Google+

Logg inn

Forumregler

Forumets regler

Nytt emne Svar på emnet   [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Jack Sparrow.
InnleggSkrevet: Man Apr 08, 2013 9:48 pm 
Avlogget
Rider

Jack er en gutt (vallak) på snart 6 år.
Fra jeg fikk ham for 2,5 år siden og til i dag så har han vokst mye og ikke alltid klart å henge med i kroppen.
Begynte å ri for Trollspeilet for over ett år siden og er ikke lei meg for at jeg begynte med det.
For jeg som rytter har jo kommet meg mye i fremgang og i tillegg snart krympe meg selv en halv tomme i sete str. hurra.

Men vi har hele tiden hatt problemmer med høyre side og få den på plass og bøying der.
på siste trollspeile helg fikk jeg flyttet høyre oversjenkel ca 5 cm lenger bak/åpnet mer i hofta,plutselig begynte Jack å bøye seg på høyre hånd også.

Men har tenkt litt på i lengre tid at ham er ikke sterk nok i fremparten,og har merket det når jeg har ridd på bane også.

Ham er innkjørt,men mangler mengde trening,så fra 3 mars til i dag så har vi bare hatt trening med tømkjøring og i vogn,samt ett par turer hvor han har vært håndhest med på tur.

Idag så prøvde jeg salen på Jack igjen og han så ikke så blitt på meg når jeg kom med salen for å prøve den på ryggen hans.
Så han har fått mer muskler i ryggen,for salen var blitt løftet mer i fremkant,så her blir det å bytte bomjern på salen.
:x
Vi hadde banetrening i dag med vogn,volter og vendinger både i skritt og trav. Etter hvert så ble det 8 tall i trav med bøyinger og hode ned og ryggen opp. holdt vel på en halvtime eller mer,for dette er tungt i begynnelsen.
Jack slang ikke på hode i det hele tatt mens jeg jobbet med ham idag,en ny positiv ting og en unote mindre.
:P Ham ble myk i tømmene og sloss ikke mot bitet i det hele tatt.

Men en ting tror jeg ham har vært dritt lei at jeg kom og bare red ham. Men nå har han fått igjen energien og blitt kraftigere i fremparten også 8)

Så variert trening er viktig har jeg fått merke med denne tinkergutten som jeg har fått vært med på utviklingen hans fra ham var 3 år til idag. Mye har skjedd,men langt igjen.

Del på Facebook Del på Twitter
Topp

Innleggets emne: Re: Jack Sparrow.
InnleggSkrevet: Ons Apr 10, 2013 7:26 pm 
Avlogget
Rider

Hadde en økt med Jack igjen og denne gangen jobbet vi med tømmekjøring/longering med arbeids selen på.

Han bøyde seg bra begge veier og hode ned og ryggen opp.
Og travet mye på bøyd spor,tok ham inn på mindre og større volter.

Testet også galoppen,den begynner å komme seg på plass nå på volter også,kjempebra på venstre side og begynner å komme seg på høyre side også.

Vi får bare jobbe videre med kjøringen frem over,slik at da får vi fremparten på plass enda bedre etter som tiden går. 8)

Topp

InnleggSkrevet: Søn Apr 21, 2013 9:47 pm 
Avlogget
Rider

Det ble kjøretur på oss i variert terreng idag.

Jobbet med å få ham til å gå godt frem på grusveien,det ble bedre etter hvert som vi jobbet.
Tok av grusveien og vi kom inn på en vei som blir brukt på vinterstid som skiløype,men nå var den bar bort imot hele veien :D Nå ble det jobbing med bøying av hest i vogn,opp og ned bakker,jobbet godt med hodet ned og ryggen opp :D

Det virker som Jack begynner å bli sterkere i ryggen og bygd muskler der godt.
For prøvde salen på igjen og det ser ut som jeg må bytte bomjern i salen før jeg bruker den igjen.
Det er godt å se at Jack utvikler seg i fremparten også til slutt.

Var ute og trimmet i variert terreng,kjøring over alt og ikke redd...ca mellom 2 og 2,5 time.

Topp

InnleggSkrevet: Tor Apr 25, 2013 10:09 am 
Avlogget
Rider

Kjøretur på oss igjen i litt slakkere terreng idag,men turen ble på ei gammel toglinne vi har i dalen.
Jobber med å få ham til å gå godt frem i skritt,det virker som ham begynner å bli bedre på det nå,etter flere turer i vognen.
Det virker som ham måtte få styrket ryggen og hevet den før ham kunne gå videre med økninger med fremparten :D forlenge skrittlengden er resultatet her.

Videre ble det jobbing i trav og galopp i vogn. Det jeg la merke til med var at ved galoppen,så senket ham hodet og hevet ryggen,holdt den ikke så lenge men stolt kusk.
For ellers ved ridning,så er det hodet opp og ryggen ned i galopp på tur.
Så her blir det spennende på neste trollspeile kurs. 8)

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mai 01, 2013 8:05 pm 
Avlogget
Rider

Kjøretur idag ned over linna,jobbet i traven og galoppen,han liker virkelig å galoppere i vogna nå :D Nå har jeg virkelig fått ham dit jeg ønsker med hodet ned og ryggen opp.

Idag så hadde vi en tur ned til tettstedet i ådalen, kjørte forbi mye rart bl.annet ballonger som blafret i vinden.
På tur hjem idag så hadde vi en traving på tur hjem,da klarte Jack å gå over i rolig galopp før jeg merket noe :D 8)

En ny opplevelse. Da begynnelse på at ham begynner å bli sterkere i ryggen.
Dette har jeg jo ønsket hele tiden når jeg har ridd,men fikk det ikke til før vi gikk tilbake til kjøringen for Jack sin del.

Topp

InnleggSkrevet: Man Mai 06, 2013 9:35 pm 
Avlogget
Rider

Søndagen hadde vi litt unormal trenings økt. :D

Det ble nytt møte med arbeids redskap for hest,med andre ord han debuterte som skogshest med å dra frem tømmer.
Men han fikset dette også, når han fikk litt tyngre lass på så ble han flink til å senke hodet og heve ryggen,godt med prusting mens vi kjørte tømmer.
Tror Jack virkelig har fått styrket rygg muskulaturen sin.

Når vi skulle snu med lunnedraget så måtte ham stable beina sidelengs,lære seg til å tråkke bedre innunder med bakbeina,begynte å bli flink på slutten av trenings økta si i går.

Så jeg tror vi får fortsette mer med denne typen trening ja. :D

Topp

InnleggSkrevet: Fre Mai 10, 2013 10:19 pm 
Avlogget
Rider

I går så ble det tur kjøring og terreng kjøring på turen våres.

Jobbet videre med halvparader underveis i kjøringen,begynner å bli mer respons der også.
Tramper bra over stegene sine med bakbeina nå.
Jeg kan ikke si noe annet enn at nå har Jack fått muskler både her og der...for nå er salen for trang og saletten (den jeg fester vogna i ) begynt å bli for trang... :lol:

Men en annen ting er når vi traver og jeg ikke passer på så kommer galloppen stille snikene inn,så det virker som han i hvertfall begynner å bli sterkere i kroppen.

Topp

InnleggSkrevet: Man Mai 20, 2013 8:42 pm 
Avlogget
Rider

Vi hadde kjøring på lørdag :lol: Og når vi kjørte ut dag så hadde jeg en hest som gikk på,en som virkelig langet ut med fremparten også,herlig.

Det ble bakke trening denne gangen,med skritt,trav og galopp opp noen bratte bakker,da er det en som virkelig jobber,bøyer seg ned med hode og ryggen opp og drar vogna så det suser etter. 8)

Synes at Jack begynner å få til jobbingen som den skal være,han har lagt seg ut over ryggen og fremparten har vokst,så saletten til selen begynner å bli litt trang etter hvert.

Jobbet med halvparader,som gikk igjennom og han svarte bra på dette.

Topp

InnleggSkrevet: Man Mai 20, 2013 9:55 pm 
Avlogget
Rider

Endelig så hadde jeg fått tak i de nestebomjernene til salen til Jack,fikk byttet dem og salen passet bedre enn før :lol: .

Vi har ikke hatt sal eller rytter på seg på nesten 3 mnd før idag.

Da jeg satte meg opp på Jack så merket jeg at ham gikk bedre frem og bedre ryggsvinging, sterkere i ryggen 8) .
Vi kom oss ned på banen og der begynte vi med oppvarming og bøying,først i skritt og etter hvert i trav...dette fungerte veldig bra.
Til slutt så måtte jeg prøve om jeg fikk ham i galoppen og YES det gikk...rolig og fin galopp frem på banen...dette har jeg gledet meg frem i mot.

Men jeg tror vi fortsetter med kjøringen også jeg,etter som vi får så mye gratis styrke til ryggen og klarer å bære seg selv på banen slik han gjorde idag. 8)

Topp

InnleggSkrevet: Fre Mai 24, 2013 10:14 pm 
Avlogget
Rider

Idag så ble det tur i terrenget før vi fant en parkerings plass,
en passe stor en oppe i skauen der vi står.

Jobbet ham videre med å bedre fremdriften foran,nå er det ikke hodet opp så mye når vi går,merker også mye mer ryggsving og heving av ryggen også.

Fikk bøyd ham opp godt på begge sider både i skritt og trav,til og med god bøying på høyre hånd hvor vi har hatt problemer lenge...

Prøvde oss på galoppen igjen også :D 8) :lol: klarte nesten en hel runde på parkerings banen våres :roll:

Så dette ser lovende ut frem over Hurra det har løsnet.

Topp

InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 7:32 pm 
Avlogget
Rider

Da hadde vi time med Hanne idag....

Det har skjedd stor forbedring siden vi var med på Trollspeilet trening i februar til i dag.
Bedre bøying på begge sider,og når vi begynte på travet så fikk Jack bedre bæring av seg selv også, så her blir det å fortsette med kjøringen frem over. 8)

Det var virkelig bakbeins samling og aktivitet bakfra og hodet ned og ryggen opp,som ga ham de stegene...
Mye hest fikk jeg høre av Hanne idag,men det er jo slik hest jeg vil ha som når den går så går dem så det suser og at det ser så lekende lett ut også :lol:

Topp

InnleggSkrevet: Søn Jun 09, 2013 6:16 pm 
Avlogget
Rider

Hadde en runde på banen medridning idag, merker at ting begynner å komme lettere igjennom med bøyinger og hode ned og ryggen opp.

Nå har jeg vel sittet å ridd på denne måten med Hanne og Trollspeilet trening siden februar 2012,merker at ting tar tid med å rette opp kroppen og få den på plass.
Samt at hesten begynner å gi tilbake melding på den har jobbet med denne tiden...

Ting har begynt å løstne og bli lettere å gjennom føre...
Vi har sommeren på oss før nytt kurs med Hanne i september.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jul 03, 2013 8:15 pm 
Avlogget
Rider

En liten stund siden jeg har vært innom her nå...

Jack har fått litt tid på beite nå, men vi hadde en liten trim økt her i går.
Da konsentrerte vi oss om tømmekjøring/longjering på banen, Det virket som han synes det var morsomt å jobbe igjen med bøyinger og begynnelsen på mer samlinger av kroppen og bein.

Har lest litt av andre sine innlegg og Hanne som har kommet med trenings tips, og da kunne jeg ikke la være å prøve oss litt på dette da.
Fikk ham til å gå til bittet med ryggen opp og etter hvert bedre med bakbeina lenger inn under kroppen og bedre tråkk med innvendig bakbein bedre inn under seg.

Prøvde oss på alle gang artene.
Skritt og travet er bra på begge sider og venstre siden klarte ham å holde galoppen i to runder og høyre siden( problem siden) klarte ham en runde så ham kommer seg veldig mye... :D

Topp

InnleggSkrevet: Lør Jul 06, 2013 11:20 am 
Avlogget
Rider

Ny trenings økt igjen i går på banen...

Tømmekjørings/longjering igjen...Jack begynner å bli bedre og bedre,men noen ganger så har vi jo våres vrange sider og gidder ikke å være grei...mens andre dager så funger alt.

I går la jeg ut bommer i vifte slik at ham måtte strekke seg i sving, og du og du som gutten har bevegelser når han strekker ut og løfter dem over bommene...Denne gutten blir bra når han blir sterkere i alt. :D

Topp

InnleggSkrevet: Ons Aug 07, 2013 11:17 pm 
Avlogget
Rider

Da var sommer ferien over for Jack...vi startet med tur inn over til ett vann. Startet med å kjøre vogn dit, jobbet oss igjennom alle gang artene og merket at han var litt i ferie modus enda ham også. :roll: Prøvde å jobbe ham bakfra og frem med hodet ned og ryggen.

Vi kom frem og da var det av med seletøyet, og opp på ryggen av ham og ut i vannet.
Ikke helt fornøyd i første omgang, men kom seg etter hvert ut i vannet og da holdt vi på litt også.
Tok Jack ut på dypt vann slik at han måtte svømme flere ganger. 8)
Da var det godt med ei god pause før vi selet på igjen før vi dro hjem over igjen.
Jobbet på samme måte hjem igjen også :D
Så jeg er godt fornøyd med gutten i dag og treningen våres.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: