Hehe, var ikke slik ment mot fjordingen.
Men fjordinger ER utrolig sta. Har de bestemt seg for noe, så har de bestemt seg for noe. Og holder seg til det. Ganske lenge også...
Har man først fått en fjording som gjør absolutt ALT du ber om har du en hest som virkelig gjør ALT.
Fjordinger feiger ikke ut når "the going gets tough". Fjordinger ER de som er "tough". Og de "gets going" altså...
Husker også en fjordingshoppe der; hun var megatøff, full av humør, supersejf over alle andre hester (trodde hun selv), og kjempekilen bak salen. Tok du på henne der hoppet hun. Ikke med flate ører som i :"slutt! det er vondt!" men med toppede ører og litt "iiiik!".
Denne hoppa var helt utrolig sta. Eieren av stallen drev hestene utrolig hardt til tider, og ett år kom denne hoppa hjem fra "sommerbeite" i skogen. I november
Hun var da drektig i 5 mnd, og ble satt i kanefart samme dag som hun kom hjem. Med full slede.
Jeg husker denne episoden så godt, for jeg var sikker på at merra ville komme til å segne om midt i en stupbratt oppoverbakke under den turen.
Selv om hun var drivende våt, hvit av svette, pusten gikk som en blåsebelg, dro hun på det hun klarte og kom seg opp bakken. Utrolig at det gikk bra, egentlig..
Hun var også morsom å ri, men hun måtte gå bakerst på tur fordi hun slo etter andre hopper. Aldri uvillig på noen måte, ikke redd for å slite seg ut, og alltid snill med alle som red henne.
Likevel; det hendte at noen fikk dra på tur alene om de var flinke nok. De fikk da beskjed om hvor de skulle ri og hvor lenge.
To jenter kom og dro på tur, med denne hoppa og en annen hest.
Selv hadde jeg en gruppe med nokså ferske jenter å ta meg av, og vi skulle ri en rolig tur.
Vi tok samme runden som de to jentene skulle tatt.
Veien vi red på gikk opp til en parkeringsplass, der vi pleide sette opp noen hindre og ri på banen (som egentlig bare var ei slette) innimellom. Like ved parkeringsplassen hørte vi noen helt for j**** hyl. Jeg var sikker på at noen holdt på å bli drept.
Vi red derfor ganske fort opp til parkeringsplassen, og årsakene til de grufulle skrikene ble avslørt; den ene jenta satt og pisket fjordingsmerra det hun klarte, men merra rikket seg ikke. Hun sto der og hylte.
Hun ble naturligvis kjeppjaget av hesteryggen og måtte leie hjem.
Den andre jenta forklarte meg at hun hadde forsøkt å få merra til å hoppe noen små hindre. Første runden gikk bra, men så vegert hun og ville ikke mer. Da fikk hun sitt første rapp med pisken. Da merra fremdeles ikke vill rikke seg, fortsatte hun å bruke pisken, mens merra ble stående og hyle.
Så fjordinger kan være både sta og uberegnelige, på godt og vondt...
Men den verste hesten jeg har vært borti var en "bruning". Som fant på å legge seg med ryttere på, begynne å rygge midt i en bakke under kanefart. Legge seg ned i dragene og nekte å reise seg igjen, for å i neste øyeblikk hive seg på beina og spurtfly avgårde, til tross for at en eller annen hang etter på bakken i tommene. For å plutselig være snill som et lam i lengre tid, før han plutselig ble livredd ridehjelmer og stakk for den minste ting..
Må legge til at dette var laaaang tid før jeg skjønte at hester trengte mental stimulanse, ikke bare fysisk..