Google+

Login





New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Del 66, Holdningsøvelser til hest, del a)
PostPosted: Mon Aug 01, 2011 9:22 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Først skal vi se på hvordan vi skal sitte når vi rir. Egentlig er ordet "sitte" misvisende, for hvis det kjennes ut som om vi sitter, er vi per definisjon i stolsits. Det skal kjennes ut som om vi delvis sitter og delvis står. Først da er all holdningsmuskulaturen i aktivitet og vi kan balansere også i bevegelse, og hindrer ikke hesten i å bevege seg.

Slik ser en ganske korrekt sits ut fra siden i holdt:
Image
Det er flere mindre feil også i denne oppstillingen, men vi må huske at helt perfekt blir man ikke, og denne illustrasjonen er god nok til å oppfylle formålet.

Vi ser at hodet ikke kommer helt på plass, og at overlinjen ikke er helt aktiv i sete og hamstringsområdet. Grunnen til dette er ikke at Pelle ikke vet hvordan man skal sitte, eller at han bare ikke gidder å gjøre det riktig, men fordi hans muskulatur ikke er i stand til å gjøre det fullstendig korrekt på det stadiet han nå er.

Slik er det med de fleste av oss. Vi har alle områder som hindrer oss i å bli enda litt bedre. Det er mange måter å angripe slike problemer på, og først skal vi ta for oss noen klassiske øvelser som vi kan bruke til hest.

De fleste som har gått på en god rideskole vil huske at de lærte balanseøvelser, som man skulle gjøre mens man varmet opp. Dessverre slutter de fleste med balanseøvelsene etterhvert som man blir flinkere, oftest fordi man egentlig ikke har lært formålet med øvelsene. De blir bare sett på som noe slitsomt som nybegynnere må gjøre. Vi skal imidlertid gå nøye igjennom hver av disse øvelsene, og se på hvilken funksjon de har i trening. Kanskje det kan bli moro å gjøre balanseøvelser igjen? Så kan man jo også gjøre noe nyttig mens man allikevel skritter hesten varm. Husk at det ikke bare er hesten som skal være varm og smidig, men også rytteren.

Mange av disse øvelsene kan man med fordel øve også uten sal, idet ridning uten sal gir enda mer utfordring til balansen, og gir en grunnleggende god balanse. Gjør dem helst mens hesten beveger seg, de kan gjøres i alle gangarter etterhvert som man blir flink. Er du usikker, begynner du mens hesten står stille i holdt, og får noen til å leie hesten eller longere deg.

Rulle ankler:
Image
Sitt i salen uten stigbøyler, slipp bena ned og rull ankelleddet. La tærne rotere i en vid sirkel begge veier. Denne øvelsen strekker i hele benet, løsgjør i ankelen og bevisstgjør nervesystemet om ankelleddet og at det skal bevege seg.

Slenge benet frem og tilbake
ImageImage
Sitt uten stigbøyler og sleng hele benet frem og tilbake, ett av gangen. Øv på å bevege benet helt oppe fra hofteleddet.

Denne øvelsen løsgjør hofteleddet og bevisstgjør nervesystemet på at det finnes et hofteledd, og at det kan beveges også til hest.


Løfte knærne høyt og ut av salen:
Image
Denne øvelsen aktiviserer hofteleddet og gi bedre balanse, samt gir rytteren en følelse av å få seteknokene ned i salen og av å kunne balansere på de stabiliserende magemusklene.
Løft bena skikkelig høyt og hold dem ut fra hestens kropp og salen. Ideelt skal bare området rundt sitteknokene være nær hesten eller salen.


Situps på hesteryggen:
Image
Her er meningen at man skal legge seg bakover, gjerne helt ned på krysset til hesten. Poenget er å få tak i magemusklenes stabiliserende effekt og løsgjøre hofteleddet. Øvelsen kan også gjøres med skjenklene rundt hesten i normalt leie, da vil man kunne legge seg lenger bakover og også løsne hofteleddet.

Legger man seg langt ned bakover med skjenkelen rundt hesten, er øvelsen en fin bevisstgjøring på når man åpner i hofteleddet og når man svaier i korsryggen.

Klapp bena sammen over hestens hals
Image
Denne øvelsen styrker balansen og aktiviteten i magemusklene. Dessuten rykker den rytteren ut av oppfatningen om at man trenger å klamre seg fast i salen. Ingen som klamrer seg fast balanserer.

Klapp bena sammen bak salen:
Image
Image

Dette er en øvelse som er ekstremt god for å aktivisere setemusklene. Det går rett og slett ikke an å få til å klappe bena sammen rake om man ikke klarer å være eksplosiv i setemusklene og stabilisere kroppen med resten av holdningsmuskulaturen. En holder seg med hendene på salen eller skuldrene til hesten, og øver til man får det til. Det hjelper å gjøre allsidig trening på bakken om man ikke får til dette i begynnelsen.

Vi vil komme tilbake til mye mer om slike øvelser og øvelser for å rette opp feil.


Share on Facebook Share on Twitter
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
New topic Reply to topic   [ 1 post ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet