Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Camilla, Pier, Amigo og Nono
PostPosted: Wed Nov 23, 2011 8:38 pm 
Rider

Hiver oss alle under samme målsetning jeg da målet for alle hestene er stort sett det samme. Vi satser til topps med capriole :D
Nå er det jo en lang vei å gå og hestene er veldig forskjellige og på forskjellig nivå så delmålene deres er ikke det samme.
Litt kort om min søte PRE Nono: Han er året nå og går i en stor hingst/vallakflokk i Fevåg i Rissa. Han skal få gå der til han blir tre og lære seg å være hest og finne ut hvordan kroppen henger sammen og kan brukes. Flokken går på utegang med vinterforing av ensilage. Masse forskjellige terreng for en liten kropp å lære i. Jeg stikker innom og besøker han innimellom. Kanskje jeg får tid til en tur i helga :)

Amigo, shettisvallaken min, er en liten rakker som har tilbrakt mer tid på utsiden av gjerdet enn inni i det siste, men nå ser det ut som om han holder seg på rett side(lite gress igjen utenfor :lol: ) . Amigo er på slankern, men det er ikke så lett når han har fri tilgang på grovfor sammen med Pier. derfor har jeg som plan å få kjørt han mer. Har funnet et gammelt tømmerdrag på låven så jeg kan kjøre i snøen i vinter(vogna hans setter seg bare fast ) og så skal jeg ta han med til ridehuset jevnlig så han får hoppet i longen. han hoppet 60 cm sist vi var der (lille skråtten) så med trening har jeg stor tro på hans framtid som sprangponni, bare jeg kunne finne en tøff liten rytter til han :roll:
Jobber også videre for hånd med han og planlegger å få satt han mer i bakparten i piaff og galopp. Ikke så lett når man ikke kan sitte oppå :oops:

Pier er jo på vei framover i stor fart :D Første delmål for han nå er kontragalopp, samlet galopp og øket trav. For å komme dit må han ha mer piaffetrening for å få mer energi i bakparten. han har fortsatt en tendens til å konservere energien til senere bruk( feks når han har fått et par dager fri og døra i hjørnet på ridehuset lager skumle lyder :? Men da får jeg jo vurdert styrken hans opp imot kommende caprioler ettersom det er de han liker å vise fram for sitt måpende publikum. Jeg sitter faktisk ganske stødig på dem nå etterhvert 8) )
Jeg har også et mål at han skal bli tøffere på tur, og siden jeg hater å ri på tur så har jeg skaffet en forvert som ikke vil ri på bane :D Og lykke til :!:
Hvis vi får råd til en ny sal så blir det forhåpentligvis en debut i LA neste år. Jeg tror kontraen skal sitte i løpet av vinteren og da er det bare øket trav igjen. Vi får bare tåle å tape litt poeng der foreløpig.

Så var det meg da. Jeg har utforsket kroppen min på hesteryggen mye i det siste. Jeg må prøve å "utvide" hoftene mine litt mer under samlet galopp. Har fått det til på kurs for Aleksandra Myren et par ganger og det hadde veldig positiv virkning på Pier. Jeg har også eksprimentert med forskjellige stillinger på hånd og håndledd for å kjenne etter hvordan skuldre og albuer responderer. Mest for å bli klar over hva jeg selv gjør, men også for å bedre kunne rette på mine elever. Nevnte jeg at jeg har fått elever? Plutselig en dag kom de bare krypende og lurte på om jeg hadde tid og jeg vil jo gjerne hjelpe 8) Spennende utfordringer der både blant rytterne og hestene. Med mine nye elever fant jeg fort ut at det som for meg er naturlig ifm at jeg har trent kampsport og yoga i mange år var totalt ukjent for mine elever. Og for å lette treningen deres har jeg startet opp Yoga for ryttere i den lokale rideklubben. Det har faktisk blitt et populært prosjekt med 7-8 deltakere hver tirsdag. Gleder meg til de får litt flere treninger innabords for å se om det faktisk har den effekten på ridningen deres som jeg forventer :lol:
Men meg selv da igjen. jeg må få mer kontroll på sjenklene mine enn jeg føler jeg har og klare å bruke leggen selv med sporer på. Jeg jobber også med å "løfte" meg selv og hesten mer opp. Av og til blir jeg , selv om jeg er rett i ryggen og alt, på en måte sammensunken. Som om jeg trykker sammen skivene mellom ryggvirvlene. Kombinasjonen av å utvide hoftene og løfte seg opp finner jeg krevende.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2011 12:06 pm 
Rider

Da er catslides settet mitt kommet i posten. Skal testes ut i helga :) Jeg skal bli sterkere i hele meg :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2011 12:18 pm 
Rider

Så sliten man skal bli av å la bein og armer skli bortover en glatt overflate... Trodde jeg var sterk jeg før jeg prøvde meg på dette... Level 1 til det blir lett for deg, sa mannen på dvden.. Blir det noen gang så jeg kommer på level 2??? Det må være neste mål for meg da :roll:
Pier har lagt igjen energien sin et eller annet sted så målet er nå å finne den igjen :?
Amigo har funnet igjen sin evne til å være rett, noe som vanskeliggjør mitt ønske om volter :? Kanskje vi finner igjen bakbeina hans også når han igjen vil bøye seg :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2011 11:01 am 
Rider

Nye mål for Amigo: Jeg har tilbrakt de siste kveldene med hammer og spiker for å fikse gjerder etter en viss liten ponni. Målseting: å holde Amigo INNE i paddocken en hel dag...

Jeg håper å få tid til en catslideøkt annenhver dag i jula så får vi se hvordan det går. Det er jo noen familierelasjoner som skal pleies også.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2011 2:10 am 
Kniggit

Hei :)

Vi med hester som bryter seg ut må holde sammen, og særlig vi trøndere med hester som bryter seg ut. Nå er det mange år siden jeg flyttet fra Trondheim til Oslo, men trønder er trønder. Jeg heter Berit og bor i Oslo, som sagt, og står i Sørkedalen med en lipizzanerhoppe som heter Rava, og som heller ikke har større respekt for gjerdene. Ikke at hun går noe sted, hun går gjennom sitt eget gjerde (evt tar strikkporten ved å legge strikken under hoven og trekke bakover til det sier "bang" (nei, det sier ikke "spjoing" når en strikkport ryker, det smeller høyt, gjør det) og så bryter hun seg inn til naboen som spiser mye saktere enn matvraket Rava og herper det gjerdet(alt porten) også, før hun går tilbake til sin egen paddock gjennom et nytt hull som hun lager underveis. Rava er "ponnismart", en sterkt overvurdert egenskap hos en hest på 350 - 400 kg.

Men det jeg egentlig skulle fortelle deg, er at jeg en gang var vitne til at en shettis ble sittende fast med rumpa under gjerdet. Han hadde nemlig laget seg en helt egen teknikk for å komme under den nederste gjerdeplanken - han tok rennafart og gled under med forbena utstrakt omtrent som en hund. Eieren så seg så lei på dette at han satte på en ekstra planke nederst, og her var det shettisen feilberegnet. Han kom i full galopp mot gjerdet og noen meter før kastet han seg ned som vanlig, og suste videre på magen. Men ettersom planken nå var ti cm lavere, gikk bare forbena og hodet under. Rumpa ikke. Og der satt han dønn fast, gitt. Vi fikk lov til å bryte løse den nederste planken for å få ham løs.

Shettiser er kule!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 11, 2011 6:19 pm 
Rider

:lol: Naboen synes ikke det er så kult med shettis som roter i utstyret, drar utover høyet og tramper på utstyret...
Han løper igjennom! Han løper igjennom strømtråder, gjennom netting, gjennom plankegjerder.. Han tar rennafart og løper rett på uten stans. MEN ståltråd gir ikke etter så lett :twisted:
Heldigvis at Pier er litt flinkere til å holde seg på rett side så lenge ingen fristende damer vrikker på rumpa på andre siden..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2012 2:28 pm 
Rider

Amigo: Målsetning nådd. Ståltråd holder ham inne :twisted:
Så da kan vi begynne å jobbe som smått. -Samlet galopp på dobbellonge
-Piaffe mer på bakparten
-Traverssaks

Pier: delmål ennå ikke nådd :( Selv om han har blitt bedre i kontra og har vist mellomtrav innimellom så er vi ikke der jeg ville være. den samlede galoppen har derimot blitt ganske bra. Ikke at den holder så lenge, men det kommer :)

Nono: Vokser og blir stor. har hatt sitt første besøk av tannlegen.
I år vil jeg prøve å få han med på PRE utstillingen

Meg selv: Sliter litt med kroppen. Jeg vet hva jeg skal, men det ligger liksom ikke lagret helt ennå så det hender jeg glemmer ting og da blir det ikke bra... Trener videre.
Jeg har trent catslides i jula og level 1 er ikke så tungt lenger :D regner med å gå over på level 2 snart :)
Elevene mine siger sakte framover. Blir litt for lite egentrening mellom mine treninger til at de gjør noen store framskritt, i tillegg har alle :? byttet hester så de må begynne litt på nytt når det gjelder å få hesten opp til neste nivå og da er det ikkenoe vits at de betaler for timer hos meg. Dette har de lært og skal klare å få hestene opp til det nivået de hadde forrige hest så da er det bare å vente på at de får trent nok på egen hånd :roll:
Mål for meg: Hmm.. økt styrke i kjernemuskelatur og mer kondisjonstrening er jo alltid et mål.
Når de gjelder ridning helt konkret så er det å forfine sitshjelperne i piaffe og levade slik at de blir mindre forvirrende for Pier. Jeg trenger også å ri mer lange steg for å få brukt setet ordentlig. har en tendes til å senke tempoet for å gjøre det enklere å sitte på. den nye hesten til en av mine elever skal visstnok være på ganske høyt nivå så jeg kan låne den innimellom for å øve på økede gangarter ettersom Pier ikke er helt der ennå. Og så var det disse sjenklene da :roll: Kanskje jeg bare skal kappe dem av ved kneet :oops:

Profile  

Post subject: Re: Camilla, Pier, Amigo og Nono
PostPosted: Tue Mar 13, 2012 8:02 pm 
Rider

Etter helgens kurs er nye målsetinger på plass:
Jeg skal få sterkere hamstrings og skuldrene SKAL på plass. Dessuten skal det tøyes korte hoftebøyere hver dag!
Har forøvrig begynt med catslidesøvelser for hamstrings på levelII og jeg kjenner at det skal nok bli bra etterhvert(akkurat nå er det bare vondt). OG zumba er forresten veldig god styrketrening for mage og armer om man gjør riktige øvelser :wink:

Pier skal være på plass mellom sjenklene og holde magen sin inne :twisted: Dessuten skal de spanske skritt være godt på vei innen sommeren 8)

Amigo stakkar, skal bare bli bra i tottisene sine og gå normalt :roll: Kanskje vi kan begynne å kjøre litt igjen mot sommeren

Profile  

PostPosted: Wed Apr 25, 2012 10:59 am 
Rider

Hamstrings begynner å komme seg, er over på nivå 3 catslides nå 8) Skuldrene jobbes med!Hoftetøying blir heller tilsidesatt :? Har ikke vært så mye yogatrening i det siste...
Pier er bedre mellom sjenklene nå, men han strammer seg veldig opp. Har gjort spanske skrittøvelser fra ryggen(vet ikke om de funket helt da).
Amigo kan gå mer normalt og er satt meget forsiktig igang.

Nye mål:
- gjøre mindre når jeg rir ( rumpa gjør for mye og Pier blir fustrert)
- komme mer rundt Pier med sjenklene
- Pier skal bli mer aktiv
- Jobbe mer galopp for å styrke og balansere han bedre
- øke Pier's kondis med å ri mer galopp på tur ( og å ri på tur :oops: )
- Amigo skal være foran vogn igjen før sommerferien

Profile  

PostPosted: Tue Jan 01, 2013 7:19 pm 
Rider

Da er det vel på tide å ta en oppsummering og sette nye mål.
-jeg føler jeg gjør mindre og får mer nå. etter fôrforandring i høst er energien til Pier på vei opp. jeg føler jeg kommer bedre rundt ham med sjenklene nå og jobber fortsatt med det.
- Pier er bedre i galoppen. Kontraen er nesten helt på plass og jeg kan faktisk jobbe med pliègalopp uten at det bare blir ruse avsted. Tur har det dog blitt litt lite av...
- Amigo er igang, men det har blitt mindre kjøring enn planlagt for meg. Noen av naboungene har gitt ham noen runder da, men det er mye å ta igjen.

Så for dem:
- Pier skal få til traversgalopp på diagonal og storvolte( kanskje helt til piruette..)
Passage er også på planen nå og mer korrekt piaffe/levade.
-Amigo skal opp i kondis,kanskje vi kan delta på `lilleløypa`på hesteorienteringa i år
Jeg har også et ønske at han skalkunne spansk skritt og levade ila året.

Meg selv da... Jeg har begynt på et nytt treningsregime etter en heller slapp høst. Første treningsøkt i går viste meg hvilken vei jeg har å gå. Nettinstruktøren har en forkjærlighet for burpees og masse push-up og mage øvelser. Jeg er ganske så mør etter første økt. Må også legge inn mobilitetsøkter. Pier er en slankere versjon av seg selv, men krever fortsatt masse smidighet for å komme helt rundt og samtidig kunne gi ryggens hans den friheten den trenger så yoga er på planen. Og i takt med kondisjonstrening av Amigo så må det bli noen løpeturer på meg også. Er litt ute av slaget på det området. Har veldig lyst til å komme ned ett minutt på 3000m..

2013 er igang!!

Profile  

PostPosted: Sat Jan 26, 2013 2:19 am 
Rider

Planene har endret seg. Fikk det plutselig for meg at Pier og jeg skal starte KM dressur i september. Da må vi først kvalifisere oss og siden KM senior går i klasse MB så må vi kunne changement... Så første mål blir dermed changement på plass før mai.. Hvorfor mai? Fordi det ikke er sikkert vi klarer å kvalifisere oss på første start og det er svært få stevner i juli og august og dermed må vi starte mest mulig i mai og juni.. Må få meg engelsk type dressursal også... :?

Profile  

PostPosted: Fri Apr 12, 2013 11:18 pm 
Rider

Hahaha...går litt dårlig med målsetningen. Det er nå april og vi er ikke i nærheten av noe changement. Tenker vi må utsette det denne gangen. Ila året kanskje....

Ellers så er jeg selv igang med et "dreper" program, kombi kondisjon/styrke. Programmet består av 23 elementer som skal gjennomføres så hurtig som mulig. Jeg er utslitt etter bare halvparten og sliter kraftig med å komme igjennom hele. Men med 110 burpees fordelt gjennom programmet synes jeg egentlig ikke det er så rart. Målet er selvsagt at jeg skal kruse lett igjennom alle elementene og helst før sommeren.
Foruten det så har jeg blitt litt inspirert til å ta opp igjen noe kampsporttrening. Blir litt amputert ettersom jeg ikke har noe treningsrom og ingen å trene med, men jeg kan kanskje bli veldig god i våpenkata.. Sitter på nett og sikler på egen katana, men,men..får vel holde meg til treningsvåpen fortsatt...

Profile  

PostPosted: Mon Apr 15, 2013 9:28 pm 
Rider

Må le litt mer.. Har funnet ut hvorfor programmet mitt var så innmari hardt. Jeg sjekket opp på nettet og fant at jeg har gjort flere av øvelsene for harde i forhold til slik det var tiltenkt. Ble ikke fullt så tungt når øvelsene ble forenklet... Så er spørsmålet: fortsette med "mitt" program og se om jeg klarer det til slutt eller å gå over på programmet slik det skal være og gjenomføre hele?

Profile  

PostPosted: Wed Apr 17, 2013 5:05 pm 
Rider

Treningsprogrammet jeg bruker for tiden: http://zuzkalight.com/2012/12/zwow-49-365-rep-workout/

Profile  

PostPosted: Tue Jun 04, 2013 2:23 pm 
Rider

Nytt program fra min internettinstruktør og mer løping har gjort at jeg må ha mer tøying så jeg er tilbake til yoga et par dager i uka, og fy s... så stiv jeg har blitt :?
Øvelser jeg ikke hadde problemer med før er nå bare vonde :cry:
Dagen derpå er bare ubehagelig hoftevondt hele tiden... Vil gjerne vite hvorfor...
For mye trening? For mye strekking? Føler at jeg er skikkelig down når det gjelder min egen kropp nå og da er det ikke så lett å være motivator for Pier heller. :?
Vurderer å kutte styrkeøktene og kun trene yoga, ridning og rolig jogging en stund for å se om det hjelpe. Mange av yogaøvelsene styrker jo også kroppen selv om de kanskje ikke går direkte på muskelbygging som sådan.
Må forresten nevne at under yogaøkta i går med øvelsen "sfinxen" hvor jeg varierer mellom ligge flatt på magen og strekke mage og bryst opp på albuene så sovnet jeg faktisk. Kan ikke si noe annet enn at yoga for en til å spenne av og bli avslappet i kropp og sinn :lol:

Ble vekket av en katt som lurte på hva jeg holdt på med :roll:

Profile  

New topic Reply to topic   [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next