Google+

Login





New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Del 28 Feilretting. Inaktive eller låste hofter
PostPosted: Fri Apr 15, 2011 9:25 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Låste hofter

Mange ryttere sitter med fastlåste hofter. For å slippe hestens bevegelse igjennom, svikter de istedet i midjen. På den måten lærer de seg en sits som unngår hestens bevegelse og som aldri vil klare å innvirke på hesten. Hesten ender opp med å bestemme bevegelsen. I tillegg føles denne vinglingen i midjen veldig ubalansert for hesten, samtidig som den låste hoften vil hindre hestens ryggvirksomhet.

Mange ryttere som sliter med smerter i sin egen eller hestens rygg og stadig prøver å bytte sal eller drive med forskjellig terapier og behandling, vil få gode resultater ved rett å slett å lære å løsne i hoftene.


Hvor er hofteleddet og hvordan skal det fungere?

Image
Hofteleddet befinner seg omtrent under det røde punktet. For å sjekke om en rytter sitter i riktig posisjon med hofteleddet i riktig utgangspunkt for riktig bevegelse, kan man se etter et søkk og en bevegelighet ved det grønne punktet.


Image
Inaktivt hofteledd. Hofteleddet er ikke i en posisjon hvor det kan bevege seg når hesten går, og rytteren tvinges dermed til å bølge for mye i midjen istedet.

Et grunnleggende problem i dagens samfunn er at vi sitter for mye, i stoler, i biler og i sofaer. I denne tilværelsen glemmer kroppen at den har et hofteledd. Hoftene blir mer og mer inaktive, og mange mennesker kan ikke engang peke på hofteleddet sitt, fordi de ikke vet, hverken bevisst eller ubevisst, hvor disse to leddene er.

Når ikke bevegelsessenteret i hjernen vet at det finnes et hofteledd, må kroppen bevege mer på andre ledd for å skape funksjonell bevegelse. Problemet er at hofteleddet er essensielt for atletisk bevegelse. At så mange moderne mennesker lider av passiviserte hofteledd er grunnen til utallige rygglidelser og andre belastningsskader, og temaet er så omfattende og viktig at vi vil behandle det i mange senere artikler, i treningslæren og bevegelsesmekanikken. Bare ved hjelp av en allsidig trening som også foregår på bakken og i hverdagen, kan man få bukt med en inaktiv hofte og igjen bli en atletisk rytter som kan innvirke effektivt med setet og slippe hestens bevegelse i ryggen igjennom hofteleddet.


Hofteleddene kan imidlertid ikke løsne uten at overkroppen er rak og balansert. De fleste som trenger å løsne i hoftene trenger å føle seg litt stiv og stram i overkroppen en stund. Siden man har vært for slarkete, vil det å være rak og stabil føles stivt. Det er smart å ha en instruktør til å hjelpe seg i dette arbeidet, da det blir veldig lett å bli stiv på feil måte, og lære seg nye uvaner.

For å løsne i hoftene trenger rytteren å være tøyd nok i musklene rundt hoften, men trenger også å forstå og trene på hvordan kroppen skal bevege seg. Det er like mye en mental sak som en fysisk, men det er liten vits å forklare teoretisk på muskelnivå hvordan rytteren skal gjøre det, siden musklene rundt hoften fungerer i et svært komplisert samspill. Det er umulig å forklare hvordan man skal gjøre det ved å henvise til muskelbruk. Vi må snakke om hvordan det skal føles, og trene hele bevegelser. I tillegg fungerer folk så forskjellig, så man må ofte prøve mange forskjellige metoder før man finner en som virker.


Vi kan for eksempel forsøke:

- Sitt rakt i salen med overkroppen, og med seteknokene i salens dypeste punkt. Ikke la hestens bevegelse bøye overkroppen på noe som helst sted, annet enn moderat avfjæring. Har du inaktive hofter, vil du antagelig måtte føle deg litt stiv i midjeregionen. Hold skjenklene på korrekt sted med knærne inn og hælene rett bakover. Tenk så at du skal slappe av i bena og at hoften skal være løsgjort.
- Det kan hjelpe å tenke at halebenet skal peke fremover og innunder mellom bena gjennom hele steget.
- Tenk at du skal løfte opp lommene på forsiden av bekkenet hele tiden og balansere på seteknokene.
- Tenk at du skal strekke hofteleddsbøyerne for hvert steg.
- Tenk at knærne skal ned og den øverste enden av lårbenet skal frem for hvert steg.
- Tenk at du skal lage en rynke på ridebuksene rett under rumpeballen for hvert steg.
- Stå i lett sete i trav, og får hesten til å svinge godt over ryggen og strekke seg ned og frem. Forsøk så å sette deg ned. Spenner hesten seg med en gang du setter deg ned, er du for inaktiv i hoftene. Forsøk igjen og igjen til du får det til. Husk at du skal sette deg gradvis ned, ikke dumpe ned på hestens rygg. Du skal også ende opp med trykk i stigbøylene, og det skal føles som om du halvveis står, halvveis sitter.

Mange med låste hofter sitter egentlig i stolsits, og vil ha stor hjelp av rådene vi gir under dette punktet. Har man bena for langt frem, eller vrir låret feil i hofteleddet, slik at tærne peker ut, vil ikke hofteleddet kunne fjære som det skal.

Image
Låst hofteledd

Hofteleddet kan være inaktivt, altså at rytteren ikke bruker leddet i sin bevegelse, eller låst, altså at rytteren ikke klarer å løsne i hoften selv om vi veileder og trener riktig.

Et inaktivt hofteledd kan man avhjelpe ved aktivisering, bevisstgjøring, og atletiske øvelser som igjenoppretter den korrekte bevegelsen. Dette kan man gjøre forholdsvis raskt med riktige metoder og riktig trening.

Et låst hofteledd er vanskeligere. Et slikt problem kan det ta år å rette opp. Årsaken til problemet kan være fysisk eller psykisk, gjerne begge deler. Fysiske årsaker kan være for korte muskler hele veien rundt hoftene og dårlig koordinasjon og balanse som kommer av den manglende atletiske funksjonen, gjerne igjennom mange år.

Hoften kan også låses psykisk. Forskjellige traumer eller generell angst for å miste balansen kan sette seg i hofteleddet, slik at man varig spenner seg og lukker seg i hofteleddet. Selv om det kan høres enkelt ut, er ofte den psykiske låsningen i hoftene den vanskeligste å helbrede. Mange ganger er det umulig å få til en korrekt bevegelse før rytteren har gått i psykoterapi eller coaching og blitt kvitt angsten som har satt seg i hofteleddet.

Hofteleddet er så sentralt for bevegelse, balanse og atletisk funksjon at psyken påvirkes sterkt av om vi fungerer godt igjennom hoftene eller ikke. Derfor må vi være oppmerksomme på at rytteren blir påvirket både psykisk og fysisk av å ha inaktive eller låste hofteledd, uavhengig av hva som var den opprinnelige årsaken.

Det er svært effektivt å bruke forskjellige treningsøvelser på bakken for rytteren med inaktive hofter. Disse vil vi komme tilbake til i treningslæren.


Share on Facebook Share on Twitter
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
New topic Reply to topic   [ 1 post ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet