Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 191 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Next
Author Message
 Post subject: Re: Ida Kristin
PostPosted: Wed Feb 26, 2014 1:28 pm 
Kniggit

Ja, jeg vil jo gjerne ha en ferdig kjørehest, savner å kjøre. I tillegg liker jeg lynnet på traverne - arbeidsviljen, og det at de som regel er håndtert mye fra de er små, så det er mulig å både putte den rett på henger og å binde den i et tre når vi er på skogstur. Må bare finne en som er kald i hodet, og ikke så stressa.

Jeg driver nemlig og tenker på HVA jeg egentlig skal ha hest til. Og i utgangspunktet er det kjørehest, turhest og litt dressur/sprang-hest. Så jeg får vel bare prøve noen hester, og se hva magefølelsen sier ;)

Profile  

PostPosted: Wed Feb 26, 2014 10:24 pm 
Kniggit

Æsj, altså. Det blir nok ikke hest helt med det første. Sparekontoen min er nemlig helt tom :( Har visst ikke vært så positivt for den at jeg kun har hatt en liten jobb... jaja. Nå er en jobb til nesten i boks, så fra april blir det bedre tider, og forhåpentligvis hest på meg! :D

Jeg kom på et mål til jeg har med hest: Rødekorsettersøkningshest. :D Vi har diskutert det noen ganger, det må da være et godt hjelpemiddel hvis man har en trygg og god hest, som man kan bruke i leteaksjoner? Sitter høyt, har god oversikt, har et dyr som hører og ser godt, og man slipper å se hvor man går selv. Og - man har transportmiddel ut igjen der andre motoriserte fremkomstmidler kanskje ikke kommer ut, og det er langt å bære. Og selvfølgelig - hesten kan fungere som psykisk hjelp hvis man leter etter noen som ikke har det så bra..

Profile  

PostPosted: Fri Feb 28, 2014 9:23 am 
Kniggit

Red tre hester i går - støl i rumpa i dag.

Startet med Joker, og trente på rygging - skritt - overganger. Han slepte frembeina mye i begynnelsen, men dette ble bedre etter hvert. Han dukket mye under, som han alltid gjør, men fikk han etter hvert til å søke frem til tøylen. Jobbet mye med bøying, og sidebevegelser.

Trente endel på å sitte ned i trav, og det var ikke noe problem på han - jeg er nemlig trygg på at han ikke gjør noe rart, så da tør jeg å slappe av og ikke krølle meg sammen. Så da kunne jeg også fatte galopp, kun ved hjelp av setet, og fine hesten fattet, og galopperte finfint. Gøy!

Vi galopperte bare en liten storvolte før vi tok skrittepause, og da prustet han masse. Det har han ikke gjort før med meg, så tydelig at han synes det var deilig å få bevegd på seg litt. På høyre hånd hadde jeg mer problemer, for der sliter jeg med å sitte riktig - jeg vrangstiller meg, tror jeg. For stiv i venstre hofte da tro?

Uansett, red Flora også, og hun var SPREK. Såpass sprek at vi både travet og galopperte på stedet, før hun stakk med meg på jordet. Ikke sånn "skal aldri stoppe"-stikke, men hun var bare litt uvillig til å bremse noe særlig, så jeg lot henne løpe. Hun var stressa, og jeg var stressa, så vi gav oss egentlig ganske så fort. Ikke noe vits i å jobbe med henne når jeg ikke klarer å slappe av..

Hadde tid til å ri Mouldy også, så da gjorde jeg det etter å ha bestukket henne med godteri for å få fanget henne. Og da husket jeg hvorfor jeg så sjelden gjør det..... Makan til stiv, feit og vrang merr er det lenge siden jeg har ridd! For det første er hun så brei at jeg nesten ikke klarer å sitte på henne. For det andre klarer hun ikke å bøye seg noe særlig - og protesterer som bare det. Fikk jobbet henne litt sidebevegelser og tøying av nakke, men det var faen ikke lett. Hun går imot sjenkel, og legger jeg til pisken, bukker hun. Så da ble det bukkelibukketur, men hun gikk sidelengs til slutt! :evil: Ingen prust, da. Tror hun er en stor oppgave å få fin, siden hun har gått som rideskolehest i 12 år eller noe sånt, og aldri ridd særlig godt. Ikke har vi noe særlig kjemi heller - så da kan det bare være :P

Profile  

PostPosted: Sun Mar 02, 2014 5:55 pm 
Kniggit

Jeg føler meg som verdens heldigste.

