Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 915 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 61  Next
Author Message
 Post subject: Hanne
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 6:20 pm 
White Lady

Jeg skriver målsetninger bare for meg, siden jeg ikke har noen egen hest. Jeg trener liksom litt på alle skolehestene. Senere får vi se om det blir dressurhest på meg. Men så kan jeg jo fikse på min egen sits og ridning så lenge, slik at jeg blir flinkere, og ikke ødelegger den nye hesten.

Først en analyse av meg selv:

Fordeler:
- Ganske følsom og tålmodig
- Ganske god forståelse av mål og mening med ridningen
- Har begynt å få dreisen på setet i bekkenet og rette opp ryggen, men det er fremdeles litt igjen.
- Har begynt å jobbe med balanse, og klarer å oppnå det i korte øyeblikk.

Ting å jobbe med:
- Strekke hofteleddsbøyerne, få bena lenger ned. Nytter ikke å slappe av i bena om de ikke ramler lenger ned allikevel. Strikken er for kort!
- Ikke trekke opp knærne. Jeg behøver ikke lure meg selv, jeg trekker opp knærne også. Får jeg bena ned, er det lettere å være i balanse også.
- Slutte å henge meg opp i innvendig tøyle. Begynne å bruke setet istedet.
- Øve mer på å sitte med i stort trav.
- Øve mer på å gjøre travet mer bærig ved hjelp av vekthjelp.
- Øve på balanse i galoppen
- Øve på timingen i galoppen når vi skal samle.

Målsetning:
Bli flink nok til å ri til å kunne ri den nye hesten jeg ønsker meg uten å ødelegge gangartene dens.

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 8:24 pm 
White Lady

Åkei. Nå har jeg kommet et stykke videre.

- Jeg har blitt flinkere til å strekke hofteleddsbøyerne og la bena henge ned, slik at jeg hele tiden får vekt i stigbøylene. Sjelden at jeg trekker opp knærne nå.
- Jeg har blitt rettere i ryggen, og klarer å rette opp den siste kulen i brystryggen.
- Jeg har blitt mer følsom i hendene, og rir stort sett hester som skummer akkurat passe i munnen nå. Stor fremgang.
- Jeg har blitt flinkere til å reagere når hesten er i ferd med å krølle seg sammen og gå bak loddplan.
- Jeg har blitt flinkere til å sitte med i travet, selv i ganske stort trav.

Dette skal jeg jobbe med videre:

- Jeg skal bli enda flinkere til å sitte med i travet, slik at jeg kan sitte på en hvilken som helst hest i trav uten å slippe sitteknokene.
- Jeg skal jobbe med å få enda mer følsomme hender, og slutte å henge meg opp i innvendig tøyle, men ri hesten med setet. Utvendig albu!!
- Jeg skal slutte å ri hesten bak loddplan i det hele tatt.
- Jeg skal begynne å øve på å samle hesten med setet og få den til å sette seg. Dette fordrer mer styrke i kroppen enn jeg har. Derfor må jeg trene. Vi begynner på helsestudio fra og med i morgen. Jeg har personlig trener. 8)
- Jeg skal øve enda mer på halvparader, overganger og holdt. Disse detaljene skal sitte uten noe å pirke på før jeg går videre.

Sånn. Heia meg.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 9:39 am 
White Lady

En stor forbering nå siste uke: Jeg klarer å samle hesten ved å samle min egen kropp! JA! :D :D DET var et stort og hårete mål som jeg ikke helt trodde jeg skulle klare så fort.

Jeg det var faktisk på Vitesse jeg klarte det først.. Hun gikk veldig pent og samlet i trav, med fjærende bakben og litt schwung i steget. Og "beviset": Svett på knærne, som viser at lårmuskelen som forestår bæring har vært i bruk. Og at Pelle sa det var kjempebra, da. Sånn låter det ikke ofte fra ham når jeg rir..

Den lårmuskelen er det ikke alle hester som bruker, gitt. Og ihvertfall ikke Vitesse, sånn til vanlig. *Stolt og fornøyd nå.*

Andre ting som går bedre:
- Klarer å jogge med i travet mye bedre.
- Klarer å bøye ved hjelp av sitteknoken, selv på Vitesse på den vonde siden.
- Trekker aldri knærne opp slik som før, men må fremdeles jobbe med tråkket i innvendig bøyle.
- Bøyer nesten alltid med innvendig hofte frem, innvendig skulder tilbake. Spenner meg sjelden i skuldrene.
- Balansen i galoppen er mye bedre. Føler ikke lenger at jeg sitter og slenger frem og tilbake med overkroppen, men sitter rett over tyngdepunktet hele tiden. Eller i større grad en før, skulle jeg vel heller si.

Ting å jobbe med:
- Terpe på å sitte med i stort trav.
- Så fort det er bart: Ri mye kavaletter både nedsittende og i lett sete.
- Så fort det er bart: Begynne å trene sprangsits.
- Øve enda mer på samling. Bli sikker og stabil.
- Så fort det blir bart: Øve på timing i samlingen i galopp.
- Så fort det blir bart: Øve på timing i galoppbytter
- Terpe på rett rygg fremdeles, slik at jeg ikke faller sammen igjen.
- Terpe på halvparader. Gjøre halvparader istedet for å henge meg opp i innvendig tøyle.

Sånn. Da skulle jeg ha nok å drive med. ;)

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 8:48 pm 
White Lady

Nå har jeg trent masse på balanse på ball, når jeg går, og når jeg rir. I det hele tatt. Jeg har kjent på senteret mitt på balanseball.

Det gjenstår bare å gjøre det til hest.

Jeg sliter så fryktelig med gamle vaner. Alle de årene med trening for instruktører som bare har bedt meg gjøre ting med ben og armer har gitt mer skrekkelig mange uvaner som kommer frem hver gang jeg ikke klarer å fikse ting med sitsen. Joda, kroppen min kommer gradvis mer og mer på plass, men med en gang det er noe som er vanskelig, så begynner jeg å krølle meg sammen, kikke ned, dra i innvendig tøyle, og i det hele tatt...

Så jeg trenger rett og slett ond Pelle hver bidige dag fremover. Og vi har en avtale om akkurat det. Og det morsomme er at jeg får lov å undervise ham også, og det funker! Så endelig kan vi dra nytte av hverandre slik som vi vet vi kan. Det har allerede gitt gode resultater på kort tid.

Igår klarte jeg å ri Vitesse bedre enn jeg har klart noen gang. Ved rett og slett å sitte stille og balansere, og gjøre minst mulig. Jeg stilte inn Pelle på "ond", og der skal han få fortsette og stå, fordi det er det eneste som virker. Å innbille seg at alt er bra fordi instruktøren ikke får lov til å pirke på alt, må vel være det dummeste som er oppfunnet. Snakker om å lure seg selv. Jeg vil bli flink til å ri, derfor VIL jeg at Pelle skal være så pirkete han kan.

Det er litt mindre vanskelig enn før å utholde det, for jeg får faktisk til litt mer. Hvis jeg konsentrerer meg veldig, og Pelle er på meg som en klegg, klarer jeg å ri ganske balansert og få til fine overganger. Ikke hver gang, men ganske ofte. Overganger er på en måte cruxet. Prøvestenen på at alt det andre fungerer. Tror man at ting funker, og overgangene ikke sitter, vel, så er ikke ting så bra som man tror..

Jeg sliter med at jeg bruker for mye hånd fremdeles, og ikke er nok i balanse hele tiden til å få til det jeg vil.

Noen ganger tenker jeg at jeg har ridd i 40 år uten noen gang å være i balanse. Jeg har øvd og øvd, og gjort alt det jeg skulle, men det har ikke virket på riktig måte, siden sitsen ikke har vært korrekt.

Hør på meg alle der ute!! Ikke vær for slepphendt med sitsen! Ikke begynn på vanskelige ting før sitsen er i balanse! Det er ikke tull det at alle de kjedelige tingene som overganger og balanse skal stemme. For hvis en setter igang og mikker til tingene, er det helt utrolig vanskelig å reparere uvanene og brekke kroppen tilbake til rett sits etterpå.

Urk, sånn som jeg sliter med å snu kroppen opp ned. Og sånn som jeg irriterer meg over de instruktørene og dommerne som sa "nei, jeg synes du har fin sits, jeg".

Vær så snill, jeg vil ikke lures. Jeg vil bli flink. Og tusen takk til Pelle som våger å si ting som de er, og pisker meg avgårde i rett retning. Selv om det gjør aldri så vondt.

Som sagt. I går hadde vi glimt av balanse jeg og Vitesse, enda vi ikke hadde trent mer enn en gang sammen på to uker.

Sånn så det ut i skritt: (Ikke lett å få heldige bilder, med dette ble sånn noenlunde)
Image

Liten og kort kropp, lut rygg øverst og svai nederst og svært korte hofteleddsbøyere. Jeg klarer faktisk ikke å få bena lenger ned.. Men det skal også fikses. Med tid og tøying... :roll:

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 9:11 am 
White Lady

Hah!

Nå klarte jeg å få rettet opp den siste lille knekken øverst i ryggen, og bli rett! Da klarte jeg endelig å få albuene på plass, og da ble det sus i serken, tenker jeg! Har seff ikke noe bilde.. :(

Johoo!! Det er så moro! Nå virker alle de tingene jeg har blitt terpet på i alle år, men som jeg ikke har fått til som jeg ville fordi jeg har sittet så feil! Tusen, tusen takk, Pelle...

Nå skal jeg bare trene og trene, så skal vi se hvem som kan sitte i balanse om et år, ja!

Beina kommer også mer på plass. Og da kan man først snakke om loddrett sits. Når sitsen blir loddrett er det SÅ mye lettere å balansere. Og da klarer Vitesse å balansere under meg også.

Jeg klarer å ri Vitesse litt i oppoverbakke! Jaaaa!!

Hanne (med konstant treningsverk i trapezius) :roll:

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 4:20 am 
Er for lat til å logge meg inn i natt..

En interessant ting har skjedd i det siste: Det er så lett å løpe! Johoo, jeg kan løpe som en vind. Eller ihvertfall en liten bris... :oops:

Siden jeg har klart å endelig få alle delene av skjelettet oppå hverandre, går all bevegelse mere rett igjennom kroppen, istedet for å bli borte i alle de rare vinklene som blir når man har svai korsrygg, krum brystrygg og lar ben og kropp vingle fra side til side.

Jeg er blitt mer og mer klar over hvordan alt i kroppen henger sammen. Jeg innser nå at jeg har vært svært feil skrudd sammen, og at jeg har vært sånn alltid. Ihvertfall fra barneskolen. Det er dette som har vært grunnen til at jeg har vært så lite atletisk og spenstig.

Men det har altså ikke vært gudegitte problemer, men ting jeg har kunnet gjøre noe med! Interessant nok gikk det an å gjøre noe med det etter at man er 40 år. Så det er ikke for sent for noen. Det er en viktig oppdagelse.

De viktigste tingene jeg har forandret på er:
- Korte inn og styrke magemusklene
- Korte inn trapezius og evt. andre muskler i området øverst på ryggen.
- Strekke hofteleddsbøyerne. (Her har jeg en god del igjen å jobbe med, det tar laaang tid, det er som å strekke en seig, gammel tømmerstokk)

Enkelt og greit. Eller kanskje ikke så enkelt som det høres. Det har tatt meg fem år.. Men så var jeg et ganske håpløst og kronisk tilfelle og har vært sånn hele livet.

Men det aller fleste går det svært mye fortere.

Hanne

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 28, 2006 9:59 am 
White Lady

Liten oppdatering på "tilfellet Hanne". Har fått til å ri i balanse flere ganger nå. Det går best når jeg rir uten stigbøyler, for da spenner jeg meg ikke i bena.

Quasimodo-kulen er på vei til å bli helt borte, og hofteleddsbøyerne er litt mer strukket. Men som alltid kan det stadig bli bedre.

Heia meg. Fremdeles.
Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 12:58 pm 
White Lady

Noen nye ting:

Har klart å få lengre ben: To hull lengre stigbøyler uten å få problemer med å tråkke ned i dem.

Utvendig skjenkel går det an å få på plass i øyeblikk når jeg konsenterer meg. Bena føles lengre og mer smidige. Ikke så mye numne tømmerstokker, liksom. Det går å komme skikkelig rundt hesten med hele skjenkelen og allikevel holde hælene avslappet nede og ryggen på plass. Ikke hele tiden, og ikke alltid, men det er en god tendens.

Er også rettere i ryggen mesteparten av tiden. Har det med å krølle meg sammen når jeg tar i fremdeles, men det er ikke så ille som før. Klarer å ta meg i det.

Klarer også å la være å trikse så fælt, men prøver å ri med balanse og følsomhet istedet for å ta hesten igjennom på tøylen.

Er også litt flinkere på timing, men har mye å hente her. Må øve.

Det er bare timer på hesteryggen som gjelder nå. Ut og ri!

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 5:30 pm 
White Lady

Oi! Idag klarte jeg endelig å sitte helt i balanse over lengre tid i trav! Det var veldig, veldig gøy! Det er nesten magisk, det føles som om alt bare flyter avgårde, og jeg kan styre hesten med tankene...

Jeg har selvfølgelig kjent det før også, ellers kan jeg jo ikke undervise i det, men bare i kortere øyeblikk av gangen. Nå klarte jeg å ri Vitesse i balansert trav i runde etter runde, med rumpa godt innunder, sug i tøylen, myke bevegelser, balanse i kroppen, og halvparader som gikk igjennom! Ihvertfall tidvis.. Oh-lala... Trallalla...

*knar inntrykket av hvordan det skal være inn i hodet sånn at jeg får det til i morgen også*

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 9:54 am 
White Lady

Det går litt opp og ned, med tendensen er opp, som det heter i børskretser.

Jeg sliter fremdeles med smidigheten i venstre hofte, og skulle gjerne ha fått bena enda lengre ned. Jeg er fæl til å slippe baken for langt tilbake i salen, og da blir det stivt og sprettete i trav. Det kommer mye av de stive beina mine, som presser meg bakover.

Jeg jobber så tårene spretter med å få strukket ligamenter og sener i hoftene, og bena er absolutt lenger, men det er mye igjen å gå på.

Pelle instruerte meg et par ganger i går, og det var forferdelig moro. Han var på meg som en klegg, og jeg fikk til å ri Vitesse ganske samlet med fin fremadbydning og balanse. Munnen lukket om bittet og balansert foran og bak, altså ikke noen kort nakke og lang bak som hun er hvis en bare trekker i tøylen.

Jeg er skrekkelig dårlig til å bære hendene mine, og jeg må konsentrere meg mer om å løfte dem opp. Det kjennes teit og unaturlig å ha dem der oppe, men når en skal venne seg til noe nytt, føles det alltid rart. Get used to it.

Og så er det fremdeles problematisk å få den siste delen av ryggen på plass. Musklene foran på brystet er for korte! Jeg sliter sånn at det gjør vondt foran på hals og bryst, og jeg blir rettere, men det er skrekkelig langsommelig arbeide. Skikkelig irriterende å slite vettet av seg i en ridetime, og så se på bildene etterpå.

De bena som jeg trodde var kjempelange og var så strukket ut at tårene spratt, de er fremdeles bøyd og trukket opp. Ryggen som jeg strakk ut så godt jeg kunne er fremdeles krum og hodet henger. Æsj! Og hendene er for lave. Knurr.

Men så lenge det hver dag går rette veien, så skal jeg ikke klage. Jeg får bare sørge for å leve svært lenge, sånn at jeg opplever å få det til. ;)

Heia meg!
Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 15, 2006 6:13 pm 
White Lady

Det bare smalt på plass i ryggen her om dagen. Det var lenge slik at musklene foran på brystet var omtrent overstrukket, og slet vilt når jeg forsøkte å rette meg opp. Det var som en gigantisk slåsskamp mellom musklene foran og bak på ryggen.

Det var slitsomt og frustrerende, for jeg strevde virkelig med å være rett, men det gikk bare ikke. Men så plutselig løste det seg, musklene klarte å rette ut ryggraden! Det slapp bare, og så ble det helt utrolig mye lettere å være rett, og mindre anstrengende i ded stakkars musklene som strevde så fælt.

Når jeg rir nå, strever jeg mindre for å være rett, og sitter allikevel rettere!

Hum, hum, det komiske er at jeg finner ut at det fremdeles er noen ledd som ikke er rette, litt lenger oppe i nakken.. Man skal jo aldri være fornøyd... :roll:

Ny, fin ting: Pelle sier jeg har bedre spenst, jeg klarer å hoppe høyere og det er lettere å gi meg bein når jeg skal opp på hesten barbak. Heh!

Rakhet er visst like viktig for mennesker som for hester...

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 9:50 am 
White Lady

Har ridd masse barbak i det siste, og det har gitt resultater. Igår kveld red jeg i sal igjen, og merket følgende forskjeller:

- Jeg er blitt mer balansert
- Jeg har fått lengre bein, og klarer å få tyngden ned i føttene
- Jeg klarer å sitte rettere i ryggen og bære hendene mine
- Jeg klarer å plassere utvendig skjenkel mer korrekt i vendinger.
- Jeg klarer å ta en halvparade for hvert steg i trav.
- Jeg er mer effektiv i sitteknokene både for sideførende og samlende hjelp.
- Jeg klarer å ta med med bakbena i trav ved å bare bruke setet
- Jeg klarer å ri mer effektive og korrekte økninger.

Ikker på noen måte perfekt ennå, men et godt steg på veien. Det går også frem og tilbake hele tiden, men tendensen er at det går riktig vei.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 7:49 pm 
White Lady

Æsj... jeg vil riiii... :( Leste igjennom målsetningene mine, og fremgangen. Og akkurat da jeg begynte å få knadd kroppen inn i rett posisjon og få til å ri ordentlig, da ble jeg selvfølgelig gravid og dårlig. Nå er jeg jo kjempeglad for det, seff, men jeg lurer ofte på om jeg klarer å beholde det jeg klarte å oppnå før jeg måtte slutte.

Kanskje kan det hjelpe med mental trening. Og jeg skulle ihvertfall være istand til å beholde rakheten øverst i ryggen, hvis jeg er bevisst på det. Jeg prøver ihvertfall.

Det er skrekkelig vanskelig å gå rett i korsryggen med diger gravid mage, men jeg er ihvertfall flinkere enn jeg har vært før, for jeg har mindre vondt enn i tidligere svangerskap.

Det jeg øver på er:

- Fortsette med å rette ut quasimodo-kulen øverst på ryggen.
- Fortsette med å trene magemusklene så godt det lar seg gjøre, sånn at ihvertfall ikke ryggen blir unødig svai igjen.
- Opprettholde et minimum av kondis, ihvertfall for å holde meg sunn og frisk og ha en viss styrke til å gjennomføre fødselen.
- Prøver å strekke litt i hofteleddsbøyerne og på innsiden av lårene innimellom. Ikke så flink til det, for det er vanskelig med stor mage og skranglete bekken, men det går litt.
- Er kjempenøye på å gå i balanse og med fjærende skritt. Det er også fint for magen, for det dunker ikke når jeg går.

Sånn. Mer enn det kan jeg ikke forlange av meg selv. Tre måneder igjen idag. Skål!

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 8:32 pm 
Kniggit

Stå på!
Skjønner at du vil ri ja, jeg vil ri nå og jeg har ikke ridd siden siden siden....mandag :roll:

HEIA HANNE!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 8:55 am 
Squire

Da jeg trodde jeg hadde tre mnd igjen, så hadde jeg egentlig bare to :roll: De siste månedene går fort 8)

Profile  

New topic Reply to topic   [ 915 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 61  Next