Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Jack Sparrow.
PostPosted: Fri Aug 09, 2013 9:15 pm 
Rider

I dag var vi på banen og trente ridning.
Vi er der vi skal være etter beite og ferien ham har hatt, seig i kroppen og vil ikke stille seg så godt.

MEN en ting har begynt å fungere, og det er høyre siden hans. Den kommer mye lettere igjennom nå på bøying og det er en stor glede for meg i hvertfall.

Gjorde ikke de store krumspringene på banen, men jobbet oss igjennom travet og bøyinger på begge hold, litt protest, men regner med at alt begynner å bli bedre på neste ride økt.

Profile  

PostPosted: Fri Aug 16, 2013 10:30 pm 
Rider

Tømkjørings økt på banen i dag.

Det virker som det begynner å løstne for Jack på banen igjen nå etter ferien, fikk bøyd ham både til høyre og venstre. Herlig. Jo lengre jeg holdt på i dag på banen,jo mykere ble ham.

Hodet kom ned og ryggen kom opp, jobbet samtidig med over ganger og rygging.
En kan si at tømkjøring er jobbing uten rytter på ryggen, men ved siden av seg på bakken. Trimmet videre med tempo vekslinger og samlinger og han synes dette begynner å bli morsomt etter hvert nå etter som han klarer å bære seg mer og mer etter hvert.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 20, 2013 7:10 pm 
Rider

Hentet Jack på beite og han kommer så det uler etter...det virker som han har lyst til å begynne å jobbe igjen og kjeder seg på beite for tiden :D .

Det ble ble kjøretur opp til ett sted som heter Fjellbråtan, godt med stigning, slik at det må brukes rygg og lår på hesten. :D , Han blir bare bedre og bedre å kjøre med.
Nå er han blitt mykere til høyre også, ikke bare venstre, jobber godt med ryggen og hodet ned mens vi kjører,pruster bare mer og mer.

Hadde økter med traving under veis også, kjørte økning og ned igjen i tempo, så nå fikk vi virkelig til en ordentlig økning, prøvde seg med galopp men klarte å få han ned igjen 8)

Prøvde på salen igjen på ryggen hans etter kjøringen, og det ser ut til at vi må på nytt bomjern igjen, så får prøvd å få han en tur opp på Norsk salsenter i løpet av høsten :wink:

For han begynner å bli god og brei over ryggen.

Profile  

PostPosted: Fri Aug 23, 2013 7:47 pm 
Rider

I dag så ble skritte tur på oss på en ei løype som jeg ikke har fått ridd på siden i vinter.

Startet med tur på linna og opp på en annen blå merket sti, da slo Jack om i farta og virkelig full fart opp igjennom skogen.

Det ble både opp over bakker og ned over bakker på oss, snoing rundt granbuskene, med andre ord en fornøyd gutt som fikk strekt ryggen og brukt seg skikkelig.
Vi var jo ute i over to timer i det fine været.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 22, 2013 8:59 pm 
Rider

Har ligget litt slapt med skriving her inne nå.

Siden sist har vi jobbet med kjøring, for vi skal gå opp til kuskeprøva seinere i høst, med brukskjøring ( rygging inn på en sidevei,snu i ett trangt rom, stoppe ved rampe og ta med seg ei kasse f.eks) videre presisjons kjøring, by kjøring og ikke minst sikkerheten gjelder og avlegge skriftlig prøve også.
Og vi må kjøre med 4 hjulsvogn.

Så vi har jobbet med ryggingen, men han er ikke fremtung,går fort opp på bakbeina han gutten her :?
Men litt brød hjelper på humøret og innlæringen av nye objekter :D Så nå rygger vi pent med vogna inn på sideveien og ut igjen.

Eller så jobber vi med bøyinger, merker at jeg ikke har vært så veldig flink på det enda i høst, men nå er ham jo tatt av beitet for i år og da er det lettere å jobbe også.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 03, 2013 8:24 pm 
Rider

Har vært på banen igjen i dag med ridning, sist vi var var på søndag.
Merket da at beina, spesielt det høyre begynner å komme på plass.

Og i dag så hadde jeg som sagt en ny en. :D
Følte at jeg fikk igjennom mye, Jack gikk og prustet hele tiden og høyre siden løstnet.
Fikk på plass høyre lår og ankel, da kom Jack og bøyde seg som bare det. :arrow: :idea:
Så lyset kom virkelig i dag med ridningen på banen.

Trene jevnt med ridning, (trollspeilet sin måte) så løsner hesten og bærer seg selv ekstremt mye bedre, i tillegg til kjøringen med alt fra 4 hjuls vogn til 2 hjulsvogn og andre arbeids redskap. :D

Men tror også at ridning med bekkenbuns muskulaturen, får kroppen til å fungere bedre i hverdagen også, styrker muskulaturen som holderskjellettet oppe også.

Men en pause nå og da er også veldig greit for da har du mer lyst til å fortsette seinere.....

Profile  

PostPosted: Tue Oct 08, 2013 7:02 pm 
Rider

Trening på banen igjen
:idea: en virkelig lysende trenings time i dag, Jack begynner virkelig å bli myk i begge retninger og selv bærende :lol:
Jobber med å sitte mer på rumpa,og då den mer innunder meg og beina på plass.
Når jeg får det så blir jobbingen bedre i travet, både løst og samlet, fått på plass ankelen på høyresiden, nå får vi til bøyinger så det suser etter.

Jobbet videre med galoppen også, først venstre side, i dag klarte vi nesten 3 runder i samlet galopp og en halv runde i høyre galopp :D dette løsner bra for gutten.

Dere lurer på hvorfor jeg ikke har jobbet hardere med å få igjennom ting, men når du har en hest som utvikler seg hele tiden og er tinker og av den tyngre typen. Så kan en ikke stresse heller. Når hesten har fått en gjordt omkrets på 203 cm og begynner å ligge på nærmere 620 kg. Da har en en kraftplugg å holde på med.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 12, 2013 6:52 pm 
Rider

:lol:Har virkelig sett lyset i dag.
Tømmelonsjerte Jack i dag, han har virkelig skjønt poenget.....

Travet med god strekk i ryggen, på begge sider. og ba ham galoppere på høyre hånd, og han klarte det på første forsøk....en hel runde til og med--- Hurra. Det hjelper å ha tålmodighet med treningen til Jack, Venstre hånden i galoppen har vi fått til flere runder.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 20, 2013 12:09 pm 
Rider

Fredag så trente jeg på banen igjen med ridning.
Denne gangen så var det høyre siden som kom lettest igjennom denne gangen, hurra for dette har vært problemsiden våres.

Føler at godfølelsen kommer igjennom oftere og oftere når jeg rir, og at bakbeina begynner å tråkke god innunder seg, har begynt med litt fordels/bakdelsvendinger, Må finpusses mer etter hvert.

Lørdag: Ute og hadde kjøretrening i forhold til å bli brukt til å kjøre opp til kuskeprøve.
Når vi svinger i draget på ei vogn,denne gangen 4 hjulsvogn, da må vi tråkke innunder med bakbeina og ta mindre bevegelser. vi måtte igjennom øvelser som å svinge rundt kjegler både i skritt og trav, rygge inn i portrom med vogn, og kjøring i trafikken, mye trafikk.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 23, 2013 10:24 am 
Rider

Det å sitte bak på vogna, uansett om det er 2 hjul eller 4 hjuls vogn, så må hesten lære seg å gå sideveis ved svinging og det kommer an hvor bredt draget er til hesten også.

Har en ett trangt drag, så må hesten bruke mer krefter/ hodejobbing for å svinge og den får ikke bøyd seg slik det er ønskelig.
Har en ett bredere drag så får hesten bøyd seg bedre på sporet som er svingen, lettere for den å stable beina innunder seg og den har det mer komfortabelt i bøyningen/svingen den gjør.

