Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: DIO
PostPosted: Thu Oct 31, 2013 9:50 pm 
Ridelærer

Har ikke slutta å ri hesten min, ser bare sånn ut på oppdateringene her :P. Men den berømte tidsklemma har virkelig vært litt hard den siste tiden.

Siden sist har jeg både vært på Pelletrening og Malintrening. Dio utvikler seg stadig, og endelig etter laaaang tid med jobbing, kan jeg nå endelig manipulere skuldrene hans uten at han går i taket :D.

Jeg lærer stadig nye ting, og det nye nå er en demi- arret, et vibrerende oppovertøyletak, for å få hesten til å begynne å tygge(slippe i kjeven) for å så forlenge den ned til nesen omtrent er i høyde med brystbeinet. Og tenkte at alle hestens sju nakkevirvler skal strekkes ut(tankebilde for meg iallefall), og jøsses, nå har Dio virkelig begynt å fylle i rundt manken, skrittet har blitt rett firtaktig, og jeg har sjelden problemer med at han legger seg på lengre, eller blir løpete. Her en dag ridde jeg opptil flere noenlunde balanserte serpentinbuer i galopp, uten store problemer.
Dette kombinert med den treningen vi hadde med Pelle der jeg lærte meg litt mer "gefül", særlig i overganger, stole på at verden ikke går under selv om jeg slipper hesten igjennom særlig i overgang trav- galopp. Nei, mye kult å forske videre på her :D.

I helga startet vi stevne LB- denne gangen. Hesten var utrolig spendt på oppvarmingen, men til tross for det så bar han seg utrolig flott. Og jeg lærte nye "triks" for å sitte.. Eller vet ikke helt om jeg kan si at jeg lærte noe nytt, er jo dette jeg har jobbet med lenge. Jeg satt endelig godt og noenlunde avslappet i trav på Dio! Det er stort kryss i taket :D. Selve programmen gikk egentlig helt greit. Veldig fornøyd med travdelen, litt tull i galopp delen, skrittedelen helt ok, men fikk desverre veldig dårlig betalt fra dommeren, og fikk tilslutt 49,142 %... nå skal det sis at jeg også fikk 49,500 med Rozi som gikk sitt beste LB programm noensinne...(fikk godkjent i LA, og da gikk hun dårligere enn LB..) Og de jeg har snakket med sa også at de lå omtrent 10% under det de normalt brukte å ha. Så spørs om dommeren kanskje ikke hadde fått i seg nok sjokolade den dagen?? Men men, sånn ble det og vi vil prøve igjen ved en senere anledning :).

Profile  

PostPosted: Sat Nov 02, 2013 11:58 pm 
Ridelærer

Nesten så jeg tror vi begynner å bli rimelig tøffe her på myra! :D. Vi har vært på strandtur, og fått blåst bort litt adrenalin. I dag har vi altså galoppert fort nede på stranda. Storfjøre og flere 100 meter med strand er kjekt. Først var hesten litt spendt pga vind og bølger og greier, men det fikk vi ridd bort og etterhvert galopperte vi. Tempovekslinger i galopp! Det har jeg aldri tørt å gjort med han før, for jeg har vært redd for at han kunne stikke. Men nei, han fikk lange ut det han var kar om, men jeg kunne nårsomhelst ta han ned i et roligere tempo, fy fader for en følelse. Så mye krefter, så intenst! Holdt vell på nesten i tre kvarter der nede, og da vi skritta på vei hjem var kroppen helt gele, kjentes ut som beina kom til å ramle av :P. Men ohoi før en følelse, dette trodde jeg aldri at jeg kom til å få oppleve med denne hesten, eller noe hest i det hele tatt egentlig! :D STORT kryss i taket!! ;)

Profile  

PostPosted: Sun Nov 03, 2013 4:09 pm 
White Lady

:D :D :D :D

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 25, 2013 12:20 am 
Ridelærer

