Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: DIO
PostPosted: Wed Jan 07, 2015 7:43 pm 
Ridelærer

Fy fader for ei økt i dag. Artig artig å ri. Fant ut noe i sitsen min på Davidoff, så når jeg satt meg på Dio overførte jeg det direkte til han. Vi har altså ridd en samla galopp, i nærheten av terre-a-terre, der jeg kunne sette han så mye at han satt bare på bakbeina. Kvarte og halve galoppirruetter som blir mer og mer sentrert og sittende. Og piaffen, hihihoho! :D og den traven som kom frem etterhvert! Wow, var som skuldrene hadde løsnet fra kroppen der en stund. Næh, rett kult! :D

Profile  

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 12:17 am 
Ridelærer

Vet ikke helt hva jeg skal si om dagens økt. Det var en mikset opplevelse for å si det sånn. For krava er hevet, noe som hesten ikke så ut som han satte veldig stor pris på, så i dag har vi vell gjort omtrent alle øvelser over bakken pluss noen nye triks.. Han går jo sidebevegelser så lett som bare det, men nå vil jeg ha frem litt mer steg i han, og du verden, vet ikke om jeg har gjort traverscapriol med 180 grader snurr før :shock: ! Jeezez, trodde jeg måtte forlate salen et lite øyeblikk der. Så det var den grensa liksom, lenge siden vi har toutchet den ;).
Begynte litt mer forsiktig og fikk luret det litt og litt mer til, og til et punkt der frembeina bare løsnet helt(jepp, inkluderte endel "spanske slengesteg") og jeg kunne virkelig se at skulderblandene beveget seg.

Galoppen var så satt som aldri før, så jeg satte i gang med trekanten, med ca 10 m volter, der jeg begynte å prøve på noen bytter. Dio ble på et tidspunkt så frustrert på meg at han nekta å gå høyrevolte, og skjøt ut til venstre når han fikk sjansen, bråstoppet, bukket flere ganger og gikk opp på to, jedda, der hadde vi virkelig gammle Dio, bare ikke med den ufroutsigbarheten han hadde før. Og hadde dette vært for et år siden hadde jeg nok takket for meg omtrent der, men tror ikke pulsen steg engang, for rett etterpå kom det superprusting og et klokkerent bytte! :D nice, da har vi flyttet enda en comfortsone! :D

Skumsvett hest og rytter etterpå, sjelden at jeg/vi trener så hardt, men jeg skjønner at det er dit vi må av og til for å få ennå mer styrke ;)

Profile  

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 10:27 pm 
Ridelærer

I går pakket vi bil og henger og dro på Malintrening. Og etter å forklart litt hva vi møtte på førdagen, begynte vi å jobbe med det. Malin mente at problemet sitter i at han ikke er igjennom i skuldrene sine, og da særlig den høyre. Og det var sant, det var litt mer hakkete/kortere når han gikk med høyre frembein som ledende. Ridde masse store sjenkelvikninger og versader langs veggen, der jeg måtte passe på at han ikke fikk brudd forran skuldra. Etterhvert gikk vi over til travers langs veggen, og når det ble rimelig ok dro vi avgårde over diagonalen. Litt mer spenning her, men stor forbedring siden torsdag. Jeg måtte "hente" bakbeinet med utvendigtøylen, men samtidig gjøre nakken hans stor og lang, ikke for mye bøyning i halsen, da ble han bare sint, tydelig at det hindret han i få få skikkelig flyt i steget.

I dag har vi jobbet med galoppen. Det å ri ut hele halsen og bogene også i samlingen. Masse overganger mellom øket og samlet galopp, problemet var at han ikke er lydig nok for setet, så jeg "må" ta i tøylene, og da korter han seg bare i halsen. Greier jeg å ri han med lang hals, ramler han raskt ned i trav. Så slet lenge med å få til "litt". Som "triks" ble versade i galopp brukt når vi skulle inn mot samlingen. På volten må jeg igjen passe på at han ikke får brudd forran bogen da det påvirker strekken i halsen og manken fremover. Og særlig på høyre hånd legger han seg litt innover med brystkassa, og etter at jeg fikk på plass noe av det ble det vesentlig bedre kvalitet i galoppen, så her har vi storjobb å gjøre fremover :p

Selv om denne helgen ikke var sånn "yess" så er den kanskje noen av de nyttigste, denne helgen har jeg fått satt på plass endel ting, og tror jeg har fått en litt dypere forståelse. For selv om språket som blir brukt på treningene er litt anderledes, eller med en litt anderledes vinkling en det jeg er vant med, så er det som "modellen" blir litt mer tredimensjonalt enn tidligere.

