Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Jack Sparrow.
PostPosted: Mon Dec 16, 2013 11:19 am 
Rider

Den siste tiden har jeg for det meste jobbet Jack løst på banen, nå den siste gangen var det kommet godt med snø på banen også, da ble det tyngre å jobbe der også, bruke mer muskler.
Han hadde med seg kompisen sin også,så da dro dem hverandre ute til banen, jo mer varme dem ble, jo flinkere ble dem til å utnytte hjørnene i trav.

Og her i helgen fikk vi vært på skikkelig skau tur,over stubbmark, ned bakker og opp bakker, ut og inn av skogen.
Var vel ute ca en times tid, men den var effektiv tur med klatring og trimming av muskler på høyt plan, både på hest og rytter.
For hos rytteren må vi jo stablisere magemusklene, bekkenbun musklene når vi rir i ulendt terreng, bøye seg ned for greiner som henger i veien for deg og en ser gjerne ut som en snømann når en kommer ut 8) :D For meg så er dette en herlig følelse av vinter....

Profile  

PostPosted: Sat Dec 21, 2013 5:09 pm 
Rider

I går så fikk Jack besøk av en ny skoer, som skulle går over alle beina hans.

Han sa at Jack trengte å få tatt mer av høvene bak og foran innvendig.
Og så skulle han forandre litt på overrullings punktet på frembeina.

Fikk nye vintersko på alle fire med brodder og snøsåler ( her er det bare holke for tiden).
Så nå blir det spennende om Jack får bedre aktivitet i frambeina og skuldrene, og lengre steg foran.
For enkelte ganger så må en prøve nye metoder både på seg selv og hesten sin for å få ting bedre. :D

Profile  

PostPosted: Sun Jan 05, 2014 4:53 pm 
Rider

I dag har jeg vært flink, fått ridd på en fin og myk bane,etter nesten to mnd kaos pause.

:D Men i dag så får vi begynne med oppkjøringen til mai og ny utstilling med rideprøve denne gangen.
Startet med å ri ham myk på begge sider, har litt å jobbe med etter som vi har vært pause disse mnd.
Men det kom seg fort igjen, for det ligger inne siden vi har holdt på med trollspeilet ridningen en stund og Jack trives med denne trenings måten.

Satt å pratet høyt for meg selv mens jeg red, hvor er hoftene, bekkenet--> løsne på det ut med magen og inn med ryggen.
ned i skritt og opp igjen i trav, bøying hit og bøying dit.
Men nå klarer ham å balansere seg godt på storvolte i galopp på den venstre side, og det er godt.

Etter jobbingen på banen så skrittet vi på tur, prøvde å få ham til å skritte godt frem, litt jobbing der, men på tur hjem så begynte Jack å gjespe, og da slapp det noen spenninger i ham og han langet ut bedre steg messig.

Men godt det bare er januar enda :)

Profile  

PostPosted: Fri Feb 28, 2014 10:44 pm 
Rider

Jaja..får prøve meg litt her igjen.

Har ikke vært den helt flinke til å jobbe med Jack denne perioden her og det får jeg igjen nå.
Har blitt 7 år, egentlig bare 6,5 år født midt i juli.
Han har blitt sterkere i psyken sin merker jeg og at jeg ikke har satt ham så godt på plass.

Men har meldt oss på utstilling på Jarlsberg i mai.
Med rideprøve, så nå er det bare å prøve å jobbe seg opp til støtte på begge hender i alle tre gangarter.
Så det blir litt utfordring for min del med sykdommen min også, men skal få det til og kommer til å være veldig glad når denne dagen er over, for da har jeg ikke bare satt meg ned i en stol og gitt opp her i livet.

Vi er blitt spurt om vi kunne tenke oss å ha kjøre oppvisning i pausen, pga det er sentral utstilling for rasen våres i tillegg. :D

Vi har fått kjør med slede i vinter( drag og geit) på tur, ridd turer og kjørt vogn. så nå er det snart bart over alt her hos oss og så på banen, for nå blir det trening frem over, så sant jeg orker og har energi til overs.

Profile  

PostPosted: Tue May 27, 2014 12:08 pm 
Rider

Da får vi prøve oss litt her igjen.

Da har vi gjennomført Jarlsberg for i år også på offisiell utstilling med kjøreoppvisning i pausen.
Det holdt å skjære seg pga meg men fikk fikset på meg i siste liten, så jeg fungerte.

Det er som Hanne sier, at en skal skyndte seg langsomt her i livet med den hesten jeg har for tiden.

Det er jo obligatorisk å måle alle hester over 4 år uansett, fikk meg en liten overraskelse der ja.
Visste at Jack hadde forandret seg i gjort omkrets, men at ham hadde vokst 4 cm i høyden da... Så nå har jeg en kraftig gutt på 1,60, med gjort omkrets på 204 cm og beina er 27 cm i omkrets. Da er det ikke rart at alt er smått av utstyr.
Men vi får jobbe videre med kjøring og ridning, tror jeg skal stille ham til neste år også, for å se hvor mye ham har forandret seg siden i år. Han er ikke mer enn 7 år og rasen hans er saktevoksende og i hvertfall Jack.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 02, 2014 7:41 pm 
Rider

Da får jeg prøve å oppdatere litt her inne.
Har fått jobbet litt i sommer med både ridning og kjøring, men håper på at det blir bedre utover høsten.

Når jeg har kjørt nå så har jeg prøvd å tenkte på rytme og takt når jeg har holdt på, sitter å teller 1234, for å høre når jeg øker og sakker av.
Prøver samtidig å få ham til å søke seg frem til bittet under traving, få ham til å gå støtt der.

Når han har gått støtt og jevnt frem en stund så må han stoppe for å tisse, skjedd meg frem flere ganger under trening.
Nå til helga skal vi på kjørekurs for første gang på over ett år, og det gleder jeg meg til for litt ny innputt.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 06, 2014 5:34 pm 
Rider

Nå har jeg hatt litt nye aha opplevelser med meg og jack, vi er på kjørekurs denne helgen og har lært mye nytt.
8) Deriblant at innvendige tømme skal være stille , med jevnt trykk og utvendige tømme skal jobbe med halvparader.
Ikke alltid like lett å huske på alt, men det kommer seg.
vi har kjørt på storvolter og 8 tall både i skritt og trav, og Hanne nå har jeg funnet ut hvordan jeg skal gjøre det med problem siden hans også som er å svinge til høyre. Vi fikk løsnet på den ved å holde stabil innvendig tom og havparader på utvendig tom, samtidig som jeg la kjørepisken inntil låret på innvendig side. HURRA , endelig så fikk vi pene og jevne 20 meters volter. :D

Profile  

PostPosted: Fri Sep 26, 2014 11:28 pm 
Rider

Vært på kjøretur idag.
Føler at ting begynner å løsne både for Jack og meg, når vi er ute nå for tiden. Idag så prøvde jeg å sitte mer rett i setet og skuldrene nede, ikke alltid like lett å huske på alt med å få bein og armer, med resten av kroppen rett der en sitter konsentrert i setet på vogna. For en skal jo følge med på hva som skjer med hesten også.

Jobbet ham med halvparader, føler og ser at hesten begynner å rette seg opp når vi kjører, han begynner å skjønne hva jeg forlanger av ham.
Funnet ut hvorfor han har vært vrang på høyre siden, det er jeg som ikke er så sterk på høyre siden kontra venstre.
Men det kan vi jobbe med. Det blåste godt idag, han gikk bare på og senket hodet og opp med ryggen.
Så det er bare å jobbe videre, for det er nå det begynner å bli morsomt når ham begynner å bli ferdig vokst.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 28, 2014 9:14 pm 
Rider

Tok en tur på banen idag, tenkte at jeg skulle teste ut med å ri som jeg har lært meg å kjøre på.

Vi har jo ikke jobbet noe særlig i ridning på banen på lenge, foruten noen turer med forrytteren min. Jack var arbeids villig og han jobbet godt på begge hender.
Vi hadde ikke den store krangelen på vrangsiden hans heller, var myk.
Brukte innvendige hånd stabil, og la den litt inn til halsen hans og utvendige hånd på halvparader og litt løftet høyre opp.

Var overrasket hvor godt dette fungerte ved ridningen også, så voltene ble bra og godt ut i hjørnene.

Ser en frem gang med Jack, han begynner å bli ferdig utvokst også. :D

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 10:12 pm 
Rider

Fikk kommet meg opp i salen igjen idag og på banen en tur.
Prøvde å jobbe meg videre med det jeg begynte med sist jeg var på banen.
For det med å ta halvparader på utvendig tøyle og løfte opp tøylen og den innvendige tøylen stabil og legge den litt inn til halsen på hesten. Dette lærte vi når vi var på kjørekurs, for en får ikke tatt hendene så mye ut til siden når en sitter bak i vogna.

Men jeg fikk til voltene på begge hender like store og stabile, og det er herlig når en finner litt løsninger på problemene.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 19, 2014 10:37 pm 
Rider

Det ble ei kjøre økt på oss idag.

Kjørte først på tur for å varme opp frem til en plass vi kunne kjøre volter og vendinger på, følte at Jack begynner virkelig å skjønne jobbingen i kjøring og tømme takene der.

Voltene begynner å bli fine og runde i hvertfall på venstre hånd og med tråkking inn under seg med bak beinet. Høyre volten detter vi ikke så fort inn i som vi gjorde før og ham begynner å bli mykere på denne siden også.

Merker også at ham går bedre frem til bittet, når jeg holder tømmene stabile, så søker ham ned til bittet og ryggen kommer opp,med lett løftet hale.
Merker bedre aktivitet med ryggen pga må stoppe oftere for å gå på do.

Så idag var det en kjempegod økt, jeg ga meg når jeg begynte å kjenne at ting gikk igjennom.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 08, 2014 11:16 pm 
Rider

Da ble det tømmerkjørings økt på oss idag.

Vi jobbet med bøyninger begge veier, i både skritt og trav.
Satte opp kjegler, 4 stk, slik at det dannet en runding hvor jeg jobbet ham i bøyning og rundt med stabil tomme på innvendig hånd og halvparadene på utvendig hånd.

Begynte å pruste og jobbe godt med ryggen, og tråkke god inn under seg med innvendig bakbein.
Klarte til og med å galoppere på venstre hånd på en veldig liten volte.
Ham begynner å komme seg nå denne gutten. :D

Profile  

PostPosted: Sun Nov 09, 2014 7:46 pm 
Rider

Da var vi på banen en tur idag også , men denne gangen så red jeg.
Merker godt fremgang, mer lydig, jobber bedre med ryggen, han måtte flere ganger på do under dagens økt.

Satt å jobbet ham frem både i skritt og trav, halvparadene begynner å sitte også. Jobbet med å få samlet han med halvparader til hånden, tok sakte inn på halvparade, merket at ham samlet seg sakte, men fortsatte i travet med kortere steg. Slapp han frem og da forlenget ham steget igjen. :D

Herlig når en kjenner at ting går igjennom.
Det er greit å jobbe seg sakte frem over, ikke stresse av gårde når en har hest av den kraftige og saktevoksene slaget. 8)

Profile  

PostPosted: Sun Nov 16, 2014 7:05 pm 
Rider

Da fikk jeg kommet meg ut på en økt med Jack idag på banen.

Begynte å varme opp i skritt, videre i trav og litt i galopp.

jobbet med bøyinger begge veier, kommer seg sakte men sikkert, med å få bruke ryggen og bygge muskulatur der.
Vi gjorde holdt og rygget noen steg bakover og fortsatte frem over.
Vi klarte oss veldig bra synes nå jeg.

Brukte stopp og rygging bakover noen steg og fikk ham frem i galopp på rimelig liten volte idag og holdt volten bra også på venstre hånd. Vi får jobbe videre med høyre hånd frem over og så ham blir stabil der også.

Men aller først når vi kompå banen idag, så sjekket jeg hvordan jeg satt i salen med å slenge beina frem over salkappene og plassere meg selv frem i salen, og beina kom bedre på plass og ankler og sjenkler der dem skulle være.
Mens jeg skrittet prøvde jeg å plassere meg riktig i alle retninger, og når jeg gjør det så merker jeg at Jack kommer etter og alt blir så mye lettere med å plassere ham riktig på banen med bøyninger også.
Prøvde å kontrollsjekke meg selv under veis med seteknokker og vekt fordeling i salen, strekke på kroppen, ut med korsryggen og inn med magen. Ri med oversjenkel og rumpa, kommer nok til å merke det i morgen.

Jack måtte ikke mindre enn 4 turer på do i løpet av denne treningsøkta, ser at jeg rir riktig da med ryggen hans og bakbeina innunder kroppen og begynner å bære seg selv :D

Jeg er kjempeglad for jeg begynte å ri for trollspeilet og lærte meg teknikker somjeg kan ta med videre, som jeg ikke trenger å være halvdø etter vanlige dressurtimer. Takk Hanne og Pelle.

En må skyndte seg langsomt her i livet og da får en plutselig veldig godt betalt for det en legger ned i timer med hesten. :D

Profile  

PostPosted: Sun Dec 07, 2014 10:13 pm 
Rider

Kjøretur til skogs.

Fikk jobbet Jack frem i skritt, passer jeg ikke på så går han der å koser seg i sitt egent tempo.
Han ble rimelig svett på turen med bare skritting også.
Det var litt skummelt til tider pga det begynte å bli mørkt ute, men det kom seg under veis på turen idag.

Når vi vi var kommet hjem igjen så rygget vi giggen inn igjen på plass, der er det en liten motbakke også, men tar det med knusende ro når vi rygger inn.
Har virkelig fått en fin arbeids hest. :D

Profile  

New topic Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next