Mye kursing for tiden, noe som jeg kjenner at jeg virkelig har hatt godt av :). Hanne og Pelle var her for to uker siden. Jeg fikk to intensive timer for Hanne på lørdag og vi trente masse på bøy og runde hesten, samt mine hoftebevegelser, at hesten ikke skulle spenne seg(eller var det meg) i overgangene. Også mellom nedsittende og lettridning i travet. Knallfirnøyd med hesten etter de to timene. Søndagen hjalp Pelle meg med å få den utvendige tøylen på plass, altså ikke bakovervirkende(iallefall mye mindre bakovervirkende) det gikk så bra at jeg ikke har tørt å ri han noe på de to ukene etter kurset.. Neida, er vell egentlig mer at tid og føre har vært rimelig drit ;) men fikk longert han en av dagene og det var kult å se hvor mye bedre han bruker seg igjennom kroppen :D. Mye mer bevegelse i skuldrene, større, luftigere steg, ikke så små og støtte lengre.

I helga var vi på Malintrening igjen. Og vi trente mye på inn og utvendig bøy på volte og åttetall, samt noe traver og renver. Og vi har virkelig fått hjelp til kontragalopp, måtte bare ta bort noe av vekta fra skuldrene. Ridde også endel kontragalopp med feil bøy, for å fri opp bogene mer. På slutten i dag kunne vi faktisk ri serpentinbuer uten å slite, klart her er det fortsatt mye å hente på formen og presisjon og alt det der, men det er en start.

Med Dio fikk jeg endelig hjelp med noe jeg har trodd egentlig er et problem, men ikke greid egentlig å sette ord på eller funnet ut av hvordan jeg skal løse. Han går alltid med skjev panneakse på høyre hånd, og selv om det har blitt bedre har det aldri blitt helt bra eller borte. Malin sa plutselig at jeg måtte få rettet opp i den venstre siden av kjeven hans, han stikker den ut, også er det som om nakken hans er s-formet på høyre siden, området rundt 3-5 nakkevirvel buler liksom ut på høyresiden. Of coarse, da kom plutselig anatominerden på bedre tanker. Var ikke akkurat et enkelt svar men jeg måtte på en måte ta tak i venstre siden hans og rette ut den, før jeg på en måte kunne jobbe meg rundt den bulen på høyresiden, og så liksom strekke ut venstre siden igjen, vanskelig å forklare akkurat her, var mer en sånn feelinggreie, men det funket, og var nærmest så jeg kunne høre hvordan nakkevirvlene knirket seg på plass. Fikk en følelse av at jeg ridde en hest med slangehals der en stund, for han åla seg så godt han kunne mellom tøylene mine , men nå tror jeg at jeg fikk en rimelig grei måte å få tak i problemet på. Og jeg skjønte plutselig en ting eller tre ang brutt panneakse og dens påvirkning på hesten. Etter på fikk iallefall hesten et sinnsykt kult trav. Ridde lettridning med økningen på langsidene, og hesten bare brukte absolutt hele seg til å trave, rene lokomotivfølelse uten å løpe, bare swushe avgårde(wow, presise forklaringer her ;) ). Utrolig fornøyd med gampen er jeg uansett :D.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 17, 2013 11:59 pm 
Ridelærer

Utrolig hva man kan få til når man setter sammen det man har lært oppigjennom tidene. Den siste uka har altså alle hestene mine gått bedre enn noengang, men det er nok Dio som har vist størst fremgang. Vi har konsentrert oss mye om overganger for det var nok de jeg fikk mest pes på på Elli kurset( særlig skritt- tølt, men siden Dio er en dårlig tølter overførte jeg det til trav i stedet). Jeg fikk nemlig beskjed om at over gang skritt- tølt måtte jeg samle mye igjennom en noe rakere versade enn det jeg er vandt med fra før, vente til hesten(evt be hesten om...) har samlet seg sånn at den blir myk foran, så gå frem. Og en variant med traver i trav, der jeg hentet frem bakbeinet i galoppfattningen, jeez, det var flotte greier. Hesten har aldri fått med seg bakbeina, og rundet seg så godt før. Og så myk å fin å sitte på, da ble det også mye enklere å følge han med hofta, samt kunne regulere steget litt bedre. Noen galoppserpentiner fikk vi også til, men de blir litt tøffe ennå særlig i venstregaloppen, da mister han litt takten og bryter.

Og så rolig og kul han var, med på alt jeg ba han om. Trenger vell ikke si at jeg storkoste meg der oppe :).

Profile  

PostPosted: Fri Dec 20, 2013 7:43 am 
Ridelærer

I går hadde vi en litt spesiell økt. Var på nattrening inni fjorden, der fikk jeg ri en hest som Elli hadde trent tidligere. Og du verden hvor "lett" ting egentlig kan være. Måtte jo først igjennom et et stadie der jeg måtte jobbe med angsten min, overbevise kroppen at den kommer til å overleve uten at den trenger å gå i fosterstilling. Kunne ikke drive med sånt oppå den her hesten, fordi den var så innmari følsom(men ikke som i redd, nervøs altså) men du fikk det du ba om, pluss det du ikke visste du ba om. Litt sånn der ridning som man helt ikke kan beskrive med ord, fordi de blir for fattige. Og det var det jeg lærte på denne som jeg overførte til Dio. Måtte streve litt for å få Dio mer følsom(trodde vell i grunn aldri den dagen skulle komme at han ikke er følsom nok... ). For lydig er han jo forsåvidt, det bare tar for lang tid mellom når beskjeden er gitt, til det faktisk skjer noe... Uansett, ideen var å få han flyttbar og lett i tøyler, men med kontakt(begynner å skjønne at vekt i tøylen og kontakt ikke nødvendigvis er det samme).

Begynte allerede på bakken mens han sto i ro, med å først ta tøylen, bøye han ca 45 grader, vente til han mykner, full ettergift. Gå til motsatt side gjøre det samme. Så første side igjen, bøye, vente, så flytte hesten med press fra innsiden, full ettergift når hesten blir myk, så andre siden det samme. Tilbake på den første siden, nå har hesten skjønt at hvis den bøyer seg og mykner vill den få fri, så den er villig til å bøye seg uten spenninger, da tar jeg lett kontakt met utvendig tøylen og slipper opp i innvendige, og flytter hesten med press fra innsiden. Da skjer omtrent dette med Dio: han blir utrolig lett og styrbar, legger jeg til pisk for mer energi går han enten i piaffe eller noe som han sliter mer med, lange steg, spørs helt an på hvordan jeg bruker kroppen. Jeg holder så langt hånden i ro ca bak kneputen på salen, hvis jeg tar den rett ned og flytter meg en anelse bak på hesten får jeg en renver på volte. Så kan jeg gjøre overganger fra en bøy til en annen bare ved hjelp av utvendig tøyle og presset fra innsiden. Tar jeg bort presset og feks trekker meg litt bakover kommer hesten etter og man får en slags bakdelsvending med vrangstillt hest, går jeg mot skuldra får jeg en "ekte" bakdelsvending. Fasinerendes greier, får ikke til alt, men utrolig kult å bare holde på å leke seg sånn. Nå prøver jeg å passe på at det hele ikke blir en sånn triksegreie, men at han faktisk får med seg kroppen sånn noenlunde slik han skal, for jeg ser at denne type trening lett kan gi "labbete" hester(yes, poeng for den mest presise beskrivelsen ever.. ).

Etterhvert satte jeg meg oppå og wow for en forskjell i hesten. Han var liksom på tåhev fra første steg. Og etterhvert kunne jeg heve litt kravet til samling uten at hesten ble for spendt og uvillig. Faktisk en ganske mektig følelse.. Oki, ridde åttetall med varierende bøyning, halvparader med å "løfte opp" brystbeinet. Vekta, eller det jeg nå syns virket mer presist for min del, vinkelen på bekkenet, bestemte retning( selv om vekta forsåvidt befinner seg på innsiden fortsatt når jeg tenker over det.. ). Sidebevegelser innimellom, først i skritt, så trav og så litt galopp, men det var virkelig vanskelig, og man får nok engang minnet på sine svakheter som rytter(sterke, usmidige lår/hofte sa du?). Etterhvert kunne jeg ri på slakke tøyler i skritt og trav, var nok å bare løfte litt på ene hånden og snu skuldrene den veien hesten skulle bøye deg, helt merkelig følelse, her tror jeg det ligger litt morsomhetene nedi et sted. For det ble iallfall noe lekent over ridningen og måten hesten beveget seg på. :)

Profile  

PostPosted: Tue Dec 31, 2013 1:29 am 
Marshal

Spennende, gleder meg til å se hvordan dette fungerer!

Pelle

Profile  

PostPosted: Sun Jan 05, 2014 5:57 pm 
Ridelærer

Ja, det gjør i grunn jeg også ;). DVs jeg føler at jeg får tak i baklabbene hans mye mer nå, og ikke bare sånn korte, spente steg, men lengre og mer guffe. Han virker mye friere i skuldre og manken også. Det blir mye sidebevegelser, føles ut som det høyrebeinet som vi har jobbet med hele tiden har begynt å komme og nå føles det ut som venstre er verre enn det høyre, men mulig det er pga den dumme muggen som har plaget han den siste tiden pga gjørmelandskapet.. Hatt noen tøffe økter denne uken, med fjelltur på nyttårsaften, der han syns han fikk en god idee om å stikke ut med meg i en av bakkene, viste seg å være en dårlig idee fordi jeg jaget han bare mer og ikke søren om han fikk stoppe da melkesyra kom heller, det var hans idee å stikke, så da fikk han søren meg gjennomføre også. Prøvde seg ikke på noe etter det..
I går sloss vi med det venstre bakbeinet, det har irritert meg lenge at han liksom drar det langs bakken i sidebevegelsene, særlig i fordelsvendinger et det tydelig. Man kan jo lure på hvorfor man ikke har gjort noe med det, men har ikke følt at det var mulig å få gjort noe mer før nå som skuldrene og manken kjennes friere ut. Setter jeg pisken på går han heller "tullepiaffe" enn å flytte det, så jeg har sjelden hatt en så luftig treningsøkt som i går, men pokker om jeg ville gi meg, selv om han prøvde å både steile og bukke/sparke seg fra problemet. sorry, men det nytter ikke å true meg lengre... Fikk etterhvert løsnet mye ved å rygge han på volte. Rygge på volte har vi bare klart den ene veien før, den andre veien har han vridd og vrengt seg sånn at jeg ikke har fått det til. I går satte jeg bare der til han fant ut hvordan han kunne komme igjennom stivheten sin. Veldig frustrerende mente Dio, men han ble veldig fornøyd etterpå :).
Behandlet han etterpå og nå var det som om jeg kom ned i et helt annet lag med muskler :D. freaket heller ikke ut da jeg tok skuldrene og albuene hans, stort kryss i taket :D.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 08, 2014 11:26 pm 
Ridelærer

Å du dæven døtte, for en forskjell! Longerte Dio en økt på mandagen, og den gikk over all forventning, endelig kommer baklabbene helt frem til forseinka sine spor i trav, de tidligere altfor korte bakbeina har blitt lengre, eller dvs når han blir bedre over ryggen, stabiliserer i rygg-bekkenovergangen skjer de utroligste ting ;). Har aldri sett han sånn før. Fridag i går for da rakk jeg bare å hive i dem mat før jeg dro ut å behandlet resten av dagen/kvelden. Men i dag bars det til igjen. Kjente det allerede på oppvarmingen i fra bakken at dette var mye bedre enn før. Han flyttet seg mye lettere, slet ikke sånn med å plassere beina sine, og piffen var mye mindre vraltende, og heller ikke de helt store protestene selv om jeg bad han i å ta litt godt i.

