Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Jack og Aud.
PostPosted: Wed Aug 07, 2013 10:52 pm 
Rider

Nå har vi hatt litt beite tid og formen min har ikke vært på topp i sommer.
Men i dag har vi startet opptrening av hest og rytter/kusk begynt for vinteren.

Det startet med å kjøre inn til ett vann, jeg prøvde å passe på hvordan jeg satt i vogn og prøvde å strekke på kroppen / ryggen så jeg ikke satt som en pottet sekk.

Etter på var det konsentrasjon på høyt plan med å holde meg på hesteryggen barbak når vi skulle ut i vannet og svømme. :D Jeg merket jeg fikk trent mange muskler som jeg ikke hadde brukt på lenge, så nå er ferien over for denne kroppen.

Profile  

PostPosted: Fri Aug 16, 2013 10:16 pm 
Rider

Dagens trim økt ble med å tømme lonsjere Jack på banen.

Da står ikke jeg rolig midt i ringen å lonsjerer ham rund som mange kanskje tror.
Neida her holder vi på med hesten på hele banen og går med rundt hele, når hesten traver så løper en med og det samme gjør en i galopp også :lol: Så her blir det fin tempo veksling på den som holder i tømmene også.

En må konsentrer seg om tømmer/ pisk / hvordan hesten går, på volte må en passe på hvordan fremdriften til hesten er og legge seg etter det.

Fant ut at dette er fin trim og fikk trent meg selv godt i ca 30 min også. tempo vekslinger og en tyner seg selv litt ekstra for å få hesten til å gå som en selv vil :D Så da forbrenner en litt ekstra og mer en hvis en skulle ha jogget aleine på tur sier når jeg :shock: 8)

Profile  

PostPosted: Fri Aug 23, 2013 8:00 pm 
Rider

I dag så ble det tur.
Satt å kjente etter hvordan Jack gikk på tur i dag og hvordan han jobbet med musklene mine i bekkenet, ryggen og resten av kroppen min.
Satt å nøyt sola mot ansiktet mens vi tuslet oss inn på en sti som det er variert terreng i hvor vi kan få testet oss litt med balansen i både opp og ned, rund buskelegger.

På tur hjem så merket jeg virkelig at muskulaturen min var trimmet og testet ut,for det er ikke så ofte jeg sitter i salen lenger, men kjører. Men på tur hjem så satt jeg å kjente etter hvordan salen lå på Jack og om den la seg mot noen spesielt vei, men nei salen sklir ikke lenger mot høyre side, hurra.....
Da har gutten fått jevnt med muskler i ryggen med kjøringen våres.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 22, 2013 9:09 pm 
Rider

Treningen på meg selv har ikke blitt så bra som jeg trodde i sommer men får bare jobbe videre.

Går å venter på å få en utredning på formen min,mest sansynnelig narkolepsi. Føles ut som hele meg har satt seg selv på vent hormon messig, med vekt og energi. :evil:

Men har vært med veninna mi å hentet sagflis i sommer og det ble over 90 sekker, god trening det, med løfting og lemping.

Så jeg håper det blir bedre utover høsten.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 12, 2013 7:00 pm 
Rider

Nå har jeg prøvd å konsentrere meg om å styrke muskulaturen som holder skjelettet oppe.

Har funnet ut at ridning og sentrert ridning fungerer bra på meg, samt at det gir meg kondisjons trening med ridningen.
Ved å ri, så beveger hesten fram og tilbake, side til side og rotasjon av kroppen, bare ved å sitte på hesteryggen så blir musklene beveget og trimmet.

Føler at jeg klarer meg bra med ridningen og den er den beste treningen min, har ikke merket så mye til muskelfallene da som ellers med å bli vaskefile....

Men jeg får prøve å holde meg til trening med ridning....

Profile  

PostPosted: Wed Nov 06, 2013 8:03 pm 
Rider

Nå har jeg gått litt i stå med å ha ett mål, er akkurat ferdig med ett også.

