Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Karoline og Vainqueur
PostPosted: Mon Oct 13, 2014 10:18 pm 

Bånn pinne over bommene
Skrevet 10. oktober

For å gjøre sprangherren lykkelig hadde jeg i dag, 10.okt, planlagt en aldri så liten bomarbeidsøkt. Det tror jeg gubben var temmelig fornøyd med! Det er jo ingen hemmelighet at det har blitt litt mye dressur i det siste.... hehe.

Jeg har jo ikke hoppa noe siden Danmark - før jeg brakk armen der. Altså er det snart to år siden jeg har jobba noe særlig sprang. Så i dag måtte jeg rett og slett ta det litt kuli og bare kjenne på hvordan disse bommene skulle forseres igjen. Og med en hest som både er litt uforsiktig og som raser av gårde i noe som kjennes ut som hundreogti, da var ikke det akkurat bare-bare!

Image

Jeg hadde hvertfall hivd ut ett sett travbommer med 1,20m mellom, ett sett galoppbommer med 3m mellom og en "se-steget-bom". Siden jeg ikke har gjort noe sånt på lenge starta vi pent med den enslige bommen i skritt og trav, før vi gikk over på travbommene. I begynnelsen var nok travbommene litt korte. Jeg har jo ikke gått opp avstander på en stund heller, om min steg som jeg trodde var 1m var nok heller 80cm. Men etter et par prøvelser fikk jeg endra avstanden, og da fikk han strekt seg litt bedre over. Travbommene gikk forsåvidt egentlig greit!

Det var galoppbommene vi fikk problemer med. Galopperte han først litt som oppvarming over den enslige bommen, og vi hadde egentlig problemer allerede her med å treffe riktig. Jeg klarer ikke se steget skikkelig, og Vainqueur er ikke så forsiktig at han kommer rett på selv, så vi løste den på noen finurlige måter iblant. Planen om å etterhvert ri hele runden med alle bommene til slutt kunne jeg med andre ord bare legge på hylla: her hadde vi nok å jobbe med på èn oppgave av gangen.

Etterhvert gikk vi over på galoppbommene, og de første fire-fem forsøkene føyk det hender og armer og bein og bommer i alle retninger. Haha! Nei uff. Her snakker vi bånn pinne altså. Avstanden på 3m blei bare kortere og kortere etter vi hadde passert de første bommene, og på slutten lå vi et halvt steg foran det vi egentlig skulle. Så jeg brukte litt tid på å få han ned nok i tempo til å klare å se seg for og treffe riktig på alle. Det tok tid, men vi hadde noen fine forsøk etterhvert. Planen er å få til en bomarbeid/sprangøkt en gang i uka. Nå har jeg jo fått ridd han litt gjennom og blitt litt kjent med han, så da kan jeg prøve å variere treningen litt mer :)

Image

Image

Image

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 10:19 pm 

Sideføringsvolter - i trav!
Skrevet 12. oktober

Nå begynner sideføringsvoltene å fungere egentlig veldig fint i skritt. Han begynner å bli myk å fin. Tjohei! Så i dag, 12. okt, kjente jeg etter en god oppvarming sidelengs at vi var klare for å prøve litt i trav. Det er klart at de første forsøkene ble jeg litt hard i hånda og vi var ikke helt på nett, men når han skjønte hva det var jeg ba om gikk det overraskende fint! Har ikke prøvd det enda, men nå kan vi kanskje begynne litt pent og forsiktig med det.

Hovedproblemet om dagen er nok hendene mine. De blir harde som stein i blant, og det hjelper jo ikke så mye når han legger seg på bittet. Jeg må rett og slett bare prøve å ri han av, og det fungerer f.eks i galoppen å ri sideførende før jeg gir galoppsjenkel. Da har jeg innvendige bein innunder og vekta på plass, så blir galoppen også bedre - i et par steg. Så kommer vi til neste problem: at vi absolutt ikke får til overgangene ned. Rett og slett fordi vi blir så harde mot hverandre. Ugh. Men økta i dag besto derfor mest av overganger, sideførende og rygging. Same procedure as last time.

Image

Image

Image
Sideførende på volta i trav! Det kommer seg nok :) Syntes nå det gikk fint til å være første forsøk!

Image
Hendene... y u little?!

