Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 191 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next
Author Message
 Post subject: Ida Kristin
PostPosted: Wed Feb 13, 2013 5:03 pm 
Kniggit

Nå som Lucky ikke er mer, så føler jeg at det blir feil å fortsette på samme tråden som jeg hadde når jeg hadde han. Derfor ble det en ny på meg og mine målsetninger, både personlige målsetninger og generellt hesterelatert =)

Og i dag har jeg vært en tur hos min gamle ridelærer, og ridd min tidligere yndlingshest Mouldy, en knabstruperhoppe på 15-16 år, hvis jeg ikke husker helt feil. Hun er for øyeblikket litt feit, og veldig utrent, da de ikke blir brukt noe særlig, men hun er robust, har ikke vondt, jeg stoler på henne og tenkte at det kunne være en fin hest å jobbe litt med frem til jeg ser meg om etter ny egen hest.

Hun ville absolutt ikke fanges når jeg kom med grima, så måtte faktisk gå tilbake i stallen for å hente en liten neve kraftfôr - og akkurat da savnet jeg Lucky veldig, for han var jo ikke sånn.. Men innså at jeg ikke kunne tenke slik, så fikk da tak i Mouldy til slutt.

Begynte med å justere litt på hodelaget hennes, to hakk ned med bittet på ene siden, og ett på den andre for at det skulle ligge sånn tåelig greit i mine øyne, innså at neste gang tar jeg med Lucky sitt gamle hodelag så jeg slipper å styre så mye (måtte jo bytte tøyler, har blitt kresen på å ri med gode lærtøyler og ikke webtøyler i det siste ;) )..

Vel, jobbet henne litt fra bakken i begynnelsen, bare for å få henne litt oppmerksom på meg, og hun flyttet seg ganske fint fra pisken når jeg ba om det. Flink hest :) Hoppet (kravlet...) opp og red henne i endel versader i skritt, jobbet med at hun ikke skulle skyte ut skulderen (noe hun er MEGET flink til, å skyte den ut, altså..), måtte være litt hardhendt med pisken noen ganger for at hun skulle høre etter, men så gikk hun veldig bra.

Hun er jo som en sofa å sitte på, og det gjorde det nesten verre å klare å sitte riktig i trav, for jeg spretter liksom ikke selv om jeg skrangler i hele kroppen. Klamret meg visst litt for mye fast med knærne i begynnelsen, og så fort jeg innså det, slappet av og lot hoftene bevege seg mer (au!) søkte hun ned og frem, gitt! Det var innmari morro å ri henne, fordi det viste meg hvor mye jeg har lært de siste årene med Lucky, ridefølelsesmessig. Nå kunne jeg kjenne akkurat hvor hun plasserte kroppen, når hun prøvde å stikke skulderen ut, når hun gikk ordentlig eller om hun falt innover (noe hun begynte med når hun innså at det ikke hjalp å stikke skulderen ut..) :D

Hun faller inn til venstre side, motsatt av hva Lucky gjorde, og det var uvant, for nå er jeg jo så vant til å konse på høyresiden, men fikk henne etter hvert til å bøye seg ordentlig mot venstre, samt være stilt såvidt når vi gikk rett frem, så håper jeg hun blir rettere på sikt. Planen er å starte litt dressur med henne i våres, så vi må trene =)

Og så savner jeg å ha hesten utenfor døra. Hadde vel trodd at jeg skulle synes det var litt deilig å få litt fri fra hest, men jeg savner det allerede. Det er jo deilig å slippe å bekymre seg - men det kunne godt stått en frisk, fin hest i stallen og ventet på meg... Men det får komme etter hvert. Jeg har vel godt av en pause, både hestemessig (tenk så mye jeg kan lære av å ri litt forskjellige hester!) og skolemessig (kremt...)

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject: Re: Ida Kristin
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 8:17 am 
Kniggit

I går var det valentinsdag, og den ble tilbragt sammen med dyrefysiologi-boka, for kjæresten var hjemme og drev med andre ting. Sånn er det jo bare noen ganger.

I løpet av kvelden kom det mange bilder av alle blomstene, kortene og bamsene (bamser? Hva er greia med det, egentlig?) jentene hadde fått, på facebook. Det er såklart koselig å få oppmerksomhet, men jeg er egentlig glad jeg ikke har en kjæreste som husker på sånt. Det hender han husker bursdagen min, og da blir jeg ekstra glad. (Men - jeg vet jo at han ikke glemmer det fordi han ikke gidder å huske, men fordi han har mer problemer med å huske ting enn folk flest).

Dessuten, jeg er så heldig at jeg har en kjæreste som ikke trenger en spesiell dag for å komme med roser til meg. Han trenger heller ikke en spesiell dag for å fortelle meg at han er glad i meg, for det gjør han så ofte at jeg aldri er i tvil! =)

Profile  

PostPosted: Fri Feb 15, 2013 9:19 pm 
Kniggit

I dag har jeg vært i stor stall. Passer Helga, hesten til venninna mi som stod her sammen med Lucky, som nå har flyttet til sånn vanlig stall, med ridehus, masse folk og dårlig plass. Altså, de aller fleste er veldig koselige, det er ikke det, det er bare det at jeg trives så enormt mye bedre på småstaller, og helst staller der jeg selv gjør mesteparten av arbeidet - så jeg har kontroll over hva som skjer.

