Google+

Login





New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Del 29 Feilretting, diverse sitsproblemer
PostPosted: Mon Apr 18, 2011 12:29 pm 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Quasimodokul
Dette kan være en følgefeil av andre sitsfeil, men det kan også oppstå alene. Denne feilen består i at man krummer den øverste delen av ryggraden og holder hodet fremoverskutt. Mange høye mennesker har lært seg denne holdningsfeilen i ungdommen, fordi de var flaue over å være høyere enn de andre og forsøkte å synke sammen. Andre får den på grunn av stillestittende arbeid eller mye arbeid ved et tastatur.

For å avhjelpe denne feilen, kan det hjelpe å tenke at man skal skyve ryggraden mellom skulderbladene fremover. Andre metoder som kan hjelpe:
- Skyv nakken mot skjortekraven bak.
- Press skulderbladene mot hverandre.
- Trekke skuldrene tilbake og ned med latissimus dorsi.
- Pass på å ikke svaie i brystryggen når du retter opp denne feilen.

Har man hatt denne feilen lenge, har man helt sikkert fått for korte muskler på forsiden av skuldrene, på forsiden av nakken og i brystmusklene. Disse må man jobbe med å tøye ut, slik at de blir lengre, ellers vil man bli svært anspent når man prøver å rette seg ut. Vi vil komme tilbake til tøyningsøvelser senere.


Stigbøylenes innfestning i salen.

Mange tror at stigbøylekrampene på moderne saler er plassert for langt frem. Dette er ikke riktig, i gode og anerkjente saler er de helt korrekt plassert. Men mange ryttere sitter for langt tilbake i salen. Når bare rytteren får bekkenet plassert loddrett i salen og åpner i hoftene, vil seteknokene og hofteleddet ligge loddrett over stigbøylekrampene, og dermed kan bøyleremmene henge loddrett når rytterens skjenkel ligger riktig.


Anspente skuldre

Hvis rytteren ikke klarer å slappe av i skuldrene eller får vondt i skulderpartiet, er det nesten alltid et annet sted problemet sitter. Som oftest kommer problemet fordi midjeregionen er for slapp, og man intuitivt forsøker å stabilisere kroppen og særlig hendene ved å spenne seg i skulderne. Skulderpartiet kan ikke stabilisere kroppen. Det er det bekkenet og midjen som er laget for å gjøre. Så fort rytteren klarer å stabilisere overkroppen og løsne i hoftene, vil skulderne kunne klare å slappe av, og armene kan henge avslappet rett ned ved overkroppens side.

Hvis man allikevel fortsetter med å forsøke å stabilisere skuldre og hender ved hjelp av musklene i skulderpartiet, får man gjerne betennelser og andre overbelastninger i skuldrene. Disse musklene er ikke konstruert for å stabilisere overkroppen, men skal hvile avslappet på den stabile midtseksjonen, som igjen balanserer oppå et stabilt og loddrett bekken.

Får man igjen balansert kroppen på den riktige måten, kan skuldrene slappe av og man får ganske snart bort smerter og betennelser.


Mister stigbøylene.

Når ryttere stadig mister stigbøylene er det alltid fordi han ikke klarer å løsne i hofteleddet. Overkroppen skal hvile på seteknokene i salen, og vekten av bena og føttene skal hvile i stigbøylene. Om man da ikke løsner i hoftene, vil man enten spenne seg ut av salen når man har trykk i stigbøylene eller trekke opp bena og miste stigbøylene når man har vekt i salen.

Klarer man å løsne i hoftene, vil man kunne ha vekt både i stigbøylene og i salen på en gang.



Kollapser i mage/skulderparti.

Fremskutte skuldre og hode fører gjerne til at magemusklene ikke får jobbe stabiliserende slik de skal. Rytteren må først og fremst strekke skuldrene bakover uten å svaie i brystryggen, få skulderbladene på plass flatt inntil ryggen og skuldrene tilbake og ned i riktig posisjon, slik at de hviler på skjelettet og ikke henger i muskulaturen. Dermed kommer albuene igjen på plass og musklene i torsoen kan gjøre jobben sin for å stabilisere.


Share on Facebook Share on Twitter
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
New topic Reply to topic   [ 1 post ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet