Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Cellusion
PostPosted: Fri Jan 02, 2015 9:21 pm 

Jeg har nettopp kjøpt en lite håndtert kjempe! Hjelp!
Cellusion er nærmere 170 høy og sikkert like bred :P
Han er med andre ord en diger baby!
Jeg ser at jeg har kjøpt mer enn jeg kan tygge over selv. Jeg kommer rett og slett til kort her.
Jeg håper jeg kan få noen tips fra dere her inne på forumet :)
Etter å ha lest litt, ser jeg at det er mye fornuft ute og går her. Ikke bare "pisk og pang du skal" trening av hest.
Det er nok mye mer som dukker opp etter hvert, men nøyer meg med noen få spørsmål i kveld ;)

1. Cellusion vil ikke gå. Ikke ut til luftegården. Ikke inn igjen. Ikke ut på tur og ikke på banen. Han står. 600kg sement.
Å dra nytter ikke. Jeg må lure han med ved å ta ett steg til siden, ett steg bak, ett til andre siden osv. Av og til gidder han bli med. Han er ikke redd. Å vifte med pisk er som å vifte med ett hårstrå.
Han vet at han er større og sterkere. Og han vil ikke gå. Basta. Hvordan kan jeg gå frem her?
Han rygger mer enn gjerne - og er en racer på volte. Men det får han ikke til å gå frem.
Under rytter rygger han. Og han går der han selv ønsker.

2. Jeg kommer meg ikke opp i salen - og har derfor ikke ridd han selv. Han går nemlig sidelengs eller bakover når jeg nærmer meg stigbøyleren. Å stå nærme en krakk vil han absolutt ikke - selv om krakken i seg selv ikke er skummel. Hvordan kan jeg lære han å stå stille? Har prøvd nødbremsteknikken (hodet hans vendt mot meg). Han går likest volte mot meg når jeg løfter beinet mitt. Dette er en MYK og SMIDIG kjempe. Han trekker frambeina oppå bakbeina sine på siden hvor jeg står (vernesko er ett must! )

Min egen tanke rundt hesten er at han ikke ser på oss mennesker som ledere. Vi er små maur og han trenger ikke høre på oss.
Han trenger å forstå hvem som er leder. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal gå frem. Han er ikke ev den heite typen som man kan jage frem. Han vil ikke bli løs jaget. Han bare står. Maser jeg (hopper/roper/veiver med armene) så trykker han på gjerdet og vil hoppe. Alt for å ikke gå frem!

Jeg håper så inderlig at noen her har noen tips om hvordan jeg burde gå frem! :)

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject: Re: Cellusion
PostPosted: Sat Jan 03, 2015 2:40 pm 
Rider

Hei og velkommen :)

Gratulerer med ny hest! Jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg med trening, men det første som slo meg da jeg leste at han ikke vil flytte på seg er at kanskje han har vondt et eller annet sted? Alle hester jeg har vært borti i livet mitt som ikke ville gå har hatt vondt i bena.

Hvis han ikke har vondt, så er det nok andre her som kan hjelpe deg bedre med tips til hvordan du skal gå frem med han.

Lykke til :)

Profile  

PostPosted: Sat Jan 03, 2015 2:51 pm 

Tusen takk for svar :)

Alt er sjekket ifbm kjøp.. Han løper som en million sammen med kameratene sine i luftegården ;)
Jeg har hatt behandling på han pga noe rusk i lendet da han kom. Laser, El terapi og massasje. Han skal riktignok behandles ett par ganger til, men terapeuten mente at det ikke var noe å bekymre seg over, og jeg kunne godt bruke han :)

Både hun og hovslager nevnte at det ville bli en flott hest om han bare lærer hvem som er sjefen - uavhengig av hverandre.

Hesten virker som en rolig type. Når han blir skremt går han rolig bort fra situasjonen når han er løs i luftegården. I tau på stallgang og i leiesituasjon hopper han til helt til tauet er stramt og så står han. Han er ikke den typen som mister hodet ;)

Profile  

PostPosted: Sat Jan 03, 2015 9:43 pm 
Kniggit

Forstår han hva du ber om? Altså - har han lært hva det betyr når du prøver å få han frem? Hadde samme greia med ei fjordhoppe i høst - en veldig snill hest som ikke var så mye ridd, og som bare stod, uansett hva man gjorde med henne, hvis ikke det gikk en hest foran. Der måtte vi rett og slett lære henne hva sjenkel/pisk betydde, og når hun forstod det løste alt seg.. =)

Men hun stod forsåvidt like godt når vi skulle på, da, og forstod det å bli leid..

Profile  

PostPosted: Sat Jan 03, 2015 10:04 pm 

Takk for nok ett svar! :D
Jeg er usikker på om han forstår det ved leiing. Sjenkel har han gått frem for under ridning i desember.

Hvordan gikk dere frem for å lære fjordingen betydning av Sjenkel og pisk? Det kan nok med fordel terpes på ;)

Profile  

PostPosted: Sun Jan 04, 2015 8:55 pm 
Kniggit

Fikk hjelp av kjæresten min - satte han oppå siden jeg har mer erfaring med timing av bruk av pisken, og ba hesten gå frem fra bakken siden den kunne det (leide foran), samtidig som han gav sjenkel. Og så flyttet jeg meg gradvis lenger bak, samtidig som jeg la til pisk og han sjenkel, og var nøye på å slutte i det øyeblikket hun reagerte. Så fortsatte vi med det helt til jeg kunne gå bak henne, og hver gang hun stoppet opp kunne vi få henne frem for pisken (med sjenkel på) mens jeg gikk bak.

Da byttet vi, og jeg hoppet på med pisk, og ba henne gå fremover (på vei hjem mot stallen først, og når hun stoppet opp når vi runda "volta" fikk hun en smekk med pisk og sjenkel før hun hadde stoppa helt, og masse ros når hun da valgte å gå videre. Da løsna alt, hun prusta masse og vi kunne gå tur mot skogen uten stopp. Gav oss der, og gikk tilbake.

Brukte samme prinsipp på rygginga, da hun gikk litt fremover når vi snakka med eierne, og jeg tolerer ikke at den går fremover uten beskjed, men når jeg prøve å rygge henne stod hun bare, så da tok kjæresten pisken litt på bringa hennes - og da rygget hun, og så hadde hun skjønt det også.

Med henne har jeg en teori om at hun rett og slett var så snill at hun fant seg i alt - og forstod ikke hva folk mente. Hun har visst vært super etter det :)

Profile  

PostPosted: Tue Jan 06, 2015 1:16 pm 
White Lady

Jeg har bare ett svar, og jeg er temmelig sikker etter hva du har beskrevet: Du har rett i at hesten blåser en lang marsj i hele deg, og viser med alt han har at han bestemmer.

Dette er et grunnleggende problem,som du er nødt til å fikse aller først, før du setter igang med å trene hesten, ellers er hesten farlig å håndtere, han har jo allerede begynt å tråkke deg på tærne. Heldigvis er han godmodig og har ikke ondt i sinne, men han forteller deg at den bestemmer, og du kan få tusle rundt omkring ham, men ikke bestemme hva han skal gjøre.

Dette er først og fremst en oppgave for deg, mentalt. Du må endre din innstilling, slik at du med hele ditt hjerte forstår at du har rett til å bestemme over hesten. At du har rett til å ha en trygg some rundt din kropp og at når du leier eller rir, er det du som er sjefen. Du har jo allerede bestemt at du skal ha hesten ut og inn eller trene den, og da må du ta konsekvensen av dette, og bestemme på ordentlig også, og ikke bare på liksom.

Hvis du bare gjør lederrollen på liksom, litt sånn vi-samarbeider-om-dette, vil du overlate ansvaret for å lyde til hesten, og hester forstår ikke delt ansvar. Enten bestemmer du eller så bestemmer han. Er du utydelig, bedømmer hesten at du er en uskikket leder, og han tar lederrolen selv. Hester vil egentlig helst slippe å lede, men om det ikke er noen annen som de føler er mer skikket enn dem selv, må de ta den.

Du kan godt være en god leder som tar hensyn til hva hesten trenger, men du MÅ gjøre det klart for hesten at du bestemmer. Dette kan du fint gjøre uten å denge hesten, men du må finne den styrken i deg selv som respekterer dine egne avgjørelser, og så må du være tydelig og presis i din kommunikasjon. Du må alltid forvente å få umiddelbart svar på det du mer om. Hvis du gir opp å få svar bare en ørliten gang, merker hesten det og mister respekten for deg.

For hvorfor skal han ha respekt for det du ber om når du ikke har det selv?

De aller fleste som har trøbbel slik du beskriver her, er først og fremst upresise i sin kommunikasjon med hesten. De dobbeltkommuniserer ved at kroppen og stemmen sier forskjellige ting, og de følger ikke med på de små signalene hesten hele tiden sender tilbake.

Sjekkliste:

- Vet du hvordan hesten kommuniserer med fine signaler? Jeg har skrevet litt om det på "ridelæren",og kalt det hest-menneske-ordliste eller noe slikt.
- Er du passiv i din tankegang, slik at du tenker for mye og reagerer for sent? Les mer om passiv og aktiv tankegang, flere steder her på forumet.
- Er du redd eller usikker på deg selv, slik at du signaliserer usikkerhet overfor hesten?
- Hvordan går og står du? Er du passiv og henger på skjelettet med låste knær, eller aktiv og lett på foten?

Alle disse tingene kan man gjøre noe med, ved å trene eller bli gjort oppmerksom på hvordan man kommuniserer. Og alle er svært viktige for å få respekt hos hesten. Hvis ett av dissepunktene stemmer, vil det ikke nytte å forsøke å denge eller lokke hesten på plass, for den respekterer deg ikke. Og en hest som først har funnet ut at han kan bestemme, gir ikke fra seg tronen så lett.

Hvis du svarer mer her, skal jeg sjekke innom og svare.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 7 posts ]