Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: DIO
PostPosted: Thu Apr 25, 2013 10:46 pm 
Ridelærer

I dag i har jeg ridd en dressurhest!! :D
Varmet opp i hånda med litt sidebevegelser, så overganger trav-holdt, så overganger piaffe-trav, vanskelig, men han løsner kjempemye av det :)

Satte meg så opp og han var på plass fra første steg. Jeg kunne gjøre "alt", skritt rett frem og sidelengs i alle varianter, til og med HTTW var avslappet og flytende. Lettred masse for å prøve å løsne steget ennå mer, og red tempovekslinger og stegforlengelser. Etterhvert kunne jeg bare tenke galopp og så var det der, fine balanserte overganger uten stress. Det eneste var at han hang en anelse på den høyre tøylen i galoppen, så jeg prøvde å rette han mer ut, og stille han en anelse utover, akkurat det var det ikke snakk om overhode, så fikk en liten skrekk i det han løp ut og gjorde noen saftige bukk.. :/ men han roet seg overraskende fort sånn at vi bare kunne fortsette som før. Men alt i alt er jeg meget fornøyd med økta :D

Etterpå fikk jeg desverre beviset på det jeg har hatt en anelse om ganske lenge, salen hans passer ikke, begynnende gnag bak :(. Rozi sin vet jeg at ikke passer lengre heller. Så nå må jeg vell bare begynne å lete etter en ny.. og der røk vell skattepengene desverre..

Profile  

PostPosted: Sun Apr 28, 2013 9:04 am 
Rider

Den "trenger en ny sal" realiseringen er aldri god... Er der selv. Jeg ser selv på saler fra Deuber og Partner spesielt fordi de har saler med innstillbar bom og saler for brede rygger.

Det er alltid gøy når man sitter igjen etter trening og er skikkelig glad. Håper du får mange sånne, og med ny sal kan det hende ting løsner skikkelig. Gjorde det med Pier iallefall.

Profile  

PostPosted: Wed May 01, 2013 10:00 pm 
Ridelærer

Etter å ha prøvd 14-15 forskjellige saler, og ingen av dem er noe som jeg ville brukt penger på å kjøpe drar vi i morra opp til en salforhandler som selger Amerigosaler.. Svindyre, men de blir laget på spesialmålene til Dio..

Så vi jobber mye i longen og i hånden for tiden for å spare han litt for salen. Men tror kanskje det ikke er så dumt med en intensiv periode i longen og i hånden uansett. På de to øktene vi har hatt så langt denne uka så syns jeg han har kommet seg masse. Har trent endel piaffe- travoverganger, driver å finner ut litt nye ting akkurat her... Iallefall så blir hesten dritfin de gangene vi greier overgangen uten å tulle med takten :)
I longen driver vi på med forkorting og forlenging av steg både i trav og galopp. Og det at han ikke skal lene seg inn på venstre hånd. Ser nå hvorfor jeg har hatt en følelse av at venstre galoppen ikke har vært så god som høyre, han ramler litt over den venstre skulderen i stedet for å komme igjennom skikelig bakfra har. Men det driver vi å fikser :). Er morsomt å jobbe han fra bakken nå, men savner å ri han, jeg skulle gjerne ha kjent hvordan han er under rytter sånn som han går nå :)

Profile  

PostPosted: Wed May 29, 2013 11:25 pm 
Ridelærer

Det blir nå en og anna økta innemellom fridager og håndtrening. I dag toppet vi nok alt det vi har gjort tidligere. Jeg hadde vært ute å trent crossfit, så kroppen var full av "go`stoff" ennå da jeg steg opp. Og Dio fikk en relativ heftig økt(til å være oss). Og ikke noe tull der i gården i dag, for ho dama på ryggen var ikke nådig. Jobbet endel med versadene, og det å fri opp mer i manken og dermed skuldrene. Og etterhvert ridde vi piaff- trav overganger og deretter galopp- holdt overganger. I dag kunne vi gjøre "alt". Både jeg og hesten var rimelig pumpa da vi var ferdige, til tross for en relativt kort økt. Kjempefornøyd med gampen. :D

Profile  

PostPosted: Mon Jun 03, 2013 9:04 am 
Ridelærer

Lurer på om vi er inne i en litt sånn god periode nå, for gampen er rolig og avbalansert(Jepp, det er Dio jeg prater om her) og det er "lett" å ri han. Jeg syns han fungerer bare bedre og bedre over ryggen for hver eneste gang. I går kunne vi f eks ri åttetall i galopp, med overgang til skritt imellom, og han var bare så lett og fin å styre :D. Ikke et eneste bukk, ikke skvetting ingenting :D Eller jo, et lite steil da vi hadde en liten diskusjon ang det å gå imot sjenkelen.. men det var liksom bare det steilet også var vi ferdig med den diskusjonen :).

Profile  

PostPosted: Mon Jun 03, 2013 8:37 pm 
Rider

Lovely :D

Profile  

PostPosted: Fri Jun 07, 2013 7:37 pm 
Ridelærer

Hmm... lurer på om hesten er frisk jeg?? han går jo dritbra for tiden. Ridde han i dag og han var bare så fin, lett, relativt lange myke steg, rolig i munnen, løft i manken. Jeg måtte stoppe å spørre hun jeg ridde sammen med om det jeg kjente var sånn det så ut. Hun var snill og tok film av oss og joda, hesten så jo veldig bra ut, nesten som en dressurhest faktisk ;) Eneste jeg måtte ri et hakk under tempo for å beholde de myke stegene, men skit au, sånt tåler man en liten periode. Han var også veldig fin og rolig i munnen. Ridde han bare i 20-30 min men det er nok de beste minuttene vi noengang har hatt. :D

Nice nice nice :D

Profile  

PostPosted: Sat Jun 08, 2013 11:25 pm 
Rider

Jøss, har du dressurhest du da :wink:

Profile  

PostPosted: Sun Jul 21, 2013 3:07 pm 
Ridelærer

Da er vi hjemme igjen etter ei ukes trening i Isfjorden. Er storfornøyd med gampen. Har fått endel hjelp til å ri han igjennom da særlig på høyre hånd der "noe" fortsatt sitter fast. Vi har også ridd show. Jeg ridde selv Rozi mens C. ridde Dio da hun både er mer prestasjonsvandt og er bedre til å slippe ut spenninger enn det jeg er, noe jeg ser på som en fordel når det er hundre og ørten mennesker, full musikk og kostymer som skal inn å "forstyrre" hestene. Det er noe spessiellt med det å ri en Pas de deux på sine egne to hester, og dem viser seg fra sin flotteste side. Det eneste, i følge Dio, som var skummelt var når han så meg i kostyme... :roll: Men ellers så var han bare helt kul. Mistenker at han egentlig liker å vise seg frem på den måten :).

Dagen etter showet dro vi avgårde på fjelltur, og jeg lot han bare få gå i den ene oppoverbakken der. Han fikk løpe til han stoppet av seg selv. Gikk helt supert, tror kanskje noe har skjedd oppe i trykkokeren min også den siste tiden ;). Det var ikke skummelt, men dritmorsomt! Skratta stort sett hele veien opp, frihet og følelse av full kontroll på samme tid, joho! :D.

I de dagene etter showet har det løsnet masse, og da særlig i høyre galoppen. I går kunne jeg sitte å jobbe med å løsne han mer i høyre siden i galopp, ikke bare slite med å holde gangarten. Det å ri sjenkelvikninger og/eller traverer så rett inn i galoppfatningen, så ikke ut til å være den dummeste ideen jeg noen gang har hatt :). Han galopperte mye mer opp til bittet og gravde seg ikke så mye ned foran, sånn som han for det ofte(nesten alltid?) bruker å gjøre på den hånda. Heller ikke denne gangen var det noe tull med kikking eller skvetting :).

Fikk en liten minibehandling på høyre siden da vi kom inn, og jeg fikk en følelse av å komme ennå mer inn i musklaturen på han, spendt på hvor dette vil gå :).

Profile  

PostPosted: Sat Aug 03, 2013 6:38 pm 
Ridelærer

Noen bilder fra dagens økt, dåglige bilder siden de ble tatt av mobil, men syns det ble noen brukbare også :)

Image

Image

Image

Image

Image
Hmm... nesten så jeg aner en aktiv hofte her? ;)

Profile  

PostPosted: Fri Aug 09, 2013 2:50 am 
Squire

:D

Profile  

PostPosted: Sun Aug 18, 2013 9:16 pm 
Ridelærer

Oki, da er nysalen på plass, og det kjennes bra ut :D

Og vi har vært på trening for anna trener, desperat etter undervisning når det blir litt lenge til neste kurs her... Hesten oppførte seg eksemplarisk og vi fikk endelig igjennom høyregaloppen :D. Var sånn halvtime med obligatorisk storvolteridning, men det funka fint sånn at det faktisk skal gå ann å gjøre det flere ganger. Faktisk så er det første gang jeg kan ri sånn "uten å tenke", uten at kroppen og hodet har gått helt i stå.. Bare kunne handlet når instruktøren har sagt hva jeg skulle gjøre. Fikk masse skryt etterpå da, og sånt liker man jo :).

De siste ukene har det blitt noen økter i longen og i går og i dag kunne vi ri noen serpentiner i galopp uten at hesten bråstoppet når jeg kom inn i kontrabuen. Og vi har gjort noen enkle bytter med et skrittsteg imellom. Traven føles egentlig ganske så "løs og fin" :D Jeg tror nesten jeg kan skryte på meg at nå kan jeg ri hesten friere, mer fremadbydning og mindre spenning :D.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 22, 2013 8:02 pm 
Ridelærer

Har som mål å ta han med på KM- stevnet i oktober. Og hvis han er klar så starter jeg både LB og LA med han. Selve KM-klassen går i LA så det hadde jo vært kult å kunne kvalifisert seg til finalen, men har ikke så store forhåpninger om det, blir mest for å prøve og gi han(og meg) erfaring i år. Så nå driver jeg med tilvenning til trinse igjen. Har jo ridd han på kandar i over lengre tid fordi han var såpass "truende" på trinsa. Og da jeg nå gikk over til trinse igjen fikk vi ei heidundrandes til økt :/ ikke bra, han bare krangla, steila, bukka og truet med å løpe ut. Etter en 20 min sånn hentet jeg kandaren igjen og vips, så var hesten den samme gammle. Etter noen dager med fundering, prøvde jeg igjen med trinsebitt, denne gangen med bridonen fra kandaren. Og hesten funka greit, og vi kunne ri en brukbar økt. I dag slengte jeg igjen på bridongen og hesten funka fjell. Så min konklusjon så langt er at det er ikke trinsebitt i seg selv som er problemet, det er akkurat det tredelte som jeg prøvde på han først som kan være det mulige problemet. Så nå jobber jeg med å få tak i et bitt som er likt bridongen. Og vi kommer til å fortsette å ri bare med det en stund fremover, og om mulig ikke gå over til kandaren igjen før stevnet er overstått(evt lenger). Målet er jo at han skal kunne funke på begge deler.

Uansett i dag var han igjen en kjekk hest å ri. Jeg fikk følelsen av at jeg virkelig fikk tak i bakbeina på han og jeg trente på dette med å øke og minske steget i trav. Jeg er jo helt ræva på å ri økninger, så det skal det trenes på..., og det å få skikkelig respons på halvparadene. Og skjønner nå at det er timingen min som ikke har vært helt bra, først "bremse" så gi ut/bli med frem, det funker 100 ganger bedre enn bremse og ri frem samtidig :roll:
Og tilslutt trente vi på serpentinbuer i galopp. Litt brattere buer denne gangen(nesten fulle) og jodda, det begynner å funke fint :D. Litt spennende til tider, men han blir bare bedre og bedre i galoppen, rundere og mindre anspendt enn tidligere :)Så det blir dette her :D.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 10, 2013 10:21 pm 
Ridelærer

Vi kom oss på stevne på søndagen, på trinse(som forøverig ikke er noe som helst problem lengre :D) og VANT!!! :D :D. med 62,400 % og bare 7`ere på alment inntrykk :D. Med kommentarene rene og taktfulle gangarter, går sterkt (?) i form.. 7 på økningene, 7 på holdt, og 7 på volter, ikke gærnt det syns jeg :). Ellers stort sett 6 ere og 5 er på galoppvolte.. der fattet han feil også bare trykte jeg til sånn at han tok et lite galoppbytte... syns nesten han skulle fått mye mer betalt for det jeg, hehe ;).

Men at vi vant var egentlig bare en gledelig bonus, for meg hadde vi allerede vunnet da vi sto på oppvarmingen og hesten var bare helt kul. Nesten så han syns det bare var stas at det var masse folk som sto og "beundret han" ;). For virkelig, da han kom ut av den hengeren oppførte han seg som han rett og slett eide stedet. Under programmet kunne jeg bare be og jeg fikk det jeg ville, den dumme feile galoppfattningen var det også jeg som bad og da jeg hadde havnet litt påutsiden... Han bare dura i vei som om han aldri hadde gjort noe annet, han gjorde til og med meg trygg på at dette kom til å gå bra. Vi var ikke hest og rytter der inne på konkuransebanen, vi var virkelig en ekvipasje :D. Da han var ferdig skritta han rolig ut, og ensa ikke applausen engang :) Virkelig stolt over gampen! Tror det er dette som blir min konkurranse hest, for jeg misstenker sterkt at dette syns han også var morsomt, og han så faktisk ut som han trivdes med allt det som skjedde rundt, all oppmerksomheten, og ikke minst flettene sine :roll: ... for de fikk jeg ikke lov til å ta ut før vi var godt og vell hjemme igjen ;) . Jeg syns den hesten virkelig vokste på oppgaven, og han virket stolt og tilfreds for det han hadde gjort. Gleder meg til fortsettelsen, han skal bare ha en uke "ferie" mens jeg jobber vettet av meg... før vi begynner å ri opp mot KM i oktober :).

Profile  

PostPosted: Thu Sep 12, 2013 6:31 pm 
White Lady

Så utrolig moro. Jeg må bare gratulere her også. :)

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Next