Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 191 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Next
Author Message
 Post subject: Re: Ida Kristin
PostPosted: Wed Apr 30, 2014 5:48 pm 
Kniggit

Gjør det! Hvis du føler deg klar for det og har lyst - så kan du jo være med når vi skal slakte lam til høsten? Blir mest sannsynlig 4 lam + kanskje ei søye å slakte ;)

Og ja, jeg er helt enig. Når jeg bare pratet om at jeg ville lære å slakte -så trodde ikke helt mine kjære foreldre på meg. Men nå er de ganske imponerte =)

Helt enig at man bør vite litt mer om hvor maten kommer fra! Eirik postet jo et bilde på facebook når vi holdt på å flå den - og det ble rapportert, som "voldshandling"... Så da svarte han noe sånt som at han ikke visste at han hadde "venner" som trodde at grillpølser og fenalår vokser i butikkhylla på Rema? :D

Jeg føler liksom at jeg burde hatt mer dårlig samvittighet, og at det skulle gjort meg noe å ta livet av dyr. Men jeg har, ærlig talt, ikke noe imot å ta livet av et dyr som ikke har det godt, eller som vi skal spise. Jeg har heller ikke noe imot å skaffe to hunn-kaniner, slik at vi kan få flere kaniner, og dermed også få kaniner vi kan skyte og spise. Så lenge de har levd et godt liv - og bli avlivet på minst smertefull måte, så ser jeg ikke problemet. (men har heller ikke noe problem med å se at ikke alle trives med selve slaktejobben - og det er helt greit =) )

Det er selvfølgelig en overgang, og litt skummelt i begynnelsen, men det er ikke noe mer spesielt med det enn den skummelheten det var å lære å kjøre bil, for eksempel. Å avlive/slakte er en ting jeg foreløpig ikke behersker så godt - og dermed er det naturlig å være litt usikker.

Jeg tror jeg har arvet det synet etter farfar - han var jeger, men elsket dyr, og jaktet for å sørge for at de dyrene som ble igjen, hadde nok mat tilgjengelig om vinterne.

Jeg glemmer forresten aldri hvordan utstråling han som avlivet Lucky hadde - han var gammel, og hadde garantert slaktet hundrevis, sikkert tusenvis av dyr, men allikvel hadde han en respekt for hvert eneste av dyrene han skulle avlive, som jeg aldri kommer til å glemme.

Det er nå en gang sånn at vi mennesker har muligheten til å holde, og avlive og spise dyr - og da er det ikke noe feil med det, synes jeg. Det som er feil, derimot - er å ikke bruke den kunnskapen vi har om dyrevelferd til å sørge for at de har det best mulig når de lever. Dermed er det jo en smule dobbeltmoralskt at jeg jobber i konvensjonelt grisehus med "betonggriser" og spiser disse grisene jeg får kjøpt i butikken. Men så kan jeg tenke at jeg jobber for at de skal ha det så bra som mulig, med de midlene vi har - og så får eget grisehold, selvberging og en annen jobb komme etter hvert =)

Profile  

PostPosted: Thu May 01, 2014 1:28 am 
Rider

Det er nå alltid noen som velger å føle seg støtt av sånne ting. Er vel ikke verre enn at de fjerner den posten fra feeden sin... Jeg tenker som deg, at det å delta i slakteprosessen selv handler om respekt for dyret og det livet man har tatt. Jeg vil også lære meg både å avlive og slakte, slik at jeg kan ha egne dyr i fremtiden og være med på hele prosessen selv. Kanskje du får holde slakteworkshop til høsten? :D

Forøvrig ble jeg litt usikker her; er det nervesystemet eller hodet som er forvirret etter timen? For hvis det er sistnevnte, må du bare spørre om hva du vil! Det er jo ikke meningen at man skal sitte igjen og være totalt forvirret etter en time. :) Hvis det bare er nervesystemet, så må du ganske enkelt ri mer, hehe.