Det er alltid fascinerende å se hvordan beina stabler seg ved kjøring og i hvilken hastigheter det kan gå i. Da tenker ikke jeg på trav kjøring, men i vanlig kjøring. maraton, presisjon og dressur.
Det er nå en ser hvordan hesten sin tråkker innunder seg og jobber og samtidig får jobbet i holdning, med hodet ned og ryggen opp.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 26, 2013 9:08 pm 
Rider

Da har Jack vært med på å ta kuskeprøve med ei venninne av meg i dag og ham tok det på strak hov. Rygging med 4 hjuls vogn inn i trange rom og traving av slange linje mellom kjegler. Satt på bukken og var hjelpekusk i dag og så på beina til Jack igjen.
Satt å tenkte på at han hadde jo fått inn både versader og traverser i ryggingen og svingingen i alle retninger. 8) Stolt av gutten nå :lol:

Profile  

PostPosted: Tue Nov 05, 2013 9:01 pm 
Rider

Hadde ei økt på banen i dag.
Tømmer kjøring for det er det en stund siden vi gjorde nå.

Jack synes at dette er morsomt og satte i gang med å trave i god volte rundt meg og videre i galopp, både på høyre og venstre side...høyre har blitt til smør siden nå, den som var den vrange siden.

Begynte å samle opp Jack etter hvert som han ble varm og prustet når jeg holdt på. Jeg ser at jeg får samlet ham mer opp for hver gang jeg holder på.
Ser forandring i skritt lengden også, men bare å få rettet / overført skritt lengden på frembeina, så ham får forlenget seg foran.
Men det kommer også etter hvert, har kommet langt nå på en liten stund synes jeg og vi har som sagt skyndet oss sakte frem over, slik at Jack får tid til å bli sterkere i kroppen underveis i prosessen våres.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 06, 2013 7:36 pm 
Rider

Det ble kjøre tur på oss i dag.

Merker at Jack har gått og ladet opp over ei uke med energi :D . Han var våken og lurte litt på hvorfor han ble kjørt aleine. Vi tok linna i dag hvor det er god bunn, men merket at det var mye glatt lauv på bakken, så det ble litt glatt til tider.
Fikk travet godt frem, litt galopp også, men fant ut at nå er han litt lett i rumpa i dag, men håper at med mer trening og det gir mindre overskudd.

Det var aldri farlig med den lette rumpa hans pga jeg kjenner tegnene hans til galopp. Men tror at han er blitt sprekere nå pga det er blitt kjøligere ute, en normal over gang på denne tiden.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 09, 2013 8:02 pm 
Rider

Banetrening i dag med en hest som har overskudd.

Tøm kjørte han løs og ledig, tok av tømmene og lot ham virkelig få frese ut litt i galopp begge veier i mange runder. Han ble veldig fornøyd da.

La ut bommer som han skulle trave over, for å forlenge stegene sine :D jobbet mellom bommene med å få han på bøyd spor, ser at Jack virkelig har fått bakbeina inn under seg og godt over tramp.

Når han traver over bommene, så får han langet godt ut over bommene, men jeg føler at det blir litt lite med bare 5 bommer,at jeg burdte ha mange flere i en serie, både rett serie og buet serie.

Føler at vi har kommet mange steg videre innen ridningen. Han begynner å bære seg godt på volter i galoppen også.
Vi får bare fortsette å jobbe frem over med oss begge to.

Attachments:
jack3.jpg
jack3.jpg [ 239.29 KiB | Viewed 7381 times ]

PostPosted: Fri Nov 22, 2013 4:01 pm 
Rider

Den siste tiden har jeg vært litt dårlig med å trene Jack, men har jobbet ham løs på banen med over ganger / galopp og han begynner å bli bra nå.

Har også prøvd å ri på tur nå mens det nå har blitt kaldt og hardt føre.
Har investert i hack nå og det synes Jack er kjempe herlig å gå med på tur, og nå har jeg prøvd å bruke terrenget rundt stallen, hvor det er fine moer med bærlyng på, hvor det er myk å ri på og naturlige kjegler som er busker som vi må rundt.

Vi holdt vel på der i både trav og skritt,jobbe litt ekstra pga litt mykere under lag.
Vi skremte opp 4 rådyr også, men Jack reagerte ikke på dem i det hele tatt.
Men når vi startet på turen i går så var han veldig lett i rumpa, han har stått å ladet seg litt opp den siste tiden, hvor jeg ikke har vært så flink til å komme meg ut.
Men han landet fort når vi kom oss bort over veien. Brukte der hesta hadde gått på beite i sommer også i tur terrenget, opp og ned, rundt busker og over grøfter, trengte å bruke opp litt energi og bli sliten i hodet sitt.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next