Nå begynner jeg å savne Lucky, og jeg innser at nei, jeg kan ikke ha hest på en annen stall når jeg har muligheten til å ha hest rett utenfor døra. Jeg savner så innmari å kunne gå ut å kose med dem når jeg vil, jeg savner å vite at de er der og savner følelsen av at gården lever - gårder trenger dyr, synes jeg.

Jeg hater å våkne om morgenen, og få tanken på at jeg heller ikke i dag må opp for å fôre hester slengt i trynet. Planen er å skaffe ny hest i løpet av sommeren, men jeg vet ikke om jeg klarer å vente så lenge. Problemet er bare at jeg kan ikke ha hest alene, fordi jeg jobber annenhver helg og dermed er avhengig av noen som kan ta ut og inn og fôre den for meg, pluss at jeg ikke ønsker meg en ensom hest. Jeg håper at det er noen i området som ikke er så nøye på at de må ha bane på stallen, og som kanskje har bil, så de kan komme seg hit. Eller, som vil flytte hit når det blir plass til det...

Av og til lurer jeg på hva som er galt med meg - hvorfor er jeg så glad i å være sammen med bare dyr, uten så se så mye mennesker? Hvorfor får jeg panikk- og klaustrofobi-følelse bare jeg er en tur i sentrum? Hva er det med by-struktur som gjør at jeg hever skuldrene og stresser?

Det er alltid så ekstremt deilig å komme ut hit til stabburet mitt. Javel, så har jeg treigt internett, uisolerte vegger og det er langt å gå fra skole/kollektivtransport, men jeg elsker det. Stillheten, roen. Vite at rådyrene lusker rett nedi skråningen på jakt etter mat, og ekornene som stjeler fra fuglebrettet, og ikke er redd for meg selv om jeg står en halv meter unna og ser på dem.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 15, 2013 11:47 pm 
Kniggit

Er bare å dra i stallen på morgenen det, da er det ingen der. Passer meg finfint ;)

Profile  

PostPosted: Sun Feb 17, 2013 10:39 pm 
Kniggit

I dag har jeg ridd Flora - en 9 år gammel knabstuperhoppe som er lite håndert og lite ridd. VELDIG følsom hest, som er litt redd hodet sitt, men samtidig ikkeno redd når hun forstår at det er kos på gang.

Jobbet henne endel fra bakken, og her hadde jeg mye å lære henne, og av henne. Hun er nemlig en sånn som går ned folk, så vi brukte mye tid på at hun skulle respektere min boble, og der måtte jeg virkelig være konsekvent ja! Har sikkert rygget henne to steg 100 ganger i dag, og hun har gått frem igjen med en gang 97 av de gangene... Men jeg klarte å ikke bli sint på henne, samtidig som jeg var konsekvent på at "nei, det er fortsatt ikke lov til å gå meg ned". Etter hvert forstod hun at jeg mente alvor, og holdt seg i passe avstand til meg..

Ridemessig sett kan hun lite, men lærer veldig fort og er positiv. Jobbet henne veldig mye sideveis i begynnelsen, da jeg har innsett hvor mye lettere det er å ri en hest som flytter seg for sjenkel og som i stedet for å falle inn, heller søker støtte på utvendige tøyle. I begynnelsen, når hun hadde forstått hva sjenkel betydde, og flyttet seg for den, så skjøt hun veldig ut skulderen og gikk mye sidelengs, men det synes jeg ikke gjør noe, fordi det er lettere å ramme inn utvendige skulder enn å dytte på plass en hest som faller inn...

Alt i alt en fin økt. Hun er litt eksplosiv, men så lenge jeg konser på å sitte stille så raser hun jo selv inn i tøylene og det forstod hun ganske raskt, så hun sluttet å tulle når hun innså at det ikke hjalp noe :)

Profile  

PostPosted: Mon Feb 18, 2013 10:56 am 
White Lady

Velkommen til knabstrup. På godt og vondt. :D

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 18, 2013 12:09 pm 
Kniggit

Hehe, takk takk :) Skal bli gøy detta, tenker at jeg skal prøve å få ridd begge to litt fremover, og kanskje starte dem litt i dressur. Kanskje får jeg låne dem med på et kurs også? (Vel.. først må det bli henger-kjøre-føre, og vi må lære oss å gå på henger, fordi det er noe disse to ikke er så gode på, tror jeg!

Profile  

PostPosted: Mon Feb 18, 2013 9:48 pm 
Kniggit

I dag var jeg med på ridetime på rideskolen på UMB, og det ble siste også, for å si det sånn.
Har gnagsår i fingrene etter å ha ridd en ekstremt sterk kaldblodstraver (tør ikke å tenke på hva munnen hennes føler), og er allerede dritt lei utstyr som ikke passer, og instruktører som jeg ikke stoler på og ikke er enige i.

Jeg har fått beskjed om å få bena lenger _frem_, ikke bruke hælen for å be om noe (noe som sikkert kan være riktig, forsåvidt) og tærne fremover. Jeg brukte laaag tid på å prøve å forstå hva hun mente med at jeg skulle få beina mer frem - jeg sliter jo med at de er for langt frem! (tror jeg, da).

Hm. Merkelig følelse, å være så totalt misfornøyd, jeg må jo ha misforstått ett eller annet? Jaja. Det er vel først og fremst hestene som får meg til å innse at jeg ikke gidder - enten ponnier, islandshester, dølagamper eller travere. Tror jeg holder meg til de "gale" knabsturperne jeg ;)

Profile  

PostPosted: Wed Feb 20, 2013 3:20 pm 
Kniggit

Yogaøkt idag :D
Fant plutselig ut at det er yoga på treningshallen på skolen, OG det er basert på samme yoga-typen som jeg var på kurs med i januar, så det var gøy. Skikkelig deilig å få tøyd og strekt på kroppen igjen, og selv om denne instruktøren ikke er like flink som hun som holdt kurset i januar, så var det fantastisk med en motivator som faktisk fikk meg til å gjennomføre. Så nå er planen å trene yoga en gang i uka :)

Profile  

PostPosted: Fri Feb 22, 2013 9:26 am 
Kniggit

Dette med døgnrytme er rare greier. Min kjære ringte meg halv 4 i natt, for å si gratulerer med dagen, sånn før han glemte det, og så endte vi opp med å snakke til klokka ble 6. Flyttet vekkeklokka til 9, sånn siden jeg hadde mulighet - men våknet kvart på 7, lys våken (og jeg som sliter SÅ med å stå opp mellom halv 7 og 7 ellers??). Kroppen min er rar :)

Profile  

PostPosted: Fri Feb 22, 2013 5:56 pm 
Kniggit

Red mouldy igjen i dag. Prøvde med den gamle dressursalen min, men den passet hverken meg eller hesten, og jeg skranglet verre. Slang av sal og opp med meg barbak-fortsatt noe rart i meg, men bedre. Håper vi får til å lure deg nedover hit en tur snart, Hanne! Jeg tror jeg trenger det...

Profile  

PostPosted: Sun Feb 24, 2013 8:36 am 
Kniggit

Målsetninger:
- Jobbe mye mer konsentrert med skole, og bruke lesesalene på skolen, da det er mye lettere å sitte konsentrert der å jobbe.
- Klare en hel arbeidsdag på jobb uten å måtte ta 15 pauser, men faktisk holde seg til de pausene jeg egentlig har.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 25, 2013 10:05 am 
White Lady

Bare å lure meg. Jeg kommer jeg. :)

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 26, 2013 6:36 pm 
Kniggit

Uff, nå har jeg begynt å tenke en VELDIG ekkel tanke.

Alt dette skolearbeidet i det siste, samt følelsen av at jeg fortsatt aldri har tid til skolen, selv uten hest, får meg til å lure... Har jeg virkelig tid til å ha hest ved siden av skolen? Grøss. Jeg VIL ha tid, for jeg kanke tenke meg å leve så mange år jeg har igjen uten å ha egen hest!

Hm. Dermed går tiden min til å finne ut av hvordan jeg kan bli mer effektiv på skolen... (nå skal det sies at jeg har 5 studiepoeng "for mye" dette semestere også da, men allikvel... "Alle andre" klarer det jo?)

Profile  

PostPosted: Thu Feb 28, 2013 1:52 pm 
Kniggit

NÅ er det nok sukker-spising på meg på en stund!

Har jo viljestyrke som en sokk. Den alt for gode lukten av nystekte skoleboller med melis fra kantina på skolen knakk meg i går, og når jeg først hadde begynt - så ble det sjokolade også, gitt. Selv om jeg visste at jeg skulle på yoga-trening etterpå, OG var støl (er støl i magen på tredje dagen etter styrke på mandag, forresten. Litt ekkelt. Tok jeg virkelig så hardt i?). '

Vel, det gikk jo som det måtte gå, litt ute i yogaøkta merket jeg sinnet komme krypende. En ekkel uro i hele kroppen, som leker prikkedøden med meg og terger meg for morroskyld, og smerte fra stive muskler gjorde det ikke lettere. Viljestyrken hadde forsvunnet for lenge siden, og det ble en halvhjertes yogaøkt bestående av mange banneord inni hodet mitt. (Klarte hvertfall å ikke sprekke da, det er jo forsåvidt forbedring).

Dro hjem, snakket med min kjære, som sa at jeg hadde bare godt av å ligge der å være sur - så sov jeg litt, så spiste jeg middag og så sov jeg igjen, med det resultat at jeg våknet ørtenhundreogførti ganger i natt, stod opp kl 5 og var passe stressa over at jeg hadde brukt en hel dag på ingenting.

Jaja. I dag ble lommeboka liggende hjemme, og godt er det. Nå tror jeg at jeg skal prøve meg en tid uten noe som helst godteri, bortsett fra litt når det er noe spesielt. Så får vi se hvor sterk jeg er, og hvor glad jeg er i meg selv...

Profile  

New topic Reply to topic   [ 191 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next