Google+

Logg inn


Forumregler


Forumets regler



Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Del 52. Hva er naturlig? Og kan man endre holdning?
InnleggSkrevet: Man Jun 06, 2011 2:23 pm 
Avlogget
White Lady
Brukerens avatar

Registrert: Ons Apr 06, 2005 4:18 pm
Innlegg: 3873
Bosted: Eriksbråten, Skotterud
Mange hevder at det ikke er mulig å endre på et menneskes eller en hests holdning og bevegelse etter at individet er blitt voksen. Man er slik man er, hevdes det. Man må akseptere det som er naturlig for seg selv, og godta en selv slik man er.

La oss ta et blikk på et par bilder av meg selv, tatt i dag begge to:



BildeBilde

Hvilken av disse holdningene er naturlig for meg? Den hvor jeg henger på skjelettet eller den hvor jeg bruker musklene for å holde ryggraden rak? Det er åpenbart at det er tyngre for musklene å holde kroppen rett, og hvis vi definerer det som naturlig at vi er så slappe som mulig, blir jo bildet til høyre det naturlige.

Hva med disse av Pelle?

BildeBilde
Hvilket er naturlig? Og hvilket er mest atletisk? Det er samme mann, tatt med noen sekunders mellomrom.

Dette betyr at vi kan velge hvordan vi beveger kroppen, og hvilken holdning vi har. Dette er grunnleggende for å forstå hvordan vi kan velge å bevege oss helt korrekt. Det er nemlig slik, at den "naturlige" måten å bevege seg på er den ene måten som gjør at alle ledd beveger seg slik de er laget for å bevege seg, og slik at bevegelsen blir mest mulig effektiv. Den naturlige måten er slett ikke alltid den mest behagelige, ihvertfall ikke om man har vennet seg til en annen måte.

Se på Pelle på dette bildet:

Bilde
Ser det ut som om han kan hoppe høyt fra denne posisjonen? Dette er en typisk quad-dominant måte å bøye i knærne på.

Eller ser det bedre ut på denne?
Bilde

Se hva som skjer med hofteleddet hans her:

BildeBilde

Et annet eksempel på en funksjonell bevegelse er markløft, altså at vi skal løfte noen tungt fra gulvet. Vi kan løfte på denne måten:

BildeBilde

...og få vondt i korsryggen og forsiden av lårene. Eller vi kan løfte igjennom hofteleddet, som er laget for bevegelse og kraftoverføring, slik:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Denne lange, detaljerte sekvensen viser hvordan bevegelsen nesten utelukkende gjøres igjennom hofteleddet, og hvordan alle andre deler av kroppen, særlig overkroppen, kun har som oppgave å stabilisere.

Helt uten utdannelse i riktig bevegelse kan vi se at denne måten å løfte på ser sterkere og sunnere ut enn den ovenstående. Og det er hevet over enhver tvil at den er bedre, fordi det er denne måten som brukes av de aller sterkeste vektløfterne i verden. Her er altså moder natur igjen inne på banen med konsekvensen sin. Den naturlige og korrekte måten å løfte på, er den som gjør at vi kan løfte tyngst med minst fare for skader.

En annen påstand som stadig fremmes er at voksne individer ikke kan endre på holdningen sin, og ihvertfall ikke i leddene i ben og armer. Har man vonde knær, har man det, siden man allerede er utvokst, og det er ikke noe å gjøre med den saken.

La oss se på mine bein:

BildeBilde
Samme bein, samme tid, eneste forskjell er hvor mye jeg strammer musklene i setet og på siden av hofteleddet. Den ene posisjonen gir skjev slitasje på kneleddet og ineffektivt fraspark, den andre gir rakhet, effektivitet og rett bevegelse i kneleddet.

Dette er ment som en liten smakebit på hva vi kan gjøre om vi lærer oss riktig bevegelse. For å kunne trene riktig, trenger vi å kunne en god del om anatomi, om trening og om bevegelsesmekanikk. Vi kommer til å komme inn på alle disse områdene, litt om hverandre ettersom vi beveger oss inn i materien. Følg med i neste kapittel.


Del på Facebook Del på Twitter
Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet