Dustemaskin spiste hele innlegget mitt
Vel, jeg får prøve på nytt. Har forandret tittelen siden "Tinuviel og Viplan" ikke passer lenger, men fant ut at siden svært mye her er om meg, var det like greit å fortsette tråden fremfor å lage ny.
Den siste tiden har jeg fått begynt å jobbe mer med meg selv igjen. Jeg trenger både å komme i bedre form, men også å få kroppen inn i et riktigere mønster, så jeg har begynt på et litt utstrakt hoftekurs (noen fordeler er det å ha hesten sin på Trollspeilet, selv om det det 2,5 time å komme opp).
Hadde en time for Hanne der hun hjalp meg å få bevegelse i hofta, og forandringen som kom også på bakken i dagene etterpå, var så store at det ble klart at jeg måtte jobbe mer med dette. Så jeg har hatt et par omganger med Pelle for å få banket og strukket og klemt kroppen min inn i en litt bedre fasong. Spesielt quadsene er svært stramme og korte, men det er forbausende hvor effektivt det er å få dem tråkket på. Vondt, men veldig effektivt, og god hjelp for videre arbeid selv. I tillegg trenger jeg særlig å jobbe med skuldrene og nakken. Høyre skulderledd satt 100% fast, og venstre enda mer... Men Pelle fikk løsnet litt opp i det. Og stilte meg opp etterpå så jeg skulle stå rett. Det føltes veldig rart ut, og jeg klarte ikke bevege meg ut av det med en gang. Stod og lekte statue i lang tid før jeg kunne klare å gå omkring forsiktig.
Jeg hadde også en ny ridetime med Hanne hvor vi igjen jobbet med å få bevegelse i hofta. Spesielt åpne hofta er vanskelig, men også lukke den. Fordelen med unghest, er at den reagerer med en gang jeg går det tid -- Ronja er en god ridelærer sånn sett.

Men jeg fikk etterhvert til ganske bra begge deler.
Og noe av det beste? Det påvirker bevegelsen min på bakken også. Spesielt når jeg får hoftebevegelsen på plass, og glutene aktivisert. Ikke bare komme overkroppen mer på plass av seg selv (må fremdeles tenke på skuldrene), men kroppen begynner å henge mer sammen og jobbe mer sammen. For noen dager siden måtte jeg løpe for å rekke en buss, og hadde ikke tid til å tenke på ting som teknkk osv. Men jeg løp riktig, med både aktve gluter og bevegelse gjennom hofta, og løp fortere og lettere enn jeg pleier (rakk bussen), og var nesten ikke andpusten etterpå. Spesielt det siste overasket stort, for jeg har aldri hatt god kondis, og har ikke gjort noe for å få bedre kondis på så kort tid.
Så jeg er svært motivert til å fortsette, selv om jeg nå først og fremst trener ved å være bevist på riktig bevegelse i hverdagen. Og banke opp stive muskler med tennisball

Vestre lår og høyre skulder er spesielt problematiske.