Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Promyk
PostPosted: Thu Feb 13, 2014 8:26 pm 
White Lady

I dag har jeg ridd Promyk. Det var moro! Han har definitivt blitt bedre, og vralter mye mindre ihvertfall i skritt. I trav ble det forsøksvis en god del vralting, men det bedret seg etterhvert.

Han er en veldig positiv sjel når en først kommer oppå. Så han forsøker så godt han kan til tross for stivhetene sine. Jeg vekslet mellom skritt i versade på volten og å ri frem etter voltesporet i skritt eller trav. Jobbet også en stund i åttetall bare for å få vekslet om på sidene og smidiggjort selve overgangen mellom sidene.

Det er tydelig at Pelle har jobbet bra med ham, for han forsøker virkelig så godt han kan og er lydig for skjenkler og sete og forsøker å få rumpa under, selv om det ikke går så bra med en gang. Men en er jo fornøyd når gampen virkelig prøver. Og når man prøver, da blir det etter hvert.

Til slutt klarte vi en ganske ålreit nedsittende trav også, uten å vralte for mye og hvor beinbevegelsene virket fremover og ikke rundt omkring. Vi travet faktisk også i versade på volten, også temmelig bratt tverring, og da ble han veldig ivrig. Morsomme digre kolossen.

Gøy.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 16, 2014 7:17 pm 
White Lady

Red Promyk idag, og det gikk helt flott. Bare skritt og trav fremdeles, helsa mi klarer ikke skranglegalopp, og han klarer ikke å fatte ordentlig galopp ennå. Men travet ble skikkelig bra. Vi bedrev bare lettridning, på volten og på en liten firkant. Klarte også versade på volten i trav. Whoop!

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 04, 2014 6:25 pm 
White Lady

Idag fikk jeg trent Promyk også, og han var superfin selv om jeg ikke har fått trent ham på en stund. Vraltet jo litt i begynnelsen som vanlig, men det ordna seg fort. Mye over-ryggen-ned-inn-frem, og han prustet og strakk seg. Han er så veldig kul, han gjør alt han kan for å gjøre som jeg ber om, enda han synes det er vanskelig. Skritt og trav. Det er sleipt.

Etter hvert kom Pelle ut og så på, og han var veldig fornøyd, så da er jeg glad. Da har jeg klart å holde begge stridshestene hans i gang, og til og med forbedret dem begge littegrann der de trengte det. Klappe seg selv på skulder.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 14, 2014 11:16 am 
White Lady

Pelle har trent Solstrålen noen ganger nå, og kort galopp begynner å bli en realitet. Ikke helt uten hoppe og sprett, for han synes det er veldig vanskelig å få baken under seg. Der sitter det nok fast mye fremdeles, men nå består medisinen i å bare gjøre det. Learning by doing.

Og bare se her, manken tenger å komme mer opp, men det kan den først gjøre skikkelig når rumpa kommer ordentlig under, og ryggen funker som den skal:

Image

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 14, 2014 7:23 pm 
Marshal

Hei!

Promyk enda bedre i dag, enda jeg hadde cuirass med brynje under, og lanse. Vi har knekket lanser i dag, og det gikk over all forventning. Kan til og med strekke ham lang og lav, om jeg vil.

Galoppen er litt kantete rett frem, men begynner å bli riktig rund på volten, litt mykere til høyre enn til venstre. Veldig morsom å ri, altså! Du store min så arbeidsvillig!

Pelle

Profile  

PostPosted: Tue Mar 25, 2014 3:39 pm 
White Lady

Jevnlig trening på Promyk også, ikke så ofte som Brasil, men han har ikke helt kapasiteten inne ennå, og må få litt hvile også. Jevn og god fremgang, bedre rytme, bedre smidighet og bedre bæring bak. Ikke så mye galopptrening i en periode nå, men den treningen han gjør, hjelper også for riktig galopprytme og -bæring.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 20, 2014 9:18 am 
White Lady

Lenge siden oppdatering, men trening skjer forholdsvis jevnlig. Promyk er nå ganske så stabil i venstregalopp over ryggen til tøylen, som vel der det eneste han egentlig skal gjøre sånn offentlig.

Pelle trener han selvsagt i andre ting også, men da mest øvelser som underbygger styrke, smidighet og balanse som han trenger for å utføre ovennevnte.

Og rett og slett terpe slik at han blir så stabil som mulig. Og så blir det forhåpentlig noe reell dystetrening utover, for nå tipper jeg at de er klare til slikt.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu May 08, 2014 7:36 pm 
White Lady

Galoppen satt veldig fint på begge hender i dag. Quintana-trening også. Bilde:

Image

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Tue May 27, 2014 11:19 pm 
White Lady

Promyk skulle starte i dyst i helgen, men Pelle trakk seg, da han virket helt rar i galoppen. Det var ikke mulig å være presis og forutsigbar med en slik standard på galoppen, dessverre. Vi vet ikke helt hva som har skjedd, men i alle fall hadde han ikke nok kapasitet. Han stresset veldig på transporten, det kan selvsagt innvirke, men hadde han hatt nok kapasitet hadde det ikke skjedd. Så vi går tilbake til treningen, og regner med en annen standard neste år.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 03, 2014 5:22 pm 
Marshal

Kan være verdt å dele denne tanken;

I noen situasjoner er det mange forskjellige typer stress eller press som innvirker på hestene.

I dyst og melee, som jeg driver med, er det ganske tøffe ting, noen ganger.

Jeg er oppvokst med voldsom egenvilje til trening og lek, og dette har gjort meg sterk og istand til å takle svært vanskelige situasjoner. I tillegg til å ha gitt meg evnen til å gjennomføre svært forskjellige situasjoner, har det gitt meg troen på at man kan grunntrene seg til hva som helst.

Og det er nesten sant: Gitt god nok fysisk form, og treningen som må til for å oppnå en slik form, klarer man det meste.

Men det er også lurt å øve spesifikt på situasjoner man vet man kommer opp i.

Jeg er ingen tilhenger av å øve seg god i dressur. Fordi dressur betyr trening, og derfor vil å øve på å trave på stedet for eksempel, omgår hensikten med piaffe, som er å styrke og smidiggjøre- mens å trave på stedet ikke trenger å ha noen slik effekt.

Pelle

Profile  

PostPosted: Wed Jun 25, 2014 9:12 am 
White Lady

Pelle gjør en kjempejobb med Promyk, og det er tydelig forskjell fra økt til økt. Det er selvsagt et langsommelig arbeide, for slike forandringer tar tid, men jeg er jo trent i å se ørsmå forskjeller, og det er stadig forbedring. Liten beskrivelse av arbeidet og fremgangen, siden jeg er så dårlig til å oppdatere:

- Promyk har hatt et digert søkk i lenderyggen, rett bak salen. Altså at han slipper ryggen ned i det området. Det gjør at han ikke stabiliserer der, at bekkenet kan vrikke fra side til side, og at han ikke klarer å sette baken innunder seg. Dette har også gjort at det blir vondt og vanskelig i området, for eksempel blir det vondt å stå på ett bakbein.

- Nå har Pelle jobbet masse i alle gangartene, med å få ham til å komme over ryggen og samtidig bøye i bakbeina. Det er en langsommelig ombyggingsprosess, som må forandre både smidighet, styrke og balanse.

- Øvelsene og arbeidsmåtene har vært:
* Skritting med tøying av nakken inn/frem/ned samtidig som sits og skjenkler passer på at rygg og bakbein er med. Dette gjør at ryggraden gradvis klarer å bli bøyd i en jevn kurve fra atlas til halebein.
*Trav og galopp i lettridning eller lett sete, hvor hesten får lov til å balansere seg selv og finne ut av koordinasjonen sin. Ikke så mye fokus på nøyaktighet og kontroll, men hesten skal få lov til å kløne seg frem til balanse og takt innenfor rammen beskrevet i forrige punkt.
* En viss trening hver økt på å komme inn i korrekt rytme, det vil si å starte med et bakbein. Det fordrer riktig koordinasjon i hele kroppen, men særlig igjennom hofteleddene og knærne.
* Galoppen har vært spesielt vanskelig, så da har Pelle brukt en del strev og tid på å få den til å funke. Galoppen fordrer spesielt at bekken og rygg er stabile og funker riktig.

