til en fase i treningen som er utrolig viktig- Promyk er smidigere enn han tror...

I Crossfit sier man at kompetanse som man har tilegnet seg i et vakum, er nyttige bare i det samme vakumet. Det vil si at når Promyk har blitt smidigere i skritt sideveis, så er det bar ei skritt sideveis han har blitt smidigere... I alle fall opplever han det slik. Men vi har altså kommet så langt at han klarer kort, samlet galopp i noen steg av gangen. Det er et temmelig langt stykke fra der han har vært tidligere. Ofte er det vanskelig å vise hesten at den faktisk ikke lenger er en pusling, og det er derfor man har sånne fine progresjons- stiger: volte- versade- travers det samme i trav og så galopp...

Men ofte lærer hesten seg å gjøre de øvelsene feilaktig. Gjerne fordi vi ryttere ikke lærer oss å kjenne igjen de forskjellige kvalitetene som skal bo i hver øvelse. Og da blir disse øvelsene til en grav for oss selv- de bygger ikke opp hestens styrker og evner slik de er ment, men blir brukt for å slå andre ryttere i hodet med: Jeg kan ri PASSAGE! ;-)

Det er på sin plass for tenkende ryttere, å bite seg merke i hva tyrefektere gjør; De rir rundt og rundt, ofte sideveis i en uspesifisert "øvelse", hvor rytterens fingerspitzgefühl både er innvirkning og tar imot tilbakemeldingen på hvorvidt øvelsen var nyttig!

Det er ikke om man kan gå sideveis som er poenget, men om det er nyttig for hesten (og rytteren) å gå sideveis på den måten man gjør....

Pelle

Profile  

PostPosted: Sat Jan 04, 2014 1:09 am 
Marshal

Promyk jobbet kjempefint i skritt i dag. Etter en stund kunne jeg ikke kjenne at beina hans traff bakken, og det anser jeg for å være en fin ting.

Jobbet endel sideveis, vel, nesten bare sideveis egentlig, og det er fremdeles det som er medisinen for Moby Dick. Han er ikke så skummel lenger, heller. Litt som boka- tøff i starten men renner ut i ingenting. For de som har den i hylla: der kan den trygt stå.

Trenger fremdeles endel mer smidighet før jeg kan be om den bærige galoppen igjen, en uke eller to til, kanskje? Jeg liker ikke så godt å profetere (se: Et nytt ord!), men det kan kanskje gå innen to uker.

Veldig myk og snill og fin økt. Hesten jobbet sjæl, lissom.

Pelle

Profile  

PostPosted: Sun Jan 05, 2014 1:04 am 
Marshal

Tjukken jobba knallbra i dag. Tidvis føltes travet litt sånn sprettball. Stor og litt for myk sprettball, men åkkesom!

Jobber fremdeles masse sidebevegelser. Noen ganger diskuterer vi hvordan man skal bruke de baklabbene, men stort sett er Promyk veldig arbeidsvillig.

Vi har nå begynt å få følelsen av å balansere på bakbeina, snarere enn å velte fra bein til bein.

Pelle

Profile  

PostPosted: Wed Jan 08, 2014 1:46 pm 
Marshal

Red denna karen igjen på mandag også. Han var finere enn noengang. Han tilbød til og med galopp en gang, da Ivar fatta med Laszlo ved siden av oss, men han syntes det ble vanskelig fremdeles. Han vil så veldig gjerne, han Promyk. Jeg synes han er utrolig gullig, altså. I går forsøkte han seg som dressurhest, og det blir nok ikke siste gang han får vise frem gangartene sine foran publikum, for å si det slik...

Pelle

Profile  

PostPosted: Thu Jan 09, 2014 1:32 am 
Marshal

Trent i dag også. Jobba videre med kvaliteten i gangartene. Har utarta litt de siste treningene nå, med lite sidebevegelser, for jeg kan kjenne at det er veldig nære på at hesten er smidig nok til å klare det jeg vil.

Det må jeg rydde opp i. Han trenger å bli mye mer mobil enda, så jeg skal gi det et par uker til i det minste. to uker til med sidebevegelser, altså. Teste litt rett frem innimellom.

Pelle

Profile  

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 10:01 pm 
Marshal

To dager på rad i denne posten, siden jeg ikke gadd å skrive i går.

Jobbet rolig de siste dagene, siden det er kaldt og greier- ikke noe svetting enda. Sideveis- regimet (jeg kom til å tenke sideveiskjøkkenet: http://www.youtube.com/results?search_q ... kenet&sm=3) fortsetter, og det dukker stadig opp uforutsette positive ting. I dag opplevde jeg at PROMYK føltes kort og lett. Etter å ha fått tak i haka mi igjen, var følelsen ikke helt borte, og jeg kunne teknisk sett få med bakbeina på en ny måte. Jeg vet ikke bedre måte å beskrive feelingen på enn å si at hesten blir høy, først foran, så over ryggen, og så bak. Og først da kan hesten settes med noen hensikt...

Kjempegøy å jobbe med nå, altså. Smooth.

Pelle

Profile  

PostPosted: Tue Jan 14, 2014 12:09 pm 
Marshal

Han fikk trent seg i går også han. Og som predikert: Der satt den balanserte galoppen i riktig form. I fem sekunder.

Pelle

Profile  

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 2:09 pm 
Marshal

Promyk er veldig morsom å jobbe med nå, han former seg slik man ønsker inntil den fysiske grensen for hans kapasitet. Fremdeles trengs en hel del styrke og smidighet i bakparten før hesten kan gå i bæring hele tiden.

Merk: I bæring.

Ikke- over ryggen- for det er mer enn som så ;-)

Pelle

Profile  

PostPosted: Fri Jan 31, 2014 10:27 pm 
Marshal

Promyk jobber videre, og har blitt ganske mye bedre. Han var brukbar i galopp i dag, til og med.

Men han trenger fremdeles å bli MYE smidigere. Jeg tror han er ganske sterk, så jeg har håp om at fremgangen blir formidabel så snart vi når et funksjonelt smidighetsnivå.

Veldig lydig og positiv hest innenfor sin fysiske kapasitet, altså.

Pelle

PS: Mye av det jeg skrev om Brasil teller her også, selv om denne hesten ikke er på samme funksjonelle nivå.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 04, 2014 12:02 am 
Marshal

Promyk var på utlån i helga, og hadde som seg hør og bør blitt en smule upresis. Presisjonen installert igjen i dag, og jeg synes jeg fikk korrekt respons fra begge bakbein.

Det var jeg nøyd med, så da stoppa jeg økta.

Pelle

Profile  

PostPosted: Thu Feb 06, 2014 8:28 pm 
White Lady

Longerte Promyk litt idag, siden Pelle er ute og underviser. Jeg orker ikke ennå å ri flere enn en hest om dagen. Det gikk ganske fint, og det var tydelig forbedring siden sist longering. Bare trav og litt skritt, og variasjon mellom lang og kort innspenning.

Han vralter litt fremdeles, men det er mye bedre.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next