Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 17, 2010 10:25 am 
Rider

Oi, for en utvikling! Kjempe flink er du! :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 18, 2010 12:29 am 
Kniggit

du, så utrolig rakt og fint du sitter nå, Hege! på det bildet fra oliveira i trav er du skikkelig "opp gjennom manken" også. retter opp nakken også, liksom. utrolig bra jobba!

og nå må du ha gått ned mye siden sist jeg så deg?

synes det ser ut som både du og Viplan stråler! :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 18, 2010 12:52 am 
Hoffskald

Takk, begge to :D

Oliveirakurset var en skikkelig opptur, det er rett og slett veldig gøy for tiden. Og Janette-kurset + litt opprøsking i gammelt gruff i skuldrene har hjulpet masse. Nå må jeg ikke lenger streve for å få skuldrene på plass, jeg trenger knapt tenke på det engang.

Har gått ned en 7 kg omtrent siden februar, men ikke så mye siden den stille uke, var vel da jeg så deg sist, Stine? Ett kg eller to.

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 18, 2010 12:55 am 
Kniggit

kanskje det bare ser sånn ut, fordi du har blitt så mye rakere!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 19, 2010 7:20 pm 
Hoffskald

Det kan fort skje :D

Men det kan også være at de kiloene jeg har mistet siden du så meg sist, vises tydligere. Kan være slik noen ganger.

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 22, 2010 1:10 pm 
Hoffskald

Fikk røsket litt i skuldrene mine igjen på torsdag, og når jeg red i helgen, måtter jeg for første gang ikke kjempe for å kunne holde albuene inntil kroppen. Albuene mine har alltid pekt framover og utover når jeg har bare latt dem henge, men nå har armen vridd seg slik at albuen peker bak. Jeg faller fremdeles i gamle vaner og slipper albuen en del når jeg rir, men det er lettere å både få den på plass og holde den der når jeg ikke må kjempe mot kroppen for å få det til.

Mål:
Få Viplan stabilt over ryggen og kunne sitte ned på ham i travet uten å miste ryggen. Vil prøve å få det til over sommeren.
Ri fram.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 21, 2010 1:39 pm 
Hoffskald

Liten oppdatering.

Mål nr. 2, ri fram, begynner å komme på plass. Jeg rir nå ganske godt fram, og klarer også stort sett å drive fram selv når det kjennes ut som om Viplan løper litt av gårde. Når jeg får til det, blir det som regel bedre flyt i steget etterhvert og han finner balansen. Vel og merke når jeg gjør alt annet riktig også slik at han kan balansere seg...

Jeg begynner å se at mål 1 vil være innen rekkevidde også. Viplan jobber bedre over ryggen enn før sommeren, og sist økt fikk jeg med ryggen noe i nedstittende trav også. Det er tungt , og jeg før det ikke til når han går nok frem samtidig, men likevel et steg i riktig retting.

Jeg har også satt med et mål for rytteren: få rettet opp nakken. Jeg driver og øver på det så ofte jeg husker, og for tiden kjennes det ut som om jeg går omkring stiv og spent, men det vil bli bedre. Det er ikke skuldrene som stivner, bare musklene som ikke er vant til å jobbe. Slitsomt, men også gøy. Litt støl.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 01, 2010 11:54 pm 
Hoffskald

Har nå kjent hva det vil si å ri. Forventer å få likende opplevelser senere hen også men for nå er målet å klare å ri. Ordentlig. Hver gang.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2010 7:52 am 
White Lady

Innmari synd jeg ikke tok noen bilder av deg igår. Men som du sier, det kommer flere anledninger.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2010 2:13 pm 
Hoffskald

Korøvelser er helt geniale til å øve på rett holding i.

Tirsdag klarte jeg å få rettet meg ordentlig opp og fikk overkroppen riktig på plass også under korøvelsen. Fryktelig slitsomt, men etter en stund hadde jeg samme følelse som Hanne snakket om tidligere: jeg klarte ikke gjøre noe annet enn å gå eller sitte rett, selv om jeg følte meg helt utslitt. Jeg kjenner det spesielt i musklene rundt skulderbladene og korsryggen, i tillegg til nakken. Samt i mage- og setemusklaturen, men det er mer difust der. Ble i tillegg sliten i armene (selv om tung notebok må at mye av skylden for det).

Det morsomme er at jeg klarte det samme på onsdagen, uten korøvelse til å hjelpe meg, og tidvis igår også. Sitter og øver på det samme mens jeg skriver. Merker at det er lettest for meg å finne fram til riktig holding mens jeg sitter, for så å ta det med når jeg går eller står. men siden det kommer til å bli mange dager på lesesalen fremover, er det jo litt greit at jeg klarer å finne riktig holding når jeg sitter.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 12, 2010 3:07 pm 
Hoffskald

Har ikke bilder, men tenkte jeg skulle oppdatere litt her også.

Stridskurset i september hjalp meg å rette meg i ryggen. Det kjennes ut som om jeg sitter med den værste kula i korsryggen, men tydligvis må det så mye til før jeg blir rett, og det virker som om det er positivt på ridingen :twisted: Jeg merker også at jeg må konsenterer meg om å se opp, da får jeg rettet opp ryggen mye beddre også, spesielt øverste delen.

Hoftene tror jeg jeg begynner å få litt mer kontroll på også, men jeg er der ikke helt ennå, for beina sliter jeg litt med fremdeles. Sist økt klarte jeg å sitte ganske bra uten å humpe rundt i salen i trav, selv om det fremdeles er vanskelig med nok fremdrift.

Men jeg klarer å ri i en rundere form, og det virker litt som om Viplan sakte med sikkert blir litt sterkere. Vanskelig å si med all vinterpelsen, men han ser litt bedre ut - og han kan virkelig se ille ut om han vil (dvs når han bare henger) uten at det virkelig er så dårlig stelt med ham. Heldigvis. Så når han ser bedre ut, er det ofte litt bedre også.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 2:50 pm 
Hoffskald

Skrev litt om det i tråden til Viplan også, men jeg hadde noen aha-opplevelser sist ridetime med Hanne, og det føles som om jeg har gjort et stort hopp fremover. Jeg klarte i skritt å sitte stort sett riktig med beina ned og rundt hesten og samtidig henge sammen i livet og få hoften riktig vei. Det morsomme var at etterhvert som kroppen min vendte seg til riktig bevegelse, kunne jeg korrigere meg seg før jeg falt for langt inn i gamle vaner igjen, og jeg fikk bedre følelse med hesten. Det var lettere å kjenn hvilke korrigeringer jeg måtte gjøre, enten det var å få vekt på riktig sitteknoke, gi mer skjenkel, mykne hånden eller lukke fingrene om tøylen.

Hanne fant også riktig blide for meg for å bruke hoften riktig(gere): med sigbøylene som bakke under meg, skulle jeg hoppe fremover. Det jeg så for meg, eller forsøkte å gjøre, var det samme som når jeg skal hoppe gjamfotes fremover. Bekkenet løftes frem og opp, og jeg må tråkke ned/spenne fra med beina. Det funket veldig bra.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 02, 2011 7:19 pm 
Hoffskald

Liten oppsummering - nyttår er vel tiden for oppsummeringer og forsett?

Jeg har i løpet av året vært gjennom dels store forandringer i både ridingen og ellers. Våren var preget av restitusjon etter lang sykdom, men med omlegging av kosthold, og utover høsten noe mer egen trening i form av knebøy og litt "dagens treningsøkt" har gjort at jeg nå ikke bare har kommet meg etter sykdommen, men er i bedre fysisk form enn før jeg ble syk. Janette-kurs har også gjort at jeg er i mye bedre psykisk form også, og kombinasjonen av de to tingene har gitt resultat både på hesteryggen og ellers.

En av de tingene som vil være mest i veien for fremgang nå, tror jeg er tiden. Fulle studier + jobb + 2,5 timer med buss hver vei (3++ om jeg regner fra dør til dør) til hesten gjør at jeg må regne med mindre riding enn det jeg ellers hadde fått til, er jeg redd. Men kroppen min er på god vei til å komme på plass, og Viplan henger mer sammen når jeg rir enn noen gang, til tross for at han er for tynn og vi ikke har fått bygget opp musklene han mistet i sommer. Med opptrappet fetekur håper jeg at akkurat det vil bedre seg, og da er det trening det igjen står på = tid. Jeg håper likevel å få utnyttet den tiden jeg har til rådighet så godt som mulig, og har som forsett å få trent kroppen min slik at jeg blir sterkere og mer atletisk igjen (var ikke altfor verst som barn, men så skjedde det noe...) Det regner jeg med også vil hjelpe for ridingen.

Siden jeg også har skaffet meg unghest helt på tampen, merker jeg at det er en del ting jeg trenger å lære mer om og bli sikrere på når det gjelder håndtering av hest. Ingen problemer med Viplan som er vel oppdratt fra før, og dessuten er verdig eldre herre, må vite. Ham trenger jeg ikke å skulle lære noe eller oppdra. Ronja blir det en annen historie med, for selv om hun har godt gemytt og holde, så er hun unghest. Hun vil komme til å kreve mer av meg enn Viplan har. Hun er ung nok til at jeg har tid til å lære, men det blir noe annet enn jeg er vant til.

Jeg håper jeg kan få tatt noen ridebilder igjen snart, for jeg merker godt at det er en forskjell i ridingen min. Jeg henger mer sammen, og da gjør jo hesten det også. Så:

På Mønstringen i sommer er hodet og skuldrene mine på plass og bevegelsen i hoften atletisk. Viplan har kommet seg i riktig hold igjen og fått bygd opp muskler. Ronja har begynt litt unghesttrening og begynner å bli vandt til vanlig håndtering. Under formasjonsridingen er vi bare på feil sted om jeg har misforstått hvor vi skal være. Jeg rir ordentlig i mer enn halvparten av tiden jeg er på hesteryggen, og kurset med David noen uker tidligere var det beste som har vært.

Til eksamen gjorde jeg det like bra som i høst.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 3:00 pm 
Hoffskald

Få skrive litt mer om meg her, mer enn Viplan.

Var på hoftekurs i helgen, svært nyttig om enn slitsomt. For meg var det mest slitsomt i hodet, for etter noen få riktige knebøy, ble jeg helt slått ut. Så nå har jeg også fått omprogramet nervesystemet mitt. Sær følelse.

Det ble tatt noen blider, skulle gjerne hatt det siste som ble tatt på Hugo, for det så veldig pent ut. Mye bedre sits enn før.

Det jeg først og fremst trenger å jobbe med, er å stabilisere midjen og hofta når jeg rir (og går) slik at hoften min ikke vagger fra side til side. Magemusklene på sidene virker ikke helt ennå, jeg får ikke tak i dem i det hele tatt, akkurat som om jeg ikke vet hvor de er, så første punkt er å få tak på dem. Synes jeg kjente til dem i knebøyen, men klarer ikke overføre til hesteryggen.

Selve hoftebevegelsen fikk jeg ikke så verst tak i, og nå er målet å klare å bruke hofta riktig når jeg går. Hele tiden. Har fokusert på å åpne hofteleddet når jeg går, og bruke rumpemusklene og megen for å bikke hofta riktig vei, og tror jeg får det til ganske bra. Det strekker på fremstiden for hvert skritt, og jeg ser skikkelig støl bå siden av låret, der lårbeinet går inn i hofteleddet - om det ble forklart riktig. Helt på utsiden av låret der hofteleddet er. Tror det er snakk om gultius medius, men jeg er dårlig på navn. Konserntrerer meg også om å ikke vrikke for mye med hoften når jeg går, og å rette meg opp øverst i ryggen. Ser mye mer opp når jeg går enn vanlig, og er støl på rare steder. Bak/mellom skulderbladene er som forventet, men jeg kjenner det også på utsiden av beina, hele veien, og ved spesielt høyre ankel. Det strekker også godt i skuldrene der jeg sliter med muskelknuter og ned mot underarmen. Kjenner at magen får jobbe også.

Ganske morsomt, egenetlig, å kjenne at så mange deler av kroppen må jobbe. Føler meg sterk.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 3:33 pm 
White Lady

Kan jeg like. Jeg har forresten ikke noen ridebilder på mitt kamera, vet du hvem som tok bildene?

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next