Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: DIO
PostPosted: Thu Feb 06, 2014 11:51 pm 
Ridelærer

I dag har jeg og Dio vært på treningstur alene i skritt. Jobbet med de (hersens)"nye" halvparadene. Altså der bakbeina faktisk kommer under hesten og at den myknet i hånda, ikke legger seg på sånn som han gjorde før. Skitvanskelig å koordinere seg syns jeg. Enten så ber jeg han faktisk ikke om mer bakbein, eller så glemmer jeg å skyve frem hofta, eller så drar jeg tøylen bakover... Arg, men vi jobber med saken. Og på vei hjem fikk jeg til rimelig ok til tider. Der jeg på en måte fikk "skjøvet" han opp i hånden med hofta, og han respondere med å mykne i munnen og korte steget, på grensa til piaffe(endel piaffesteg, steiling, litt sparking ble det innemellom når ikke alle delene var tilstede..). Han var iallfall super på tur, ikke noe tullball, kikking eller stressing så det er jo bra :D.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 07, 2014 5:57 pm 
Ridelærer

Magesår var dommen etter veterinærbesøket i dag :(
Tennene var sånn de skal være, trengte ikke ta noe der, men fikk resept på noe magemedisin greier som han skal gå på, og det blir streng høydiett fremover, så da krysser jeg fingrene på at det ordner seg igjen. Kjipt nå som vi var i så fint sig :/

Profile  

PostPosted: Fri Feb 07, 2014 8:36 pm 
White Lady

Duverden, det var vel overraskende? Håper det ordner seg raskt!

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 10, 2014 8:18 pm 
Ridelærer

Ja, veldig overraskende, må vell innrømme at den tanken ikke falt meg inn engang. Og etter en helg på høydiett så virker hesten mye piggere, og det var mye mindre opptygdte høyballer å finne. Så den foreløbige konklusjonen er at det nok er surforet som skaper problemer for oss.. I dag kom i tillegg medisinen i posten, så da er vinforhåpentligvis snart fit for fight igjen :)

Litt rolig skrittetrening ble det uansett og han var sprekere enn på lenge.. Jobbet med å få han til å strekke seg frem til tøylen fra setet og sjenkel. Altså den "nye" Ellihalvparaden(som i teorien er sånn som "alle" ridebøker skriver om.. :roll: ) og du verden som Dio hatet dem. Å be han komme under med baken og strekke seg frem og inni kontakten var visst rimelig uhørt. Og vi fikk se noen nye fintere så jeg faktisk nesten måtte forlate salen, det er lenge siden for å si det sånn, og dette gjorde han på relativt lange tøyler. Jeg fikk vrengt hoftene mine til nye lengder også.. Ikke lett å holde hofta åpen når man ikke kan bruke tøylen til å dra seg frem og hesten oppfører seg som en YoYo.. Men dette skal vi greie å få til. :)

Profile  

PostPosted: Sat Feb 15, 2014 10:13 pm 
Ridelærer

Vært en rolig uke på gutten både pga magesåret som skal ha det rolig, og fordi jeg har mistet min kjæreste bestefar, så energinivået er ikke helt der naturlig nok. Men i dag fikk vi fire hester langveis fra, pluss noen lokale helter, som skulle være med oss på strandtur. Og det var virkelig kjekt :D.
Dio syns det var litt kjekt med ny barokkpinto dame på besøk og konsentrasjonen var ikke akkurat på topp, også måtte han jo passe på den gigantiske shirevalakken som han mente var skummel og bråkte veldig når han gikk... Men etter å varmet litt opp på banen og gjenopprettet konsentrasjon og lydigheten så bars det i vei.

Da vi kom nedpå stranda var han litt spendt, men etterhvert som han slappet av ble han bare helt superskul å ri. Kunne tilslutt gjøre "alt "!. Men det kuleste var t jeg faktisk kunne slappe av og RI! Og det til tross for andre hester og ryttere rundt oss, fikk til og med kompliment om at det så så lett og lekent ut med oss :D. Vil mer, for dette var gøy! :D