Uansett har masse å jobbe med akkurat nå :)

Profile  

PostPosted: Tue Jan 20, 2015 9:58 pm 
Ridelærer

Stålis og barfrost er no dritt. Og jeg jobber veldig mye for tiden så treningen blir absolutt ikke så mye av som jeg skulle ønske. Men både på lørdag og i dag dro jeg med meg gampen oppi hallen.

På lørdag var det stappfullt med folk og dyr, så da fikk vi sjekket ut hvor flyttbar gampen virkelig er. Og kom frem til ikke så værst faktisk ;). Noe tung i bittet innemellom men også mye bra arbeid.

I dag hadde jeg bestemt meg for å gå to steg tilbake og jobbe med bittkontakten, for jeg liker ikke at han blir så tung fremme. Varmet opp der jeg var "knallhard" på at han skulle skritte rolig og ikke legge vekt i hånda mi, bare ta kontakt. Ble mye oppovertøyletak og konsing på firtakten og at han ikke skulle gå inline. Og du verden så sint en lipizzaner kan bli av sånn pirkearbeid! :shock:
Etter hvert gikk jeg over i trav og kjente at skrittearbeidet hadde gir resultater, vet ikke om jeg noengang har kjent han så løs og fin i skuldrene. Han virket megastor ut i travet og fikk en flyt og ro som jeg ikke har kjent før :) .
Galoppen var tildels veldig bra. Jobbet litt i versader, før jeg gikk inn på midtlinjen, byttet bøyning før vi gjorde sjenkelvikning ut til sporet, og etterhvert prøvde oss på bytte da vi traff sporet. Bytter gikk ikke alltid, men noen av de stegene i sjenkelvikningene, Wow! :) . Jobbet også endel med kontragalopp på volte med utvendig bøy(altså inn i volta), det har vi ikke kunne gjort så enkelt før, så det har faktisk skjedd noe med bevegeligheten hans.
Roet ned treningen litt og vi jobbet med holdt-rygging-frem bare på sjenkel og overkropp. Igjen fikk jeg sinna lipizzaner, men med en fin piaffe. Første gang jeg har kjent at han har strekt overlinje si sånn i piaffen, og blitt så elastisk på en måte.
Nei, ei god, men krevende økt med gampen i dag, jeg er fornøyd! :D

Profile  

PostPosted: Wed Jan 21, 2015 11:14 pm 
Ridelærer

Høhøhø, i dag tror jeg vi toppet "karrieren" vår! :D
(Så i dag kommer et lengre kort skryteinnlegg)

Ny tur oppi hallen i dag og han var rett kul fra første steg. Mye som stemte. Noe har skjedd i sitsen min. Selv med folk i hallen var jeg avslappet og fin i kroppen, det samme med hesten, men alikevell sterk,og hesten føltes mektig. Masse guffe, men alikevell smidig.

Varmet opp med "krumelurene" våre, HTTW, versader, sjenkelvikninger, travers og renver, holdt og rygg. Bakdelsvendinger har foresten plutselig blitt latterlig enkelt(iallefall i dag;) ).
Og travet, wrooooom fra første fatning, ikke løpete, men stort- med god "sleng" igjennom kroppen. Jeg trente endel overganger mellom trav og nesten skritt. Dvs i overgangen, i det øyeblikket man kjenner at hesten skal ta et skrittesteg så drar man avgårde i trav igjen. Og da skjedde det noe spennende i hesten, han ble nærmest litt sånn elektrisk i steget, aldri har jeg kjent at fronten på salen og manken har løftet seg sånn før. Oki, ikke så mange stegene i gangen, men det var der! Etterpå prøvde jeg rygg-trav-rygg-trav overganger, bare etpar steg og fikk samme oppoverfølelsen i salen. Piaffen gikk ikke så mye fra side til side lengre, men mer fremover og opp. Og overgang fra piaffe til trav gikk helt greit, vanligvis har han ramlet litt fremover, nå bare økte fàrten men ikke takten og det gikk helt fint å sitte på det. I galoppen fant jeg igjen wowfølelsen fra tirsdagen i sjenkelvikningene og dro avgårde nedover langsiden med sjenkelvikning inn mot kvartlinjen og travers ut mot sporet igjen.

