Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 201 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Next
Author Message
 Post subject: Re: Monika
PostPosted: Wed Jul 24, 2013 1:29 pm 
Ridelærer

Etter nesten en måned på lavgir sånn fysisk sett, så begynner kroppen igjen å få lyst til å trene. Nå er nok alle de ekkle baseluskene overvunnet sånn at det også gjør det litt lettere.

Men for å si det sånn, det med at "det er jo så godt etter at man har trent", tør jeg nå påstå er ren bullshit.. da har man såfall ikke trent crossfit(ish) etter en måned med lungebetennelsesdrit... :P.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 30, 2013 12:33 pm 
Ridelærer

Har hatt meg noen dager med "ferie" på islandsheststall. Fasinerende skapninger altså. Har fått ridd noen virkelig gode hester, og gode hester er gode hester, uansett rase, bare så det er sagt! Fikk også være med på gangartskurs i helga som var, kjempemorsomt! Ridde vell en 4-5 forskjellige hester i løpet av disse dagene og lærte noe fra hver enkelt av dem. Det er en veldig god venninne av meg som driver stedet og vi har lenge holdt på å "forsket" på temaet letthet i tøylen og frihet i manke/hals, og hva det gjør med gangartene. Har fått meg en og annen ahaopplevlese den siste tiden kan man si ;).

Oppi hodet mitt har det også skjedd endel. Fra å syns disse små kjappe hestene har vært litt voldsomme og litt skummle å ri, til å storkose meg med å dure i fullt tempo rundt ridebanen og ute i ulendt terreng. Syns det er litt morsomt at en sånn storhestrytter som meg, faktisk bare kan sette meg oppå, ri litt, få beskjed fra instruktøren at jeg må vise de som ser på hurtigtølt!.. der jeg spør tilbake; jamen, kan jeg det da??(hadde jo aldri gjort det før). Fikk et dumt blikk, så da var det bare å sette i gang, og heioghå hvor det gikk unna. Satt på en eldre, godt skolerte, tidligere konkurransehest. Jeg skratta hele veien i rundt ridebanen, og lo såpass at det ikke var snakk om å stoppe hesten etter bare en runde, ble vell nærmere fem før jeg greide å samle meg såpass at jeg kunne gjøre en noenlunde ok overgang til skritt :D. Åhduverden så morsomt! :D.

Kom hjem i går, og da var det bare å bryte seg løs på Dio og Rozi. Aldri har de hestene gått sånn, så løse og ledige, lette, styrbare, u name it! Gjorde galopp- trav- øket trav- samlet trav- galopp overganger på Dio. Og noen få økninger i galopp. Oioioi, mer som tøft! Og sjenkelvikninger i galopp uten noe særlig spenning, bare fremadbydning uten å henge i (særlig) høyre tøyle! Næh, ubeskrivelig kult!

Er visst på en opptur for tiden! :D

Profile  

PostPosted: Tue Jul 30, 2013 2:12 pm 
White Lady

Moro! Og gøy å lese sånt akkurat når jeg skal ut og ri selv. En får vel bli litt inspirert, da!

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 07, 2013 9:11 am 
Ridelærer

Den siste tiden har jeg blitt mer og mer obs på de faste(fastlåste?) mønstrene. Og hvis det er en ting som har irritert meg lenge, er at jeg godtar og godtar når folk irriterer meg, kritiserer og eller er negativ mot meg eller det jeg gjør, helt til det blir så gærnt at jeg ikke greier å holde tilbake lengre og ekspoloderer, da gjerne bare over en filleting.

Det har skjedd noen endringer her i gården den siste tiden, jeg har endelig greid å uttrykke det jeg egentlig vil, f eks så trenger jeg tid helt for meg selv til å gjøre andre ting. Før hadde jeg hestegreiene, det deler jeg jo nå med mannen. Det gikk så langt at tilslutt hadde jeg mest lyst til å bare flytte herfra. Da jeg endelig fikk sagt ifra at ting ikke var så greit som noen kanskje gikk rundt å trudde(min feil selvsagt..) ser det nå endelig ut som at ting begynner å ordne seg :).

Denne uka har vi hatt svigers på besøk, forholdet til dem har alltid vært det man kan kalle problematisk. Nå begynner jeg også å skjønne hvorfor. Ikke noe stygt om svigers altså, men det må være noen av de mest negative og kritiske folkene jeg kjenner. Eller det er iallefall sånn jeg har oppfattet dem. Men "snill" som jeg er har jeg jo bare latt de holde på, gjort meg usikker, følt meg liten og ja, ikke særlig hyggelig. Jeg har kvidd meg for hver gang de skal komme på besøk, all fysisk kontakt byr meg imot, jeg blir helt j.. å ha med å gjøre den tiden de er her(blir sånn at jeg ikke kjenner igjen meg selv faktisk, men greier bare ikke å spille falsk og late som om ting er greit :( ) og fremstår nå som familiens "dårlige blod" og dem kan ikke forstå at deres sønn greier å holde ut med meg. Jeg har aldri fått meg til å si noe direkte til dem, heller prøvd å unngå problemene, bite det i meg og ventet til det har gått over.

De har campingvogna si stående rett utenfor ridebanen sånn at når jeg trener hester har de full oversikt over det jeg driver med, de har absolutt ikke peiling på hest, men til tross for det så mener de at de har noe å bidra med, jeg er ikke helt enig der kan man nå si.
Førdagen kom Roma og Alessi seg ut av gjerdet og de var ikke så veldig interessert i å bli fanget igjen, da satt svigerfar på campingstolen sin og gryntet og ropte at "Herregud hvor uansvarlig, og farlig og "jeg vett ikke hva", jeg var som lot dette skje, ungene var ute og lekte også".. Da skjedde det jeg ikke forventet skulle noengang skje, men akkurat der og da mistet jeg all respekt(frykt?) jeg hadde igjen for den mannen. Jeg som aldri har hevet stemmen til den mannen før, ba han rolig og iskaldt om å komme å hjelpe meg(nå skal det sis at den mannen knapt greier å stolpre seg over flate asfalten så noe hjelp ville det uansett ikke ha hvert..) eller å holde kjeften sin!. SÅ gikk jeg og fanget inn hestene, satte dem på plass. Også gikk jeg rett bort til svigers og fortalte dem hvor og hvordan skapet skal stå her på gården. Jeg var fortsatt rolig og iskald, og tro meg, det var ingen tvil om at jeg mente det jeg sa. Tror neppe jeg noengang har sett så direkte på noen, vært så brei/høy som da... Jeg godtar ikke lengre surmuling, kritikk, negativ energi el mot meg, mine barn, min mann eller noe. Så comfortsone- Monika= 0-1!

I går kjørte jeg stor lastebil for første gang, midt i Molde sentrum og greier(ikke det at det er så stort altså men...) jeg har kvidd meg til dette siden jeg bestemte meg for å kjøpe ny bil som krever større sertefikat. Var helt kvalm og uvell før jeg satte meg inn, men vettu hva? det gikk helt fint! :D oki endel bomgiring og "rare" plasseringer i div situasjoner, men jeg greide meg fint, fikk skryt av kjørelæreren og greier, så nå blir det :)
Comfortsone- Monika= 0-2!

Tok en treningsøkt i garasjen i går, og for første gang har jeg tørt å gjøre en pullup, litt rart at man må tørre det, man henger jo liksom bare der.. men jeg har vært så ustabil at kroppen min har antageligvis trodd at hvis jeg gjorde en pullup ville den ramle ned og ødelegge seg selv eller noe sånt :P Etterpå bare lekte jeg meg, hoppet opp og ned fra boksen, armhevinger, kettelbell med en hånd, hoppetau(doubble-unders sucks forresten...). Kunne gjøre "alt"-følelsen, awsome!
Kroppen- Monika= 0-3

Profile  

PostPosted: Fri Aug 23, 2013 9:14 am 
Ridelærer

Hvorfor lærer man ikke?
Har levd i en lengre periode med meget lite korn og sukker, og de siste to uker med absolutt ingen korn eller sukker og følt meg helt toppers, trent masse, både kropp og hest, og hatt overskudd til å bygge og male ferdig stallen og jobbe mye, uten at jeg har blitt utslitt, bare småsliten. Sovet godt på natt og vært i kjempeform sånn egentlig.

I går fikk jeg bekreftet at jeg absolutt bør fortsette å holde meg unna driten, mannen hadde laget sitronterte, og det er det beste jeg vet, kunne sikkert ha levd på kun det hvis det hadde vært mulig. Det er ikke ofte han lager det(heldigvis?) så nå tenkte jeg at et stykke er jo ikke noe problem. Spiste et stort stykke sammen med hvit sjokolademousse, nam nam, og gikk rett i bakken. Kun minutter etter at kakestykket var borte ble jeg megatrøtt(måtte gå rett på sofaen da jeg kom hjem, var ikke sjans til å holde meg våken) og generellt dårlig form, stivhetsfølelse, uggen, og i natt har jeg sovet dårlig. Ligget å stresset, våknet med stølhet i kjeven og nakken og hodet fullt av tåke, for å ikke nevne magen.. Og energinivået i dag er helt på bånn, jeg har masse vann i kroppen og har bare lyst på søtsaker. :( Så på meg så ser det ut som om dess "renere" mat jeg spiser og dess lengre periode jeg holder meg unna korn og sukker, dess dårligere tåler jeg det. Men at det ser ut som jeg kan tålerere sukker bedre enn korn.

Hmm..,vet ikke om det kan ha en sammenheng, men treninsstølheten virker faktisk mer intens i dag enn på lenge. Går jo rundt og er småstøl i forskjellige nyoppdagede muskler til en stadighet nå, men ikke så gærnt som i dag. Kan iallefall bare drite i å få albuene inntill kroppen, det har x- antall pullups(assisterte) og pushups sørget for :P.

Oki, så da har man kanskje lært, iallefall for en stund :).

Mye som skjer rundt meg for tiden, og bra er det. Stortrives med å dra rundt og behandle hester, og har fått mye positive tilbakemeldinger på det jeg gjør og kjekt er det. Ser nå at jeg har utviklet meg masse som terapeut bare siden eksamen i fjor høst. Behandler nok på en helt annen måte nå enn rett etter eksamen, funnet ut hva som kan funke og hva som ikke funker så godt. Elsker å finne ut nye og bedre(?) ting. Finner masse inspirasjon i Kelly Starrets bok, Becoming a supple Leopard(anbefales!). Mye der som jeg nå har overført til hestene og har begynt å kunne løsne på forparter og bakpart som jeg ellers hadde ville ha hatt problemer med, så dette er kjempemorsomt og ikke minst spennende :D.

Har også endel undervisning rundt om, men kunne gjerne ha vært mer, mest fordi den sliter mindre på kroppen enn behandlingen, og at det er supermorsomt å undervise. Men nå er jo målet uansett å bli såpass veltrent og tilegne seg såpass gode teknikker at jeg bygger opp kroppen i stedet for å slite den ned under behandling, men ting tar som kjent litt tid :).

Siste kjøretime på lastebil på mandag, da får jeg også vite når oppkjøringen er, så da har jeg igjen mulighet til å forflytte meg med hest(over lengre distanser)! YEY! :D. Forhåpentligvis blir oppkjøringen før Hannekurset i Isfjorden i slutten av september. Har i grunna vært en litt trasig sommer med kursing i år i og med at man har hatt bilproblemer, men nå blir det! :D

Profile  

PostPosted: Fri Aug 23, 2013 7:24 pm 
White Lady

Whoop!

Hanne (som ikke er sikker på at vi ikke er i slekt? Høres skremmende likt ut som meg det der.)

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 01, 2013 7:54 am 
Ridelærer

muligens? ;)

Jaja, da stormer det litt her. "Svertningskampanjer"- er en flott ting :/. Hva er egentlig greia? det eneste jeg ønsker er å hjelpe hester og folk til en bedre hverdag, og jeg har brukt mange timer, dager, uker og til og med år på å tilegne meg den kunnskapen jeg sitter med i dag for å gjøre akkurat dette. Jeg tror vi kan si at det begynner å bli endel hester som har unngått Gilde de siste åra pga litt hjelp fra meg, men hva betyr vell det i en sånn sammenheng?. Da er det bare å håpe på at folk flest har vett nok til å avvise de usanne ryktene som er ute å går. Jeg kan med hånden på hjerte si at det er mange år siden jeg har banket en hest, faktisk så har jeg nok ikke gjort det siden jeg begynte å ri for Trollspeilet, og det begynner å bli endel år. Ja, hestene kan protestere litt men jeg vet også litt om å gi etter i noenlunde riktig øyeblikk for at hesten faktisk skal lære noe. Ja, jeg er ikke fremmed for å bruke pisken når jeg jobber, men ingen av mine hester har noengang vist redsel for pisken, ei heller de hestene som liksom er "livredd" pisk i følge sine eiere,ryttere osv og blir ofte overrasket hvor raskt "livredde" hester blir rolige i forhold til pisk. Jeg tror hestene vet hva intensionen bak den pisken er, og går du inn med den innstillingen at pisk=straff, ja da blir de redde/engstelige, men går du inn med intensionen på at pisk er et hjelpemiddel og en pekepinne, har jeg aldri hatt hester som har freaket ut. Men det er en annen debatt..

Jeg setter veldig lite pris på folk som ringer på natta og skal "ta meg" fordi hestene mine er løse og at hagla er ferdig ladet i tilfelle en av dem skulle prøve seg på noe. Jævlig synd at det ikke var mine hester som var løse!!
Jaja, jeg vet omtrent hvor disse ryktene kommer fra, og jeg registrer hva vedkommende mener. Jeg kommer uansett til å fortsette den veien jeg har begynt på, også får de som tror på ryktene om at jeg grisebanker hestene mine holde seg unna, også kan de som er "for gode" til å høre på bygdasladder komme å få hjelp til seg og sin hest hvis det er det dem vil. Jeg har hele tiden vært ganske klar på at jeg kommer til å hjelpe alle som spør, uansett hvem de er og hva de har gjort tidligere, og det kommer jeg til å stå ved.

Dette er vell en av de tingene som det er meningen man skal lære noe av. Men jeg må bare si at hvis du tror du kan få meg til å slutte å prøve å gjøre "det riktige"(for meg) med å snakke drit og være ekkel, snakke usant og være usakelig, så er det noen som ikke kjenner meg så veldig godt. Motgang skjerper meg! Selvfølgelig, jeg blir sint og også tildels såret, men samtidig blir jeg sikkrere og mer innbitt på at det jeg holder på med er både høyst nødvendig og riktig. Dessuten, det er uansett hestene som gir meg svaret om det jeg holder på med er greit :).

Men jeg har også fått mange gode tilbakemeldinger fra dem som kjenner meg og som vet hva jeg står for, og det er godt å vite at det er folk i rundt som har troa på deg og som ser ut til at de står opp for deg, Så en stor takk til dere der ute :).

Profile  

PostPosted: Sun Sep 01, 2013 11:41 am 
White Lady

Jaja, Monika. Gratulerer med suksessen! For slike ting som du her nevner er tegnet på at du er fremgangsrik. Det er slett ikke hyggelig, men det er noe en bare må ta med seg. Heldigvis stilner det noe etterhvert. Eller kanskje det bare er slik at man ikke snakker med slike folk lenger. :D

Greg Glassman sa det så bra: "If you don't have haters, you're not successful"

Vi andre vet jo at du er flink.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 01, 2013 7:48 pm 
Squire

En ting er sikkert. Du skal være stolt av den du er og det du gjør, uansett hva andre mener og tror! :-)

Profile  

PostPosted: Mon Sep 02, 2013 9:56 pm 
Ridelærer

naw, dere altså! :D nå ble jeg glad.

Men bort med det kjipe og inn med det positive! :)
Jeg var på kurs i helga med ei, for meg, ukjent instruktør. Hun er en aktiv konkurranse rytter, men går også skolen til Philippe Karl, (school of Lêgrête, eller noe sånt) + at hun har endel å gjøre med sentrert ridning filosofien. En utrolig hyggelig og fengende dame, flink å forklare, virker fornuftig det meste av det hun kommer med. Noe er selvfølgelig ulikt det jeg har tenkt før, men jeg er jo der for å lære noe nytt, ikke få bekreftet det jeg allerede vet, da ville det jo vært bortkastet. Og jeg fikk bekjentskap med noen rimelig irriterende og ærlige baller :P. Jeg satt oppå sånne små myke lekeballer, en under hver sitteknoke, det var interessant altså. Det er nok noe jeg selv vil trene endel på alene i ettertid. FIkk virkelig kjenne hvordan jeg bruker setet, og de var meget avslørende på skjeveheter, om bekken posisjonen osv. For å kunne sitte på disse i trav måtte jeg finne noe "ekstremt" med fjæring i hofte, knær og ankler. og det var klin umulig å prøve å knipe seg fast, for da humpet det bare værre :P Og mens jeg satt sånn og knøla ble jo alle spenningene i rumpemusklene knadd bort. Så når vi etter 10-15 min tok vekk ballene satt jeg en meter lengre ned i hesten og det ble plutselig enkelt å sitte(en Kelly`s rumpepunktering oppå hesten, ikke dumt! ;) ). Balansen fikk en ny utfording i og med at man ble plasset høyere over hesten, og da fikk jeg virkelig kjenne hvor ustabil jeg var i overkroppen, kjente ikke så mye da, men i dag er jeg faktisk rimelig støl i de skrå magemusklene :P. Så ved første anledning skal jeg inn på lekebutikken for dette skal jeg gjøre oftere :)

Jeg fikk noen tips om beinplassering i forhold til hva jeg ønsket, blant annet at jeg faktisk hadde beina for langt tilbake, slik at hun mente at jeg ba om samling hele tiden, og at jeg da ikke hadde samme mulighet til å skille signalene og at jeg ville slite med å ikke tippe frem. Hun la dem i en mer nøytral posisjon, og viste meg også posisjon for økninger.. dette må såfall forskes mer på, for det virket på meg som det funket, prøve også ut på Rozi i dag, og jeg syns det gikk bedre, men her trengs litt mer tid.

Hun viste meg en måte å holde tøylene på som jeg aldri har vært borti før. Rimelig høye brede hender med tøylen på toppen, over pekefingeren, og sa noe om at da snakket man mer med leppene til hesten og ikke underkjeven(mulig jeg missforsto litt akkurat det der altså..), uansett så virker hestene mer avslappet i kjeven når jeg holdt på med de greiene der. Jeg får ikke helt til dette med å ha tøylene der, så jeg vet ikke, men det er vell kanskje en tilvenningssak det også tenker jeg, det skal iallefall eksprementeres litt.

Jeg er faktisk veldig positiv, tror det kan funke å kombinere Pelletreningene med treninger for denne dama, hun skal iallefall få en sjans til(og det er det ikke mange som får av meg, rimelig sær på instruktører vet jeg.. :P). Det blir rett og slett for lang tid imellom treningene der jeg er nå syns jeg, er rimelig tungt å hele tiden jobbe alene uten input, med unntak annen hver måned når Pelle er her. og kanskje særlig i år? med tanke på den utviklingen hestene og jeg har hatt. Blir liksom mye "dødtid" mellom kursene, ikke fordi jeg KAN det som ble gjort på forrige kurs altså, mer det at jeg ikke kommer meg lengre på egenhånd, altså at jeg er klar over problemene men har brukt opp ideene for hvordan løse dem. Tenk å da kunne fylle denne "dødtiden" med noe nytt, kanskje få ting fra en annen vinkel :).

Profile  

PostPosted: Tue Sep 03, 2013 12:20 pm 
White Lady

:D Da må du vise oss når vi kommer oppover!

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 19, 2013 10:27 am 
Ridelærer

WIll do! :)

Skal ikke klage(men gjør det litt alikevell ;) ). Har mer eller mindre fullbooket avtalebok frem til november, og det er meget gledelig og må vell si ikke helt forventet. Trodde aldri responsen skulle bli så bra, det var jo et uromoment under hele studietiden om dette var noe det var interesse for. To hester har kommet inn til behandling/trening + mine egne, så dagene er rimelig hektiske. De tre- fire siste ukene har det bare vært hest og trening fra morgen til kveld(eller rettere sagt natt? ), og det er meget godt å tenke på at jeg får meg noen fridager i helga og neste uke. Eller fridager? har jo behandlingshestene, også har vi jo et KM- om litt over to uker som jeg ikke har begynt å tenkt på :P .

Kroppen holder bra, men nakken har nok desverre begynt å knurre litt igjen. Men jeg syns det er vanskelig å begrense arbeidsmengden og få nok hvile, desverre :(. Og når man går og er småtrøtt/sliten hele tiden er det utrolig lett å leve på sjokolade(og nesten kun det... M- posene har reddet mange sene kvelder for å si det sånn..)og da blir det jo liksom ikke noe bedre heller. Man surfer jo bare på disse blodsukkertoppene :P(virker som rusmiddel). Så, her er det virkelig forbedringspotensiale og jeg MÅ få dette på plass før jeg ramler helt på "kjøret"(er vell rimelig allerede der da men :P).

Får presset inn litt trening på kroppen innemellom her, men fremgangen er ikke noe å skryte av tror jeg, eneste jeg merker er at jeg får større arbeidskapasitet og at det ikke er så fysisk tungt lengre. Kan vell heller ikke forvente noe særlig fremgang når næring og hvile ikke er tilstede :P. Så nå må jeg få litt tid til å sette meg ned å planlegge dagene litt bedre, ellers så kommer jeg nok til å gå på en storsmell, og det vil jeg jo ikke.

Mål- få 2-3 økter i uka, trenger jo ikke være så lange(får gjort mye "galt" på en halv time)
- spise minst 1 skikkelig måltid hver dag..
- sove minst 6 timer + få en 1/2- 1 t pause midt på dagen, og ikke sittende i bilen..
- planlegge bedre sånn at dette lar seg gjennomføre... :roll:

Ha det morsomt oppi alt dette! (det tror jeg at jeg er rimelig god på allerede! ;) )

Profile  

PostPosted: Fri Nov 22, 2013 12:28 pm 
Ridelærer

Er inne i en litt roligere periode(evt fire siste dagene..), og veldig glad for det, for nå er kroppen rimelig sliten, så jeg bruker tiden på å hvile, spise bra, og trene hester, "kontorarbeid" og andre "voksenting" :P.

Fikk plutselig litt flere hester enn det jeg hadde regnet med, men fant ut at jeg kunne ikke si nei heller da tilbudet var der. Fernandezia, aka Fiffi som jeg kjenner ganske godt til fra før, men har aldri hatt ansvar for, ble plutselig min. Ei snill fullblodshoppe på 8 år :). Hva jeg skal med henne er foreløbig litt usikkert, mulig jeg kommer til å trene henne etpar måneder for å så prøve å finne et verdig hjem til henne. Hun er helt fin i beina, gode gangarter, snill som dagen er lang, aldri skvettet eller løpt ut her, ekstremt arbeidsvillig(tatt i betraktning av at det er ei hoppe ;) ), har gått barfot i tre år, men da bruken økte så hadde man ikke annet valg enn å sko. Ikke dårlige høver i den forstand, men er nok ikke den enkleste hesten å ha barfot. Mye ubrukt hest i denne her, så man kan jo betrakte dette som en salgsannonnse hvis noen tilfeldigvis var ute etter ei snill og stor fullblodshoppe ;).

Også har jeg jo Marissa, eller rettere sagt, hun har mannen knabbet til eget bruk, noe hesten og mannen er meget fornøyd med ;). Dis, ei lita islandshoppe står her, ei som jeg har fått låne til "forskning", også har jeg selvfølgelig treningshest og de to rundballene Rozi og Dio samt Roma, åringshoppa. Mye spennende som skjer nå fremover med andre ord :).

Jobbmessig ser det nå ut til å komme dit hen at jeg nå kan si at jeg jobber med hest og nå står invisteringen for fullårsridebane øverst på invisteringslisten. Man ser at å være avhengig av klubb og ridehall det blir for tungvindt og dermed så må man finne andre løsninger, som f eks gummiunderlag på ridebanen og evt en varmestue utenfor ridebanen :) Hall står selvfølgelig øverst på ønskelisten, men det får man bare ta etterhvert ;). Ser det at å ha muligheten for å trene utansett forhold, også barfrost, er tvingende nødvendig rett og slett.

Så nå er det å få lagt en plan om hvordan bruke vinteren best mulig sånn at man er fit for fight til våren igjen :)

Profile  

PostPosted: Sun Dec 15, 2013 2:46 am 
Ridelærer

Mye som skjer for tiden, mange tanker å holde styr på, mest positive egentlig, må bare finne system.

Har vært på flere kurs den siste tiden og får mye "mentaljuling". Først var jo Hanne og Pelle her, noe som var veldig nyttig for at jeg skulle liksom komme meg litt over ei kneik. Så var jeg på Malinkurs to uker etterpå, der vi jobbet mye av det samme som med H og P, men med litt annen vinkling. Ikke helt samme fokus på sits og funksjon der, men fikk mye tips ang hvordan trene hestene, få dem litt mer lydige, bøyelige, flyttbare osv. Resultatet siden har iallefall vært kjempepositivt syns jeg:).