Profile  

PostPosted: Tue Feb 18, 2014 11:39 pm 
Ridelærer

Noen dager fri på Dio fordi jeg har noen andre prosjekter på gang. Men i dag tok vi oss tid til å dra nedpå stranda igjen. Nydelig grusvei både til og fra stranda, og vi hadde med oss Queen og Fiffi. Sola skinte og alt var bare velstand! Dvs å ri Dio på tur er spennende, han er ikke helt innforstått med konseptet "slappe av på tur". :roll: han er mer av typen; enten så finner du på noe, eller så gjør jeg det! Jeg velger det første anytime.... :roll:
Så vi har hatt DEN dressurøkta langs veien ned til stranda. Begynte i piaffe/passageish, både versader og traverer, litt innlagt levad, rolig skritt, galoppfatninger, f eks annenhver høyre og venstre i tre- fire steg. Mens de andre stort sett skrittet... Det rare var at han var på ingen måte særlig spendt eller ulydig, vi bare utnytta den ekstra "guffen" han hadde.
Nede på stranda viste det seg at vi hadde blingsa på Flo og fjøre, og det var bare en bitteliten stripe med sand, og "stoooooore" bråkebølger i følge Dio, eeehhhmm sier nå jeg... :roll: . Var iallefall ikk særlig aktuelt å bli bløt på beina iallefall, og med det noe "forfriskende " (jæ... Kalde) badet i fjor vår, der han kastet meg rett ut i vannet, så tørte jeg liksom ikke helt å bare trykke han uti heller, mulig det hadde gått fint, men kanskje ikke...

Så da hoppet jeg av og tok piaffetrening i hånda i stedet, og bølger er visst helt utrolig effektivt som vegg og for ekstra løft. Hesten pustet masse. Etter en runde med dette satte jeg meg oppå og ridde uti, ikke noe problem å få uti nå, verre med å få i land igjen.. Lenge siden han har vist det, men nå kom noe av den gammle bakreddgreia frem, så vi måtte rygge opp på land igjen.. Jaja, det er nå en start ;)

Hjemreisen var han rett kul å ri, jeg storkoste meg med galoppfatninger, annenhver høyre og venstre, litt traveraktig i venstre galoppen da han har en tendens til å skyte ut rumpa litt her. Men så utrolig rund og fin, med så mye elastisitet kan jeg ikke huske at han har hatt noengang :D.

Nå forbedreder vi oss til kretstrening i helga, det blir spennende å høre og se hva det går ut på :) vi er iallefall klare(nok, forhåpentligvis)!:D

Profile  

PostPosted: Thu Feb 20, 2014 10:01 am 
White Lady

Moro! Og lykke til. Veldig gøy å lese om noen som vet å utnytte den energien man har istedet for å kvele den!

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 22, 2014 11:32 pm 
Ridelærer

Takk :)
Vi fikk mer energi vi.. Tror hun kretstreningsdama ble litt betenkt, kanskje ikke helt den vanlige "A4dressurhesten" vil jeg tro. Dio var nok litt spendt på opplegget, men han var god å ri, bare at han hadde noen litt vell luftige utfall til tider. Mye "spanskeslag", altså der han hopper fremover mens han slår med frembeina, småbukking osv. Tror gampen begynner å føle seg i form igjen ;).

Husket plutselig hvorfor jeg ikke rir så mye "vanlige" dressurtreninger lengre, de er jo faktisk litt .. kjedelig. Den evinnelige storvolta, endel langs firkantsporet, så bittelitt på skrå. Ikke noe snakk om hvordan du sitter, hvordan bruke sete, hvordan gjøre tingene, bare hva øvelsene du skal gjøre. I skritt, trav og galopp.
I invitasjonen sto det at vi skulle jobbe med sits; jeg fikk beskjed om å ta stigbøylene opp et hakk, og det var i grunn det...

Men det dama var flink til var å få frem litt bedre steg i hesten og faktisk hjelpe deg i å få dem over ryggen. Så da jeg fikk plukket ned Dio fra lysekronene gikk han innemellom veldig godt :). Vi fikk masse skryt av versader våre, jeg hadde visst veldig fin teknikk der, en god feeling på tøylekontakten. Hun skrøt av Dio sin evne til å sette seg på bakparten. Likte eksteriøret hans. Og hun sa at han var ekstremt følsom på hjelperene(åh, sier du det?) og så ut til å være veldig flyttbar, bra sidebevegelser(han gjorde en sjenkelvikning der inne som jeg aldri har kjent maken til).

Jaja, i morgen er det ny trening og blir spennende å se. Er vanskelig å få et skikkelig inntrykk etter en time :).

Profile  

PostPosted: Sun Feb 23, 2014 11:44 pm 
Ridelærer

Høh, usikker på om jeg skal le eller gråte. Har verdens mest fantastiske..... eeehhh... tullehest!
Ny økt på kretstreningen i dag, og han gikk egentlig helt fantastisk bra, Innemellom!. Skjønner ikke hva som gikk av han, men fy faser det var til tider rimelig mye "svevmoment". Kan ikke huske han så "svevende" noensinne egentlig, det var bukking, hive seg rundt, slå med beins, ja de fleste finter og krummelurer var vell i grunn representert, til trenere og ryttere store fortvilelse.
Vi jobbet endel med traveren, først litt på volte i skritt, det gikk kjempebra, helt til han plutselig fikk for seg den raptusen, så gikk han kjempegode traver langs langsiden, og overganger mellom traver og rettstillt, før han igjen fikk en ny raptus, så i trav, kjempebra fikk masse skryt, og ny raptus. Så serpentiner i trav der jeg fikk beskjed om å huske å lukke bedre på utsiden, gikk kjempebra, så enda ny raptus, så overganger skritt-trav, noen helt ok overganger før den avsluttende raptusen. Vettu, det er sjelden at jeg har vært så flau over hesten min som da... For da ga tydeligvis dama opp. Hun prøvde etter beste evne å si at den hesten hadde jeg virkelig gjort mye godt med, men ikke alle hester greier man å fikse psyken på... :roll: men hvis jeg greide det, så hadde jeg en kjempehest! Før jeg fikk servert historie om at hun hadde vært borti endel gode hester som hun angret på at hun hadde lagt ned så mye arbeid i, som viste seg å være for skrullete i hodet....

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Han har jo vært litt krevende før også, men det har jo vært at han har gått med for mye spenning, eller at jeg har ridd med for mye spenning, men det var jo ikke det i dag. Og han kjentes så løs og fin, så spenstig og god. Og disse raptusene kom jo som lyn fra klar himmel hver gang, ikke noe som tilsa at han skulle gjøre dem. Eller? Når jeg tenker litt etter, så ristet han voldsomt på hodet rett etterpå noen ganger, er det noe nytt som sitter fast et sted? Hmmm... Må ta å gå igjennom den kroppen i morgen!

Profile  

PostPosted: Mon Feb 24, 2014 7:47 am 
Rider

Kanskje treningene blir for enkle for ham, at han mener han har masse gode og vanskelige øvelser å vise hvis han bare får lov :lol:

Profile  

PostPosted: Mon Feb 24, 2014 10:00 am 
White Lady

Høres ut som noe rygg-greier. Hvis jeg skal tippe, kan det være at han, som er så følsom i ryggen, reagerte på ørsmå forandringer i hofta di? Jeg vet at når man trener slik du her beskriver, kommer det øyeblikk da man glemmer eller ikke helt klarer å være like igjennom og få løft igjennom hoftene, og om det da var slik at dere virkelig hadde flyt, og han er følsom, da kan det virkelig eksplodere. Du sitter liksom på en bombe, og det du vil er at energien skal flyte fremover, og det gjøre det mesteparten av tiden, men så, når noe skjer, en øriten spenning, eller hva som helst, så eksploderer det feil vei.

Tror du kommer til å fikse dette jeg. Bare stå på.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 25, 2014 9:02 pm 
Ridelærer

Er ikke så sikker på at dette er hoftegreie( altså det er nok en del av det, men ikke hovedsaken ;) ) .
Tok han i longen i dag, og han var like spretten der uten rytter. Men at det er ryggreie er jeg helt sikker på. Men jeg er ikke helt sikker på at det er en negativ ting, tror nærmest at han bare "briefer" med ny ryggsving. Skuldrene hans har løsnet masse, det samme med manken og lenderyggen. Men nå kom noe av den gammle kryssgaloppen frem på høyre hånd, den har vi ikke sett på lenge, men denne var egentlig av den mer fredlige varianten, så jeg tok han bare frem en runde før vi byttet til riktig galopp.
Var litt kult for jeg kunne få frem mye mer schwung i travet, helt i grensa til passage. Og trer-a-terr har vi visst også, det siste var ikke min idee..
Jobbet mye med å få han til å runde seg godt i travet og jeg tror jeg er nyforelska :)