Ser det at jeg er inne i en litt sånn prøve og feile fase. Jeg prøver og leker meg litt med nye ideer og øvelser, mye inspirert av phillipe Karl og Thomas Ritter. Driter litt i form og mening, bare kjenner litt etter hva som skjer. Jeg holder rett og slett på å finne ut hvor vi har flyttet grensene våre henn, for de har plutselig blitt flyttet noen hakk, regner med at jeg finner dem igjen ganske snart(selv om de nå føles som ikke-eksisterende) men kult å prøve på ting man nærmest ikke har drømt om engang og bare gjøre det! :D

Profile  

PostPosted: Sat Jan 24, 2015 11:34 pm 
Ridelærer

Etter at Davidoff smadret innredningen i hestehengeren passet det godt med rideføre hjemme. Selv om det var bare på halve banen, men det var absolutt stort nok.
Vet ikke hva som skjer med oss for tiden, bare at ridning er gøy! Sånn skikkelig! :)

Bynner liksom å bli litt sånn at jeg føler at vi topper tidligere prestasjoner for hver gang jeg setter meg oppå den gampen. Men det er som om at flere og flere ting kommer på plass, og det påvirker selvfølgelig andre ting, som igjen påvirker endel ting som så... Ja du skjønner sikkert ;). I dag hadde jeg bestmt meg for å tyne sitsen i trav. Og plukket frem alle triksene jeg kan; rumpa på, knærne løs, ned i gynokologstolen, fjæring i anklene, albuene inntil, holde på badeball osv. Sammen med det fremskrittet som Dio holder på med for tiden.. Jepp, det funker for å si det sånn.

Før så har jeg hatt at selv om jeg har vært så avslappet i lårene som jeg greide, har jeg alltid klamret meg litt fast øverst oppe, i dag løsnet det plutselig bare masse og jeg kunne bare sitte, eller egentlig så kjentes det vell mest ut som jeg sto i salen, men med mye mer tyngde i salen på samme tid. Og jeg tror kanskje det kuleste var at da trengte jeg ikke å bruke tøylene som en støtte på noe vis, nesten som hendene ble mer uavhengig av resten av kroppen. Jeg kunne strekke halsen til hesten og runde, uten at hesten mistet balansen. Og hesten bar/skjøv meg liksom fremover.
Overgang galopp-trav ble enkelt, og galoppen ble stor, myk og stille på et vis. Kan ikke huske at hesten har vært så myk og fin i hele seg, og ikke minst stabil, både på tøylen og i hodet.

Hoppet av og kjente at jeg beveget meg anderledes. Bekkenet var helt løst og avslappet på et vis, var som om is-leddene hadde løsnet, den evinnelige låsning i høyresiden var ikke der lengre og nederst i korsryggen så smidig og kjekk. Kjenner meg nærmest som en ungfole :D. Nakken er fortsatt litt vond, eller riktigere er vell å si at den er sliten, men bedre enn på veldig veldig lenge. Føles ut som jeg kan trekke pusten helt ned i blæra, merkelig følelse egentlig

Næh, dette er så spennende :D

Profile  

PostPosted: Mon Feb 02, 2015 12:11 am 
Ridelærer

Blitt litt lite trening ene uka siden jeg har vært sjuk i to dager(sengeliggende syk, og det er ikke ofte :p) ellers jobbet ræva av meg, og i går var jeg på dressurclinic og da jeg kom hjem hadde det blitt for sent til å dra i hallen og derfor ridde jeg litt inne på stallgulvet bare for å bli kvitt de værste rideabstinensene. Og hvis noen lurer, stallgulvet mitt er omtrent fem skrittesteg langt.. Så ble mye frem-tilbake og litt på skrå, hestene blir bra samlet av det for å si det sånn, i dag ble det å dra oppi hallen.

