Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Karoline og Vainqueur
PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:18 pm 

Heisann!
Da var det vel kanskje på tide å opprette en treningsdagbok her på forumet også, så kan mine tanker og finurligheter deles med likesinnede. Alt jeg legger ut i denne tråden kommer mest sannsynlig også ut bloggen min, som kan sees her. Men aller først, en liten presentasjon av de denne tråden kommer til å handle om.

Karoline
22 år gammel hestejente, bosatt i Horten/Tønsberg hvor jeg tar lærerutdanning for 1-7. trinn. På siden jobber jeg i bokhandel og underviser i rideskole. Året 2012/2013 bodde jeg i Danmark hvor jeg tok trenerutdanning, og dette åpnet en temmelig ny verden for meg. Jeg lærte utrolig mye, men sitter igjen med en kløende ettersmak av at jeg må lære enda mer. Jeg vil lære alt! Hehe. Så da er det fint at jeg har alliert meg med Hanne og Pelle, så kommer jeg jo et stykke på vei :)

NB! Å fatte meg i korthet har aldri vært min sterkeste side.... ;)

Image

Vainqueur
16 år gammel spranghest som har gått de høye sprangklassene, men ikke startet noe dressur som jeg vet om. Stoooor og laaaaang, men en veldig morsom hest å jobbe med. Begynte med han i starten av September 2014, og jeg tror vi nok skal få til en hel haug sammen. Det er hvertfall håpet! Jeg er dessuten verdens heldigste som får lov å ri masse, da han ikke er min.

Jeg gleder meg hvertfall til å jobbe med denne hesten! Og hvis du er nysgjerrig på hvordan jeg opplevde Hanne og Pelle første gang jeg satte min fot på gården, kan du lese her. God lesing :)

Last edited by karolinosaurus on Mon Oct 13, 2014 10:23 pm, edited 1 time in total.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject: Re: Karoline og Vainqueur
PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:26 pm 

Min nye lekekamerat!
Skrevet 12. september

Nå er vi allerede i gang med september. For de fleste betyr det tilbake på skolebenken og inn i vanlige rutiner igjen. For meg betyr det at det er 5 måneder siden jeg skrev bloggen om at jeg trengte en timeout fra hestelivet. I sommer har jeg ridd litt på noen av hestene i hjembygda, og jeg var også en uke på Trollspeilet. Sistnevnte tente endelig opp gnisten igjen, og jeg fikk ny giv og lyst til å ta fatt på hestelivet mitt. De første ukene tilbake i Tønsberg har gått til fadderuke og oppstart av studier, men for ikke så lenge siden la jeg ut en liten annonse på facebook om at jeg ønsket meg fòrhest. To dager senere hadde jeg funnet det jeg lette etter. For gjett hva? Jeg har fått meg ny lekekamerat!!
Image

Jeg prøvde han for første gang 3. september, og han kjentes veldig fin ut, og ikke så stor å ri på som jeg hadde fryktet. Han har veldig gode gangarter å sitte på, men mangler litt på muskler og kondisjon. Vi starter altså litt forsiktig med litt oppridning, og så tar vi det derfra. Inntil nå går han veldig på frempart og jobber ikke så mye med baken, men det skal vi få gjort noe med med litt tid tenker jeg.
Image
Fremover har vi en del å jobbe med. Jeg har aldri ridd hest med tungefeil før, og syntes det da er superspennende å finne ut av når han slenger med tunga. Så jeg må prøve å jobbe med at han skal gå mer ærlig frem til tøylen og legge seg i hånda. Det gjør at jeg må jobbe med å ha en stabil og trygg hånd så han kjenner at han kan legge seg i den. Han har også veldig mye mer å by på når det kommer til steg, da jeg tror det travet han viser her er litt stusselig i forhold til det travet jeg tror bor i han. Så da må det jobbes med at han skal jobbe godt gjennom hele kroppen og over ryggen, før jeg etterhvert begynner å tenke på at han skal vippes en del over på bakparten. Per i dag er han veldig fremtung.
Image
Denne andre økta, 4. september, fokuserte jeg på å prøve å få han til å strekke seg frem og ned. Det gjør han faktisk veldig fint syntes jeg, men blir jo da veldig fremtung. Må prøve at han ikke blir så veldig dyp, men poenget var å prøve å få han til å strekke ut den lange og store kroppen sin.

8. september hadde jeg min tredje økt på han, og etter å ha sett filmen ser jeg at jeg nok hadde han litt for kort fremme denne økta. Vi var først på skrittetur til oppvarming før vi jobbet litt på banen. Jeg skal nok se om ikke jeg kan ha han enda litt mer åpen i formen enn han går her enn så lenge, for denne økta kom han mer ut med tunga, og jeg kjente at jeg ble hardere i armene enn jeg var på forrige økt. Jeg tror kanskje en mellomting er passe. Men dette handler jo om å bli bedre kjent, har jo tross alt ikke ridd han så fryktelig lenge :) Jeg prøver å fokusere på å sitte stille og pent, og da spesielt med armene, men det er altså ikke så lett å vende vonde vaner....