Fra ryggen var han kjempegod fra første steg. Beveget seg på en helt ny måte, nærmest elegant føltes det. Ble mye sidebevegelser i dag også, mest for å kjenne etter hvordan dette var. Så travet vi og han bare fosset fremover, som om ingenting kunne stoppe han, men uten å løpe. Men den største forskjellen lå nok i galoppen, den var bare rå! Har aldri greid å ri sånn i galopp før, og han har heller aldri gått sånn i galopp. Beina mine var omtrent der jeg mener at Pelle har sagt de skal være, men det har jeg jo knapt greid i trav før.. Albuene inntil kroppen, myke fingre. Det kjentes ut som om hesten, på en måte, vippa rundt hofteleddskulene mine(vanskelig å forklare dette her...). Før så har jeg liksom tatt imot bevegelsen med beina(regner med at jeg har sittet litt mot bevegelsen og ikke med) nå var Dio beina mine, kult! Og hesten beveget seg det jeg vil si var sinnsykt stort(til å være han).

Næh, dette var råkult! :D

Profile  

PostPosted: Sat Jan 11, 2014 12:30 am 
Ridelærer

Fri i går siden jeg var langt avgårde for å behandle og undervise(noe som forøvrig var meget kult, elevene formerer seg for hver gang jeg er der, fremgang er der også, selv om dette er elever som rir på høyere nivå enn det jeg gjør, sånn i konkurransesammenheng.. Skummelt og kjempemorsomt på samme tid ;) ). Og i dag var kroppen bare helt ute å seilet, så da ble det bakketrening i stedet. Men det var i grunna ikke så dumt tror jeg.

Jobbet endel med å få han til å strekke hele ryggsøyla i sidebevegelser(ala fordelsvendigish). Men særlig på ene siden var det en liten motstand i å strekke, så måtte jobbe lenge med den før den løsnet, og hesten kunne balansere seg selv uten å henge på meg. Jobbet endel langs gjerdet og idag følte jeg at jeg fikk tak i lenderyggen hans også. Måtte virkelig jobbe for at han ikke skulle vralte seg avgårde, og jobbet liksom hele tiden mellom "levade" og vraltepiaffe. Men midt inni der et sted så ble det i grunna ikke så værst syns jeg. Brukte litt rygging og spanske steg innemellom for å få vekta litt mer bakover. Vanskelige greier syns Dio, men han var i grunna også veldig arbeidsvillig, nesten så han var enig i at NÅ var han endelig klar, det var liksom ikke umulig lengre, og da freaket man heller ikke ut :). Etterpå gikk jeg tilbake til det jeg startet med og hesten var fin som smør :D.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 16, 2014 11:37 pm 
Ridelærer

Sliteøkt før jeg dro til Trondheim, vi kranglet om den ene bakfoten, både at den skulle flytte seg og at han skulle starte med den fra holdt... Han skulle bare ikke starte med bakbeina, en luftig rideøkt med andre ord.
I dag satte jeg meg oppå og voila!, der var han gitt. Jobber mye sidebevegeler, det har jeg vell i grunna gjort lenge nå, men i dag løsnet det virkelig. Virket som hele hesten var en helhet i skritt, og det tror jeg ikke har skjedd før.. Tror vi har kommet på nytt nivå både i versadene og i bakdelsvendingene våre også, nydelig å sitte på :D.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 10:44 pm 
Ridelærer

Har igjennom helga fått jobba noen økter. Prøver å holde økende korte for jeg ser at både jeg og hesten ikke greier å jobbe lenge sånn vi holder på nå. Føler at vi pusher på grensene våre til en stadighet, men klart da blir avstanden mellom himmel og helvete veldig kort, evt at det ikke kan skilles lengre.., :roll:
Han veksler i grunn kort fortalt mellom å gå dritbra-til å stikke med meg, ikke sånn som før at vi tok hele og halve ridebanen på skrå, opp ned og rett frem, heldigvis langt fra det, mer tre steg også stoppe opp, og bare når venstre bak må jobbe, så her er noe som stopper..