En stk veldig ivrig gamp klar for eksplosjon, veldig klar til tjeneste. Måtte jobbe lenge for å få såpass kontakt at det gikk an å skritte normalt uten å rushe.
Jobbet masse med galoppen, var jo på clinic i går og fikk mest repetert men også litt ideer om hvordan ting kan gjøres. Og en av dem var hvordan byttene kan gjøres større. Men da måtte jeg først igjennom "hjemmeleksa" fra sist Malintrening, dette med å virkelig samle galoppen og få mer luft under forparten. Sjenkelvikninger i galopp med bøy til motsatt side av galoppsiden, gjorde han litt mer bevegelig i skuldrene, og versader i galopp gjorde mye. Galoppen ble etterhvert veldig satt, og når jeg fikk strekt halsen opp og frem samtidig, eksploderte hesten i prust. Ikke veldig ofte jeg hører den gutten puste som en blåsebelg, men dæven dette var tunge greier. Etterhvert ridde jeg bytter over midtlinja, eller iallefall forsøk på det. Det foregår omtrent sånn: samle, samle, frem frem og bytt! Funket de første gangene, men då begynte han å ruse se frem og ville ikke bytte lenger, men ok, det skal vi jobbe videre med, var nok ejg som ble litt for ivrig når ejg endelig fikk det til... :P .
Gikk videre med å jobbe ennå mer på galoppen og fikk på en måte rettet han litt ut i versaden, eller kanskje at han fikk en jevnere bøy er riktigere å si. I det siste har jeg eksperimentert litt med hvordan jeg satter vekta hen i salen, det er ikke nok å ha den på innvendig setebein lengre, for sånn det så ut for meg så fikk han ennå mer løft i innvendig skuldrene ved å sitte på innvendig setebein, men legge vekten mer over i utvendig tåballe. Dette er jo også sånn Philippe Karl forklarer det i sin film, og jeg tror jeg skjønner litt hvorfor. Men jeg skjønner også at det er litt feller å ramle ned i, man skal vell rett og slett være litt klar over hva man faktisk er ute etter å oppnå...
Vi avsluttet med å gjøre den størstgående trav versader vi har gjort ever, taktfast, med masse skulderfrihet og en bæring jeg ikke har kjent maken til, rett kuuuult! :)
Slapp løs hestene i ridehallen som belønning for at han hadde vært så flink, og deilig å få rullet seg i tørr sand når man er såpass gjennomsvett. Og jeg tror ikke ejg noengang har sett han bevege seg så fritt igjennom hele kroppen. Bakbeina var ikke for korte lengre, han bevegde seg godt igjennom skuldrene og han så virkelig mektig ut, hehe nice :D

Profile  

PostPosted: Tue Feb 03, 2015 12:54 am 
Ridelærer

Flere bytter i dag, fra høyre til venstre er noe lettere enn venstre til høyre :)

Terpet steinhardt på overganger, både mellom og innad i gangartene, og på 10 m volter i galopp. Fy fader, tror det er omtrent 1000 måter å unngå å få 10 m volter til å bli runde og akkurat 10 m på, og vi var igjennom alle, inkludert varianten med galopp-hopp-steil-galopp, tungt og tydeligvis meget unødvendig å terpe på syns Dio! :shock:

Men generellt veldig fornøyd meg gampen, og jeg fikk ro til å terpe sits i tillegg. Få ridd hesten med halebeinet, det å "føre" hesten over i ny gangart med bekkenet mitt, galoppfatningene begynner å bli ganske gode vil jeg nesten tørre å påstå, iallefall mye bedre ;). Et eller annet sted inni der fikk jeg plutselig kontakt med noen muskler i rundt skulderblandene som ikke ar vært der før, og da ble galopp-holdt overgangene veldig bastante! Kult :) blir aldri utlært på disse sitstingene, syns jeg lærer noe nytt, eller forbedrer noe gammelt til en stadighet jeg :)

Profile  

PostPosted: Wed Feb 04, 2015 12:07 am 
Ridelærer

Snødekt bane og vindstille og ikke for kaldt, perfekte vinterforhold rett og slett. Skulle egentlig bare ut å jogge litt i dag, tenkte først på longen men frøs litt på beina før jeg starte så bestemte meg for å ri i stedet, og angrer ikke på det. Så myk og fin, løs og ledig er det ikke ofte ejg kjenner han. Veldig behagelig å ri. Økta fra i går hadde gjort noe med han og ejg kunne i grunn bare sitte å konsentrere meg om meg selv. Fant et punkt i salen å sitte i sjenkelvikningene som gjorde underverker for flyten og ikke minst kontakten med hesten, i alle retninger på en måte, halvparadene som som oftest blir litt sånn harde, ble myke og enkle, bare klemme litt på tøylen på en måte og hesten...? Et eller annet, rettet seg opp?
Jeg fikk også veldig tydelig kontakt med de nederste magemusklene, de er sannelig ikke ofte de bryr seg om å være litt tilstedeværende :p ikke noe harde greier, men mer som sånn lette touch for hvert steg.
Næh, kan krysse av i kalenderen for nok en kjekk økt, med pittelitt fremgang ;)