Han er også veldig heldig og har en eier som veldig gjerne vil hans beste, og 10. september fikk vi besøk av Kari Stenhovden til å se over kroppen hans. Han var veldig fin i kroppen og hadde ingen låsninger og annet som plaget han. Det vi derimot skal gjøre fremover er å massere. Massere og massere i massevis! Kari viste meg de punktene han trenger mest hjelp, og jeg har da i oppgave å prøve å løsne litt på disse stedene et par dager i uka. Så skal vi se om han ikke blir myk som smør etterhvert ;) Det så i alle fall ut som at han syntes dette var veldig flott, selv om han tydelig viste at det var litt stramt noen steder. Og det var veldig morro når Kari kom at både eier og stalleier kjente henne fra tidligere! Verden er jammen ikke stor, og skravla satt løst med andre ord :)

Alt i alt føles det veldig godt å ha en hest å engasjere meg i igjen! Tror hvertfall dette blir et spennende prosjekt. Jeg gleder meg til å komme skikkelig igang, og til å bli bedre kjent med både han og de andre på stallen. Han dukket opp på akkurat rett tidspunkt, og det er rart hvordan noen ting bare plutselig klaffer. Det skal forresten nevnes at han står 15 min gange fra der jeg bor, og akkurat det er absolutt ikke feil! :)
Image
Og jeg vet ikke hva dere tenker jeg, men jeg syntes nå han er en fryktelig kjekk herremann :)

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:28 pm 

Tøy og bøy på agendaen
Skrevet 12. september

Det er så deilig å kunne dra nesten daglig i stallen igjen. Noen fridager blir det selvfølgelig innimellom, men det er fint å bare kunne tusle i stallen akkurat som det passer meg. Ikke minst er det flott å ha den samme hesten å gå til! Fredag 12. september varmet vi opp på tur, og det blir altså nesten ikke bedre enn to toppede ører på en fredag. Deilig å faktisk ri på tur igjen også!

Hovedpunktene i ridningen nå er å få han til å gå frem og strekke seg. Det er ingen kunst å snurpe sammen en hest, men cluet er jo å få med hele kroppen. I dette tilfellet er han ikke sterk nok og smidig nok til å sette seg bak enda, og da er det bedre at han er noe åpen og lang i formen til tider, men likevel søker frem til hånda. Han er også vanskeligere å bøye til venstre enn til høyre, og etter Kari-besøk fikk vi konstanstert at musklene på høyresiden er mer knytt enn på venstresiden. Og da er det jo klart at når han skal bøye seg til venstre strekker det i de vonde musklene. Så vi må med andre ord jobbe med smidigheten i musklene og bøye og tøye litt. Selvom han syntes det er litt tungt og vanskelig noe av det, så er han likevel en veldig positiv hest å jobbe med. Og det er gøy!

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:31 pm 

Å pakke ut en hest
Skrevet 14. september

Denne helga har vi virkelig fått en siste krampeaktig smak på sommeren. For et vær det har vært! Jeg har nesten kunnet ridd i t-skjorte begge dagene. Jeg og Vainqueur har utnytta det flotte været til det fulle, med en skrittetur til oppvarming før en baneøkt i lørdag, og en times skrittetur søndag.

Lørdag 13. september skritta vi opp på tur før vi gikk på banen for å jobbe med det samme som ellers denne uka: bøy og tøy, strekke seg, rett og slett pakke ut hele hesten litt. Siden han stadig er under opptrening holder vi ikke på så fryktelig lenge, og øktene er på effektive 20-30 minutter før vi gir oss. Passer nok oss begge fint. Han må komme igang i kroppen igjen, og jeg må også venne meg litt til å ri en del dager i uka igjen ;)

Under økta jobba jeg videre med å få han til å strekke seg og vi jobba en del i skritt med å bøye og tøye. Spesielt på venstre hånd er han ikke så glad i å skulle forme seg, og det har nok med knytte muskler over høyre skulderblad å gjøre. Men da er det faktisk bare en ting å gjøre: bøye og tøye! (Og massere. Massere i massevis). Jeg syntes vi hadde mange fine ting med denne økta.

Image

På bildet over går han egentlig der jeg vil ha han i en periode fremover. Her strekker han seg ut i hele kroppen, og åpner opp spesielt i skuldrene. Etter Kari-besøket sa hun jo at hun trodde han har gått litt knytt i fremparten (med utgangspunkt i hvilke muskelgrupper som ikke var som det skulle). Derfor er det viktig for meg å prøve å pakke han litt ut så jeg har med meg hele hesten i bevegelsen. Et annet eksempel er bildet under, hvor han er mye mer kompakt igjen:

Image

Her jobber han på en helt annen måte enn i momentet over. Nå skal det sies at det nok som på bilde nr. 2 han går mest akkurat nå, men at det er sånn han er på bilde nr. 1 vi strever etter. Jeg tenker at med litt tid kommer han til å et mye større og bedre trav, faktisk. Må bare få pakket det ut først!

