Jag och Storm var på en treningsuke på Trollspeilet förra uken, vi fikk en massa nyttig repetition av ting og vi lärde oss även en del nya ting. Bland annat så lykkades vi faktiskt lägga tyngden på bakbenen (hans alltså, inte mina..). Vi hade en ökt där jag ikke kunde låta bli at le höyt, det kändes som om jag plötsligt hade dubbelt så mye hest framför meg och bakbenen var faktiskt under meg. Allt jag gjorde gav en ögonblicklig respons, även allting jag gjorde av misstag…
Men..
Sedan vi har kommit hem har ingenting fungerat. Plötsligt så kör han bara hodet i vädret (något vi aldrig har haft några problem med innan), stopper og trampar runt, eller löper ivei. Jag kan inte få honom att gå till kontakt. Han böjer seg, men bara hvis jag ikke har noen kontakt på ytter. Ingen särskild respons fra skänklarna, töylene eller sitsen. Ingenting av det som brukar fungera, fungerar. Ingenting av det jag brukar göra ger resultat. Jag sitter rådlöst där uppe och vet inte vad jag gör för feil.
Men idag fikk jeg plötslig en teori, og (trur jeg) en helt ny förståelse för vad “över ryggen” betyr.
Man kan ikke ri med gasen och bromsen på samtidigt

. Fram til nå har vi bara ridit med bromsen på. Vi har åkt avgårde i nedförsbacke, eftersom det går fortare och fortare känns det som om man gasar. Och för att det då inte bara ska trilla iväg helt utan kontroll behövs det lite broms. Nu ska vi plötsligt rida i uppförsbacke, då måste man gasa. Annars säger det stopp.
Idag gav jag honom långa tyglar. Jag red på en volt i skritt och överböjde honom något samt fokuserade helt på inner bak. Och när den kom, då kom den! Plötsligt kändes det som en helt ny hest. Stegen kändes dubbelt så långa, och luftiga

. Han böjde sig, rätade upp kroppen (samtidigt, hur det nu än höres ut) och gick till kontakt. Ryggen lyfte seg så at jag knappt kunde tro det var muligt… Men plötsligt satt hästen ihop. I en ganska lång och låg form men ändå (jag har svårigheter att ens tänka meg hvor mye energi det kommer behövas för att klara detta i kort form). Detta var i skritt. Jag klarade det noen få steg på venstre hand i trav (men vilka steg) og det krävde att jag red FREM. Fikk litt riktigt fin venstre galopp.
Avslutade med samma övelse på höyre hand i galopp. 10m volte på helt hängande töyler, lätt ledande inner. Tyngden i inner stigböyle og inner sittknoke, inget stöd på ytter. Å så jobba med att lyfta och sätta inner bak under oss. Fikk to steg. Da var hesten og jag så svettiga att det rann av oss.
Jag trodde jag kunde ri någorlunda okei. Eller kanske rättare sagt, jag trodde att jag visste vad det innebar att kunna ri någorlunda okei, även om jag inte fikk till det alltid. Det visade sig att jag hade feil. Nu känns det lite som om jag måste börja om helt från början igen. Jag måste lära mig ri hesten bakifra og over ryggen. Jag er tillbaka på start, och jag vet ikke helt hvordan jag ska ta mig framåt. Eller åt vilket håll framåt ligger…
Och så var det ju de där förbannade höfterna…
/Sissa