Nå tror jeg det viktigste blir å holde meg selv i gang og ikke gå på noen alvorlige smeller, for da blir jeg kaputt i flere dager etterpå, slik at det blir vanskelig å komme i gang igjen.

Det viktigste blir å prøve å klare å ri to økter i løpet av ei uke og ei økt med tømmekjøring.
Dette er god trim for meg, for også å stabilisere hoved muskulaturen min i kroppen.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 30, 2013 9:59 pm 
Rider

Nå er det lenge siden jeg har skrevet her inne, og tiden har gått fort.

Nå de siste 5 ukene har gått fort og har vært en liten periode hvor tingene har gått i stå, mens jeg har ventet på å komme meg videre i utrednings fasen min.
Har fått time for utredning nå og tilhørende der må jeg føre søvndagbok den siste uka før jeg skal inn.
Jeg ser at jeg egentlig ikke sover så veldig mye hver natt sammen hengende mer enn 2-3 timer, og derfor må jeg kompensere for dette på dagtid, så det er ikke noe rart at jeg ikke har hatt så mye ork til å jobbe med en hesten den siste mnd.
Og nå håper jeg at jeg får kommet meg på noen medisiner som fungerer og jeg får igjen nattesøvnen og fungerer på dagtid, så jeg får energien igjen til hest og få kommet meg på jobben igjen.

Så nå må målet mitt være å holde Jack i jevnt form i vinter, uten de store krumspringene.
Og få energien inn igjen for å komme oss på kurs igjen en gang på nyåret :D

Profile  

PostPosted: Mon Dec 16, 2013 10:57 am 
Rider

Føler at jeg har vært i kaos tiden min igjen, uten å få gjort så mye.
Men en ting den siste uka har vært positiv,selv til mørketiden å være. Jeg har vært våken om morgenen når klokka ringer og jeg har lyst til å stå opp :D .
Men så kommer søvnen å tar meg igjen, prøver å fungerer, men ikke alltid at det fungerer.
Har funnet ut at det å holde på med hesten er effektiv adrinalkikk. Føler meg bedre etter en økt med hest.
Har og funnet ut at jeg må ha lavere terskel og mål i første omgang nå på vinteren enn resten av året.
Klarer jeg å få kommet meg ut av gårdsplassen og på tur 2 ganger i uke, enten ri eller å kjøre, så har jeg klart meg med det nye målet mitt på denne siden av dette året.

Har planer om å øke trenings mengden igjen når jeg begynner å fungerer igjen. For nå kan jeg være våken i ca 1,5-2 timer før jeg merker at jeg sovner igjen.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 05, 2014 4:29 pm 
Rider

Jaja..endelig fått trent på bane igjen.
Kroppen har ikke fungert helt som den skal, har hele tiden manko på søvn, føler meg aldri helt utvilt etter en natt søvn...men sånn er det å ha narkolepsi sykdommen, det er kortslutning inne i hardwarden eller softwarden som Hanne sier.
:lol: 8)
Men godt når en fungerer de dagene som en gjør.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 28, 2014 9:50 pm 
Rider

Får oppdatere litt her på meg nå.

Har fått trent noe den siste tiden,men alt fungerer ikke alltid som planlagt og andre ganger som jeg ikke har planlagt, fungerer helt topp.

Men var en uke syd over til øya Madeira, hvor det ble mye gåing i bratt terreng til tider 8)
Fikk spist mye frisk frukt, med mye mer smak en det grønne smaken på frukten her hjemme.

Har fått trent med hesten også denne tiden, kjørt noen turer med vogn og slede, samt fått ridd litt turer.

Men har meldt oss på offisiell utstilling på Jarlsberg i år også, og nå skal vi ta rideprøven.
Må ha noe å se frem mot for jeg trenger noe å jobbe mot og ha fokus mot.
For jeg har fått diagnosen Narkolepsi med katapleksi anfall ( søvnsykdom som mangler ett signalstoff, som holder en våken på dagen, og gjør deg trøtt mot kveld/natt med muskelsvikt i hovedmuskulaturen når følelser slår inn).
Skal på medisinering etter hvert, vet at det kan være stoffer der som kan ikke være så bra, men må fungere i hverdagen også.
Må få snudd søvnen min til riktig ( ? ) døgnrytme igjen.