Søndag 14. september tok vi en pause fra banearbeidet og la ut på en times skrittetur hvor han virkelig fikk vist at han er en eldre og klok herre. Vi gikk forbi både barnevogner, syklister, bjeffende hunder, traffikert vei og det som er uten problem. Sånn er det når man velger å ri i turområdet på en søndag i strålende solskinn. Da er man absolutt ikke alene om å ville nyte sola! Litt gøy at jeg nå rir på de stiene jeg har brukt som joggeturer/gåturer i et år, og at jeg rir forbi huset mitt for å komme opp i skogen. Hehe.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:34 pm 

Pelle-påfyll
Skrevet 18. september

Torsdag 18. september kom både Hanne og Pelle på besøk for å ta en treningsrunde her i Vestfold, og det passet meg selvfølgelig helt ypperlig. Nå har jeg jobba med Vainqueur i rundt to uker, og det var fint å få litt videre veiledning.

Image
Et utpakket skritt.

Så langt har jeg jo jobba med at han skal pakkes ut. Blir løsgjort og fin. Bruke hele kroppen. Han er fortsatt under opptrening sådan, og jeg var litt usikker på hva Pelle og Hanne kom til å tenke. De har jo sett filmene fra treningene mine, men det er jo klart annerledes å se det "live". Med en bitteliten klump i magen venta jeg på at de skulle ankomme stallen, og jeg tenkte at yikes, hvordan skal dette gå. Etter å ha vist han frem noen runder med hverdagsjobbingen syntes jeg han var veldig tung, og jeg følte litt på at jeg ikke engang klarte å få ridd han frem.

Heldigvis er Pelle ganske så nonchalant, og tar ting akkurat som de er. Jeg trengte altså ikke å være bekymret særlig lenge. Det aller første vi tok tak i var å igjen få vekta mi på plass. (Som det våkne øyet kan se i filmen blir det nesten litt mye noen ganger, men vi er i en innlæringsperiode, og da kan det nesten være greit å overdrive litt). Vainqueur syntes det er vanskelig å bøye seg til venstre, og faller fort inn i volta her. Pelle ba meg sette meg mer på innvendige setebein og tråkke mer ned i innvendige stigbøyle, akkurat som vi jobba mye med på Brasil i sommer. Etter et par forsøk og noen runder ble faktisk volta bare større og større, som betydde at han ikke falt inn lenger. Ikke verst! Han svarte bedre og bedre, og klarte å bøye seg uten å lene seg på innvendige skulder. Jeg fikk bare beskjed om å gjøre dette og ble litt frustrert over at "Jammen hva jeg skal gjøre med tøylene nå da?!". Veldig kort og greit skal jeg jo ikke gjøre noen ting med dem. Do'h. Jeg bøyde derfor hesten og fortalte hvor han skulle plassere seg med en eneste hjelper: setet mitt.

Image
...vs. et litt mer samlet skritt.

Når vekta mi var mer på plass og jeg hadde fått en reminder på hvordan beina mine skal jobbe fikk jeg beskjed om at nå kunne jeg begynne å jobbe med å løsne opp skuldrene hans. Vi begynte dermed å ri mer eller mindre noe som lignet litt på sjenkelvikninger inn og ut av volta. Nå skal det sies at Hanne og Pelle sjelden bruker slike ord, da de ikke er spesielt opptatt av øvelser. De er mer opptatt av hva du får ut av akkurat det du sitter og driver med. Ikke at du må ha rettere hest eller mer tverring kun fordi håndboka til dressurdommerne sier det, men fordi hesten din trenger det på grunn av at du jobber med et problem eller utvikler en styrke. Jeg skulle derfor stille han til utvendig side og ri han sidelengs inn, rette opp, stille om og ri han sidelengs ut igjen. Sjenkelvikninger er jo en løsgjørende øvelse, som nettopp hjelper på å smidiggjøre hesten, men jeg kjenner at jeg må lære meg enda litt til om akkurat det der. Når gjør man det? Hvorfor gjør man det? Hvor mye skal man be om? Hvor lite skal man be om? På hvilke hester bør man gjøre det? Jeg vil jo gjerne vite! Selvfølgelig er det mye av det som går på rytterfølelse og lite fasitsvar, men jeg trenger nok å gå litt dypere inn i akkurat den teorien med akkurat hva som skjer i hesten. Det er nettopp derfor Hanne og Pelle har fanget min interesse, fordi dette med hestens og rytterens biomekanikk (læren om bevegelse kort og godt) er en så stor del av deres undervisning.

Når vekt + smidiggjørende arbeide kom litt på plass fikk vi neste utfordring. Å få mer fremadbydning. Plutselig sa han bare, "Hvordan er galoppen da? Test om fatninga virker". Ææh! Her har vi skritta hele tiden, i tillegg til at hesten er seig, også skal vi bare galoppere sånn uten videre? Erru gæren. Men neida. Pelle er ikke gæren. Og det funka det. Hesten galopperte han. Ikke verst! Vi galopperte bare den fatninga, og så gikk vi tilbake til skritt hvor Pelle begynte å hjelpe meg å få litt mer aksjon bak. Et problem vi har er jo nettopp det at han ikke hører på sjenkelen, sånn at jeg ofte blir sittende og mase. Det vil hvertfall ikke Pelle ha noe av. Han ønsker en hest som hører på sjenkelen etter en beskjed. Og der er jeg faktisk enig. Det er ikke noe som er mer irriterende enn å sitte på en hest som absolutt ikke svarer. Sjenkler som maser er ikke trivelig for verken hest eller rytter. For å sitere Pelle som siterer sin trener David: "It's no use!".

Image
Ett stk. godhest!

Vainqueur begynte faktisk å jobbe veldig fint etterhvert. Han kom mer fremfor sjenkel, jobbet mer under seg med baken, og ble mye mer bøyelig til begge sider. Han dukket litt bak loddplan, men Pelle får ikke panikk av den grunn. Det vil komme når han er sterkere og klarer å by mer. Så da skal jeg prøve å ikke få panikk av den grunn jeg heller ;) Nå skal det sies at jeg kun skal jobbe sånn som det her kanskje 5-10 minutter hver økt en stund, og jobbe med å pakke han ut resten av økta. Nettopp fordi han må bygges opp. Og det må forsåvidt jeg også ;)

Generelt virka både Hanne og Pelle veldig fornøyde. Er jo luksus at begge tok turen! Hilde var også tilstede og så på (eller... skravla med Hanne kan vel heller sies! Hehe). Hun var også fornøyd og det er veldig viktig for meg, iogmed at det ikke er min hest. Viktig å ha med eier på laget :) Ellers fikk jeg skryt for jobben jeg har gjort så langt, både med hesten, men også med meg selv. Skuldrene mine var mye mer på plass. Armene gjorde ikke så mye dumme greier lenger (selv om jeg fortsatt har en god jobb å gjøre der!), og setet mitt jobber mer som det skal sammen med hesten. Selvfølgelig fortsatt masse å ta tak i, men det var greit å få litt pekepinn på hva jeg skal gjøre med nettopp denne hesten.

Etter økta var Hilde en knupp og tok seg av Vainqueur for meg, sånn at jeg fikk satt meg i bilen og blei med på en runde rundt til de andre stedene de skulle ha timer. Veldig nyttig å skygge Pelle på timene hans. Merker at øyet mitt får trent seg veldig bra. Så det er gøy! Alt i alt tror jeg dette er veldig bra for både meg som rytter, men også som trener. Jeg suger til meg den kunnskapen jeg kan, og stiller spørsmål ved det jeg ikke forstår. Og nettopp det fører til mange gode samtaler. Han presenterte meg forresten som "apprentice" til noen av elevene hans, noe som ga meg assosiasjoner til filmen med samme navn. Den handler om trollmannens læregutt.. Og det er vel nesten det jeg er. For hest er jo litt magi, er det ikke?

Her kommer hvertfall film av dagens økt. Og den blei ikke kort! Hehe. Skulle egentlig redigere som jeg pleier, men så fant jeg ut at lyden var så bra at det rett og slett er alle gullkornene til Pelle. Kanskje jeg skal putte på han en mikrofon fremover? ;)

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:36 pm 

Å prøve sjæl
Skrevet 19. september

Det er alltid spennende etter en rideøkt med instruksjon å prøve selv og se hva man nå får til og hva som ikke fungerer like godt. I dag, 19. september, skulle ny kunnskap utprøves. Jeg hadde planer om å ri han "pakket ut", altså litt lang og lav med fokus på å få tak i overlinja, samtidig som jeg ville ha han fremfor sjenkel og responsiv. Når jeg satt meg i salen oppdaget jeg at jeg hadde glemt sporene, men tenkte som så at da hadde jeg en sjanse til å prøve å få han frem uten de. Han er som sagt ganske seig til tider.

Image

Han fungerte helt fint i skritt og høyrehåndstraven. Fokuserte på at han skulle gå frem når jeg brukte sjenkelen, eller et lite tapp med pisken om han ikke responderte. Etterhvert begynte han å reagere veldig fint, og jeg ser at han nesten gikk litt over takt til tider. Sammen med Pelle jobbet vi bare i skritt og med noen overganger til galopp. I dag var det derfor å prøve travet med vår nyvunne kunnskap, hvor jeg skulle sitte på innvendige seteben og absolutt ikke dra i innvendige tøyle for å bøye han rundt. Velvel, her har vi forsøket enkelt oppsummert:

Image

Velvel, sånn kan det gå. Etter en haug runder hvor det ikke fungerte fant jeg ut at jeg skulle avbryte forsøket og gå tilbake til skritt og tenke på hva vi gjorde i går. Gikk tilbake til å jobbe han i skritt en stund med fokus på riktig vekt, respons og prøvde å ri han litt sidelengs inn og ut. Det fungerte ikke like godt i dag som i går, da han bøyde mer på halsen enn kroppen, som jo var målet. Menmen, mer trening! Så tenkte jeg at problemet med venstrehånd kanskje kunne løses med å få bakparten mer på jobb, og en av de tingene som hjelper på det er jo nettopp galoppoverganger. Det er jo også godt for å få hesten oppmerksom. Så: galoppoverganger it was! Etterhvert trengte jeg ikke forberede mye før han fattet. Han ble ivrig og syntes det var ålreit å jobbe med det tror jeg.

Image

Etter førtitusen overganger galopp-skritt begynte jeg å jobbe litt med traven igjen, og da først på høyrehånd. Her jobbet han fint, og jeg følte at nå kunne jeg kanskje se hvordan det gikk med problemet på venstre hånd. Og hvordan gikk det? Åjoda:

Image

Jaggu! Der satt han jo! Så flott, da :) Og hvordan gikk det å ri uten sporene? Det gikk fint! Tjoheeeeei!