Etter treningen gikk jeg igjennom kroppen på han, fant egentlig ikke de helt store greiene. Litt bak i krysset og endel bak i ryggen, men absolutt ikke gale. Skuldrene, nakken og manken er bedre enn noengang, kult! :D

Profile  

PostPosted: Sat Mar 01, 2014 11:55 pm 
Ridelærer

Bare litt longering og småtrening denne uka, før vi dro på trening for Malin igjen. Jeg forklarte litt om problemet på kretstreningen og hvordan løse det.
Ble til at vi jobbet med traveren siden det ar den som muligens var den utløsende faktoren for utfallene hans... Eller dvs eneste jeg kan komme på som kan være provoserende nok..
Jobbet først med å å få riktig bøy og grader på diagonalen, før jeg gikk over til å ri overganger mellom traver-frem på volte. Og hun ville ikke se noe småe tusle steg, men ville ha lange, store steg. Jeg har visst en tendens til å slippe han helt når han skal frem slik at han ikke beholder den bæringen han har i traveren, frem i travet.

Den andre timen så red vi svak versade langs sporet, i kontragalopp. Altså for eksempel venstre bøyning, høyre galopp, og omvendt. Dæven da slet både jeg og hesten, for det er jaggu ikke lett. Han ville mer en gjerne grave seg ned forran, og ble dritsur når jeg tok en demi- arret for å få av noen av vekta på tøylen. Så litt hopp og sprett var det i dag også, bare ikke på langt nær så ekstrem som forrige helg :). Jeg fikk heller ikke lov til å holde han oppe med tøylen mer enn to sekunder i gangen, og ja, drit vanskelig å koordinere disse greiene :p. Men etterhver så gikk det ganske så greit faktisk. Etter etpar tøffe tak og litt mot så er det utrolig hva som kan gå. Han ble mye sikrere i kontragaloppen, og jeg trengte ikke overdrive i selve fattningen lengre :).

Til slutt jobbet vi med arbeidspiruetter på 6-8 m volte. Dæven, det har jeg ikke gjort før, så det syns både jeg og Dio var rimelig kult. Vet ikke helt om jeg kan si det var stor suksess og brakende jubel akkurat, men det ble noen greie steg innemellom :). Han fikk iallefall en innmari fin galopp etterpå, tøft! :D.

En stk sliten hest og eier tilbake med stort smil :D

Profile  

PostPosted: Mon Mar 03, 2014 10:24 pm 
Ridelærer

Trente på noe av det fra kurset i går og det funka fortsatt ganske bra :).

Og i dag tok vi longeøkt. Litt støl gamp i starten, men med litt oppvarming i hånda fikk vi flott flott trav på longen etterpå :D. Dæven, jeg må intensivere den derre mobilitetstreningen, iallefall hvis jeg skal greie å sitte på de stegene der! :shock:

Profile  

PostPosted: Wed Mar 05, 2014 10:19 pm 
Ridelærer

Oi, for en hærlig følelse jeg sitter igjen med etter dagen økt :).

Brukte lang tid på å få tak i hele ryggraden hans og løsne for innvendigtøylen. Fikk frem det fine svingetravet i han og gjorde sidebevegelser med fokus på lange steg. Faktisk så fant jeg ut nye ting med hofta mi, som i grunn er meget relevant, iallefall i traveren. Er jo ikke som jeg ikke har visste det teoretisk, men har jo aldri gjort eller tenkt det i praksis.. Å sette frem innvendig hofte i traveren tar bort masse spenninger i hesten faktisk, og jeg fikk følelsen av å gripe om bakparten til hesten og plasserte den under meg. Han fulgte faktisk etter bekkenet mitt, ikke værst :)

Etterpå øvde vi på galopp-skritt overganger, både på volte og på rett linje, da annenhver høyre og venstre. Han skal bare bli hundre prosent stødig på dette nå, så skal vi se om ikke det blir noen bytter også. Og jeg er innmari fornøyd med den galoppen han presenterte. Så lenge jeg greide å sitte opp og svinge igjennom hofta mi, gikk han så kult! Men hvis jeg ramlet litt frempå så stakk han litt, dette vet jeg jo, men i dag fikk jeg virkelig banket det inn i skolten, for forskjellen var så innmari stor. Det er jaggu ikke lett å ri en så følsom gamp, men du verden hvor man lærer :). Det var tøft å være med på den galoppen, så myk og rund, rosa sky osv, DET er kongefølele! :D.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next