Google+

Logg inn


Forumregler


Forumets regler



Nytt emne Svar på emnet   [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Herkules eller Sisyfos?
InnleggSkrevet: Tir Nov 18, 2014 1:50 pm 
Avlogget
Marshal
Brukerens avatar

Registrert: Ons Apr 06, 2005 4:10 pm
Innlegg: 396
Hei!

Long time, no see- uten at det betyr at ingenting har skjedd.

Når vi underviser, fremstår noen ganger oppgaven som endeløst repetitiv: beveg hoftene! Stabiliser overkroppen! Hold hånda i ro! Ad nauseam. Sisyfos hadde som kjent (?) en slik oppgave; å dytte en kampestein opp på en diger ås hver dag, bare for å se den rulle ned igjen om kvelden. Dette var en straff for kronisk deceitfulness. Noen ganger undres jeg på om denne endeløse repetisjonen av samme arbeid også er en tilsvarende straff, hvilket bringer frem et spørsmål: Er det noe galt i det vi underviser?

Det er sikkert masse galt, men jeg har for meg at det hovedsakelig handler om detaljer, eller om personlige preferanser. Det jeg her sikter til, er hva i all verden det kan bety at ALLE har de samme problemene?

Og det er her Herkules kommer inn. Han ble drevet til galskap av Hera, og ad omveier kom man til at han kunne renvaske seg gjennom å gjøre ti digre oppgaver. Herav uttrykket "Herculean effort".

Oppgaven som står foran Trollspeilet (og andre, vi er da slett ikke alene), er av tilsvarende formidabel art. Motstanderen, hvis man kan beskrive det slik, er nemlig kulturen vi lever i. Hvor vi enn snur og vender oss står kulturen der, som en Hydra- og motarbeider det vi gjør. Man kan gjerne snu på flisa, og si at det er vi som motarbeider kulturen, poenget er like godt i begge tilfeller. Jeg må bruke noen eksempler:

Postulat:
- Vi må trene med høy intensitet.

Kulturen: All bevegelse er god bevegelse. Sukker og hvete utgjør store deler av dietten. Det er statistisk normalt å ha vond rygg og vonde knær. Legen sier at man ikke skal trene med vekter, eller sågar gjøre dype knebøy.

Postulat:
- Vi må være disiplinerte i omgang med egen kropp.

Kulturen: Kroppen din er bra nok. Plastikkinnlegg forandrer deg slik du vil se ut. Muskler er stygt. Sixpack er unaturlig. All bevegelse er god bevegelse. Du må bevege deg slik som det er naturlig for deg å bevege deg.

Postulat:
- Du må endre bevegelsesmønsteret ditt.

Kulturen: Du skal ikke tro du er noe. Du skal ikke se overlegen ut. Du skal ikke være rett i ryggen. Du skal ikke ha et offensivt kroppsspråk.

Og så videre. Her er "kulturen" brulkt i vid forståelse, det finnes ikke noe du kan gripe tak i, det er ikke noen sentral server: alt er spredt omkring, og fremstår i alskens forskjellige drakter: Overskrifter som selger aviser- "Mantraer" som hjelper oss til å ta minste motstands vei- "Det er jo noe alle gjør" og så videre, alle de unnskyldninger og selvoppfyllende profetier som til sammen skjermer deg fra ditt eget hjerte, fra dine drømmer, fra dine "superevner".

Jeg har spurt hundrevis av elever gjennom årene: Hva vil du oppnå? Jeg har så langt aldri fått et svar som gav meg bakoversveis. Er ikke det rart? Her sitter vi og strever og rir, og så har vi ingen bevisste ønsker? Men hvorfor er vi på kurs, da? Jeg kan ikke annet enn tro at det ligger noen ønsker og skriker langt nede i en sjelens kjeller- flammer og hammere, blomster, farger og ubrutt horisont. Men vi tør aldri åpne opp. Jeg kan kjenne resonnansen fra denne kjelleren når jeg underviser godt. Jeg føler at jeg er på lag med rytterens sjel, MOT rytterens hjerne og alle slags skall, kulturer og fordommer som begrenser rytteren.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett ryttere gjøre ting de ikke ante at de kunne, UTEN å fortelle dem hvordan. Hvor kommer denne forståelsen fra? Hvorfor kan vi ikke være slik alltid? Hester vet hvordan vi skal bevege oss bedre enn vi selv gjør? De kan vekke til live døde hjerter, blasse øyne, vonde rygger og ødelagte knær?

Alle disse tingene forteller meg at det er noe galt, og at en Herculean effort er på sin plass for å rette opp galskapen.

Siden sist jeg skrev noe vettugt her, har jeg undervist Crossfit endel. Og jeg kan hilse og si at det samme gjør underverker der også. Steinhard disiplin på HVORDAN du beveger deg, gir store resultater også med tanke på hvilke oppgaver du blir i stand til å løse rent fysisk. Men igjen ramler vi ned i forskningens problematikk: All slags trening gir fremgang. For noen. Og siden alle lider under samme rammebetingelser hva "kulturen" angår: Vi sitter for mye, spiser junk fra ende til annen (Ja, butikkene er FULLE av dritt), og bruker IKKE kroppen slik som den er designet for å brukes- så er og forblir det en treners fordømte plikt å FØRST få kroppen tilbake til noe jeg velger å kalle "nøytral naturtilstand", og DERNEST legge til økende belastning. Hvis noen lurer på hvorfor vi skritter mye i treningen, eksempelvis.

Nøytral naturtilstand sier du? Men er ikke det akkurat det elevene sier føles "unaturlig"? Kulturen er IKKE naturlig, hva vi enn våger å tro i svake øyeblikk. Jeg er ikke imot å slappe av, eller se en film, eller ha bil for enkelhets skyld, men det gjør også at kroppene (og hjertene og sjelene...) våre feilbelastes. Og denne feilbelastningen gir de samme svakhetene i så og si hele befolkningen, som igjen gjør oppgaven noe repetitiv.

Det er fullt mulig å få fremgang i sin trening uten hensyn til disse tankene. Det har mange mennesker gjort i alle år. Vi har nemlig enorme buffersoner: bare tenk igjennom hva urtidsmennesker har vært i stand til å overleve, og så sammenligner vi med at det tyngste vi gjør i løpet av en vanlig uke er å løpe etter trikken... Og disse buffersonene kan man bruke til å lure seg til å tro at man har fremgang, når det man egentlig gjør er å forskyve svakheten til et annet område: Man får til øvelsen, men så går knærne i stykker i ung alder etc...

Så nå blir det nok bok snart. Noen som vil være med på prosjektet?

Pelle

_________________
CALME
EN AVANT
DROIT


Del på Facebook Del på Twitter
Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Herkules eller Sisyfos?
InnleggSkrevet: Tir Nov 18, 2014 3:34 pm 
Avlogget
System Admin
Brukerens avatar

Registrert: Tir Jan 23, 2007 1:16 pm
Innlegg: 198
Bosted: Oslo
Ja. (hever kontorpulten og står oppreist resten av dagen)

_________________
Experientia docet


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 2 innlegg ] 


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet