Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Next
Author Message
 Post subject: DIO
PostPosted: Thu Sep 08, 2011 7:54 pm 
Ridelærer

På mandag dro jeg avgårde for å hente nyhesten. En 5 år gammel lipizzanervallak. Jeg hadde såvidt sett han på bilder sånn langtborteifra og visste ikke helt hva jeg kom til å finne 40 mil unna. Denne gutten er helbror til Rozi, så jeg tenkte at hvis den bare var halvparten så god så ville dette bli bra :)

Da Eileen kom leiene mot meg med denne på slep ble jeg litt sånn: øøøhh, wow, åiii :shock: . Han er bittelitt større enn Rozi kan man si, ikke så mye i høyden, noen cm kanskje, men på bredden... Dette er en skikkelig stridsvogn! Men øynene er snille og ansiktet er pent(men digert), undrende og meget nyskjerrig. Likte han med en gang :) Og i løpet av de tre dagene jeg har hatt han i min varetekt er jeg blitt temmelig forelska.

I dag var det tid for vår første treningsøkt. Vi brukte hele den 10 min skritteturen ned på ridebanen til å lære hvordan jeg vil at han skal gå når vi er ute på tur. Ikke lov å dra i leietauet, følg med på hva jeg gjør, og ikke lov å dulte borti hun dama i andre enden av leietauet med skuldra. Og hun dama var heller ikke redd busser og lastebiler, så da trengte visst ikke han å være det heller :) Litt vanskelig å holde konsentrasjonen oppe, er jo så masse nytt å undersøke. Vi fikk iallefall prøvd oss på mange mange halvparader, og når vi kom sånn halvveis begynte det å skje noe ;)

Nede på banen begynte jeg med en gang å venne han til pisken. Noe han ikke var så veldig begeistret for med det første. Først kom det ikke noen reaksjon overhode når jeg tok han på beina med pisken, ingen reaksjon som i parkering, avslått, død... men jeg fortsatte bare å pirke på han til det kom en antydning med bevegelse(i grunn bare at hesten lente seg litt frem), så slapp jeg og han fikk massevis av ros. Da begynte han å kikke litt rart på meg, nesten så man kunne se at det foregikk noe inne i det svære hodet. Ved neste forsøk kom reaksjonen nesten umiddelbart, på fjerde forsøk kunne jeg ta opp og sette ned det beinet hvor jeg ville. Det er nok den hesten jeg har sett har reagert kjappest noengang. Jeg ga meg etter kanskje 10 min tilsammen. Da hadde han tydeligvis både skjønt og var klar for en liten tenkepause. Han fikk også løpt noen runder i longen på hver hånd, det hadde han helt tydelig gjort før, kommandoene satt, og vi gjorde noen få overganger mellom trav og skritt, der han prusta masse, før jeg slapp han løs inne på ridebanen. Han var tydelig fornøyd med seg selv, samtidig som han hele tiden hadde fokuset på meg, og holdt seg i nærheten, selv når jeg sto og underviste og ridde Rozi. På leieturen hjem var han avslappet og lydig :).

Tror dette blir meget bra jeg :). Gleder meg til å se han om et år enn to. Syns jeg ser masse potensiale her altså. Tror ikke vi skal ha mange dagene før jeg sitter på ryggen hans, vi trenger bare en sal og et hodelag som passer :)

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 09, 2011 2:03 pm 
Ridelærer

I dag dro vi uti Storvika. Trente litt fra bakken først, han hadde ikke glemt hva vi trente på i går så vi gikk et steg videre med å "gå rundt bakparten". Han tok det såpass greit at jeg slang på han salen til Rozi og jumpet oppi. WOW han er stor og brei å sitte på!!
Han var litt spendt det første halve minuttet, men greide å slappe av etterhvert. Så gikk vi vell omtrent tre volter på hver hånd, fikk han til å bøye seg litt inn og ned og deretter hoppet jeg av og vi ga oss med det, etterpå gikk han nesten rett inn på hengeren igjen(måtte bare ha en aldri så liten tenkepause) :).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2011 9:52 am 
Rider

:D :D :D :D
gullungen.
jøss.. trodde ikke denne var leietrent i det hele tatt jeg ;) ;) ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2011 6:52 pm 
Ridelærer

Jeg har ikke fortalt han at han ikke er leietrent ennå, så det er ikke noe problem for oss egentlig ;)

I dag tok vi ny tur på Storvika, nesten rett inn på hengeren i dag også, bare litt "vingling" først. Jobbet bittelitt fra bakken før jeg igjen bare hoppet opp i salen. Skrittet rundt på relativt lange tøyler og jobbet med å strekke seg ned og frem. Skrittet endel i volter og åttetall, før vi øvde på start- stopp funksjonen. Joda, funker dette. Han er litt stivere å bøye til høyre ennå, men det kom seg bare på den lille tiden jeg hadde der oppe. Jeg fikk Randi T til å longere oss, mens vi travet noen steg. Det syns han tydeligvis var litt skummelt, men han gjorde ikke noe annet enn å bråstoppe og lure på hva det var jeg drev på med der oppe :) Satt der oppe kanskje 10 -15 min tilsammen. Hoppet så av igjen og fikk han til å bøye seg skikkelig igjennom til høyre før vi ga oss. Flinke gutten :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2011 9:28 pm 
Rider

Jeg tror dette blir et spennende prosjekt jeg! :) Virka som en virkelig intelligent og samarbeidsvillig . . eeeh.. ja. .. stridsvogn....? eller var det stridshest? hehe, massiv var han ja! :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 11, 2011 9:56 am 
Rider

såklart han er intelligent.. vi driver ikke med no annet!!

og hadde han vært min fra han var føll hadde han ikke vært vallak heller ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 11, 2011 5:06 pm 
Kniggit

En intelligent lipizzaner? Nei, sånne har vi aldri hørt om :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2011 8:39 pm 
Ridelærer

8)

I går tok vi med oss Rozi og gikk en lengre gressetur oppover Åsveien. Vi var ute i sikkert to timer, men ble mest spising minst gåing :)

I dag gikk Dio rett på hengeren både til og fra Storvika :) Tydelig at han begynner å bli tryggere på meg også. Jobbet litt med giravolta først, fikk tøyd og bøyd litt, tråkke bedre under seg og begynte såvidt å jobbe med at han kan bøye litt mer i bakbeina.
Longerte han så i skritt og trav på begge hender, jobbet med at han skulle strekke seg frem og ned. I dag kunne han faktisk gjøre det i flere steg om gangen. Han er tydeligvis vant til å bli longert, så kommandoene sitter som de skal :). Når han begynte å slappe litt skikkelig av, hoppet jeg på ryggen hans, skrittet volter og åttetall, før jeg fikk Arjan til å longere oss i trav. I dag gikk det ganske så bra, bedre balanse enn sist og han slappet mye bedre av under rytter. Jobbet litt med å få bøyd han til begge sider også i travet. Hoppet av etter noen runder og vi ga oss med det :) Så ut som han var veldig fornøyd med seg selv etter denne økta, kosegrisen :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2011 9:02 pm 
Ridelærer

To dager fri denne uka på "lillegutten". I dag gikk han rett på hengeren igjen, så jeg tror det problemet er løst :D.
Begynte å varme opp med litt giravota, før jeg longerte han litt på begge hender i alle gangarter. Han gikk temmelig godt i skritt og trav, selv om han latet som om han ikke kunne skritte)vanskelig å høre når det er så mye vind tenker jeg :roll: . Det er første gang jeg har galoppert med han i longen, men han viste tydelig hva jeg spurte etter :). Han galopperte litt rart på den ene hånden, nesten så den høyre bakbeinet(da utvendige) ikke ville virke skikkelig. Tullet litt med takten, sparket bakut, typisk sånn "her sitter det fast noe"- greie. Slapp han ut på oppvarmingsbanen sammen med Rozi og de begynte straks å herje og løpe rundt. Det står oppbygd til løshopping der inne, og de sa ikke nei takk til noen hopp de toene der. Bukking, steiling og finting av høy klasse kan man si :) Så ut til at de storkoste seg med å endelig få skikkelig underlag til å herje fritt på under hovene :). Morsomt :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 17, 2011 11:12 pm 
Ridelærer

Denne gutten her er bare så cool 8). Jobbet litt på bakken i dag også før jeg trasket meg oppi salen. Jobbet en god stund i skritt med å bøye igjennom og strekke seg ned og frem, slappe av under rytter, bytte hånd ofte. Snirkle og snu rundtom. Han tar ting utrolig raskt. Uten egentlig å tenke meg så mye om ba jeg han om å trave. Og selv om han først ble litt mistenksom på om jeg faktisk visste hva jeg drev på med der opp så gikk det veldig bra. Jeg må bare hele tiden sørge for at jeg er balansert og at jeg ikke spenner for mye i hoftene. Etterhvert travet han ganske så taktfast(til å være på hans nivå), bøyde seg sånn rimelig greit til hver side. Han virket rolig og avslappet stort sett igjennom hele økta, iallefall så lenge jeg var tydelig i beskjedene. I dag strakte han seg mye bedre over ryggen også :).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2011 4:10 pm 
Ridelærer

I dag var det mye spennende som skjedde på Storvika og konsentrasjonen var litt på vandring. Litt skummelt med Biggis som hopper hinder, Encanto som går i tømmekjøringsutstyr og ellers hester som både traver og galopperer rundt oss. Longerte han litt først bare for å få litt oppmerksomhet og få ut evt overskuddsenergi før jeg klatret opp i salen. Jobbet mye med å holde konsentrasjonen, bøye skikkelig igjennom på begge sider. Særlig den høyre siden var vanskelig. Litt etter litt fikk vi knadd løs det som var litt stivt. På slutten av økta kunne vi faktisk trave i åttetall uten store problem :). Han blir mer og mer balansert med rytter på for hver dag nå. Han er utrolig var på vekten og ikke minst hoftene. De må være rimelig løse for at han skal slappe av. Det her blir kanon ridehest altså ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2011 9:47 pm 
Ridelærer

I dag fikk Dio en runde med giravolta og longering. Han fungerer bedre og bedre i alle gangarter nå, av og til kan det bli tull i galoppfatningene, men den låsningen jeg fant og tok ut tidligere i uka så ut til å ha hjelpt masse. Tror han fatta feil bare en kanskje to ganger i dag. I trav kan jeg nå ikke se noe uregelmessigheter. Det har heller ikke vært så mye før, men syns det har sett ut som det har vært noe på grums på høyre hånd. Han har gått ned litt i vekt og det gjør det sikkert lettere for han å bevege seg godt også. Blir spennende å få ridd han i morgen for å se om det er noen forbedringer fra ryggen også :)

Avsluttet økta med å løshoppe han litt før vi ga oss :) Relativt kort økt siden det regna sidelengs(det har det forsåvidt gjort mer eller mindre hele uka) og banen var temmelig tung å løpe på.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 24, 2011 9:50 pm 
Ridelærer

I dag har vil lært hvordan man går på skrå. Å gå på skrå var veldig vanskelig syns Dio, helt til jeg forklarte på en skikkelig og omstendig måte hvordan det skulle gjøres med rytter på ryggen. Da kunne vi nesten ikke stoppe med å gå på skrå, "jajajaja, jeg har skjønt det. Se her NÅ, tam tam tam tam tam..." ja, du er en flink gutt, nå skal vi gå rett frem igjen... "jammen se da, jeg kan gå sånn på skrå... tami damti tei".. ja, du er en flink gutt men nå skal vi gå rett frem. "jaja jaja, sånn du mener?" ja, flink gutt, og så litt på skrå igjen.. "jaja, jaja, hæ? men nå skulle vi jo gå rett frem? kan du ikke bare bestemme deg?".

Etter å ha holdt på sånn en stund ble han mye mer balansert i travet, og mye sikrere på hva jeg krevde av han i trav. Bytte hånd, åttetall og volter gikk ganske bra, og han strakk seg godt ned og frem, og i noen steg av gangen gikk han frem til en god kontakt :). Liker veldig godt å ri denne karen her altså, han er meget arbeidsvillig og tar ting så innmari raskt, ennå er det jo mest tilvenning av rytter og prøve å finne balanse under rytter, men han er en meget stødig type å ri. Men samtidig veldig våken, er som å sitte å kontrollere noe som kan gå i lufta nårsomhelst. Heldigvis har ikke det skjedd ennå, men jeg venter spendt på den dagen.... for her er det krefter i sving :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 25, 2011 3:59 pm 
Rider

gullungen til mor det :D

en lipizzaner SKAL kjennes ut som om den skal gå av :) ellers er det ikke en skikkelig en ;)

Til og med Marissa med all sin erfaring med folk kan få frem den der.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 28, 2011 6:46 am 
Ridelærer

Image

Et av noen få bilder som ble tatt av Randi T i går :)

I går "kastet" jeg meg rett opp på ryggen hans uten at jeg varmet opp mer longering eller annet håndarbeid. Jobbet litt med åttetall og andre snirklerier i skritt først. Få han til å løsne i nakken og bøye seg skikkelig, og gå frem til kontakten. Etterhvert gikk vi over til å gjøre det samme i trav. Og vi travet bommer uten å nøle sånn veldig. Etter et på turer over bommene så ble det veldig mye lettere å få han til å løsne i ryggen faktisk, jeg kunne gynge han mer og han ble mer balansert :) Fine hesten altså, det er stor fremgang hver gang jeg sitter på`n.

Avsluttet økta med litt herjing og hopping på oppvarmingsbannen. Ser ut til å gjøre godt for dem å få litt fri utfoldelse på fast underlag der de slipper å bekymre seg over å gli eller sette seg fast i gjørma. En styk fornøyd hest som fikk komme hjem å rulle seg i nystrødd boks iallefall :D

Profile  

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Next