Så de siste lyktene har gått i sidebevegelser, og overganger mellom disse. Etter å ha funnet ut at han "lener" seg mer på min høyre sjenkel enn det jeg setter pris på(blir vell mer riktig å si at han lener seg på høyre skulder kanskje? Men det er i oversjenkel jeg kjenner det) også kom jeg på at det stemte med slitasjemønsteret på den ene fremhoven hans og på spenningene de gangene jeg har behandlet han. Og du verden så sinna han blir når jeg prøver å fikse opp i dette problemet.. Det jeg har funnet ut som funker best så langt er versader, med pisken på utvendig skulder. Så er det bare å sitte å vente han ut og håpe på at det ikke bærs til himmels de neste to-tre stegene. Før så har det kjentes ut som han har ramlet litt ned i et hull når han har satt det utvendige forbeinet i bakken, og jeg har prøvd å fikse det i tøylen.. men når vi får det til så virker det som han lander mykere og "innenfor" den utvendige tøylen i stedet for å ramle inn i den. Og etterpå får jeg en hest som jeg vil tro nærmer seg skikkelig bæring(iallefall noen meter).

En annen ting vi har jobbet litt med er galoppfatningene, man kan vell si at de begynner å gå i oppoverbakke... Han har begynt å vinkle bekkenet sitt godt(iallefall tydelig bedring) innunder i fatningen, men så mangler han lstyrke og smidighet til at det går fremover.. Også tror jeg at jeg ikke er så snar til å slippe energien bakover lengre(farvel til Donaldrumpa? Håpe :D) og når det ikke går frem og ikke går bak, så går det opp, i et digert sprang før vi igjen er mer i plan. Så vanskelig å ikke slippe det som er og gå i fosterstilling i dette spranget, men greier jeg å holde meg noenlunde med "åpen front" så blir galoppen etterpå meget mye bedre enn noe vi har greid før. Nå har vi kommet dit at dette første spranget blir litt og litt mindre voldsomt, men her har vi litt å jobbe med... I går jobbet vi med småe kontrabuer og sjenkelvikninger langs veggen i galopp. Vettu, det var dritkult! :D Tenk vi kan gjøre ting i galopp, annet enn volter og rett frem.
Liker store galne hesten min!

Profile  

PostPosted: Wed Jan 22, 2014 12:30 am 
Ridelærer

Ny kort økt i kveld siden kroppen min ikke har så lyst til å holde seg 100 prosent frisk, liker ikke å gå sånn å småhangle :/.
I kveld har vi konsentrert oss om for -og bakdelsvendinger og få dem jevnere på en måte. Jeg har tidligere, og tildels ennå forsåvidt, slitt med at det blir for mye tøylebruk. Men. Har funnet en løsning på det, sjenkel/halvparade med brystbeinet.. Også kalt en halvparade... :roll: før jeg i det hele tatt begynner på veien rundt. Før har jeg ofte måtte stoppet for å omorganisere meg før i det hele tatt få noe som ligner, og når man ikke har hatt et skikkelig holdt å gå ut fra, ja da blir det jo hurramegrundt etter kjeften :oops: . Etter noen runder med dette prøvde jeg på rygging. Og det foreløp uten "levad" eller slenge på hodet, stort kryss i taket der altså :) .

Gjorde så noen skritt-galopp overganger, og ramle ned i trav/skritt etterpå, helt til jeg brukte samme "halvparadetrikset" i galopp-skrittovergangene. Jøss, funket jo utrolig nok, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har prøvd det tidligere? :roll: har nok noe med at jeg har trodd at jeg har gjort det, men egentlig ikke helt.. Fant ut dette i dag da jeg satt med skritt-tøltoverganger på Dis.