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:38 pm 

Dressage horse loading - please wait...
Skrevet 23. september

De siste øktene har det gått mer nedover enn opp. Det er klart at etter Pelle var her er kravene skrudd litt opp, og vi skal gå litt videre. De to første ukene har han jo lunta mer eller mindre i lang form på fremparten, og det er ikke sånn han skal være, men det har vært et nødvendig steg på veien. Når Pelle var her fikk vi litt mer smidighetsøvelser og fokus på litt kvikkere bakbein.

Vi hadde en økt 22. september hvor han egentlig jobbet veldig fint, men jeg ble nok litt for gira fordi han svarte så godt. Når jeg satte meg opp svarte han veldig fint for vekthjelpen, nesten litt overraskende godt. Etterhvert begynte jeg å få han litt mer aktiv bak, noe vi kun jobbet med i skritt med Pelle. Jeg tenkte at det må vi jo også jobbe med i trav og galopp. Han kom veldig fint frem etterhvert, og på slutten hadde han ett supertrav med store og luftige steg. Prisen var bare at han skøyt ut baken til tider fordi han ikke var helt enig i at det var her vi var enda. Og der har han helt rett: vi må nok bli litt mer smidige og få litt bedre kondisjon først.

Den 23. september hadde vi en økt til, og denne økta følte jeg ikke vi fikk til noe særlig, egentlig. Han svarte ikke så godt på vekthjelpen som dagen før, ble tung i tøylene (og da jeg ble stein i armene. Great kombo!) i tillegg til at jeg nesten ikke fikk han frem igjen. Han bare dro i tøylene og gapte med tunga på sleng. Prøvde å jobbe litt med galoppoverganger, men fikk han ikke kvikk nok. Prøvde å pakke han ut og jobbe ned og fram, men da gjorde han det stikk motsatte. Etter en stund hadde vi et par runder hvor han jobbet ok i travet, og da ga jeg meg med det. Tenkte at det ikke kan gå knirkefritt hver gang. Endte derfor med å bruke mer tid på massasje og stell enn på hesteryggen, men tror han syntes det var helt greit også ;)

Det gjelder vel egentlig bare å ha trua, og tenke at sånne dager kommer de også. Nå har vi jo jobba et par uker hvor ting har gått veldig fint! Etter mye strev og slit ender han forhåpentligvis opp som en alletiders dressurhest, må bare ha litt tålmodighet.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:40 pm 

Kompromiss
Skrevet 24. september

Etter et par økter som ikke har gått helt knirkefritt måtte jeg legge hodet litt i bløt og finne ut hva vi nå skulle finne på. Det endte med et lite kompromiss mellom de punktene vi har fått av Pelle, og hvordan jeg har ridd han de to første ukene. Det virka som at den slagplanen var midt i blinken, for i dag, 24. september, jobba han veldig fint!

Prøvde egentlig generelt å bare variere veldig mye hele tiden i dag på hva vi gjorde. Galoppoverganger, fremdrift, sideføringer, lang og lav, skifte masse hånd +++ Og det virka som at det fungerte veldig godt, for han ble veldig fin å sitte på etterhvert. Legger seg stadig litt på venstre tøyle, og hver gang vi er på venstre hånd hører jeg Pelle rope "Ikke dra, ikke dra, ikke dra, ikke dra, IKKE DRA!!!" i hodet mitt. Hehe. Så prøver jeg heller å fokusere på at resten av kroppen er på rett sted rundt svingen, og det går sånn halvveis.

Image

Image

Begynner jammen å ligne noe :) Ikke at vi er her hele økta, men noen steg blir til runder, runder blir til hele økter, hele økter blir til mange, og mange gode økter lager fin herremann!

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:41 pm 

Ikke dra, ikke dra, ikke dra, IKKE DRA!!!!
Skrevet 30. september

Kort og godt om dagens økt: litt stiv etter noen dager fri. Fredag 26. hadde vi også en rolig økt, da han fikk sko dagen før. Så de siste dagene har han tatt det heeelt kuli. I dag var han helt ok på høyre hånd, ikke så ok på venstre hånd. Jeg irriterer meg grønn over hendene mine, og har noen ganger jeg bare vil rive av meg håret i frustrasjon. Spesielt på venstre hånd hvor det blir en evig drakamp selv om jeg prøver så godt jeg kan å ikke dra imot. Bilde nr. 3 illustrerer nettopp det veldig godt. Godt Pelle kommer igjen på torsdag for å skrike litt mer "....ikke dra, ikke dra, ikke dra, ikke DRA!". Ugh.

Image
Kjekkas!

Image
Finingen!

Image
Ugh. Bare ugh -.-

Image
Fin. Bare fin :D

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:44 pm 

Pelle-påfyll vol. 2
Skrevet 2. oktober

Etter noen økter hvor jeg har vært smålig frustrert og ikke helt visst hvor jeg skal gjøre av alt av hjelpere og diverse, så var det fint at Pelle kom til Vestfold igjen 2. oktober. Bare to uker siden sist, men det var altså veldig tiltrengt! Første timen jobba vi med smidiggjøring og sitsen min, og det var ikke så fryktelig annerledes denne timen heller.

