Google+

Logg inn


Forumregler


Forumets regler



Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Del 43. "Ordliste" over hestens kroppsspråk
InnleggSkrevet: Fre Mai 13, 2011 12:25 pm 
Avlogget
White Lady
Brukerens avatar

Registrert: Ons Apr 06, 2005 4:18 pm
Innlegg: 3873
Bosted: Eriksbråten, Skotterud
For å lære hvordan hesten kommuniserer kan det være nyttig å lage en oversikt over noen hovedmåter hestene kommuniserer på. Det er viktig å forstå at hestene kommuniserer mye mer nyansert enn i disse hovedkategoriene, og at de har et sosialt samspill som er komplekst og mye rikere enn vi kan tro om vi ikke kjenner til hvordan de snakker sammen.

Imidlertid, hvis vi kjenner til de viktigste signalene, går vi ihvertfall ikke i de største fellene, og kan begynne med å lære oss å kommunisere. Akkurat som med andre språk blir vi dyktigere og mer flytende i språket jo mer vi praktiserer sammen med de innfødte. Det er her ytterst viktig at vi er oppmerksomme og legger merke til hva som skjer, og hvilken respons vi får eller ikke får. Små tegn kan være viktige, og manglende respons kan ha mange årsaker. Men vi lærer så lenge vi lever, og jo mer vi øver. Heldigvis lever hestene helt i nuet, og forholder seg til hvordan du er akkurat nå, ikke hva du har gjort før. Har du dummet deg ut før, kan du glatt reparere forholdet ved å oppføre deg bra her og nå. Hester furter ikke og er ikke hevngjerrige. De kan huske urettferdig eller klønete behandling og være i forsvarsposisjon, men om du viser deg verdig igjen, stoler de fort på deg.

De gangene en ikke klarer å få "tilgivelse" fra en hest, er ikke fordi hesten går og grunner på hevn eller er "sur" på deg, det er fordi du egentlig ikke har forandret deg, og hesten er klar over det. Da gjelder det å arbeide med mental trening, slik at man blir bedre avbalansert og kan kommunisere slik hesten forventer.

Her følger noen innledende "begreper" innenfor hestens språk, som hestene bruker seg imellom:


Legger ørene flatt bakover og griner på nesen. Kan også vise det hvite i øyet: Aggressiv. Pass deg! Hesten vil sette en annen på plass.

Ørene bakover. Kan bety at hesten er oppmerksom på noe bak seg eller på deg, hvis du sitter på ryggen dens.

Ørene stivt fremover, kroppen spent Noe der borte kan være skummelt.


Puster tungt, som et lettet sukk.
Det var ikke farlig.

Blåser hardt i nesen. "Trompetsnøft" Noe der er farlig. Se der alle sammen!

Ørene spisset fremover Sammen med avslappet kropp betyr det at hesten er fornøyd og bare ser seg omkring.


Ørene frem og tilbake
Hesten følger med på det som skjer.

Det ene øret ut mot en annen Hesten lytter til den andre og har respekt for vedkommende.

Hodet høyt, stram munn Jeg gir meg ikke. Pass deg for meg! Eller: Jeg er redd!

Krummet hals, beveger seg med schwungfulle steg Se på meg, er jeg ikke tøff? Jeg er sterk og rask, og mye mer atletisk enn deg.


Hode og hals lavt, ørene flatt bakover
Nå passer du deg, ellers!! Finn din plass, dust! (Alltid en meget dominerende gest, kan kombineres med åpent gap og tennene blottet)

Snur baken til Kan være en truende gest, ofte fra en underdanig hest som føler seg truet. Etterfølges kjapt av spark om signalet ikke respekteres


Rister på hodet, fører hodet i sirkler
Sorry, det der mente jeg ikke. Jeg er ingen trussel.

Gjesper uten å "måtte" gjespe Dempende signal. Kan også være reaksjon på innvirkning vi har gjort under behandling eller ridning, som har gjort at hesten har blitt mer løsgjort.

Senker hodet og tygger eller slikker Jeg gir meg, du er sjefen. Jeg er ikke farlig, se jeg spiser.

Snur fronten til Du er farlig. Eller: Kom deg vekk, jeg vil ikke være sammen med deg.


Snur siden til
Du kan få være venn med meg. Jeg stoler på deg.

Inviterer til at to skal klø hverandre eller vifte fluer Alltid en dominerende gest. En underlegen hest inviterer aldri en hest over seg i hierarkiet til sosialt pelsstell. Alltid motsatt vei.


Løfter på overleppen og holder hodet høyt i været
Dette var en spennende lukt. Oftest hingster/vallaker som har luktet en brunstig hoppe.


Er mye roligere og verdigere enn de andre
En dominerende adferd. Lederhesten har alltid lavest kroppsfrekvens. Lavest puls, saktest åndedrett, roligst bevegelser.

Vifter hardt med halen Irritert. Tidlig truende tegn. Forsterkes om hesten tramper med bena og/eller legger på ørene.

Ørene henger ut til sidene Jeg slapper av litt, jeg.

Rynker på nesen Misfornøyd med noe.

Slappe ører og underleppe. Låser forbena og hviler på ett bakben Jeg tror jeg tar meg en lur her, jeg. Smatt, smatt....zzzz

Setter skulderen ut mot en annen, går sidelengs mot en annen, tråkker inn over det området hvor en annen sto:
Truende adferd: Pass deg, jeg er sjef. Gå vekk, dette er mitt område.

Steiler Jeg er større enn deg, og sterkere. Enten et truende tegn eller et avvergende tegn, altså at hesten nekter å være med på noe som en mer dominant hest forlanger, og den vil ikke vike unna.

Bukker Oftest et tegn på ubehag i rygg eller bakpart, og hesten vil naturlig sparke kraftig ut bakover for å forsøke å befri seg fra stivheter og låsninger. Kan også være et tegn på yr glede, men oftest er det en kombinasjon med førstnevnte. En måte å "strekke seg" på.

Pruster dypt med sikkelig "magadrag" Avslappet signal, ofte etter en eller annen innvirkning. For eksempel etter at en fare er over. Også etter at spenninger eller stivheter i trening eller behandling er blitt borte. Viktig signal vi kan bruke i ridningen.

Hoster Hesten hoster ofte voldsomt etter at en stivhet har løsnet, etterfulgt av flere prust. Dette ser vi oftest under trening, men det kan skje i det fri også. Hoste kan selvsagt også bety at hesten er syk, men dette er faktisk mye skjeldnere.

Lager sugebevegelse med munnen Gjøres bare av føll og unge hester. Betyr: Jeg er liten og forsvarsløs, jeg har rett til å få beskyttelse selv om jeg gjør feil. Unnskyld, skal ikke gjøre det mer.

Vrinsker høyt: Hvor er dere? Roper på andre hester, enten urolig og alene, eller for å hjelpe et flokkmedlem som er på vidvanke. Hester er generelt ganske lavmælte dyr, og en verdig hest vrinsker sjelden.

Humrer lavt og brummende Avslappet, beroligende tegn. Kan være alt fra velkomst til hoppens beroligende brumming til føllet sitt. Genrerelt er mørke, rolige stemmer beroligende; høye, anstrengte lyder er anspente og urolige.


Alle disse tegnene bruker hestene seg imellom. Satt isammen og i sammenheng med situasjonen, blir de til en ganske rikt språk. Vi mennesker er rovdyr, og vi blir sett på som rovdyr av hestene, men vi blir akseptert som venner og ikke farlige av tamhesten. Allikevel kan vi benytte oss av rovdyrsignaler når vi kommuniserer. Vi har jo verken bevegelige ører eller mulighet for å steile eller kaste på halsen, men vi kan ganske effektivt bruke en kombinasjon av hestekroppsspråk og rovdyrsignaler som hesten umiddelbart forstår og respekterer. Mer om dette i neste innlegg.


Del på Facebook Del på Twitter
Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet