Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 915 posts ]  Go to page Previous  1 ... 57, 58, 59, 60, 61  Next
Author Message
 Post subject: Re: Hanne
PostPosted: Sun Nov 29, 2015 3:08 pm 
White Lady

Nå har det løsna så det holder. Jeg klarer å puste riktig når jeg ligger. Men jeg må jo også klare det når jeg går og rir. Nøkkelen til å klare dette, har jeg funnet ut, går igjennom vedhugging! Jeg vet jo at energisk bevegelse igjennom hofta, altså impulsion, er nøkkelen til å lære å bevege seg riktig. Men en må liksom være innafor sånn noenlunde, altså at systemet er grunnleggende stabilt, slik at det kan svinge seg inn til stabilitet, og nå er det sånn! Ihvertfall når jeg hugger ved.

Jeg har hugget ved i hele formiddag, en diger haug av store kubber er nå blitt til en vegg av stablet ved. Og jeg har ikke vondt, er ikke engang sliten. Ikke andpusten engang! Føler meg bare kjempebra. Dette skal jeg gjøre mer av, og bli sterk, og så overføre det til annen bevegelse ettersom jeg får det til.

Det viktigste som har skjedd, er at jeg klarer å slappe av i underhalsen. Jeg klarer å puste og dra til med øksa ved å bare lukke hofteleddet skikkelig raskt, og puste, litt sånn som karateutøverne gjør, men jeg sier ikke "HAAAH!", da. ;) Går an uten også. Hehe, ellers hadde nok naboene lurt på oss ennå en gang. :P

Nuh har jeg virkelig bevis for at dette funker! Nå er det bare å fortsette, det verste er over.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 02, 2015 4:03 pm 
White Lady

Igår var jeg hos Victoria og fikk rosenterapibehandling. Det var veldig interessant og nyttig. Jeg opplevde det som veldig likt det vi gjør med hestene, hvor man innvirker med en slags push-and-release, som igjen innvirker direkte på den ubevisste delen av nervesystemet. VELDIG eyeopener. Og jeg fikk virkelig kjenne at dette med naturlige hjelpere ikke er tull.

Bare ved hjelp av lette trykk og ettergift klarte hun å få meg til å puste dypere og riktigere. Og jeg kan ikke forklare hva hun gjorde. Det er jo slik at en ikke kan behandle seg selv, like lite som en kan kile seg selv slik at man begynner å le. Slik innvirkning må komme utenfra. Hadde man kunnet forstå hva som skjer med bevisstheten, hadde det ikke virket. Poenget er at bevisstheten må slappe av og ikke innvirke for at forandring skal skje. Utrolig spennende! Og det finnes en hel terapiform som bruker dette. Det skal jeg undersøke mer om, for det blir sikkert lettere å forklare hvilke prosesser som foregår mellom rytter og hest når jeg får vite mer om hvordan de gjør det på mennesker, og ikke minst kjenner selv hva som foregår i egen kropp.

Jeg skriver nok mer når jeg forstår mer av dette.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 04, 2015 5:11 pm 
White Lady

Kjempefin økt på Dalton i dag. Var i dårlig form, men valgte å ri allikevel. Det var smart. Dalton glemmer bakparten sin stadig vekk, men når jeg minner ham på den, er han ganske villig til å skjerpe seg. Så dette kan bli bra det.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 10, 2015 7:10 pm 
White Lady

Jeg har vært i Polen, reist rundt, ridd her hjemme, jobbet, tuslet, hugget ved, og i det hele tatt, og har ikke noe vondt! Hver gang jeg kjenner det lugger litt i nakken, så bare slapper jeg av i underhalsen, og vips er det bedre. Klarer ikke alt mulig og hard trening, men det er jo veldig mye bedre. :D

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 25, 2015 2:01 pm 
White Lady

Underhalsen min blir mer og mer kontrollerbar. Jeg må bare huske på å avspenne den. Så den av. Den står på by default. Selv når jeg sover. Men nå husker jeg på det også når jeg våkner om natten, og dermed klarer jeg å få til å sove sånn noenlunde, og jeg har nesten aldri vondt i kroppen eller hodet om natten lenger. Jeg føler meg til og med sterk og som om jeg spretter rundt når jeg snur meg om natten. Går normalt ned trappen også hver morgen. Blir litt stivere utover dagen, men oftest blir det ikke ulidelig.

Pelle og jeg er enige om at jeg ikke skal trene mer enn at jeg klarer å holde underhalsen avslått. Det er et helt tydelig mønster: Om jeg trener lengre, eller med mer intensitet enn at jeg klarer å holde underhalsen avslått, får jeg vondt i hodet og nakken. Og underhalsen slår seg på helt uten at jeg kjenner det. Heldigvis kjenner jeg nokså raskt nå om den har slått seg på, for da sniker det seg sakte inn en følelse av nåler inn i hodet rett over øyet. Og om jeg tar affære raskt nok, går det over når jeg slapper av i underhalsen. Og jeg klarer også å bare slå den av. Det var jo rett og slett helt umulig før. Jeg måtte ligge og skrike i to timer på et behandlingsbord for å få bort bare litt av spenningen.

Så her går det i bittesmå øvelser for gluteus; ligge på siden og løfte beinet, hugge ved, knebøy som i å sette seg ned og løfte opp et fange ved. Ikke løpe, ikke vanlige knebøy, og ingen andre øvelser. Gå er greit, med stor konsentrasjon om å puste riktig og bevege meg riktig. Ligge rett ut på ryggen og puste er det beste jeg kan gjøre. Og sakte blir det faktisk bedre og bedre.

Jeg har ikke hatt migrene på så lenge jeg kan huske. Og alt det andre blir også stadig bedre. Vi er i ferd med å vinne kampen.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 07, 2016 4:38 pm 
White Lady

Lite tilbakefall med hodepine i tre dager her rett over nyttår. Jeg vet ikke hva det var, om jeg gikk for mye og strevde med å bære eller om det var fordi jeg spiste risgrøt flere dager på rad. Jaja, det gikk over det også.

Jeg har vært mye helt alene i jula, fordi Pelle er i USA og holder kurs, og praktikantene har hatt forskjellige former for juleferie. Det har vært deilig å være alene, men også slitsomt. Vi har fremdeles like mange hester som før, og tre hingster på boks som skal ha vann, mat og møkking.

Etter en stund med denne tråkkinga har jeg klart å lære av det. Jeg skal skrive ned noen punkter.

1. Jeg liker å være alene. Fordi jeg får ro til å tenke og fred til å gjøre det jeg har lyst til. Jeg er alt for flink til å gjøre bare det jeg tror andre har lyst til, for å være snill. Og da kan det være kjekt å bare gjøre ingenting en stund før man setter igang med å gjøre det man vil.
2. Det er veldig lett å slappe av når man er alene og kan bestemme selv. Jeg pleier å ha store problemer med å roe meg ned når jeg skal hvile, og kroppen min vil oftest ikke hvile. Altså driver jeg fremdeles og gjør ting jeg burde istedet for ting jeg vil.
3. Når jeg blir sliten, og det blir jeg jo hele tiden, har jeg superlett for å synes synd på meg selv. Og bli irritert. Dette går bare ut over meg selv, og jeg blir anspent og får vondt. Jeg har i løpet av disse dagene lært meg å tilgi både meg selv og andre for det som ikke er gjort ennå, og at ting ikke alltid er så lett.
4. Vi skal selge et antall hester og kutte med på arbeidsmengden her på gården. Veldig stor lettelse.
5. Jeg klarer å ta en ting av gangen, i laaaaangsomt tempo, og sette meg ned mellom hver arbeidsoppgave uten å bli irritert på meg selv. Jeg skal ingenting. Jeg har hele dagen på meg. Ingen andre enn jeg bestemmer at det jeg gjør ikke er bra nok eller fort nok. Og det er bare jeg som tenker at jeg kunne ha gjort det bedre, fordi jeg kunne det før. Nå er nå, og det er bra nok.
6. Jeg hadde lyst til å løpe her om dagen, bare fordi jeg hadde lyst. Skulle bare hente en slange. Og det var morsomt. Fine ting.
7. Jeg tror at kroppen har bygget seg opp mere kapasitet. Jeg vet ikke helt før Pelle er tilbake og kan bedømme utenfra, men det kjennes bra.
8. Det er veldig givende å chatte med Pelle på Messenger. Vi får til helt utrolig spennende faglige og filosofiske diskusjoner. Når vi har ro til å snakke ordentlig.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 08, 2016 1:25 am 
Rider

Å tilgi meg selv har jeg også fått til i jula, og da forsvant prestasjonsangsten, lyset kom frem, og livet har begynt.
Heia!! Og skål for mer fremgang!

F. M. Dostojevskij

Profile  

PostPosted: Fri Jan 08, 2016 11:11 pm 
White Lady

Whoop! Og skål! Tilgivelse er så utrolig viktig. Skulle ønske flere forsto dette. I det hele tatt er det så mange ting jeg lærte i min kristne barndomsoppdragelse som jeg gjenoppdager viktigheten av. Ikke først og fremst på grunn av den religiøse biten, men på grunn av den psykologiske effekten det har på mennesket. Vi har rett og slett godt av det.

Og etterhvert som jeg forstår mer, forstår jeg også den overførte og billedlige betydningen av mye i denne oppdragelsen. Hmm... viktige saker.

hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 18, 2016 1:54 pm 
White Lady

Nå har jeg hatt en god del uker uten ridning. Prøvde en gang, og fikk akutt hodepine. Dette kan jo virke litt som en nedtur, men det er egentlig ikke det.

Pelle har nemlig hjulpet meg med å få strukket enda mer på underhalsen. Det sitter så hardt fast og er så vondt at jeg ikke klarer å slippe det løs uten å virkelig grine. Jeg tror det sitter i tusenvis av ugråtte tårer oppigjennom livet. Jeg har aldri vært noe flink til å gråte når det skjer noe vondt. Jeg har nok ikke noen store traumer å bære på, bare stort og smått av vonde opplevelser eller ting jeg egentlig burde ha vært sint på. Dessuten frustrasjonen av å ikke kunne bevege seg sånn som andre.

Det ser ut som om alt dette har samlet seg solid i underhalsen, som ikke var spesielt medgjørlig fra før av. Den har jo som dokumentert her før vært sånn siden jeg var veldig liten.

Når Pelle nå får strukket flere muskler, er de ikke lenger steinharde, men må bevege seg, og når jeg fortsetter med å belaste dem med min feilaktige bevegelse, blir jeg supersliten i dem. Hodepine tvert om jeg gjør det feil. Og det jeg MÅ gjøre, er å puste riktig, med magen. Det husker ikke kroppen min på ennå, så den glemmer seg hver gang jeg ikke er det bevisst. Og så slår den på hodepinen igjen. Jeg undrer meg fremdeles over hvorfor kroppen ikke kan bli enig med seg selv. Jaja. Jeg klarer ihvertfall å få has på problemet.

Utfordringen er at kapasiteten min er forvinnende liten. Jeg klarer stort sett bare å ligge rett ut på sofaen eller sitte i bilen med nakkestøtte uten å få vondt. Men da klarer jeg å være MYE rettere enn før. Så jeg må vel igjennom enda et basisnivå for å karre meg over på den riktige siden. Det er flere steinharde muskler igjen inni der, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet, og trene masse på pust og stabilitet.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 18, 2016 8:33 pm 
White Lady

Nye ting skjer gitt. Jeg har klart å rette ut nakken! Bare en kort tid, men du verden, så dramatisk!

Det kjentes ut som om noen plutselig hadde stappet inn et kosteskaft inni nakken min, som gjorde at hodet ble dyttet rett opp i været og nakken kjentes stiv og rak ut. Alle mente at jeg så rettere ut og høyere. Det kjentes også veldig slitsomt ut, og på kanten til vondt i musklene.

Det skulle bare en litt dramatisk hendelse til før det hele tippet over, og jeg klarte ikke å få det til lenger. Og ble veldig sliten og måtte legge meg ned. Full mrs Bennet-dramatikk. Men har jeg fått det til en gang, får jeg det til igjen, så jeg har fulle forhåpninger.

Det vi klarte, var altså å få strukket musklene rundt nakken såpass at selve ryggsøylen i nakken klarte å rette seg ut, og stabiliseres av musklene på en rak måte, og ikke på en måte som trøkke hele greia sammen som en kalkun.

Det som har hjulpet, er Monikas og Pelles torturering av musklene, som har for meg virket helt som om de var av bein. SÅ lenge de var så harde, hjalp det ikke hva enn jeg gjorde av tøying eller klemming med fingre, baller eller andre harde objekter. Det eneste som hjalp var at noen andre bare klemte i vei så hardt de kunne, slik at nervesystemet mitt kunne innse at dette var muskler, som var variable, og ikke konstanter.

Etterpå, når det har vært en viss bevegelse i musklene, har jeg kunnet klare å massere litt på dem selv, og få dem litt mykere. Gradvis har vi kommet innover lag for lag. Og jeg kan love at det er mange lag i nakken...

I dag klarte jeg tydeligvis å komme såpass langt inn at nakken klarte å rette seg ut av seg selv, og det var tydelig at da skjønte den selv hva den skulle gjøre. Jeg ble bare med, jeg. Og ble veldig happy...

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 05, 2016 10:50 am 
White Lady

Siden sist har jeg hatt to behandlinger av Victoria rosenterapeut. Det er svært virksomt. Vanskelig å beskrive hva hun gjør, fordi hun berører meg slik som jeg vil at rytterne skal berøre hesten. Føre den slik at den beveger seg sunnere uten at den egentlig vet hva som skjer.

Hun puffer mildt på kroppen min, og så puster jeg plutselig dypere og bedre, og i løpet av følgende uke fungerer jeg bedre og bedre. En viktig ting hun gjør i tillegg, er at vi snakker om det som kan ha satt seg fast psykisk, for psyken og fysikken henger nøye sammen.

Summen er at jeg fungerer tidvis mye bedre, og jeg har vært i svømmehall og lekt og svømt med barna i to timer uten å bli sliten i det hele tatt. Dette er egentlig helt unikt for meg, for alltid tidligere har jeg blitt sliten og utafor etter bare kort tid med så masse spruting, bølger, folk og lyder. Samt at jeg svømte som en kråke, skjevt og med det ene beinet rett nedover og det andre ut til siden. Nå var jeg helt rett, og jeg fikk til og med for meg at jeg skulle se om jeg klarte å crawle. Noe jeg aldri har vært i nærheten av å engang forsøke på. Da hadde jeg vel druknet eller noe. Men denne gangen fant jeg av meg selv en progresjon som gikk via hundesvømming, fordi jeg lekte med barna. Tror jeg endelig klarte å lære å svømme med naturlig progresjon. Utrolig moro.

Har ikke ridd noenting siden sist. Må få kroppen helt på plass. Men nå tror jeg at jeg er klar for å forsøke meg igjen. Sakte men sikkert.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 08, 2016 11:40 pm 
White Lady

Forsøkte meg litt på undervisning i helgen, og flyreising og greier, ble sliten, og hadde supervondt i nakken i hele natt. Så fikk jeg Pelle til å kna litt på nakken, og brukte en smart triggerpunktsbøyle som jeg fikk av Anne Lene, som jeg kan klemme på min egen rygg med. Der hvor jeg kjenner det trengs. Det funket veldig bra. Tok det rolig på morgenen, og så dro vi i svømmehallen hele familien igjen. Og etter en og en halv time i bassenget, hvor jeg trente mer spesifikt enn sist, kjentes nakken faktisk ganske rett ut. Og det var ikke noe vondt i det hele tatt. Nå er klokka halv elleve og jeg har ikke spor av vondt. Har ikke trengt hverken medisin eller rødvin (som hjelper når det gjør vondt om kvelden).

Lovende. At jeg kan komme meg såpass kjapt etter en helg med jobb, er veldig nytt og bra.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 18, 2016 11:57 am 
White Lady

Jeg leste akkurat Monikas oppløftende post om hvordan hun har fått strukket ut brystryggen og hvordan det også innvirker på bekkenet og magemusklene. Sånn har jeg det også, men bare i små glimt av gangen. Og jeg har ikke villet ri mer før jeg får dette på plass, ellers føler jeg bare at jeg glir ned i gamle vaner. Vel, Pelle mener at jeg er klar for å begynne å ri igjen, og det skal jeg nok, men jeg vil ikke ri uten instruksjon av ham før jeg klarer å automatisere det å ri med rett rygg. Jeg har fått litt skrekken på en måte, for den sammenkrøkede kroppen jeg har hatt. Livredd for å gli tilbake, og får ikke helt til å strekke ut ennå.

Men jeg skal få det til. WIth a little help from my friends.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 06, 2016 2:58 pm 
White Lady

Ja, her har det skjedd mye siden siste post. Så mye at det er vanskelig å beskrive.

For det første har jeg fått låne boken til Ida Rolf av Monika, og det var en helt fantastisk åpenbaring. Hun beskriver så mye av det vi driver med, og helt presist mitt problem, og hvordan bindevevet holder kroppen i en posisjon som ikke er balansert og strukturert, og som gjør at man umulig kan bevege seg balansert og atletisk. Hun forklarer det så godt og detaljert at de fleste kan klare å forstå det. Her er link til boken for den som ønsker å lære mer: http://www.amazon.com/Rolfing-Reestabli ... s=ida+rolf

I alle fall, dette er dama som mye av Kelly Starretts arbeid bygger på, og den metoden som Monika lærer om, og har lagt til grunn for mange av de behandlingene som hun har gjort på meg de siste årene. Så egentlig har både Pelles og Monikas behandlinger ligget innenfor dette regimet, og alle hjulpet til med å løsne på bindevevet mitt, som har holdt meg i feil posisjon.

Det morsomme var, at jeg skulle avgårde til Bergen for å forsøke meg litt på undervisning igjen, og på veien leste jeg i boken, ble helt oppslukt og gaflet i meg 70 sider bare på bussen. Og da jeg kom til Gardermoen, tenkte jeg at jeg fikk forsøke å rette meg opp, slik som jeg jo vet jeg skal, og så gikk det! Jeg bare svevde inn på flyplassen og folk snudde seg litt etter meg faktisk. Du verden. Hele helgen var det lett å holde seg ganske rak, og på bildene er det lett å se forskjell på før og nå.

Jeg blir selvsagt litt sliten av å gå på en ny måte, og må fortsatt hvile ofte, og jeg har ikke ridd ennå, men nå er det like før altså. Fremdeles litt igjen i nakken som må strekkes ut, og jeg sklir litt tilbake hver natt, men det skal ikke så mye tortur til nå, før jeg er på plass. Strekkingen er fremdeles helt grusom, jeg hyler og griner som en stukken gris hver gang, men så lenge det hjelper så bra, er jeg med. Jeg klarer uansett ikke å gjøre det på meg selv, det er umulig å klemme så hardt at det løsner på seg selv.

Men i dag har jeg løpt lett og ubesværet i nysnøen, i oppoverbakke. Ble nesten ikke andpusten, men plutselig var det ikke mere kraft igjen i beina. :D De er ikke vant til å måtte gjøre jobben aleine og ble veldig fornærmet over at ikke underhalsen ville være med. Men det er jo nettopp fordi underhalsen ikke slo seg på at det ble så lett å løpe.

Tror jommen at jeg skal klare å hoppe litt også. Har så vidt forsøkt meg. Det er jo egentlig tullete å forsøke å ri når man ikke kan løpe eller hoppe. Burde vært en forutsetning.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 11, 2016 8:23 am 
White Lady

Flere åpenbaringer. Det skjer noe hver dag, og nå begynner det å bli så komplekst at det er vanskelig for meg å forklare ting kort. Må vel snart skrive en bok om dette også.

Kort sagt har jeg oppdaget hvor viktig det er med balanse mellom magemusklene og psoas. Jeg visste jo at de skulle balansere, men ikke at problemet mitt er at magemusklene er for sterke og for korte. Så de trekker ribbeina nedover og får brystkassen til å kollapse, og forårsaker den evinnelige kulen i nakken.

Så oppgaven min nå er å få til å balansere bekkenet med psoas, ikke dra i det slik at det bikker forover og jeg blir svai og ubalansert. Dette har selvsagt masse med at jeg sitter fast i mitt eget bindevev å gjøre, men nå har vi strukket og dratt så mye i det at mye er løst og smidig, og det er mulig å forsøke seg ihvertfall. Det er vanskelig, men mulig.

Pelle hjalp meg med voodoo-flossing (Kelly Starretts uttrykk fordi vi egentlig ikke vet hva det gjør, men det virker) på ankler, knær, hofter og skuldre i går og i forgårs. Han tøyde også leddkapslene i hoftene mine. Og så fikk jeg jobbe med å gå slik at bekkenet fulgte overkroppen og ikke lårbeinet. Bekkenet skal rotere i hofteleddet. Det er bekkenet som skal bevege seg, samtidig som det står loddrett hele tiden. Og jeg fikk det ørlite grann til.

Og så måtte jeg gå til sofaen min igjen, og sovna tvert. Og sov i tre timer. Etterhvert som jeg får dette mer og mer til, sover jeg også bedre, og føler meg forholdsvis uthvilt når jeg våkner. Kjekt.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 915 posts ]  Go to page Previous  1 ... 57, 58, 59, 60, 61  Next