Hovedfokuset denne timen var rett og slett å åpne hoftene mine. Allerede med en gang han kom ut av bilen påpekte han at "Jammen, dette ser jo relativt bedre ut!" mens vi varma opp. Selv om jeg kløner litt blir det altså bedre. Great! Det første han gjorde var å ta fra meg hesten og sette seg opp selv. Og som en bonus fikk jeg en tøyeøvelse fra blokksberg. Så der sto jeg og følte at jeg skulle rive av meg beinet mens han lekte rundt med den store vennlige kjempen. Vainqueur syntes det var fryktelig vanskelig å jobbe med disse sjenkelvikningsvoltene, og det ble litt protester. Men når han først løsna, så løsna han fint! Gøy å se Pelle ri også, og ikke minst gøy å sette seg opp etterpå.

Image
Dette er altså et forsøk på en sjenkelvikning i volta... Med andre ord tverrer vi ikke så mye enda! Stedet han bøyer er mer i halsen enn i kroppen, og det er motsatt vi ønsker. Målet er å ha han en del mer smidig enn dette.

Etter jeg hadde tøyd og bøyd og hesten var blitt tøyd og bøyd var det min tur. Først enda litt pirk på hoftene mine fra bakken, og så opp og igang. Vi jobba videre med det vi jobba med sist: vekta mi på plass, smidighet og respons. Men nå har vi altså lagt til viktigheten av dette med hoftene mine som et punkt. I tillegg til at vi jobba i nedsittende trav, hvilket jeg egentlig ikke har gjort så mye på han enda. Føltes håpløst i starten, men etterhvert gikk det litt og litt bedre. Hovedproblemet er selvfølgelig at jeg stivner i hofta og klemmer inn knærne, så går undersjenkel opp og jeg mister stigbøylen og voilà: der har du oppskriften på kaos.

Image
Hoisann... det ser jo jammen ikke verst ut en gang iblant! Making progress!

Og så var det dette problemet med venstre hånd at han spenner seg, drar seg ut og går vrangstilt med gapende munn og bare tar ifra meg tøylen. Det skjedde igjen når vi begynte med venstregaloppen.

"Ikke dra, ikke dra, ikke dra, ikke draa!!!"

"Jammen PELLE! Hvis jeg ikke kan dra i den utvendige tøyla, og ikke kan dra i den innvendige tøyle, hva skal jeg liksom gjøre da da?"

"....er det tøylen som skal styre hvordan hesten går?"

"Neinei, men...."

"....ER det tøylen som skal styre hvordan hesten går?!"

"...NEI. Det er jo kroppen min og jeg..."

"Ja nemlig"

"Men hva skal jeg...."

"Du må jobbe med det vi gjør. Setter du fast hofta di etterhvert? "

"Ja"

"Har hesten spenninger som du ikke rår over for øyeblikket?"

"Ja..."

"Så det du må gjøre med tøyla di er at når han drar seg ut og vrangstiller seg, gi etter i den utvendige tøyla. Også må du sjekke hva som er årsaken til at han gjør som han gjør"

I dette tilfellet var det jo da altså hofta mi som kløna det til. Prøvde på ny fatning, tenkte på å stikke knærne ut (da dette er et bilde som funker på meg til at jeg ikke skal klemme fast i oversjenkelen), og da gikk det jo! Woho! Og litt /facepalm. Det der burde jeg jo klart å ha tenkt meg frem til.... Do'h. Menmen, sånn er det!

Image

Ellers jobba Vainqueur som en helt denne økta. Han begynner å bli veldig flink til å høre, med unntak av at han ble litt vel opptatt av hoppa som var ute på tur uten han ;) Men da var det jo bare å prøve å bruke den ekstra energien til noe fornuftig. Hoveproblemet vårt nå om dagen er altså generelt at jeg har stive muskler rundt hoftene, som veldig gjerne vil klamre seg fast i tide og utide. Så jeg må altså tøye og bøye litt (endel!!) fremover. Som Pelle sa, det er å gå gjennom problemet. Rettere sagt gjennom musklene mine spør du meg.

Og her kommer film fra dagens trening. Igjen litt for spesielt interesserte, da jeg har prøvd å få med alt Pelle sier (som har en sammenheng.... hehe). Så jeg presenterer herved ca. 12 minutter med The Pelle-Show!

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 9:50 pm 

Misty'ske sideføringsvolter
Skrevet 3. oktober

Og så var jeg her igjen, på Skotterud hos Hanne og Pelle på Trollspeilet. Jeg kom opp i går, etter å ha hatt time på Vainqueur med Pelle før vi dro på en rundtur i Vestfold med undervisning og kjørte videre oppover hit. I dag, 3. oktober, fikk jeg prøve meg på Misty. Og han var helt annerledes enn hva jeg hadde sett for meg. Jeg så for meg en litt tung hest (med unntak av når han drar i som et olja lyn mot quintanaen da...) som la seg mye på bittet, etter hva jeg fikk inntrykk av tidligere i sommer. Quite the opposite! Han var veldig lydig for sjenkel, og i forhold til det jeg jobber med til daglig: myk som smør ;) Veldig deilig å sitte på en hest som svarer sånn som han skal både sideførende og fremaddrivende! Egentlig ikke så fryktelig overraskende da. Han er jo godt grunnridd!

Image
Arkivbilde fra i sommer

Hovedfokuset var igjen disse hoftene og vi jobba mer med at jeg skulle klare å sitte nede i traven hans med beina på plass. Vanskelig! Etterhvert begynte vi å jobbe med sideførende i volta. Jeg merket fort at her kunne jeg be om en del mer tverring enn jeg har gjort med Vainqueur, nettopp fordi Misty har sikkert gjort denne øvelsen hundretusen runder. Det var vanskelig, og vi begynte også å jobbe med den i trav, noe jeg forsåvidt ikke har gjort enda. Det var også vanskelig, i tillegg til at fra holdt skulle han sette et bakbeina frem før forbeina, nettopp fordi det er jo i bakbeina motoren sitter. Da ble det litt protester, men det gikk bedre etterhvert.

Image

Forresten så fant jeg også ut av at ved å jobbe på denne måten og få hesten til å gå nærmest sidelengs på voltesporet med panna vendt inn mot midten er mer samlende enn løsgjørende. Hovedregelen er jo nemlig det at sideførende er mer løsgjørende. Det er altså graden av tverring som avgjør om hesten er nødt til å sette seg mer bak eller ikke. Aha! Han var mye på fremparten hele økta egentlig, selv om det ble også litt bedre etterhvert.

Image

Image

Image

Image

Image
Hanne demonstrerer og dytter meg inn i riktig sits....

Image
...og det gjør jammen Pelle også!

Image
ugh.... those hands! eller. det heter vel egentlig those quadriceps! (det henger jo sammen!)

Image

Image
Hvordan sideføringsvolteøvelsen ikke skal gjøres........... hehe.

Image
...better!

Image
....aaand even better! Her sitter jeg ikke så skeivt som på bildet over. Men til sammenligning sitter jeg bedre generelt nå enn hva jeg gjorde tidligere i sommer:

Image

Takk til Renate for bildene!

Last edited by karolinosaurus on Sat Oct 11, 2014 11:34 am, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 10:36 pm 

Misty'ske sideføringsvolter vol. 2
Skrevet 5. oktober

Jepp. Så var det disse sideføringsvoltene igjen. Lørdag 4. oktober red jeg økt nr. 2 for denne omgang. Vi jobbet videre med at jeg skulle sitte nogenlunde, og prøve å få aktivisert rompa til Misty ved å jobbe masse sideførende. Massevis! Og jeg må fortsatt jobbe med å få det til i praksis, men jeg må også jobbe med å få det til å stemme oppi hodet mitt, rett og slett legge hjernen i bløt for å forstå hvorfor dette er en god øvelse for å gymnastisere hesten. Hva er det den egentlig gjør med hesten? Er det å be om for mye? Hvor mye tverring skal man ha? Hvor mye/lite fremdrift skal man ha? Kan det gjøres med alle hester? Og hvis det er så fantastisk; hvorfor i alle har jeg ikke lært/hørt om det før?! Lots and lots to wrap my head around! Så hvis du spør meg om akkurat dette: nei, jeg kan ikke forsvare hvorfor jeg gjør det. Men spør meg igjen om uker eller måneder, så kan jeg forhåpentligvis det.

Image

Søndagsøkta 5. oktober endte derfor opp som mer en diskusjons/teori-time enn rideøkt. 90% av tiden sto jeg vel stille og snakket med Hanne. Hehe. Jeg spør og jeg graver og er ikke redd for å stille spørsmål. Får jo veldig mye ut av det da :) En ting jeg også merker veldig godt på denne hesten er at han løsner veldig fint og får en mye bedre gange etter jeg har jobbet med sideføringene. Selv om det er mye prusting og streving underveis, så ender det opp med en bedre kvalitet i travet. Ved å ri Misty får jeg også skikkelig tak på sitsen min og på å sitte rett ift. vekta mi. Han er så følsom for det! Skulle ri en volte og videre opp langs sporet, og når jeg kom ut av volta satt jeg litt skeivt. Etter noen steg kjente jeg at det ikke kjentes helt riktig ut, fordi hesten gikk jo i travèr! Og det uten at jeg hadde trengt å streve for det i det hele tatt, det var rett og slett bare en feilkommunikasjon..... Hehe. Og det er jo egentlig sånn det skal være. Hestene skal jo være så følsomme og ridbare for de minste ting.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Og der var oppholdet over for denne gang. Jeg hadde tre fine økter med denne fine kjekkasen, og håper ikke det er siste gang jeg får lov å leke med han :) Nå ser jeg frem til å overføre all min nye kunnskap til Vainqueur og alle elevene mine!

Profile  

PostPosted: Mon Oct 06, 2014 8:52 pm 

Treningstur i høstværet :)
Skrevet 6. oktober

I dag var vi på en fantastisk flott treningstur. Ble tatt med på en liten omvisning av turmulighetene her, og de var jo bare superflotte! Mange gode, brede stier, lange slake oppoverbakker, flotte alleèr og alt bare i min egen bakgård! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har ridd den veien før, men i dag åpnet det seg altså en ny verden for meg. Og det er jo i tillegg så utrolig flott nå som det begynner å bli høst også.

Vainqueur kosa seg max tror jeg, og det gjorde absolutt jeg også. Han hadde en helt annen fremdrift, og jeg sleit med å holde han tilbake til tider faktisk. Men den kunne jeg jo bruke til noe positivt, og vi red litt versader og sjenkelvikninger langs stien i trav. Har ikke jobbet med det på banen i trav enda, kun i skritt. Så da var det jo greit å ta fordel av den ekstra fremdriften ;)

Kjente forresten at setet mitt har blitt veeeldig mye bedre. Red litt nedsittende, og jeg klarte faktisk å bare sitte der, uten noe stress! Og det når han var så fremover som det han var. Woho! Og når jeg hadde sitti der noen steg og bare frydet meg over at setet gjorde som det skulle ble jeg bevisst på at beina mine var for langt fremme. Så da fikk jeg dratt de bakover, og da sa det bare: swuuuush i hele hesten, og han fikk ordentlig deilig steg. God følelse!! Gleder meg til vi er der på ridebanen ;)

Alt i alt en super tur for oss begge to tenker jeg! Rumpemusklene hans har hvertfall godt av å trave/galoppere masse, masse oppoverbakker! :) Og ikke minst min egen kondisjon også..... Hehe.

Image

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 10:12 pm 

100% dressuroutfit!
Skrevet 8. oktober

...vi har fått dressursal, og alle hjerter gleder seg! Forrige uke hadde vi besøk av saltilpasser, og i dag, 8. okt var det tid for å prøvekjøre dressursalen. Og jeg har ikke annet å si enn: WOHOOOO!!! (Jada, Pelle, uavhengig sete og blablabla....hehe).

Om det var at vi hadde en super ridetur her om dagen, at jeg fikk banka inn litt ny kunnskap i helga, at jeg red i dressursal eller om Vainqueur plutselig bare fikk for seg at han skulle være dressurhest vet jeg ikke, men i dag gikk han som ei kule. Han var innmari fin! Starta økta med å ta oppvarmingsrunden rundt skogen, og deretter inn på banen og jobba med sideførende for å myke han opp. Han var veldig fremadgående, til tider litt for mye faktisk. Men han var så god å sitte på, og han gikk fint både til høyre og til venstre. Travet fint av gårde, og på venstre hånd gikk vi rett som det var opp i den myke og fine galoppen. "Oi! I dag var han fin!" måtte jeg si litt overrasket til Hilde. For det eneste jeg hadde å utsette i dag er at han ble litt hard i tøylen og jeg litt hard i hånda. Ellers responderte han fint! Det er så deilig med noen sånne dager hvor ting bare fungerer altså :)))

Hilde kommenterte også at jeg fikk veldig ålreit sits i den salen, og det følte jeg selv også. Jeg klarte å holde beina på plass der hvor de skulle være uten at de sklei frem, og tenkte hele tiden på å slappe av i oversjenkelen og hofta. Jeg skal nok ha et par hakk lenger stigbøyler etterhvert, men det får komme når jeg har fortjent dem ;)

Sjekk kjekken som kler dressuroutfiten sin da!

Image

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 10:15 pm 

Close-up dressur
Skrevet 9. oktober

Det er veldig kjekt å ha Hilde som ofte er i stallen samtidig som meg og som ofte ser på. I dag, 9. okt, tenkte jeg at jeg skulle ta nytte av det og spurte om hun kunne tenke seg å filme litt. Gjerdestolpa filmer fint den også altså, men det er noe annet når filmkameraet faktisk følger hester ;) Hehe.

Vainqueur var veldig fin i går, litt tyngre i dag. Både på bittet og i fremdrift. Jobba derfor masse med sideførende, rygging og overganger. Han ble lettere i hånda etterhvert, men der er det fortsatt mye å jobbe med. Spesielt på venstre hånd hvor han henger seg utrolig på tøyla. Det ble bedre etterhvert, selv om han kjentes utrolig tung ut.

Det var dessuten et eller annet han irriterte seg ekstra mye over i dag, men vet ikke helt hva det var. Halen gikk i alle fall i ett sett og det kom plutselig et ekstra bakbein her og der. Det har regna utrolig mye her de siste dagene, så det kan være det spruta litt mye sand oppunder beina/magen og at det var det han reagerte på. Han har hvertfall ikke styra så fælt med halen tidligere!

Vi har fortsatt en hel haug å jobbe med og en lang vei å gå før dette blir brukbart, men syntes vi begynner å få noen gode tendenser begge to :) Jeg sitter nå i hvertfall utrolig mye bedre enn jeg gjorde for bare et par måneder siden. Og han har fått mye mer gang i motoren der bak, og er blitt mye mer ridbar sånn sett.

Etter jeg var ferdig med å ri fikk jeg lurt opp Hilde, og jeg fikk trent meg på å bruke disse nye verktøyene jeg har fått fra Hanne og Pelle i det siste. Det funka veldig fint, men jeg tror nok Hilde har litt støle muskler i morra. Hehe. Gøy! ;)

Legg forresten merke til at jeg har en nokså brukbar nedsittende! Wohoo!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Profile  

New topic Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next