Hiver oss alle under samme målsetning jeg da målet for alle hestene er stort sett det samme. Vi satser til topps med capriole
Nå er det jo en lang vei å gå og hestene er veldig forskjellige og på forskjellig nivå så delmålene deres er ikke det samme.
Litt kort om min søte PRE Nono: Han er året nå og går i en stor hingst/vallakflokk i Fevåg i Rissa. Han skal få gå der til han blir tre og lære seg å være hest og finne ut hvordan kroppen henger sammen og kan brukes. Flokken går på utegang med vinterforing av ensilage. Masse forskjellige terreng for en liten kropp å lære i. Jeg stikker innom og besøker han innimellom. Kanskje jeg får tid til en tur i helga
Amigo, shettisvallaken min, er en liten rakker som har tilbrakt mer tid på utsiden av gjerdet enn inni i det siste, men nå ser det ut som om han holder seg på rett side(lite gress igjen utenfor

) . Amigo er på slankern, men det er ikke så lett når han har fri tilgang på grovfor sammen med Pier. derfor har jeg som plan å få kjørt han mer. Har funnet et gammelt tømmerdrag på låven så jeg kan kjøre i snøen i vinter(vogna hans setter seg bare fast ) og så skal jeg ta han med til ridehuset jevnlig så han får hoppet i longen. han hoppet 60 cm sist vi var der (lille skråtten) så med trening har jeg stor tro på hans framtid som sprangponni, bare jeg kunne finne en tøff liten rytter til han
Jobber også videre for hånd med han og planlegger å få satt han mer i bakparten i piaff og galopp. Ikke så lett når man ikke kan sitte oppå
Pier er jo på vei framover i stor fart

Første delmål for han nå er kontragalopp, samlet galopp og øket trav. For å komme dit må han ha mer piaffetrening for å få mer energi i bakparten. han har fortsatt en tendens til å konservere energien til senere bruk( feks når han har fått et par dager fri og døra i hjørnet på ridehuset lager skumle lyder

Men da får jeg jo vurdert styrken hans opp imot kommende caprioler ettersom det er de han liker å vise fram for sitt måpende publikum. Jeg sitter faktisk ganske stødig på dem nå etterhvert

)
Jeg har også et mål at han skal bli tøffere på tur, og siden jeg hater å ri på tur så har jeg skaffet en forvert som ikke vil ri på bane

Og lykke til
Hvis vi får råd til en ny sal så blir det forhåpentligvis en debut i LA neste år. Jeg tror kontraen skal sitte i løpet av vinteren og da er det bare øket trav igjen. Vi får bare tåle å tape litt poeng der foreløpig.
Så var det meg da. Jeg har utforsket kroppen min på hesteryggen mye i det siste. Jeg må prøve å "utvide" hoftene mine litt mer under samlet galopp. Har fått det til på kurs for Aleksandra Myren et par ganger og det hadde veldig positiv virkning på Pier. Jeg har også eksprimentert med forskjellige stillinger på hånd og håndledd for å kjenne etter hvordan skuldre og albuer responderer. Mest for å bli klar over hva jeg selv gjør, men også for å bedre kunne rette på mine elever. Nevnte jeg at jeg har fått elever? Plutselig en dag kom de bare krypende og lurte på om jeg hadde tid og jeg vil jo gjerne hjelpe

Spennende utfordringer der både blant rytterne og hestene. Med mine nye elever fant jeg fort ut at det som for meg er naturlig ifm at jeg har trent kampsport og yoga i mange år var totalt ukjent for mine elever. Og for å lette treningen deres har jeg startet opp Yoga for ryttere i den lokale rideklubben. Det har faktisk blitt et populært prosjekt med 7-8 deltakere hver tirsdag. Gleder meg til de får litt flere treninger innabords for å se om det faktisk har den effekten på ridningen deres som jeg forventer
Men meg selv da igjen. jeg må få mer kontroll på sjenklene mine enn jeg føler jeg har og klare å bruke leggen selv med sporer på. Jeg jobber også med å "løfte" meg selv og hesten mer opp. Av og til blir jeg , selv om jeg er rett i ryggen og alt, på en måte sammensunken. Som om jeg trykker sammen skivene mellom ryggvirvlene. Kombinasjonen av å utvide hoftene og løfte seg opp finner jeg krevende.