Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 2:55 pm 
White Lady

Det er ganske åpenbart å se også. 8) :shock: :D

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2011 10:38 am 
Hoffskald

Kroppen min fungerer fremdeles 8)

Jeg klarer nå å bruke kroppen på en helt annen måte når jeg rir, og også når jeg går, løper etc. uten at jeg må tenke på det og sloss mot kroppen hele tiden. Veldig gøy.

Sist jeg red klarte jeg å holde beina rundt hesten største delen av tiden og ikke bare noen øyeblikk av gangen når jeg tenkte på det veldig hardt. Det er tungt fremdeles, men på en annen måte. Det er mer som om det bare ("bare") er musklene mine som må bli sterkere, men det er ikke lenger umulig å få det til. Lover bra for innridingen av Ronja neste år.

Og så har jeg laget meg et stort hårete mål for Viplan: han skal være i bedre form som 25-åring enn han har vært noen gang :twisted:

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 25, 2011 8:51 pm 
Hoffskald

Det er stadig mye nytt å lære... Tenk at det ikke ble lettere å ri selv om kroppen har kommet mer på plass: nå begynner jeg å merke hvor vanskelig det er!

Nytt mål: få til holdt-skritt overganger. Helst uten å bli fullstendig utslitt....

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 18, 2011 12:24 am 
Hoffskald

Hmm.

Holdt-skritt er ikke helt på plass, men jeg tror det er litt bedre. Jeg har også blitt bedre til å insistere på at Viplan skal gå i rundere form, og ikke la ham stikke seg foran lodd hele tiden. Har vært altfor redd for å ri ham bak, men over er jo ikke riktig det heller.

Har ikke fått hverken ridd eller trent så mye, til tross for at examen er over - jeg har også fått den ekle lungebetennelsen. Typisk at det skal skje når jeg endelig har mer tid. Men når jeg blir bra igjen... Da skal Viplan få kjørt seg :twisted:

Og Ronja skal få begynt å trene hun også.

Profile  

Post subject: Re: Tinuviel
PostPosted: Tue Apr 16, 2013 6:33 pm 
Hoffskald

Dustemaskin spiste hele innlegget mitt :evil:

Vel, jeg får prøve på nytt. Har forandret tittelen siden "Tinuviel og Viplan" ikke passer lenger, men fant ut at siden svært mye her er om meg, var det like greit å fortsette tråden fremfor å lage ny.

Den siste tiden har jeg fått begynt å jobbe mer med meg selv igjen. Jeg trenger både å komme i bedre form, men også å få kroppen inn i et riktigere mønster, så jeg har begynt på et litt utstrakt hoftekurs (noen fordeler er det å ha hesten sin på Trollspeilet, selv om det det 2,5 time å komme opp).

Hadde en time for Hanne der hun hjalp meg å få bevegelse i hofta, og forandringen som kom også på bakken i dagene etterpå, var så store at det ble klart at jeg måtte jobbe mer med dette. Så jeg har hatt et par omganger med Pelle for å få banket og strukket og klemt kroppen min inn i en litt bedre fasong. Spesielt quadsene er svært stramme og korte, men det er forbausende hvor effektivt det er å få dem tråkket på. Vondt, men veldig effektivt, og god hjelp for videre arbeid selv. I tillegg trenger jeg særlig å jobbe med skuldrene og nakken. Høyre skulderledd satt 100% fast, og venstre enda mer... Men Pelle fikk løsnet litt opp i det. Og stilte meg opp etterpå så jeg skulle stå rett. Det føltes veldig rart ut, og jeg klarte ikke bevege meg ut av det med en gang. Stod og lekte statue i lang tid før jeg kunne klare å gå omkring forsiktig.

Jeg hadde også en ny ridetime med Hanne hvor vi igjen jobbet med å få bevegelse i hofta. Spesielt åpne hofta er vanskelig, men også lukke den. Fordelen med unghest, er at den reagerer med en gang jeg går det tid -- Ronja er en god ridelærer sånn sett. :wink: Men jeg fikk etterhvert til ganske bra begge deler.

Og noe av det beste? Det påvirker bevegelsen min på bakken også. Spesielt når jeg får hoftebevegelsen på plass, og glutene aktivisert. Ikke bare komme overkroppen mer på plass av seg selv (må fremdeles tenke på skuldrene), men kroppen begynner å henge mer sammen og jobbe mer sammen. For noen dager siden måtte jeg løpe for å rekke en buss, og hadde ikke tid til å tenke på ting som teknkk osv. Men jeg løp riktig, med både aktve gluter og bevegelse gjennom hofta, og løp fortere og lettere enn jeg pleier (rakk bussen), og var nesten ikke andpusten etterpå. Spesielt det siste overasket stort, for jeg har aldri hatt god kondis, og har ikke gjort noe for å få bedre kondis på så kort tid.

Så jeg er svært motivert til å fortsette, selv om jeg nå først og fremst trener ved å være bevist på riktig bevegelse i hverdagen. Og banke opp stive muskler med tennisball :twisted: Vestre lår og høyre skulder er spesielt problematiske.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 03, 2013 11:35 am 
Hoffskald

Skalvise...

Hoftene er fremdeles et problem i ridingen, men jeg er på vei. Spesielt venstre hofte er veldig stiv og vond å skulle bevege på, det føles som om det er noe inni der som butter. På baksiden, av alle ting. Jeg har begynt å tøye innsiden av lårene -- lotusstilling, sa min balletlærersøster, men det får jeg ikke til så jeg tøyer med beina i kors i stedenfor, og det har hjulpet veldig bra.

Men det jeg ville vise her, var egentlig Ronjas utvikning så langt. Jeg har vært litt usikker på trening min, men har sett litt på bilder, og de kan jo si ganske mye. Dette er fra ifjor sommer, første gang Ronja hadde rytter på ryggen:
Image

Dette er fra i sommer, omtrent ett år senere:
Image

Ikke så verst utvikling likevel 8)

Profile  

PostPosted: Wed Jan 01, 2014 10:50 pm 
Hoffskald

Dette er vel tiden for målsetteninger...

Hovedmåtsetting nå er å få orden på gallopen. Det betyr først og fremst å få orden på hoftene mine, for jeg er mer og mer sikker på at grunnen til at jeg har problemer med å gallopere, er at jeg er for låst i hofta. Da blokerer jeg ryggen til Ronja, og hun vil ikke gallopere med låst rygg (er vel strengt tatt ikke helt mulig heller, så der har hun jo rett). Så planen fremover er å gallopere i longen til jeg får løsnet hoftene mine tilstrekkelig. Må jo prøve innimellom fra ryggen også så klart, men i først omgang vil jeg jobbe i longen og ikke stresse for mye over at jeg ikke får til ennå.

Et annet mål er å få med ryggen til Ronja i alle gangartene. Så vil vel det meste ordne seg :wink:

Profile  

PostPosted: Sun Jun 08, 2014 12:02 am 
Hoffskald

Har litt å oppdatere på, men for øyeblikket vil jeg bare poste et nytt sammenlikningsbilde 8)

Image

Profile  

New topic Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4