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 10:20 pm 

Two stars and a wish, uke 41
Skrevet 12. oktober

Two stars and a wish er et redskap matteforeleseren min introduserte meg for. Det handler rett og slett om å være flink til å se egen fremgang og hva man har fått til, men også ha et punkt klart for seg for hva man trenger å jobbe videre med. Jeg er jo veldig flink til å se mine egne feil, men det er viktig å kunne se hva man får til også. Derfor innfører jeg Two stars and a wish også i ridningen, uke for uke. Så her komme første!

Image

Denne uka har jeg vært flink til å ha kontakt med baksidelår-musklene mine, som har gjort at jeg har klart å åpne hofta og komme skikkelig rundt hesten. Jeg begynner også å få til noe som har vært min største utfordring tidligere: nedsittende trav. Så det er gøy! Når det gjelder Vainqueur har han også begynt å få mer gang i bakparten. Det er også gøy! Det som ikke er så gøy er hendene mine, de må jeg jobbe mye med. Begge to egentlig, men spesielt på venstre hånd (fordi det er der vi strever mest) gjør de veldig mye tull. Velvel, bare å jobbe videre med det!

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 10:21 pm 

Ut på svømmetur!
Skrevet 13. oktober

Fram med snorkel og svømmeføtter! Det er høst, og det regner. Og det i massevis. Er forresten glad for at det gjør det mest om natta, når jeg uansett ikke merker noe til det. I dag 13. okt, red vi hvertfall innover skogen med godt mot, det var litt småkaldt og sola gjemte seg bak et lag av skyer. Tenkte at det var forunderlig lite liv på skogsveiene, det pleier å yre av liv her. Det gjorde jo absolutt ingen ting det, og så tenkte jeg ikke noe mer på det. Da kan jeg sitte der i mine egne tanker og tralle i vei. Etter en bekk og en sving og superskummelt hus fant jeg ut hvorfor hundelufterne, barnevognmafiaen og de sporty syklistene lot vente på seg: vann! Og det i store mengder! Vainqueur var ikke overveldende fornøyd med å måtte traske gjennom vannmassene, noen steder var det faktisk ganske dypt også. Pingla viste i alle fall hvor god han var på å gå sidelengs, både til den ene og den andre siden. Etterhvert forsto han at han ikke hadde noe valg, vann var det jo overalt, og vi vassa i midten av stien bortover. Noen steder var det tørt og fint, og oppover aleèn med de søte sauene kunne vi tilogmed galoppere.

Når vi omsider kom hjem fikk han en full massasjerunde og litt kløings, også var vel den våte opplevelsen glemt og tilgitt. Han er da en vaskeekte spranghest, ikke en sjøhest, det skal jeg vite, i tillfelle jeg var i tvil om den! ;)

(Har forresten bitt meg merke i at beina mine har begynt å krype oppover igjen. Må bli litt flinkere til å tøye! Blåmerkene på knærne er vel god nok motivasjon til det.... hehe.)

Image

Profile  

PostPosted: Tue Oct 14, 2014 6:13 pm 
Kniggit

Jeg mener da bestemt jeg har sett den stien før! Hvor var du? =)

Profile  

PostPosted: Wed Oct 15, 2014 10:15 pm 

esarmika: På kyststien mellom Borre og Åsgårdstrand! Så utrolig fint innover der altså!!

Profile  

PostPosted: Wed Oct 15, 2014 10:17 pm 

Mørket faller på
Skrevet 15. oktober

Merker fort at det drar seg mot den mørkeste delen av året vi. Vi er jo faktisk allerede i 15. oktober, og det er nesten litt utrolig. Det føles ut som at jeg har ridd Vainqueur veldig lenge, men det er faktisk bare 6 uker siden jeg red han første gang. Vi har fått gjort mye på de 6 ukene da! I dag blei det litt ekstra sent i stallen, og selv om klokka egentlig bare var i seks-tiden begynte det fort å bli mørkt.

Jobbet såvidt videre med sideføringene i trav, og etterhvert på høyre hånd trengte jeg ikke ta noe særlig i tøylene for at han skulle forstå hva jeg mente. Og det er jo akkurat sånn det skal være! Hater når jeg ser at hendene mine er overalt og hit og dit, eller kjenner at de blir stein. Jobber med saken, og det kommer seg vel.