Status: Igår galopperte Promyk kort og ganske samlet på begge hender, klarer litt mot å tenke sidebevegelse i galopp, klarer å gå små volter uten å miste bæringen. Klarer ennå ikke sidebevegelser i galopp, gode overganger ned fra galopp. Må fremdeles jobbe med kapasitet og stabilitet.

Trav: Klarer å trave uten å vralte korte intervaller av gangen. Klarer fine versader på volten, med en viss stabilitet og uten å vralte. Faller litt sammen når steglengden økes, har ikke ennå styrken til å bære seg i lengre steg.

Skritt: Fremdeles en tendens til å krølle seg sammen i halsen og falle på forpart, men bakbeina bærer mer og mer riktig, og skrittet kjennes mer og mer mykt og fjærende. Alle slags sidebevegelser går fint, men han kan trenge mer kapasitet, så det jobbes det med.

Ellers er han fremdeles veldig ivrig til å trene og samarbeidsvillig, selv om det noen ganger blir litt frustrerende og vanskelig, også for ham. Lovende hest fremdeles.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 01, 2014 6:49 pm 
White Lady

Idag her Pelle fått tøyd litt på skuldrene til Promyk, som er innoverroterte og gjør at han blir litt bjønnbeint. Det gjør også at bakparten ikke kan få til å bære helt som vi vil. Masse langsommelig tøying i sidebevegelser og rett og slett rett frem i skritt med innvirkning fra sete og skjenkler. Det hjalp en god del. Fremdeles vanskelig å være stabil i galoppen, vil gjerne trøkke manken ned og hive seg avgårde. Det er ikke særlig bærekraftig, så det må vi slutte med. Helst før turnering i Trondheim...

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 12, 2014 12:23 pm 
White Lady

Supertravelt for tiden, får ikke oppdatert, men det blir trent. Eller ihvertfall får Pelle trent Promyk hver dag. Nå har han også vært med i et par moro-meleer, og han klarte seg temmelig bra. Lovende..

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 17, 2014 9:40 am 
White Lady

Promyk har fått et spark i skulderen, og et ganske dypt sår der. Ikke så digert, men det er umulig å få til å bandasjere der, for alt ramler av når han beveger seg. Vi forsøkte å klistre på en selvklebende bandasje, men den tok han tak i med tennene og rev av så fort han ble alene. Så vi forsøker å jobbe på med krystallfiolett og sårpulver, så får vi se. Det er fluene som er den verste synderen i dette været, og såret verker litt, slik at ingenting blir sittende. Vi får håpe at naturen har vett til å ordne dette bedre enn vi kan. Men jeg følger med og renser flere ganger om dagen. Det går nok bra.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 11:37 pm 
White Lady

Såret til Promyk klarer seg bra. Det er lite hovent, holder seg åpent, skiller ut puss og gror innenfra. Han trives og halter ikke, men blir ilter hvis vi skal stelle sår. Men i dag kom han ikke utenom, det skulle vaskes med grønnsåpe og sjekkes. Da han oppdaget at grønnsåpe er deeeiiliiig sto han bom stille og koste seg. Etterpå helte jeg på litt krystallfiolett, og det festet seg nok til å holde hele treningsøkta. Bare en liten pipling av puss nå, og det må jo få lov til å rense seg.

Det var jeg som måtte til pers i dag, siden Pelle er i England og rir, og da ble det skuldre og rygg-trening. Skuldrene hans sitter veldig fast, så ryggen ikke får til å stabilisere, og da blir det vralting. Men vi fikk løsnet mye, og Promprinsen var veldig fornøyd etterpå. Dette skal vi gjøre i morgen også, og vi skal definitivt vente til etter solnedgang da også. Superdeilig å ri i den kjølige luften.

hanne

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next