Hei!
I dag skal vi se litt på en litt fancy måte å forstå den tyske utdanningsskalaen på.
Den er litt krevende, og vår erfaring er at det er mye å hente over tid i denne modellen. Det vil si at det kan være fint å huske i alle fall deler av dette når du går ut for å ri nå etterpå, og kanskje lære å sette sammen alle disse rare ordene med virkeligheten.
Først en gjennomgang av skalaen;
Takt og Rytme Løsgjorthet Kontakt Schwung Rakhet Samling
Vi ser gjerne for oss denne skalaen som en slags spiral. Det funker sånn at når du har en viss orden på alle trinnene innenfor en eller annen øvelse; Trav på timeters volte f eks, så kan du gjøre øvelsen litt vanskeligere.
En annen måte å tenke på kan være å se etter hva som forsvinner i det du forsøker å gjøre en litt vanskeligere øvelse. Det kan være at vi får til volten i trav, men ikke i galopp. Da kan vi bruke skalaen for å forsøke å forstå hva som mangler, og derigjennom få et tydeligere bilde av hva vi bør fokusere på i treningen for å komme videre. Sjekk om hesten mister rytmen eller takten, om den blir anspent, om kvaliteten i kontakten blir forstyrret (eller helt ødelagt;-)), om hesten beholder schwungen, om det er like lett begge veier, eller om det rett og slett ikke er nok samling og kraftoverskudd til å fortsette samme øvelse mer enn noen få steg.
Vi liker å bruke en annen type "skala" også; Nemlig en oversikt over hvilke fysiske egenskaper man kan trene i en kropp!
Kondisjon Utholdenhet Styrke Smidighet Kraft Hurtighet Presisjon Balanse Koordinasjon Agilitet
Setter vi disse i sammenheng med den tyske skalaen, og forsøker å bruke dette nye (li starten litt uhåndterlige) verktøyet, så har vi muligheten til å analysere vår egen ridning temmelig nøyaktig!
I eksempelet med galoppen som ikke funker på timetersvolten, kan vi se for oss at det mangler smidighet, eller styrke? Begge er mulige. Kjenn etter, og tenk etter. Kan det være andre øvelser du sliter med/hesten sliter med som kan støtte opp om din foreløpige hypotese? Hvis de ikke stemmer overens, kan du klare å finne de/n egenskapen/e som gir sammenheng?
Noen eksempler på typiske problemer fra utdanningsskalaen i forskjellige øvelser, og hvilke kvaliteter man kan trene opp for at hesten lettere skal klare øvelsen senere.
Bakdelsvending; Samling, løsgjorthet: Smidighet, balanse, koordinasjon Piaffe; Samling, takt, schwung, Kontakt: Styrke, kraft, smidighet Volter; takt, løsgjorthet, kontakt: Balanse, koordinasjon, agilitet (i noen grad smidighet, men dette problemet kommer veldig ofte fra oversiden av salen...)
Som vi ser, og forhåpentligvis får en idé om, er det mulig å trene på en øvelse uten å gjøre øvelsen i det hele tatt. Øvelsene i seg selv blir både diagnoseverktøy og treningsverktøy!
Bruk litt tid daglig e. l. på å forstå hele skalaen og de ti kvalitetene du kan endre i kroppen, og på å huske det hele, så vil dybden i din forståelse av ridning/trening øke eksponentielt!
Pelle
_________________ Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.
Frank Herbert.
|