Etter noen sv de beste overgangene ever, hoppet jeg bare av og tusla oppi stallen, der fikk Dio en omgang med behandling. Litt smårusk oppi krysset ennå, men de var greie å få løsnet oppi, verre med L6'n men den kom til slutt, noe den egentlig aldri har gjort før! Skuldrene var langt fra så gærne som tidligere, og nesten som han nøt det, ikke gærne for gampen som har fått halvpanikk når jeg har startet der. I nakken og manken bar det også noe småpjask. Nå har han også fått rimelige sidelike reflekser i bakparten, noe det har vært stor forskjell i før. Og det er ikke bare innbilning det jeg føler fra hesteryggen, lenderyggen hans ER mye bedre! Mer flexion nå, større mulighet for å vinkel bekkenet under :D . Det er virkelig håp for denne lille rare prosjekthesten min! :D . To dager fri, så longering og Hannetime i helga! Blir bra :)

Profile  

PostPosted: Mon Jan 27, 2014 10:08 pm 
Ridelærer

Ble dessverre ingen Hanne- time i helga, pga bilen min syns ikke noe om å ha lys både på henger og seg selv, noe somresulterte i en liten kortsluttning og dermed ingen tur før det var fikset. Veldig ergelig da jeg virkelig hadde gledet meg til det :/

Men men, fikk fikse bilen og lånt meg henger, så som plaster på såret tok jeg med meg hestene opp til ridehallen, da jeg alikevell skulle opp dit å behandle noen hester. Og du dæven, aldri har Dio vært så god!

Startet økter fra bakken, litt sidebevegelser, piaffe langs veggen, og rygg-trav overganger, også piaffe- trav overganger, der omtrent ligger passagen ser det ut som :). Han var bare så kul å jobbe med, brydde seg katta over den store døra gikk opp og ned, andre hester, vinden ute, bare helt cool. Satte meg opp og begynte litt med det samme som på bakken, sidebevegelser i alle varianter i skritt og trav, så noen overganger mellom trav-piaff-trav, og det uten å dra i tøylene, han bare satte seg ned, når jeg satte på sjenkel og fikk brystbeinet oppinn! wow! Da omtrent var det ei i ridehallen som spurte hvilken hest jeg ridde og om det var piaffe jeg holdt på med, ja svarte jeg, også sa hun: en høyt utdanna herremann altså! Ha ha ha, da lo jeg høyt og utbrøt bare Nei, ikke akkurat..! før jeg hadde tenkt meg litt om. Han er jo faktisk på et høyere nivå enn de fleste hester der oppe. Så tok jeg det som et komplement ;) . Gikk etterhvert over i galopparbeid. Jobbet endel med å fatte vekselvis høyre og venstre galopp langs firkantsporet, altså høyre galopp i fem-seks steg, overgang skritt, noen meter, venstre galopp etat steg osv, hesten ble skikkelig satt og fin. Lurer på om det har noe med at han ikke kan "vingle" sånn med bakparten å gjøre... Uansett, etterpå var galoppserpentinene ikke noe stort problem lengre :D. Ser jo også at hesten er mer komfortabel med underlaget i hallen enn det jeg kan tilby utendørs akkurat nå, og jeg tør nok å ri bedre frem også, iallefall så blokkerer jeg ikke han så mye lengre :). Etterpå fikk vi faktisk til to rene galoppbytter, uten at han stakk eller mistet takten, måtte faktisk ned å sjekke om jeg kjente riktig.. Jeg storkoste meg oppå der, dette er den hesten jeg alltid har ønsket meg :D.

Etterpå fikk Astri ri han litt sånn at jeg fikk sett på han, jøss, det er jo masse som er bra jo, mye bedre igjennom kroppen, lettere, henger lmer sammen, kult! :D

Profile  

PostPosted: Wed Feb 05, 2014 9:32 pm 
Ridelærer

I helga dro jeg og Dio på Malin- trening, samtidig som jeg tok med Dis på Elli- trening. Du verden for en kombinasjon, ridde Dis først tidlig på morgenen før jeg dro og ridde Dio. Har lært innmari mye med Elli i helga, og det å da gå direkte oppå Dio, ta en lengre oppvarming alene der jeg red inn de teknikkene, for å så få hjelp med Malin var bare så bra.

Jobbet mye mot hvordan jeg bør ri et dressurprogram på en måte som passer Dio godt, hvordan få vist frem hans kvaliteter på best mulig måte osv. Lørdagen jobbet vi mest med kontragaloppen den første timen. Å, du verden for noen fine bytter han presenterte.. Synd jeg ikke spurte han om dem :roll: men ok, han syns virkelig det er vanskelig å gå kontrabuene uten å grave seg ned forran. Ridde kontragaloppen både med innvendig og utvendig bøy, altså både i "konkurranseform" og i motsatt bøyning, dette var for å fremme selvbæringen og ikke at han var "avhengig" av tøylen for å holde galoppen i kontrabuen. Og han ble mye mye bedre, men her har vi virkelig forbedringspotensiale :).

Andre timen jobbet vi med sidebevegelser, versader med STORE steg, han vil gjerne gå enmillion små, så jeg måtte ri han med mye mer skyv enn jeg bruker. Etterpå konsentrerte vi oss om traveren på sporet, jeg innser at jeg nok har ridd den mer som en kontraversade enn en traver, så det fikk vi jobbet litt mer at fremparten faktisk skal gå rett frem og at bakparten bare er litt innenfor sporet, det ble stoor forbedring i løpet av denne timen :D

På søndag hadde vi bare en time, med du verden den var god! Jeg ville trene på overganger, etter å måtte ri mangemange skritt-tølt-littraskere tølt- overganger med Dis på timen før med Elli. Og Malin satte meg til å gjøre overganger på midtlinja. Først trav inn, holdt også trav ut. Øke på langsidene så inn å gjøre holdt igjen. Hun mente at jeg burde tenke på inngangen opp til midtlinjen som en halv timetersvolte og se opp og frem i taket for å få rett linje opp. Og ikke lov med noe tusletrav nei, alt det jeg kunne, så direkte i holdt, en-to-tre holdt- ståååå! Så rett frem, her måtte vi jobbe litt for å få en skikkelig avgang, men den ble kvikk og fin etterhvert.

Så skulle vi gjøre det samme i galopp, skulle fatte en balansert samlet galopp på 10 m volte, noe vi aldri egentlig har greid før, men som nå bare var der, å fy fader det var kult! :D, så fortsette langs veggen og opp midtlinja, fortsatt i galopp. Har aldri kjent lignende, og iallefall ikke på han, så rolig, rundt og kontrollert, helt fantastisk! Opp på et heeeeelt annet nivå en noe annet jeg har kjent, eller dvs det ligner litt på det vi drev på med nede i Portugal for to år siden på Davids sine hester, men han bor jo på en annen planet så jeg tør egentlig ikke sammenligne... Etter den halvtimen var Dio helt ferdig, jeg også forsåvidt(er vell en grunn til at jeg kjørte feil vei på vei hjem, og her er det ikke snakk om noe storby, tettsted eller noe sånt, det går bare en vei igjennom et øde område, så valget var enten høyre eller venstre og det er ikke akkurat første gang vi er der heller.. :oops: ).

Malin spurte etter timen hva målet var nå fremover, jeg har tenkt at LA nå i år og MB til neste vår, hun mente at det var for dårlige mål, MB burde være mer enn overkommelig til høsten, for de byttene er så rene som de kan være, eneste vi må bli enig om når de skal utføres... :oops: . Så nå begynner oppladning til kretstreningen i slutten av måneden, har ekstremt mye å gjøre de kommende ukene, så å få nok tid til trening vil bli en utfordring. I tillegg til at Dio sliter med å få i seg nok næring pga tenner. Han har rast ned i vekt de siste to-tre ukene uten at jeg har tenkt så mye på det, helt til vi oppdaget at han baller foret sitt, så nå er dyrlege bestilt, og håper at han dukker opp i løpet av uka. Har begynt å fore med litt gresspellets(noe greier man legger i vanning ser ut som bommelom) samt betfor og oppbløtt havre for at han skal ha litt mer å gå på, så håper jeg at jeg får redusert vekttapet før veterinæren får gjort jobben. Får jo ikke trent virkeig hardt før han får i seg nok næring igjen :/. Men jeg har troa på at det skal ordne seg :).

Profile  

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Next