Først fikk jeg lov til å jobbe i 2,5 år i grisehus, fikk lov til å være med på alle deler av produksjonen, fikk lov til å lære, og fikk lov til å gjøre en god jobb. Fikk ansvar, fikk masse motiverende jobb med nyfødte grisunger og hadde fast inntekt.

Så ble det plutselig ny eier - ny sjef - og mindre arbeid. Sjefen min nå vil helst gjøre alt selv, så da blir jeg bare en helt ordinær avløser som steller de helgene det er stille i grisehuset og lite som skjer. Og lite penger - denne måneden ble det ingenting, fordi jeg jobber så sjelden.

MEN! Nye sjefen kjenner en av de andre som driver med duroc, han holder til i nærheten, og han trenger hjelp. Mye hjelp. Så mye hjelp jeg har tid til, rett og slett!
Så nå har jeg blitt første-prioritets-avløser i løpet av en opplæringsdag og to arbeidsdager. Jeg har fått fast avtale om jobbing hver tirsdag og fredag og endel helger og i ferier. Jeg får stabil inntekt igjen (og har dermed råd til å ha hest). Det beste av alt? Jeg får ansvar. Jeg får lov til å være med på alt det jeg lærte i løpet av de første årene, inseminering, grising, alt som skal ordnes med grisungene, flytting av gris, osv. Når de jeg jobber for kan ta seg ferie, og samtidig kunne slappe av og vite at ting blir gjort ordentlig - DA er jeg fornøyd med egen innsats.

I går var den en grisunge som overlevde fordi jeg tilfeldigvis gikk forbi bingen akkurat da. Den så død ut, der den lå, fortsatt inne i fosterhinna, ubevegelig. Jeg hadde vel tenkt til å rydde den opp, men når jeg tok i den gispet den etter luft, plutselig, og da var det bare å rive den ut av hinna, tørke av den, suge ut slimet av den og puste litt luft i den, klemme litt på den og prøve å riste liv i den. Etter hvert begynte den å puste selv, og etter en liten varme-seg-pause under varmelampa fant den veien til mammas melkereservoar. Det er sånne øyeblikk som gjør at jeg elsker jobben min =)

Profile  

PostPosted: Mon Mar 03, 2014 11:16 am 
White Lady

Så veldig kult og bra. Gratulerer!

Og du? Jeg har tenkt å ha julegris til sommeren. Har du noen anbefalinger når det gjelder rase, og evt. hvor man får tak i smågris? Tenker meg to stykker, til eget bruk. Kjekt også å vite at jeg kjenner noen med kunnskap.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 04, 2014 3:55 pm 
Kniggit

Takk!

Vi planlegger å ha duroc, litt fordi jeg tross alt jobber med dem og dermed har tilgang på dem, men også fordi jeg synes det kjøttet er veldig godt. I tillegg mener jeg å huske at de vokser saktere, noe jeg ser på som positivt da man kan ha dem litt lenger før de blir slakteklare. (Har ikke noe annen info om dette enn at en av de vi solgte smågris til for oppforing til slakt var litt gretten fordi durocen vokste seinere enn de andre rasene/krysningene).

Durocen er jo den som har mest intramuskulært fett, som jo gjør kjøttet veldig saftig. Jeg synes dog at sylteflesk laget på duroc ikke var like godt som sylteflesk på vanlig gris, men det er kanskje en tilvenningssak. De andre delene var hvertfall veldig gode!

Durocen går også for å være en sterkere og mer livskraftig gris, og det kan jo komme positivt med når den skal leve et "farlig" liv utenfor et grisehus (med tanke på at smittepress osv jo er rimelig mye større utenfor grisehusets vegger).

De nærmeste dere som produserer Duroc er Christina og Ole Eggum, Holder til på Fenstad. http://norsvin.no/norsvin.no/Avl/Avlsbesetninger . Sjekk denne linken, det er i alle fall alle norsvin sine produsenter. Det er jo bare å ringe dem og høre om de vil selge et par galter til dere, vi har hvertfall solgt noe smågris til privatpersoner fra jobben, så det bør ikke være noe problem.

Ellers så er det jo edelgrisen ((krysing yorkshire*landsvin)*duroc) som går for å være den beste, ifølge norsvin, og den er det vel formeringsbesetningene har, stort sett.

Men, hvis dere vet om noen som driver økologisk med gris (økologisk frilandsgris kalles det vel), så ville jeg nok kjøpt av dem. De har litt varierende raser, tror jeg, og blandinger. De grisene har det så mye bedre som små enn de som blir holdt inne, og så er de utsatt for et større smittepress når de bor ute fra fødsel av, så det skal nok mer til før de blir syke av noe når de flytter, tror jeg.

Lykke til, og spør gjerne om det er mer du lurer på (kan skravle om gris i all evighet... hihi :P)

Profile  

PostPosted: Tue Mar 11, 2014 7:12 pm 
Kniggit

Min nye målsetning: Se etter det positive!

I dag var det enkelt, for enten er biokjemi veldig lett, eller så har jeg vært flink og lest. Fikk nemlig 20 av 20 riktige på deleksamen! :D

Profile  

PostPosted: Wed Mar 19, 2014 7:41 pm 
Kniggit

Jeg vil ha hest NÅ!!

Grøss, så utålmodig jeg er. Som vanlig. Sist mandag var vi nemlig å så på hest, den samme som jeg så på tidligere i år. Denne gangen var det ikke midt i kveldsfôringa, så da var han mye hyggeligere :P

Dessuten var isen borte fra banen, så da kunne jeg teste han litt mer. Han er stiv, ja, men samtidig lydhør. Myk i munnen, og flytter seg for sjenkel. Det blåste, så han var litt eksplosiv, men han fant fort ut at å tulle med meg ikke var lurt, så da var han flink og ble modigere. Jobbet han også litt i trav, fikk han til å strekke på seg, og da kom det to host og et prust. Gøy at han er den type hest som gir tilbakemelding ;)

Tenkte at jeg skulle jo prøve galoppen - og forventet absolutt ikke det jeg fikk. Jeg gjorde bare som jeg gjorde når jeg hadde Lucky, jeg bare tenkte galopp, så tenkte kroppen min galopp - og så galopperte hesten :D Rolig, fin galopp, som var helt grei å sitte på, ikke løping eller noe annet tull. GØY! Der og da ble jeg overbevist, det er hesten jeg vil ha! Samme greia på andre hånda. Fattet med en gang, rett galopp og løp ikke. Flinke hesten ;)

Lot jo Eirik prøve han også, og da skvatt han en gang, men han falt ikke av, så det gikk bra, og etter det red han som han pleier, med mye svinger og volter og overganger og alt mulig uforventet han kan finne på, og hesten virket fornøyd, prustet og koste seg, og det virket som om Eirik koste seg også.

Så red jeg han når vi tok han med ut en tur i skogen, testet vannskrekken (nesten ikke-eksisterende), og offroad-kunnskapene (helt ok), og nysgjerrighet/skvettenhet ang blafrende plast (ikkeno problem). Så da skal vi bare prøve hest nr 2 (helfôr) på lørdag, og hvis den også er brukanes blir det to hester på meg i løpet av neste uke, mest sannsynlig ;D

Liker gårdsliv!

Profile  

PostPosted: Thu Mar 20, 2014 5:32 pm 
Kniggit

Oj. I dag har vi avtalt pris og hentetidspunkt på hesten vi skal kjøpe, så jeg er litt småukonsentrert, kan man si. I tillegg fikk jeg innkalling til intervju på venabustallen i forbindelse med sommerjobb - så jeg ble ikke mer konsentrert av det..

Så nå grugleder jeg meg til alt sammen. Og tenker at jeg egentlig bare bør tenke at ting ordner seg, selv om jeg ser skrekkscenarier i hodet hele tiden (hva om den vi skal ha på helfôr viser seg å være en dritthest og jeg ikke vil ha den og står med bare en hest og må finne en annen, hva om han vi kjøper blir stressa av å være alene frem til den andre hesten kommer, jeg får jo ikke hentet to hester på en gang, så hva om den hesten som blir stående litt alene hopper over gjerdet, surrer seg inn i sauenettinga på utsiden, og dør? Eller, hva om det skjer noe dagen etter at vi har hentet hest, når jeg er 4-5 timer unna på jobbintervju og bare Eirik er hjemme? Eller hva om det faktisk går bra, alt sammen?

God trening i å ta ting som det kommer, det her, og å ikke bekymre seg for mye over problemer som kanskje oppstår. Det vil jo være så teit å ha bekymret seg hvis det viser seg å gå bra! Må nesten le av meg selv her... :P

Profile  

PostPosted: Mon Apr 07, 2014 10:24 am 
Kniggit

Lykke!
I dag har jeg fått ordnet det jeg alltid har drømt om å ha på kjøkkenet... En rekke med Norgesglass, fylt opp med spaghetti, makaroni, frokostblanding, ris, sukker, mel osv =) Mest fordi det blir så fint!

Var så heldig å få masse norgesglass av gamle ridelæreren min, da hun hjelper til å rydde ut av et hus etter en gammel dame, som hadde mange norgesglass. Håpet er jo selvfølgelig å få brukt de til det de skal brukes til, men som dekorasjon er de også veldig fine =)

Endelig har jeg et hjem jeg kan innrede, som skal være mitt over tid, selv om vi leier. DET er deilig, det!

Profile  

PostPosted: Thu Apr 24, 2014 9:46 pm 
Kniggit

Æsj, altså. I dag har vi hatt en stor diskusjon om jeg skal bruke penger på behandling av Kvikken eller ikke. Leif får ikke behandling - for Eirik tror ikke på sånt, og er ikke villig til å bruke penger på noe som kanskje gjør hesten bittelitt bedre - når det er så mye annet å ta tak i.

Jeg VIL ha behandling på Kvikken. Ikke nødvendigvis fordi HAN trenger det, men fordi JEG trenger å vite at jeg har sjekket det opp. Eirik ser ikke poenget - hesten fungerer jo tilfredsstillende. Til å være turgamp.

Men jeg tenker - hva hvis hesten har vondt? da er det jo ikke rettferdig å ikke gjøre noe med det?

Profile  

PostPosted: Tue Apr 29, 2014 11:50 pm 
Kniggit

I dag har jeg slaktet sau! :D

Egentlig hadde jeg tenkt til å skrive noe om ridetimen i går, men hele meg er såpass så forvirra at det får vente litt til.

Hvertfall. Vi hadde ei søye som dessverre fikk et dødfødt lam (eller, vi oppdaga det når det hang halvveis ute, men med ett frembein bakover. Vi fikk etter hvert dratt det ut, etter mye slit og hyling fra stakkars sauen). Hun ble, naturlig nok, dårlig, og siden jeg skulle ha vaksine på Kvikk i dag så var dyrlegen her og så på henne, og hun kunne jo behandle, men når sauen er 7 år gammel og såpass ødelagt bak at den ikke kan få flere lam uansett, var det det beste å avlive den.

Og skal man allikvel avlive en sau, og kjenner en som har slakta mange dyr og som gjerne vil lære bort, og selv er godt over gjennomsnittet interessert i å lære å slakte - så slakter man. Kjøttet brukte vi ikke da hun hadde feber, men hun ble et fint treningsdyr.

Vi fikk avlivet henne (det var det han vi kjenner som gjorde, selv om jeg hadde ganske lyst (men det tørte jeg jo ikke å si)), og så var det jobben å flå. Uten skikkelig utstyr til å henge henne opp var det veldig vanskelig, men vi fikk det da til. Så var det å skjære rundt rumpa, få ut innvollene, ta en gjennomgang av disse slik at jeg fikk pugga litt til fysiologieksamen, sett om hun hadde et lam til (det hadde vi vel sett tidligere, men det hadde hun da ikke) og til slutt måtte vi jo rydde opp. Vi får se om vi kan bruke fellen - resten graves ned i morgen =)

En veldig interessant og lærerik kveld! Jeg føler meg jo litt hard-hjertet, og litt sær som synes dette er fascinerende og et arbeid jeg liker, men... Er vi ikke alle rovdyr, opprinnelig?

Profile  

PostPosted: Wed Apr 30, 2014 12:44 am 
White Lady

Jo, vi er rovdyr. Gratulerer med første slakt. Vi burde alle være istand til å slakte selv. Om ikke annet så for å vite at dyrene våre får en bra endelikt.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 30, 2014 8:49 am 
Kniggit

Ja, jeg har jo et mål om å være mest mulig selvberget =) Og så er det jo så kjekt å kunne!

Profile  

PostPosted: Wed Apr 30, 2014 9:01 am 
Kniggit

Veldig artig å lese om dette. Jeg sa til foreldrene mine i påsken at jeg ønsket å klare å slakte mine egne dyr selv om jeg får meg det og det trengs. Tror de syntes det var ltit groteskt og rart å ville ønske noe slikt.

Jeg er ikke den tøffeste typen, men jeg tror jeg kan klare det. Jeg mener at det er å yte respekt for dyret og maten vi spiser, og ikke noe groteskt i det hele tatt. Nå til dags vet man jo knapt hvor maten kommer fra, og på en måte er det litt "hyklersk" å spise kjøtt men si at man aaldri kunne tatt livet av et dyr.

Håper jeg kommer dit en dag at jeg kan klare det.

Kjenner jeg må ta meg en tur til deg i sommer. :)

Profile  

New topic Reply to topic   [ 191 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Next