Profile  

PostPosted: Fri Feb 27, 2015 8:14 pm 
Ridelærer

Gampen har fått fri en uke mens jeg har vært i Portugal. Og i dag skulle gampen til pers. Tror han fikk fullstendig kultursjokk, og det ekte lipizzanerlynnet kom sterkt til syne. Sidebevegelser med rakhet i halsen, er tøffe greier, og protestene var eksplosive og store, men gleden når det løsnet var større :D. Og galoppen , wow! Vårt første orntlige rake byttet er i boks, men fallhøyden er en ganske stor, så vi skal jobbe med å bli bombesikkert på hjelperene først. Har lært en "ny" galoppsjenkel som frigjør hesten i byttene i stedet for å tvinge dem igjen, makes a different! ;)
Ble litt paff da jeg hoppet av og så at gampen var gjennomvåt av svette, inkludert skum under shabracken og mellom bakbeina. Da tok vi likegodt noen langsider med piaffearbeid, uten at rumpa fikk lov til å gå i været. Da vi var ferdige sto hesten som en vaskeklut å pustet :)

Profile  

PostPosted: Mon Mar 09, 2015 9:52 pm 
Ridelærer

Jevn trening den siste uka, fri i går og for økta i dag hadde jeg en idee om at skulle bli sånn rolig og "pen", jeg hadde gjort litt husmorstrim og løsnet på musklene i lår og hofte. Problemet var at gampen ikke hadde samme planene og st jeg forandret planene mine når ejg satte meg oppå, for gudbedre meg jeg er lei av at han utfordrer hånda mi, så jeg festa tøylegrepet så fikk han bare hoppe og sprette til han faktisk gadd å høre etter og ikke gå imot hånda. Også begynte vi med HTTW og nå ville jeg ikke ha noe unnasluntring, og duverden så sint en lipizzaner kan bli av noe sånt. I dag har vi gått fremover på bakbeina og avslutta med et rodeohopp! shock: før han eksploderte i prust. Javel liksom?
Etterhvert som vi ble noenlunde enig om spillereglene, og han begynte å gå rimelig godt egentlig, begynte jeg å prøve meg på galoppbytter igjen. Og da gikk Dio i fullstendig vranglås, løp som en idiot! Det er nok takka fordi ejg har prøvd å "bryte igjennom" byttene og blokkere han samtidig. Og som alt anna med disse lippene, får man betalt x10! :roll: det ble så ille at jeg måtte ta han ned i skritt og gjøre etpar steg med rygging for hver diagonal eller midtlinje, der vi normalt ville prøvd et bytte egentlig, for at han ikke skulle løpe. Og etterhvert forandret galoppen seg til å bli altså så samlet og myk som den aldri har vært før :). Og jeg begynte på små åttetall med ca 10 m volter, veldig balansert og fin på disse, og etter noen sånne runde med enkle bytter, så prøvde ejg et direkte, det sa noe sånt som KABOOOOOOOOM!!!!! :shock: :shock: Så hadde gampen forflyttet seg mange meter fremover i en stoooor oppadgående bue, som om vi hoppet over et stort sort hull eller noe, og jeg landa på etterskudd hardt ned i salen. Tror jeg utvidet skrevet noen cm der altså! :shock: men han fortsatte utrolig nok i galopp som om ingenting hadde skjedd :twisted: Eeehhhh? Hva i h.... var egentlig det? Litt usikker på om jeg faktisk kan kalle dette et bukk, var mer som et elgehopp, hvis det er et ord.

Fortsatte litt til mens jeg stålsatte meg til enste gang jeg skulle be om et bytte, og ridde inn på slangelinjen, festet blikket rett fremfor meg, samlet samlet, bytt!, frem frem! Måtte kikke ned for å sjekke, og det var riktig! Han hadde byttet :D måtte prøve en gang til, denne gangen til høyre; samle samle, bytt! Et steg ekstra, så byttet han :D og neste gang, denne gangen mot venstre; samle samle, bytt! Yes! :D wiihiii, det siste kjentes ut som noe av det Zorba i Portugal kunne ha gjort! :) sluttet av der, da var både jeg og hesten rimelig våte av svette! Satte han inn på stallgulvet, og så at hesten min sto med rumpa under seg, kunne ikke finne en eneste låsning i lenden på han, for første gang siden jeg fikk han. Og det har han virkelig slitt noe så inni granskauen med! :) jippiiii

Profile  

PostPosted: Tue Mar 10, 2015 10:22 am 
White Lady

Jaaaa! Gratulerer!!! :D

Og forresten, du er ikke skuggeredd heller, da..

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 23, 2015 8:34 pm 
Ridelærer

Nåja, ikke skuggeredd kanskje men pysekroppen ødelegger lell :P

Uansett MYE jobbing for tiden så er veldig på felgen fysisk og psykisk akkurat nå, sliten og j......lig. Men har noen dager fri nå så får jeg hentet meg litt inn :)

På onsdag dro jeg med meg Dio inni Isfjorden på jobb for jeg skulle være der fra onsdag til søndag, både for å holde kurs og dra på trening selv. Noen ok økter der inne, men ikke våre beste.

Dro på Malin-trening på lørdag og søndag, og vi ble enige å gå et steg tilbake til basicen for å få tatt rotta på det kontaktproblemet vårt engang for alle. Action-reaction som hun kaller det, skape mottrykk i hesten og forlenge den. Hele timen i trav og galopp, mellomganger der hesten skulle forlenge seg men med brystbeinet oppover og dermed over manken. Hesten fikk et kjempetrav med godt overtråkk etterhvert og ble fin og jevn i kontakten, også når jeg samlet han opp. Men du verden det er noen hårfine balanser, for for mye kontakt og hesten forsvinner bakover, for lite og hesten vipper over mot forparten. Her må det trenes :)

Profile  

PostPosted: Fri Apr 03, 2015 9:27 am 
Ridelærer

Hvem ga hesten min en rakett i rumpa? Meget luftig hest for tiden, nesten litt vell mye hurramegrundt. Her er det bare å være løs og henge med i svingene rett og slett. I går prøvde jeg først å skritte opp rolig, for å så gå inn på noen HTTW, boink-boink-boink- bukk og steil...

Utdrag fra dagens økt:
Meg: Oki? Kan du værsåsnill å bøye deg igjennom dette hjørnet?
Dio: Nope! I hjørnene tar vi rennafart bakover før vi avslutter med galoppirruett... Samlet en sådan.. :shock: .
Meg: oki, hva med galopp da? Bare sånn forsiktig rett frem? Pleeeeeeees?.
Dio: No no no!!! Full helvete, med skrenseholdt og westernspinn er myyyye kulere, muttern!.
Meg: Eeehhh, joda, jeg skjønner det, men gidder du å prøve litt?
Dio:Jada jada jada, var da veldig til mas... Mumle mumle-trave-trave. "Iiiiiikhhhh!!
Meg: Hva?
Dio:Davidoff stirret på meg med det selvsikker gliset borte med hoppene mine.
Meg: Ja, men du får dem tilbake når vi er ferdige.
Dio: "Ææææhhh, jeg stoler ikke på den selvgode tosken!" (Grynt).
Meg(noe irritert): Jo, men nå sier ejg at du skal!
Dio: Okioki, herregud da kvinnemenneske, ikke vær så teit!.
Meg: Dio?
Dio: hmf!!
Meg: nå oppfører du deg som en #piiiiiiiiip#!!!.
Dio: I know, så gjør no med det da teite kjerring.
Meg: oki, du ba om det!! :evil:

Etter tjue minutter med hurrajalabais- sliding stopp på setet uten tøyler, galoppbytter, serpentiner, galopptravers og sjenkelvikninger, overganger mellom øket og mellomgalopp i name it, drit i form og farge(nærsomsagt) så begynte hesten å dovne uti.
Dio: oki oki, jeg gir meg, du vinner!
Meg: Bra! :)
Dio: men det var litt morsomt da, imorgen igjen? Du rir ikke så værst når du er litt forbanna, jeg liker damer med teperament!
Meg: Dio? Nå er det nok!
Dio: ja, jeg vet..... Får jeg nammis nå? Jeg har fortjent det? Jeg fikk deg jo nesten ned i grusen, syns det er godt gjort jeg.
Meg: Dio, det er faktisk meningen jeg skal være øverst!
Dio: Hæææ? Du tuller nå? Dette har du ikke sagt noen ting om før. Du være øverst? Du må være den dårligste såkalte hestetreneren ever, nå har jeg vært hos deg sååååå lenge, og dette er for meg helt nytt. Når hadde du tenkt å fortelle meg dette?
Meg: Dio, nå er det virkelig nok! Her er kraftforbøtta di, spis og hold tåta!
Dio: heeeey, Endelig, nå prater vi samme språk her!!. "Gumle, gumle, gumle"- du trenger ikke være lei deg for du er en dårlig hestetrenere, jeg tar på meg ansvaret jeg, for vi kan jo enes om at jeg er en djevelsk god ryttertrener?

Profile  

PostPosted: Fri Apr 24, 2015 9:18 am 
Ridelærer

Etter perioden med litt krangleøkter, løsnet gampen og har hatt en kjempeitvikling de siste ukene. Nå setter ejg meg opp og topper økta før, hver gang! I helga var Pelle her og vi tynte på kontakt og hoftene/sitsen min. Han gikk seg bare bedre og bedre til. Pelle filmet meg på søndagen, en ca 5 min galoppvideo, det er vell den første gangen jeg har måtte innrømme at dette faktisk ikke er så innmari dårlig :). Jobbet mye for at Dio skulle løsne skuldrene sine, forsiktig utoverbøy ved å løsne i innvendig tøyle og innoverbøy med å løsne i utvendig. Jevne myke steg ved å gripe tak i magemusklene mine og "hoste". Så soft og fin han ble, helt utrolig.

På onsdag lastet vi opp og dro på storbyferie til Trondheim for å besøke M og ri noen timer for henne. Hun kunne se store forbedringer i kontakten og i skulderbevegelsene hans, veldig kjekt. Men hun ville ha mer, og ennå jevnere kontakt der hesten skulle strekke seg ennå mer inni kontakten og følge tøylen. Og det uten at han løp. Jeeezez, skritt og galopp gikk det helt greit, men traven var rett vanskelig å få til. Vi jobbet steinhardt i to ridetimer på onsdag, og når jeg satte meg opp på torsdag var hesten så ledig og avspendt samt energisk som jeg aldri har kjent på han. Det er også først gang jeg har sett tydelig overtramp i alle gangarter. Var veldig rart å se seg selv i speilet og se at det var masse hest forran deg. Jeg har jo av og til tenkt at jeg så så stor ut oppå han, men jeg er egentlig ikke det bare han får brettet ut de skuldrene.
Vi gjorde noen små økninger på diagonalen, det er noe av det kuleste ejg har kjent. Vanligvis så er jo økninger noe man håper på går over snart... Men disse ble helt myke og jeg hadde på en måte kjempegod tid på å sitte, dritrått rett og slett :)
For en arbeidsvilje i den hesten, jeg er så fornøyd med han. Ikke bare i ridningen, men i oppførselen også, vi kom inn i stålridehallen, det blåste og regnet noe helt forferdelig utenfor, men ikke så mye som et fnys engang. Ny stall og fremmede hester, kunne ikke brydd han mindre. Rett og slett eksemplarisk :) klart speil på veggen var litt spennendes, vi har vell aldri vært i ridehall med speil før så da måtte han opp å kikke litt nyskjerrig, tror han likte det han så ;).

Planen fremover er å få strekt ut den overlinja og styrket den så han kan holde galoppen i den utstrakte formen. Så er det å begynne å vippe han over i galoppen i samme form. Jobbe med "temperaturen" i han, å hente og få nok energi er ikke problemet, det å tvinge igjennom er ikke et problem, men det å holde softnessen(i mangel på bedre ord) i hele øvelsen kan være. Så ri feks sjenkelvikning helt mykt, spenner han seg opp så ri noen steg frem og strekke seg etter kontakten før man igjen går inn i sjenkelvikningen feks. Jeg har min egen treningsplan på min kropp, og sammen så skal det bli ganske knall vil jeg tro :D

Profile  

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Next