Ellers dundrer han i vei som vanlig i galoppen, og overgangen ned er ikke akkurat smør. Her snakker vi melange som har stått i litt for kaldt kjøleskap, når vi helst vil ha bremykt. Så jeg vridde hjernen min for hvordan vi kan løse det, og jeg fant ut at jeg skulle prøve overganger til skritt/holdt/rygg på hvert voltepunkt, frem i galopp, skritt/holdt/rygg og gjenta. Da rekker han ikke legge seg på før jeg tar han ned, også får han rompa under seg. Det hjalp litt, men han er fortsatt temmelig hard på venstrehånda. På høyrehånda derimot begynner han å bli mer som soft-flora ;) Altså litt igjen til bremykt der også.

Fikk forresten info om spennende planer i dag også, som kommer til å påvirke oss om en liten stund. Jeg krysser hvertfall fingrene for at det går i orden på et vis! :)

Image

Image

Image
...jeg er forresten verdens mest bortskjemte forrytter. Se hva som lå og ventet på meg i salrommet i dag!

Profile  

PostPosted: Thu Oct 16, 2014 11:24 am 
Kniggit

Ja, nå kjenner jeg meg igjen!

Lenge siden jeg har ridd der. Kanskje jeg må slenge gampen på hengeren og ta en tur dit når det er fint vær :P

Profile  

PostPosted: Thu Oct 16, 2014 2:10 pm 

Gjør det! Så kan vi ta en ridetur sammen! :D :D

Profile  

PostPosted: Thu Oct 16, 2014 2:11 pm 

Soft-flora venstregalopp
Skrevet 16. oktober

I dag, 16. okt, knakk vi en aldri så liten kode, tror jeg. Red ikke fryktelig lange økta, men startet opp med det samme som tidligere: rygging, sideføringer til begge sider, overganger. Han svarte godt, ikke like kvikk som han pleier å være, men det var ikke jeg heller. Regnet og blåste og var litt utrivelig vær, men trene, det skal vi! ;)

Gjorde noen galoppoverganger til høyre hånd hvor han fungerte fint. Jobbet litt med sideføringene i trav, prøvde å hele tiden være myk. Skiftet hånd, jobbet med sideførende i trav på høyre. Igjen med mål om å være myk. Så kom vi til galoppen: han dundra i vei og la seg på, gjorde flere overganger. Skrittepause. Hva gjør jeg nå da? Jobbet igjen med sideførende, frem i trav, sideførende, frem i galopp: sideførende! Eller. Nei. Vi red altså ikke sideførende i galoppen, men jeg tenkte sideførende i galoppen. Hvor jeg satt på innvendige setebein og trykket med innvendige sjenkel for å prøve å få rompa ut. Han gikk på rett spor, men bare det samspillet mellom hjelperne gjorde at han løsna! Jeg vet faktisk ikke helt hva som skjedde, men han ble i alle fall myk. Ikke bremykt-myk, men heller som soft-flora. Hvertfall ikke iskald melange! Han ble dessuten rundere og bedre å sitte på. Woho! Score.

Image

#highfive hvis du også har knekt en kode i dag

Profile  

PostPosted: Fri Oct 17, 2014 9:01 pm 

Pilot på bærtur
Skrevet 17. oktober

Noen ganger er det bare den dagen. Hvor absolutt ingenting fungerer. I dag, 17. okt, var en slik dag. Regnet øste ned, men jeg pakket meg inn i regntøy fra topp til tå og slang på hesten et lendedekken. Øspøs-regnvær og kald vind? No rest for the wicked! Varmet opp på den vanlige korte runden, før vi svingte inn på banen. Den var veldig våt i dag, og derfor veldig tung. For det første fikk jeg derfor ikke den responsen og fremdriften jeg ønsker. For det andre beit han seg på bittet, og det noe så til de grader. Jeg gjorde alt: sideførende, overganger, rygging, lang og lav.... Han bare svarte ikke. Det eneste jeg oppnådde i dag var en gapende, innsnurpa hest med tunga på sleng og bakbeina milevis bak. Jeg red tusenvis av galoppoverganger (minst!) men etter lenge og vel skjønte jeg at det ikke kom til å løsne i dag. Trodde med ett at vi fikk et lite gjennombrudd hvor jeg ga etter i overgangen slik at vi ikke kjørte hardt mot hardt, men det funka bare to ganger, og så var vi tilbake til at han bare går på autopilot og brøyter seg fram med null fokus på halvparadene. Noe som igjen ender med at jeg blir hard i hånda. Og oppgitt. Og gir en gapende hest. Det var ikke nevneverdig pen ridning i dag med andre ord. Det eneste vi oppnådde var egentlig bare mosjon.