Profile  

PostPosted: Thu May 01, 2014 8:18 am 
Kniggit

Ja, det hadde vært noe det! Kombinert ride- og slakte-kurshelg? Hihi :D

Men ja, nervesystemet forstår ingenting. Og hodet sliter med å få nervesystemet til å forstå. Har ikke ridd siden timen siden han har fått vaksine, men må nok oppå og trene litt igjen snart. Finne ut hvordan jeg skal disse beina til å bære vekt.... hehe :)

Hadde en litt sånn "vinn eller forsvinn"-følelse etter timen - at enten, så må jeg virkelig gå inn for å trene på dette, også trene og tøye mer på bakken, eller så må jeg bli turrytter på heltid. Det virket så vanskelig, og jeg fikk jo ikke til noen ting! Nå som jeg har fått tenkt litt, og nervesystemet har fått "tenkt" litt, så ser jeg ikke fullt så mørkt på det, og innser jo at jeg kommer aldri til å klare å være bare turrytter. Det er bare det at jeg har trodd at jeg har vært så mye flinkere enn det jeg er - men denne våren har det vært flere hendelser som har fortalt meg at jeg kanskje ikke er verdensmester..... hehe =) Men det betyr jo ikke at man skal slutte å prøve å bli bedre?

Jeg får lure Eirik til å plage meg litt på banen en dag snart =) Men tror ikke det blir så veldig mye aktiv ridning før etter 20. mai - for har eksamen både da og 19, og ligger, som vanlig, alt for langt etter! ;)

Profile  

PostPosted: Thu May 01, 2014 12:41 pm 
Kniggit

Nazi-Eirik har fått en ide om at jeg skal trene styrke og balanse. Grøss. Vondt. Men sikkert veldig bra for meg ;)

Profile  

PostPosted: Sat May 03, 2014 8:50 pm 
Kniggit

I går presset jeg grenser litt igjen, og dermed sitter jeg med en god mestringsfølelse nå. Innser at det er litt for lenge siden sist jeg dyttet meg selv ut av komfortsonen - så nå var det på tide!

Jeg er nemlig mørkeredd, og hater å være alene når det er mørkt. Men jeg VILLE på hytta. Eirik ville ikke på hytta. Dermed ble det til at jeg dro alene, og det gikk bra, gitt. Ingen panikkanfall fordi det var mørkt og ensomt - heller en fantastisk følelse av ro og stillhet og tid for meg selv. Ingen som maser. Ingen dyr som må ha mat. Ingen jeg må ordne for. Kveldsmaten, og frokosten ble smurt på benken, jeg lagde bare en kaffekopp, og jeg hadde kun meg selv å tenke på.

Jeg kunne høre på det jeg ville på radioen, jeg kunne høre stillheten og fuglene, jeg kunne få ro og fred til å lese biokjemi. Det var helt fantastisk!

Profile  

PostPosted: Tue May 06, 2014 9:48 pm 
Kniggit

Hihi, i dag tror jeg at jeg har klart å bake brød igjen! Etter litt for mange mislykka forsøk så ser de hvertfall veldig bra ut nå. Å kna de leeeeeeeeeenge er visst viktig (denne gangen satte jeg klokka på 15 minutter, og gav meg etter 13, for da orka jeg ikke mer. 15 minutter er VELDIG lenge når man faktisk skal gjøre noe som er tungt, og dermed ser jeg at jeg trenger klokka, for feelinga er ikke til å stole på....)

Og ellers så er det kun eksamenspugging som har prioritet for tiden, pluss litt jobb og litt trening. Hesten får fri, og det er like greit, for jeg er stressa, og er man stressa bør man ikke jobbe med hest, for da blir jeg sint og urettferdig.

Biokjemien begynner faktisk å gå fra totalt uforståelig til rimelig fornuftig, jeg ser sammenhenger og forstår hva som skjer i de fleste situasjoner. Men, det er virkelig ett puggefag! Pugger sitronsyresyklus, glykolyse, glukoneogenese, fettmetabolisme, ureasyklus, elektrontransportkjeden, aminosyrer, DNA replikasjon og sikker noe mer jeg har glemt, for harde livet....

Og så vet jeg jo at jeg har et fag til, som bare ligger og gnager og venter på at jeg skal ha tid. Tar en dag eller to til med biokjemi, før jeg begynner på fysiologien. Puggepuggepugge frem til 19/20 mai - og SÅ kan jeg begynne å leve igjen! =)

Profile  

PostPosted: Thu May 08, 2014 9:44 pm 
Kniggit

Idag har jeg ridd igjen, men ikke på Kvikken. Fikk lov til å låne Leif av Eirik, for å ta han med på en løpetur. Som sagt så gjort. Jeg forstår hvorfor den hesten har vunnet 150 tusen i sitt liv, for det gikk FORT!

Var gøy da. Jeg fant igjen ridegleden borti skauen der også, og fikk krampe i bakside-lår-musklene. Trente på å ha vekt i stigbøylene og å sitte i balanse og å bevege hofteleddet. Ikke lett, og jeg må nok bare innrømme at Eirik rir den hesten mye bedre enn jeg får til...

Jaja. Jeg har et håp om at jeg kan bli flink en dag. Å innse at man ikke er perfekt er vel beste vei til å lykkes?

Profile  

PostPosted: Mon May 12, 2014 7:17 pm 
Kniggit

Dressurøkt.
Jobbet stort sett i skritt, med å få vekt i stigbøylene og bevegelse der det skal være og ikke bevegelse der det ikke skal være. Vet ikke om jeg fikk det til. Men tror det gikk bedre enn forrige gang. Klarte hvertfall å ikke bli sint.

Sliter med å klare å holde beina tilbake, samtidig som jeg har vekt i dem, og også ha overkroppen rett. Beina, eller overkroppen, sklir bare fremover....

Avsluttet med postkasseridning, og da var han kjempeflink. Hentet to brev i postkassa, red til inngangsdøra, åpnet den, slapp inn posten, lukket døra og red til stallen ;) Og hesten stod bom stille! :D

Profile  

PostPosted: Tue May 13, 2014 3:37 pm 
Kniggit

Gnagsår under føttene, men løpeøkt barbeint gjennomført! 4,5 km, endel gåing, men også ganske mye løping! Føler meg flink. Håper fortsatt at beina kan bli klare til 4,8 km barbeint 7. juni. Vi får se (kondisen blir nok ikke klar, men jeg skal jo bare gjennomføre, så det driter jeg i!)

Profile  

PostPosted: Thu May 15, 2014 8:57 pm 
Kniggit

Æsj. Det kan se ut som om det blir to år til på skolen før jeg er ferdig.

Har regnet på hvor mange timer jeg bør jobbe med fagene om jeg skal ta de på fulltid. 30 studiepoeng = 900 timer normert arbeidstid. Det er ca 13 uker fra skolen begynner til eksamenstiden begynner. Dvs, hvis jeg skal tenke fri i helgene, blir det 13,8 timer jeg må lese hver eneste arbeidsdag. Det vet jeg at jeg ikke klarer, og hittil har det ikke gått så bra å prøve på det.

Denne våren tok jeg 20 poeng, fordi jeg tenkte at det var lurt å ikke ta for mye. Nå kan det se ut som om jeg stryker i det ene faget, dvs av jeg har kun tatt 10, pluss 5 i januar. Dvs 50 % deltidsstudie.
Men dum som jeg er, så har jeg jo fått fullt lån, uten å tenke mer over det...

Så neste år tror jeg det blir 15 studiepoeng pr semester, og dermed bare halvt lån. Får jeg jobbe et par halve dager i uka i tillegg blir det nok bra, tenker jeg. Så får det heller bare være at jeg, hvis jeg blir ferdig når jeg nå tenker, har brukt 5 år på en bachelor. Jeg har rett og slett ikke evne til å klare å studere på fulltid, ser det ut som.

Heldigvis at jeg har en jobb jeg trives med og som jeg mestrer og får gode tilbakemeldinger på at jeg er flink til. Ellers hadde jeg nok følt meg ganske mislykka...

Profile  

PostPosted: Mon May 26, 2014 10:40 pm 
Kniggit

Ble en kort rideøkt på Leif i dag for å teste sal.

I går sa ei venninne noe om sits som jeg brukte i dag - at det er forskjell på å sitte rett i forhold til hesten, og i forhold til bakken... Så jeg, som alltid har prøvd å sitte rett i forhold til bakken, prøvde nå å sitte rett i forhold til hesten.

Jammen, protesterte jeg til meg selv - da får jeg jo enormt mye vekt på innsiden! Og så innså jeg hva jeg har manglet... akkurat, vekt på innsiden. Og hesten kunne plutselig flytte seg (og det er jo en traver som ikke kan sånt), og prustet, og prustet og prustet. :D

Det var gøy! Og det må trenes mer på ;)

Profile  

PostPosted: Sat Jun 07, 2014 10:34 pm 
Kniggit

Jeg har gjennomført mitt første mini-triathlon!! :D

Det var skikkelig gøy, altså. Svømminga, som helt klart er min beste øvelse, gikk lekende lett. Sånn ca halvveis begynte de som lå foran meg i min pulje å bli slitne, og dermed var det bare å sige forbi. Dermed ble jeg først i min pulje etter svømminga :D

Det var skikkelig tungt å løpe fra vannet til skiftesonen, men det gikk da det også. Der var det på med sykkelutstyr, og ut å sykle. Det var også veldig gøy, selv om jeg her ble tatt igjen ganske raskt. Sykkeletappen var ganske morsom, forholdsvis flat, men samtidig utfordrende.

Så var det løpinga, og der sleit jeg virkelig. Måtte gå endel, hadde hold så jeg hadde kramper i magen, men ikke faen om man gir seg! Den følelsen når man løper inn mot mål, og setter opp tempoet sakte men sikkert, og bare merker at kroppen fungerer og svarer, og alle de som heier: ubeskrivelig gøy!

Jeg ble nr. 37 av 43 som fullførte av damene, i tillegg hadde jeg 11 mannfolk bak meg, pluss ca 20 menn og 6 kvinnfolk som måtte bryte, da. Godt fornøyd med det, på debuten! :D brukte 1.35.36, på 500m svømming, ca 19 km svømming og 4,8 km løping =)

Helt klart at jeg skal være med til neste år også, men da må jeg trene mer på løping. Var noe helt annet å skulle løpe nesten 5 km etter at man har syklet og svømt og pulsen allerede er høyt oppe... Evt skal Tønsberg arrangere samme greia, bare 250 meter lenger svømmeetappe i august. Kanskje man må slenge seg med ?

Profile  

PostPosted: Thu Jun 26, 2014 10:16 pm 
Kniggit

Hvordan blir man kvitt en oppstallingshest som eieren ikke betaler for og tydelig ikke er interessert i? De skylder to måneder leie, og har ikke vært her de to siste månedene. Vi har sagt dem opp skriftlig, og de skal hente hesten senest slutten av denne mnd, men har sendt melding og sagt at det blir nok litt senere. Vi har snakket med mattilsynet og politiet, og ingen har noen forslag på hva vi kan gjøre for å bli kvitt dem lovlig.

Jeg har virkelig ikke råd til å holde en ekstra hest som vi ikke bruker. Ikke kan vi avlive den - for den er jo ikke vår. Ikke kan vi levere den på døra (hvertfall ikke lovlig), ikke kan vi få mattilsynet til å ta over den uten at den er vanskjøttet (og så feit som den er, så tar det en stund før den hadde blitt tynn om vi hadde sluttet å fôre den), ikke har vi lov til å slutte å gi den mat eller vann...

Hvorfor vil folk i det hele tatt leie ut stallplasser, når man sitter totalt uten rettigheter?

Profile  

PostPosted: Thu Jul 03, 2014 10:27 pm 
Kniggit

I dag har jeg svømt rundt øya på hytta, ca 1000 meter, sammen med lillebroren til min kjære. Han ville nemlig lære litt teknikk, og siden jeg kan svømme, så sa jeg at jeg kunne prøve.

Det var så deilig å kunne se hva han gjorde feil, og å komme med konstruktive forslag til hvordan gjøre det bedre - og ikke minst klare å formidle det på en måte han forstod. Jeg har aldri opplevd å kunne lære bort så enkelt før! Det var virkelig mestringsfølelse for meg =)

Og så fikk jeg noen tips til styrketrening etterpå, noe han er god til, men jeg ikke kan. Det er så fint å ha noen å trene sammen med, og å kunne diskutere trening med. Det gir mye motivasjon =)

Profile  

PostPosted: Sun Jul 27, 2014 7:49 pm 
Kniggit

Målsetninger for høsten:

- Lage noe av frukt/bær vi har i hagen. Ikke mye, bare litt, for å prøve, og for å komme forsiktig i gang. Jeg tror jeg har lært at det lønner seg å ha små, gjennomførbare mål.

- Ha slakte-lam-samlingshelg for de jeg kjenner som har lyst, og dermed også lære meg å slakte. Vi tenker å ta ett lam sammen med en gammel jeger vi kjenner på forhånd, og så ta resten i løpet av en helg (eller to). Tror det kan bli både koselig og interessant!

- Fortsette å trene på å ri, vi får ny sal snart og med en sal som passer meg (og hesten), så er det kanskje håp. Sakte, sakte blir vi nok bedre!

- Klare å gjennomføre ca tre treningsøkter i uka - to kondis og en styrkeøkt.

- Gjennomføre 30 studiepoeng på skolen, slik at jeg kanskje blir ferdig til våren! =)

Profile  

New topic Reply to topic   [ 191 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Next