Men nå får jeg konsentrere meg med trening mot Jarlsberg utstillingen, da virker det som jeg har mindre anfall og få han lille firbeinten i gang igjen :)

Profile  

PostPosted: Wed Jun 04, 2014 10:58 am 
Rider

Jaja tiden flyr...

Nå har vi fått vært på utstilling på Jarlsberg, fikk trent opp magen til Jack igjen også før utstillingen, følte at jeg begynner å fungere igjen, men det tar tid.

Men det komiske midt oppe i dette er at når jeg har den vanlige hverdagen så får jeg katapleksi anfall så det holder, men når jeg sitter på hesteryggen eller i vogna, gjerne times vis så har jeg ikke ett anfall, herlig.

Nå har jeg kommet meg igjennom alle testene som trengs for diagnosen, men venter på siste svaret. Men ting tar tid i helse Norge.

På Jarlsberg så måtte jeg ty til hjelp når jeg skulle vise Jack, og jeg tok ikke rideprøven i år heller men vi det er flere utstillinger og år.... Men vi klarte å kjøre oppvisning i pausen og det var kjempe moro å vise frem hesten som den egentlig er avlet frem til.
Og som trives kjempe godt foran vogna.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 02, 2014 8:15 pm 
Rider

Da har sommeren gått også og en ny høst har kommet.
Jeg har endelig fått fastsatt diagnose på meg selv, narkolepsi med katapleksianfall.
Det vil si at jeg mangler/fått ødelagt ett hormon som styrer våkenheten i kroppen, slik at jeg sovner når jeg setter meg ned og mangler søvn om natten.
Kroppen har gått ned på halv fart med alt av energi, og alt er ett ork. Da er det godt å ha en hest som motiverer en videre, har lagt litt planer for neste år med å lære noe nytt sammen med hesten.

Har også hatt god trim med å hente hesten på beitet, det blir fort godt over en km ekstra med trim pr gang.
Samt å dra på tur ut i naturen og se forandringene som skjer.

Nå har jeg endelig også kommet på medisiner som skal hjelpe meg med å sove bedre om natten, dette er ikke sovetabletter. Vet at en ikke burdte stappe i seg alle medisinene, men hvis jeg skal fungere i hverdagen, så er jeg pent nødt. Nå har jeg gått på medisiner ett par dager og merker forskjell, fungerer bedre og har lyst til ågjøre litt igjen....

Profile  

PostPosted: Wed Sep 17, 2014 8:54 am 
Rider

Da har jeg fått vært på kjørekurs med jack og jeg klarte å fungere hele helgen foruten å ha noen smådupper innimellom med omprogrammeringsmannen i bakhodet og sykdommen.

Har også vært på medisiner en liten stund nå og merker forskjell, har mer energi til å gjøre noe mer om dagene.
Føler meg også kvikkere i hodet og kroppen,.
Har fått trent jack mer og bedre etter jeg er medisinert, har ett prosjekt på gang som jeg håper går i orden til neste år. Så da trenger jeg å fungere i kroppen og energimessig. Har ikke lyst til å gi meg nå.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 10:16 pm 
Rider

Juhuuu...
Jeg merker jeg har mer å gi når jeg trener guttungen, var på banen idag og ting fungerte bra.

Godt at jeg endelig har fått medisiner som gjør at jeg fungerer bedre i hverdagen.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 08, 2014 11:06 pm 
Rider

Da har jeg begynt på neste merke med tabletter, denne gangen er det en som skal holde meg våken på dagtid, uten søvn anfall.

Merker forskjell allerede, vært våken siden 9.30 idag tidlig uten alt for mye trøtthet, kl er nå 22.05.....

Fikk trimmet Jack på banen idag og følte at jeg hadde mer å gi..ble ikke slik jeg har blitt før uten medisinering.

Håper bare dette holder seg :D

Profile  

New topic Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next