....men disse hestene altså. De er søren meg noen rare dyr. Uansett hvor mye jeg kløna og gjorde feil og tok i for hardt og blei irritert, så bærer han over med meg. Han reagerer liksom ikke i negativ forstand. Møter meg pliktoppfyllende og glad ved porten, gjør så godt han kan selv om jeg har utydelige signaler og er våken og oppmerksom på gangen, alltid klar for litt kos. Nei, han er jammen meg en god en <3 Det er vel bare noe vi som ryttere må prøve å gjøre oss fortjent til.

Image

Profile  

PostPosted: Sun Oct 19, 2014 8:28 pm 

Den magiske vekta
Skrevet 19. oktober

Enkelte ganger må man ta noen skritt tilbake og gjøre om på noe mer grunnleggende, før man kan gå tilbake til der man var. Dette var absolutt tilfellet i dag, 19. okt, hvor jeg tuslet inn på banen etter en lang og deilig skrittetur. Planen var å egentlig å bare la det bli med den turen, men når vi tusla opp mot ridebanen på vei tilbake til stallen fristet det likevel å ta en svipp innom for å jobbe litt med de sideførende bevegelsene igjen.

Image
Slik jobber vi med sideføringsvoltene om dagen. Her ser dere at det er skikkelig strekk og bøy for hesten sin del!

Sideføringsvolter med èn hånd
Jeg har jo hatt mye trøbbel med hendene mine i det siste, og jeg ga meg selv en utfordring med å ri sideføringsvoltene med en hånd. Dette fordi da kan jeg jo ikke fiksere så fælt med hendene mine, og er nødt til å bruke vekta og sjenkelen for å få han til å gå dit jeg vil at han skal. Og det var en veldig god plan! Det tok ikke så fryktelig lang tid før vi fikk til sideføringsvolte til både høyre og venstre, både med innover- og utoverbøy. Litt åpen og dro litt fremme i starten, men etterhvert falt han faktisk på plass i hånda også. Veldig deilig! Jobba masse med det, til begge hender, i rolig skritt. Prust, prust.

Hva med venstregalopp-problemet?
Han var faktisk skikkelig flink, og jeg travet litt frem etterhvert, før jeg også tok frem galoppen. Høyregaloppen var fin, men i venstregaloppen på storvolta dro han av gårde og ble hard igjen - som vanlig. Ned i skritt, tenke, tenke... Vekta inn, løs i hofta, skuldrene på plass. Sideførende i skritt, frem i galopp. Igjen løp han fra meg. Hva skal jeg gjøre nå? Tok enda en skrittepause, før jeg kom på ideèn med å overdrive vekta enda mer i galoppen. Var det ikke noe sånt jeg hadde gjort her om dagen når vi hadde et lite gjennombrudd kanskje? Overdrev vekta så mye at jeg følte jeg bare sto i innvendige stigbøyle, men gjorde også volta, og dermed rammen hans, mindre, så han fikk mindre plass å løpe fra meg på. Og jammen fungerte det jo! TJOHO! Han ble plutselig myk og fin igjen. Må ha sett litt snodig ut, men det blir bedre når vi får trent på det ;) Gjorde et par fatninger før jeg ga meg. Han prusta godt og fælt når jeg ga meg. Han fikk en god klapp og en kløings på rompa. Flink gutt!!

...men hvorfor fungerte det?
Jo, det skal jeg se om jeg finner ut av. For det første vil en slik bruk av vekten, samtidig som at sjenkelen virker fremaddrivende, få hesten til å bruke mer kraft i bakbeinet, men også tråkke det lenger inn under til tyngdepunktet sitt. Hofta til hesten vil nemlig senkes litt. Når jeg gjorde det på Vainqueur i vårt tilfelle, ble jo galoppen bedre, og hesten ble derfor lettere fremme. Nettopp fordi når hesten senker hofta og setter bakbeinet mer innunder, blir det større vinkling -> ergo større samlingsgrad. (Ikke at det egentlig er noe særlig samlingsgrad å snakke om for oss enda, but u get the picture...). Jeg red jo også på en mindre volte, som også gjør at hesten er nødt til å bruke innvendige bakbeinet mer aktivt, blant annet.

Et av mine problemer er at jeg knekker sammen i hofta, sånn at jeg ikke blir sittende rett. I dag prøvde jeg så godt jeg kunne å sitte rett selv om jeg bruke vekta mye. Hesten er vår beste trener, og Vainqueur svarte jo sånn som han skulle. Det er hesten vi skal høre på for å vite om noe har fungert eller ikke. Siden han svarte på den måten jeg ville, betyr jo det at jeg fikk til noe.