Sist helg tok jeg med meg Dis, islandshesten, på kurs med en utrolig dyktig islansk hestemann. Mye på høyde med det jeg har fått demonstrert i Portugal(det er vell noe med disse verdensmestrene da kanskje? :wink: ), og noe av det nærmeste trylling med hest jeg har sett(får frysninger her jeg sitter, bare ved tanken). Kurset var lagt opp med alenetimer, og her snakker vi hele klokkettimer altså. Jeg var jo selvfølgelig litt(eller, det er vell i grunn en underdrivelse..) nervøs på forhånd, både fordi jeg ikke kjenner hesten så veldig godt, ikke kjenner jeg fyren, og da jeg fikk se nivået på rytterene der så lurte jeg på hvorfor i huleste jeg hadde blitt meldt på et sånt kurs(ei venninne av meg som sa at dette MÅTTE jeg bli med på, tvilte lenge, men sa ja i et svakt øyeblikk..). Og skal sant sies så var jeg laaaangt utenfor komforsona. Hesten kan jo sakene sine, men jeg har rimelig lite peiling, og kanksje jeg har ridd henne 5 ganger tilsammen? har konsentrert meg mest om å jobbe henne på bakken, fordi overlinja har vært rimelig svak, samt at hun er "ekspert" på å gå bak bittet, pluss at hun har hatt noe problemer på høyre siden som gjør at hun bukker og stikker hvis man trykker litt til(så dette har vi nå begynt å behandle og ri bort, men man må fortsatt være ytterst forsiktig å kreve altfor mye og raskt av henne på den høyre siden..).

Jeg har brukt å ta meg god tid å varme opp på bakken og da særlig på den høyre siden før jeg har satt meg opp, og dette gjorde jeg også før jeg skulle inn å ri time. Dette hadde fyren da tydeligvis sett og jeg fikk demonstrert hvordan han gjorde det, og dermed fikk prøve selv igjen etterpå. Mye der jeg kommer til å ta med videre iallefall, for hesten var bare så lett og ledig å jobbe med etterpå :D.
Etterpå måtte jeg sette meg oppå ri en runde i skritt, en i tølt og en i trav, bare så han fikk se. Jaha? Skritt var greit, det har jeg rimelig ok peil på, overgang til tølt ble litt sånn; samle opp, knipesammen øynene og håpe på det beste... og det gikk faktisk, wow! så en runde i trav, den hadde jeg også sånn noenlunde kontroll på(trodde jeg...).

Så fikk jeg komme inn til han for "vurdering".. og fikk skakjeft, kunne jo ikke sitte å angripe hesten på den måten! :oops: jeg var altfor ustabil i hånden og jeg virket bakover, kunne jeg jo ikke styre hesten etter ansiktet, jeg måtte jo bruke skuldrene/vekta mi.. Alt dette har jeg jo AAAAAlDRI hørt før, nei :roll: Ble satt til å ri hesten på åttetall bare ved hjelp at "skuldersnuing" og tråkking i innvendig bøyle. Også fikk jeg opplæring i lettridning. Fikk beskjed om at jeg satt og omtrent voldtok hesten når jeg satt sånn som jeg gjorde, måtte bli mye mykere og lettere samt være obs på å ikke flytte balansepunktet fullt så mye. Skal iallefall ikke si at fyren "pakket" inn sannheten :P. Men på en annen side, jeg trenger å høre sånne direkte tilbakemeldinger, hvordan ellers skal man virkelig å ånden over seg til å ta tak i problemet? Det meste av dette er jo ikke nytt for meg sånn egentlig, jeg vet det jo fra før, er jo ikke som ikke jeg har hørt nærmest alt dette før. Men nå fikk jeg det virkelig "gnidd" inn.

Timen på søndag er et kapittel i seg selv, det er nok den skummleste ridetimen jeg har hatt noengang!. Dis er jo sånn superfølsom, med,for meg, voldsomme og kjappe bevegelser. Kroppen min går jo bananas når sånt skjer... Vi ridde inne i en firkanta"rundpaddock" med ganske høye gjerder i rundt. Vi jobbet først med versader, og jeg fikk igjen endel påpakk fordi jeg brukte tøylene... Så fikk jeg beskjed om å gjøre hesten litt mer aktiv bak med å bruke pisken. Ehm.. Dis takler bare ikke pisken(eller skal vi si jeg? :roll: ), og jeg har ikke kommet dit hen at jeg har tørt å gjøre noe med problemet fra ryggen ennå. Nå skulle dette problemet tydeligvis til pers.. Jeg måtte holde pisken på rumpa hennes til hun ikke stresset mer, jeg var litt pysete, så han kom bort til oss og fysisk holdt pisken på rumpa, hesten føltes ut som den kunne komme til å klatre over det høye gjerdet anytime, hun var virkelig på høyalerten, og hva gjorde jeg? Ingen verdens ting, jeg TØRTE rett og slett ikke. For jeg visste at hvis jeg så mye som tenkte på å spenne en muskle i setet mitt(eller andre steder forsåvidt..) så ville det ha dratt avgårde. Jeg måtte virkelig grave dypt inn i meg, bruke alle "teknikker" jeg kunne for å greie å holde pust/puls osv på et nivå der panikken ikke ville ta over og komme å gjøre "stygge" ting. Men jeg tror neppe at jeg noengang har vært med mer adrenalin og kunne opptre så rolig som akkurat da. Skjønner godt uttrykk osm stiv av skrekk(med unntak av at her tørte jeg rett og slett ikke å stive av). Jeg har hatt en sånn tilsvarende time før, med David i Portugal, der jeg er HELT sikker på at nå kommer jeg til å dø!
Etterpå kunne jeg faktisk ri myke overganger mellom skritt og tølt :) .

Etter timen måtte jeg bare gå en liten tur for meg selv, så sliten og oppbrukt, og det virket som om adrenalinet måtte ha lang tid på å roe seg ned. Jeg visste at jeg hadde lært noe viktig, jeg visste at nå er det akkurat dette som forhindrer meg til å komme videre med ridningen. Såååh.. da har jeg vell i grunn valget da, faktisk gjøre noe med den teite redselen min, eller bare fortsette å "smådalle" og tro at jeg kommet noe sted.

I tiden etter kurset så har tankekverna jobbet (og alle hestene har gått oppimot sitt beste og/eller bedre! ).Jeg har også fått meg ei mentaltreningsbok med gubben. Liker boka, "Best med mentaltrening" heter den, og er skrevet av Erik Bertrand Larrsen, tror jeg har litt mer ide om hvordan jeg skal gripe an problemet og ikke minst, hva problemet egentlig er :).
Jeg er jo egentlig ikke redd for hester, jeg er redd for redselen! Redd for å bli redd, hmm, det kan hende at jeg vil få en diagnose på ett eller annet snart ... Så da er det jo redselen jeg må lære å håndtere, hvordan gjøre det da? tja det vet jeg ikke ennå.. men først må jeg vell bli redd da? Evt mentaltrene på å håndtere redsel... Føler på meg at dette kan bli et langt, men spennende kapittel ;)

Profile  

PostPosted: Sat Jan 04, 2014 6:42 pm 
Ridelærer

Fått trent både hester og kropp jevnt og trutt den siste måneden, og kanskje hatt min beste jul på mange mange år. Slapper av, lest, trent, og vært sammen med familien, ikke noe stress :). Og de siste dagene har jeg virkelig fått kjenne hvordan dette virker inn på kroppen, masse energi og overskudd. I dag var tredje dagen på rad jeg ridde Dis og det finnes ikke skummelt lengre! Og hesten blir faktisk bedre og bedre, til og med tølten(hvem skulle ha trodd?) i dag galopperte jeg til og med på henne, og selv om hun stakk en gang, så gikk det greit uten at pulsen hevet seg noe særlig. Kult! :D Fra å måtte tvinge seg selv ut for å ri henne, til å glede seg til å få ri henne har i grunn gått raskere enn jeg noen gang ville ha drømt om :). Kult, da er jeg klar for neste utfordring da kanskje? Eller dvs jeg har allerede blitt utfordret, har bare ikke sagt ja ennå, men det skal jeg fander meg ta å gjøre. Blir mye trening fremover, men jovisst skal jeg og Dis på istølt på Hjerkin i mars!(gossj, nå knøt magen seg :p, men kult, da er det faktisk en utfordring ;) ).

Planen fremover er omtrent sånn:
- Dio skal starte LA i mai
- Rozi skal også ut å starte, målet er å komme over 56 % i LA.
- Dis skal altså på istølt..
- Jeg: fortsette crossfit-treningen, 2x30 min i uka, det er kanskje lite, men det er det jeg ser som gjennomførbart akkurat nå og fremover en stund(rimelig full kalender). Uansett mer enn jeg har gjort store deler av høsten og har uansett hatt fremgang i formen ;). Hvile når jeg kan!

Jobbmessig har jeg mer enn nok å gjøre, og kan fra nå av si at jeg lever av hest! :D(hvem skulle ha trodd det? Hmm... Lurer på hva mere "umulige" ting jeg kan gjøre? ;) )

Profile  

New topic Reply to topic   [ 201 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Next