Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 191 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Author Message
 Post subject: Re: Ida Kristin
PostPosted: Sat Mar 28, 2015 2:36 pm 
Rider

https://www.facebook.com/video.php?v=65 ... nref=story

Heia! :D

Profile  

PostPosted: Mon May 04, 2015 10:29 pm 
Kniggit

Har bare sovet i dag, innimellom nødvendig stallarbeid. Veldig, veldig sliten etter kurset, så tar det med ro. Har fått masse nytt å tenke på og jobbe med, føler meg litt som en oppvridd vaskeklut - men det kommer helt sikkert noe godt ut av det i andre enden :)

Profile  

PostPosted: Sun Aug 02, 2015 1:17 pm 
Kniggit

En sommer på fjellet, med mye ridning nesten hver eneste dag gjør noe med både psyke og kropp.

Det blir jo selvfølgelig ikke noe god kvalitet over ridningen hele tiden når jeg rir i 3-5 timer av gangen, hver dag, men jeg prøver å tenke litt sits allikevel. Fokus på å stabilisere, og få hofteleddet til å fungere, noen minutter av gangen. Blir fryktelig "låst"/stiv i hoftene etter et par timer på hesteryggen (men det tok kortere tid før!), og må vri litt på meg, gjerne legge meg frem på hesten litt, og lukke og åpne hofteleddet skikkelig noen ganger, og da går det over en stund, før det kommer tilbake etter litt mer "stillesitting".

Det er spesielt venstre hofte som sliter. Den høyre blir ikke spesielt vond lenger - her virker det som det blir bedre og bedre, men den venstre er fortsatt like vond. Vet ikke hvorfor - er jeg bare stivere her, eller er det noe annet galt, tro?

Jeg blir ikke støl på innsiden av hoftene lenger, da! Det er deilig =) Ellers så takler kroppen overraskende godt så mye ridning, og jeg føler meg både sterkere og mer utholden, og de få dressurøktene vi har føles bedre og lettere enn før.

Sånn psykisk sett føler jeg meg mye sikrere enn før. Det er slitsomt, ja, å ta med nye mennesker på tur hver dag, å skulle ha ansvaret for at de får en fin tur, at det er rimelig sikkert og at turene utfordrer - men ikke for mye. Å takle masse forskjellige mennesker, voksne og barn, er ikke alltid like lett, men det går overraskende bra. Jeg er veldig glad for at jeg fikk denne muligheten til å jobbe en sommer med hest på fjellet - men jeg er også glad for at det ikke blir en like lang sommer på fjellet neste år - litt for mye hjemlengsel. Men, en uke eller to på fjellet hadde ikke vært ille - jeg har lært mye om hvor mye hestene tåler, hvordan man kan nyte turer i fjellet og har veldig lyst til å fortsette med fjellridning :)

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2015 9:20 pm 
Kniggit

I går hadde jeg bestemt meg for å bli turrytter, så det er vel helt naturlig at jeg dermed hadde en av de beste dressurøktene jeg har hatt i dag.

Ble inspirert av ridekursene vi holder her, der vi bruker forholdsvis enkle øvelser som vende igjennom diagonalen, rette spor og volter, og ri ut i hjørnene. DET er lenge siden jeg har gjort! Dermed var fokus på en rolig og avslappet hest, samt å bruke rideveiene mest mulig. Mye fokus på at han skal begynne med bakbeinet først, og hver gang han gjør det skikkelig, så pruster han, og nå begynner jeg å kjenne forskjellen på når han ramler avgårde, eller når han løfter seg fremover.

Å kunne avslutte med et smil og en god følelse både hos meg og hesten - det er mitt nye mål for hver eneste økt, uavhengig om det er dressurøkt bare baneøkt eller tur eller dressurtur eller leietur eller sprang eller rase-rundt-i-skogen-og-hoppe-tømmerstokker-økt =)

Profile  

PostPosted: Mon Nov 16, 2015 8:21 pm 
Kniggit

Hva gjør man når man fullstendig har mistet all motivasjon?

Om det er mørketiden eller om det bare er det faktum at jeg savner sommeren der jeg og hesten kunne samarbeide om å lede turgrupper hele dagen, og kose oss på tur, eller om det er noe annet, det vet jeg ikke. Men, akkurat nå føles det så meningsløst å ha hest.

Dressurdelen har jeg gitt opp, fordi vi krangler hver gang, og da er det ikke noe morsomt lenger. På tur gidder jeg heller ikke å ri, fordi det er kjedelig å ri alene, og turene blir alltid de samme som vi alltid har ridd. Jeg får kanskje ridd en liten tur en gang i uka, men langturene vi var på hver søndag tidligere i høst blir det ikke noe av lenger, for ingen har noe motivasjon eller ork og det blir mørkt alt for tidlig.

Vi har bestemt oss for å selge/gi bort/sette bort/avlive Leif til våren, da vi uansett ikke har råd til å ha to hester hvis vi ikke bor her - og vi har planer om å flytte så fort vi får tak i et passende hus. Jeg kan jo selvfølgelig beholde Kvikk, sette han på vanlig stall/utegang, ha fôrryttere og ha litt mer fri - kanskje det hjelper på motivasjonen? Eller skal jeg selge han også, ta en pause fra hest, evt være fôrrytter - eller skal jeg se meg om etter en ny hest, som har tre gangarter fra naturens side, og som er snillere enn det Kvikk er?

Og... hvorfor kan jeg ikke vente til ETTER eksamen/bachelorinnlevering med å tenke på dette? :P

Profile  

PostPosted: Wed Dec 02, 2015 8:48 am 
Kniggit

Jeg har fått fast jobb :D :D :D

Siden jeg nå er ferdig med utdanninga til høsten, så måtte jeg jo søke jobb. Sende inn en generell søknad til Vestfold landbrukstjenester, og fikk svar - de hadde behov for meg :D

Så nå har jeg en foreløpig 50 % fast stilling som landbruksvikar, i tillegg til at det er masse tilgjengelig avløserstillinger. Jeg får mange nye utfordringer, jeg har fått lære om melkekuer, jeg kommer til å få være i mange forskjellige fjøs både med gris og med ku og sikkert også sau etter hvert, får se forskjellige løsning og lære meg mest mulig. Og det beste av alt - jeg får jobbe fysisk, og med dyr.

For meg er det rett og slett drømmejobben - selv om det er forholdsvis dårlig betalt og jeg ikke hadde trengt de 4,5 årene jeg har hatt på universistet for å få en bachelor - men det driter jeg i. Jeg er så ferdig med å gjøre ting fordi de rundt meg mener at jeg skal det. Det er MITT liv, MIN hverdag og det er dette jeg er best til, og har lyst til å drive med. Dessuten er jeg rett og slett stolt og takknemmlig over å få jobbe med, og lære om, matproduksjon og dyrehold - det er nemlig noe av den aller viktigste kunnskapen man kan ha, mener jeg!

Profile  

PostPosted: Wed Dec 02, 2015 3:52 pm 
White Lady

Gratulerer! Og helt enig med prioriteringen!

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 02, 2015 4:48 pm 
Kniggit

Takk!

Profile  

PostPosted: Sun Apr 17, 2016 8:50 pm 
Kniggit

Denne helga har jeg fått masse steinarlderstol/knebøy-trening!
Sist jeg hadde vakthelg og var i båsfjøs med melkekuer var jeg så støl i fremsiden av lårene at jeg nesten ikke klarte å gå ned trappa. Denne gangen, derimot, er jeg mest støl i baksiden :D

For hver av de 17 kuene må jeg jo ned i steinalderstol for å vaske jur, massere og prøvemelke, så opp igjen, hente melkeorgan, ned i steinalderstol og sette på. Det blir jo 68 ganger steinalderstol pr dag, det! Ikke rart jeg er litt støl :P

Nesten litt synd at jeg ikke vet når jeg skal dit neste gang, eller om jeg i det hele tatt skal det, for både kuene og menneskene der er veldig koselige, og det er vanskelig å få så mye steinalderstol-trening uten at det er arbeidsoppgaver i gulvhøyde der man ikke har andre muligheter... =)

Profile  

PostPosted: Mon Jun 27, 2016 9:09 pm 

Etter å ha glemt passordet på den andre brukeren måtte jeg bare lage meg ny - har visst blitt litt avhengig :)

Jeg har fått meg målsetninger, og har masse motivasjon til å nå dem!

Når det gjelder ridninga skal jeg lære meg å ha stabil kontakt på utvendige tøyle, samt ikke dra i innvendige. Jeg trodde jeg hadde lært det, men den gang ei. Dessuten, så skal jeg og Kvikk bli dritgode på galopp før neste kurs :D

Når det gjelder meg selv så har jeg akkurat kommet hjem fra min første crossfitøkt på Crossfit Horten - og jeg er allerde hekta. Det er den beste treningsopplevelsen jeg har hatt noen gang, tror jeg. Hele pakka - fra at man møter instruktøren, som vet at man kommer og er ny, får personlig omvisning og forklaring, alle hilser, alle er hyggelige med hverandre. DET er et sted jeg skal tilbake! Målet her er ca 2-3 økter i uka.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 06, 2016 9:30 pm 

Plutselig har man blitt medlem av Crossfit Horten :D i 6 mnd i første omgang. 2 økter pr uke disse to prøveøkene. Er hekta, er kjempegøy :D

Profile  

New topic Reply to topic   [ 191 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13