Image

Tilbake til bildet over: her er det veldig tydelig å se at jeg knekker i innvendige hofte. Optimalt sett bør jeg klare å sitte rett over hesten, og ha hoftene og skulderne innenfor boksen jeg har tegnet opp.

Helt til slutt er jo målet med vekthjelpen at den skal kunne brukes uten at det er synlig. Det betyr at en som rytter både må være nøyaktig og ha full kontroll over når vekta si og kunne bruke den nøyaktig, men samtidig betyr det også at hesten må være godt grunnridd. En godt grunnridd hest vet hva de ulike hjelperne betyr og svarer korrekt på disse, blant annet ved å svare på vekthjelpen på denne måten. Likevel er det jo ikke alle hester som svarer riktig på det, så noen må man kanskje overdrive litt på, inntil de igjen forstår denne hjelperen igjen. Det er akkurat det jeg må gjøre en liten stund, slik at vekthjelpen fungerer som den skal for både meg og hesten. Forhåpentligvis har jeg fått denne biten litt mer på plass nå! Hvertfall i teorien, også får jeg bare jobbe mer med det i praksis ;)

(Og jeg som alltid pleier å filme alle øktene mine da.... typisk at jeg ikke gjør det, også får vi en sånn aha-opplevelse! Haha).

Profile  

PostPosted: Sun Oct 19, 2014 8:30 pm 

Two stars and a wish, uke 42

Poenget med Two stars and a wish er jo å tenke frem to ting jeg syntes vi har fått til, og en ting vi kan jobbe videre med. En ting som har vært positivt denne uka er at det plutselig løsna litt i venstregaloppen på torsdag, og jeg fikk også en aha-opplevelse i dag. Grunnen til det var rett og slett at jeg fikk til noe med vekthjelpen. Da ble han myk og fin! En annen ting som har vært fint denne uka er at han alltid møter meg med toppede ører, uansett. <3 Godt å ha en positiv treningspartner, i alle fall!

Image

Mitt største ønske og det jeg må jobbe videre med er vekta mi og hendene mine. De driver alltid med alt for mye rare ting, uten at det er bevisst alltid. Enten fikserer de for mye, er for brede eller er for harde. Jeg strever rett og slett skikkelig med å klare å holde en myk hånd jevnt igjennom, og gi han trygg støtte. Han er jo en hest med tungefeil, og det at jeg ikke klarer å gi han en stødig hånd er derfor ikke en veldig god match. Så det må jeg absolutt ha som hovedfokus og prøve å få til. Verken jeg eller Vainqueur er tjent med drakamp! Og en viktig del av nettopp det der er å bli enda mer bevisst på vekta mi, og få den på plass. Ting henger jo sammen!

Profile  

PostPosted: Mon Oct 20, 2014 9:32 pm 

Godfølelsen
Skrevet 20. oktober

Når jeg hoppet av i dag, 20. okt, sa jeg til Hilde at "I dag har vi jammen hatt en god økt!". Og det hadde vi jammen hatt. Begynte økta som vanlig med sideførende arbeide på volta til begge hender og med både innover- og utoverbøy. Merket godt at det hjalp å ri de med en hånd i går, for jeg satt så utrolig mye mer rolig med hendene mine i dag! #score

Etter vi hadde varma opp en god stund på denne måten tok jeg frem litt trav før jeg startet med galopparbeidet. Han har veldig godt av å jobbe galoppen tidlig i økta, fordi det gjør at han løsner godt i travet etterpå. Han var innmari deilig å sitte på i dag! Svarte som han skulle, og vi var myke med hverandre i hånda. Dette gjaldt galoppen også, og venstragaloppen satt faktisk også bedre! Gjorde som i går: masse vekt i innvendige stigbøyle, og det fungerte. Flinke storegutten :)

Etter å ha ridd litt sideførende og jobba litt i trav og galopp tusla vi ned til andre delen av banen hvor jeg hadde lagt klart fire bommer på voltepunktene. Disse hadde 14 m mellom seg, som betyr at vi skulle få fire steg mellom hver bom. Denne bomarbeidsøvelsen gjør at du/jeg som rytter kan jobbe med å holde jevn rytme rundt, ved å prøve å få like mange steg hele veien. Man kan også jobbe med tempoet i denne øvelsen: prøve å få hesten til å legge tre steg ved å øke steglengden, eller ri fem steg ved å minske steglengden. Det er uansett en god øvelse for å se hvor god kontroll du har over galoppen!

Image

Øvelsen gikk kjempefint på høyre hånda. Overraskende fint faktisk! Han var kort og jobbet fint under meg uten å dra. Han jobbet også med en rolig og behagelig galopp, og det var enkelt for meg å tilpasse slik at vi fikk fire steg. (Etterhvert, vel og merke. Jeg kjenner jeg må inn i rytmen igjen når det gjelder å se steg osv!) På høyrehånd regnet jeg med at han bare kom til å dra og være vanskelig, og det var han også, til dels. Han dro ikke så mye som det jeg hadde trodd han skulle. Red toppen en runde på denne hånda, før jeg brøt ned til skritt/trav og fattet på nytt. På den måten fikk han ikke lagt seg på. Med unntak av et par ganger hvor vi kløna det fullstendig til, da. Utenom det gikk det faktisk overraskende godt.

Alt i alt var dette en skikkelig fin økt som ga meg en skikkelig god følelse. Deilig!

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Profile  

PostPosted: Sun Oct 26, 2014 5:36 pm 

Vår første sprangøkt!
Skrevet 26. Oktober

Full av adrenalin og lettere vettskremt, men så sinnsykt gøy! Har ikke hoppa noe særlig siden før jeg brakk armen i Danmark, så det er jo mer enn halvannet år siden sist. Elin (gamleeieren til Vainqueur) er innom når hun er i Vestfold, og det var hun denne helga. Da hadde vi avtalt å få hoppet han litt i løpet av helga, og det var det tid for i dag, 26.okt. Jeg gledet meg helt enormt, samtidig som jeg smågruet meg litt. Hjelpes! Haha. Vainqueur er jo ikke akkurat en liten hest, og når han skal over et hinder i tillegg kan det bli litt voldsomt.

Vi startet med å galoppere bommer med fire steg mellom på den ene langsida. På høyre hånd går det fint: der er galoppen kontrollerbar og myk. Venstre derimot, dundrer han i vei og legger seg helt utrolig på. Så det må vi jobbe masse med fremover! Gikk også veldig fint over cavalettier når jeg klarte å få ridd halvparaden godt før bommene, for der har han også en tendens til å bare dundre ivei.

Image

Etter vi hadde varmet opp var det tid for litt sprang. Elin hadde satt opp fire hinder etter hverandre. Tre som var stusser, og til slutt et hinder med et galoppsprang mellom. Veldig fint for min del, så var avstanden allerede satt, og så kunne jeg konsentrere meg om sits og ettergift og å kjenne på hvordan han faktisk hopper, siden det var første gangen. Hinderne var ikke fryktelig store, men de føltes ut som 1.40 - minst! Haha. Veldig lenge siden! De første gangene red jeg med hjertet i halsen, men etterhvert ble jeg tryggere. Det er klart at han er mye større og lengre enn hva jeg er vant til, som vil si at han også hopper større. Men det var selvfølgelig veldig gøy!!!

Noen fokuspunkter i sprangen er sitsen min: jeg må kunne følge bedre med og gi mer etter i hånda. Noe jeg ikke klarte i dag, nettopp fordi jeg ikke var helt trygg. Men det kommer, når jeg blir mer vant til han. Også er det dette med halvparadene da. Må jobbe han enda mer gjennom i dressuren slik at han hører på halvparadene og ikke bare dundrer ivei. Det kan jeg også få jobbet med ved å bare hive ut noen bommer :) Siste punkt er at han ikke er likesidig og hopper ikke rett, men trekker litt ut til høyre. På grunn av dette travet vi pent og rolig inn med litt stilning til høyre alle gangene vi skulle over serien. På denne måten løp han ikke fra meg, samtidig som jeg slapp å miste høyre skulderen totalt.

Etter vi hadde hoppet litt tenkte jeg at det holdt for i dag, jeg var seriøst helt kake. Elin kunne ikke dy seg, og satt seg opp for å hoppe litt større med han. Det er tydelig å se at teknikken blir bedre når han kommer over en meters høyde på hinderne, men det var altså ikke jeg helt klar for i dag ;) Veldig gøy å se Elin ri han, og det er helt tydelig at han elsker å hoppe! Gira og oppspilt og veeeldig klar!!

Image

Image

Image

Image

Image
Det ser altså litt bedre ut med Elin i salen og litt mer høyde, men jeg skal nok komme hit etterhvert jeg også! :)

Profile  

New topic Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next