Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Bente
PostPosted: Wed Dec 11, 2013 4:41 pm 
Rider

Kommer oppover i helga, da finner vi sikkert på noe lurt. :)

Profile  

PostPosted: Sun Dec 29, 2013 8:59 pm 
Squire

Dette er et vanskelig inlegg å skrive og fullt av selvmedlidenhet/sutring/what ever. Prøvde meg på ridning i dag. Det gikk så enormt dårlig, holdt på å fly flere ganger. På bakken har vi funent tonen, men fra salen...not so much.

Jeg føler at jeg ikke kan ri. Det er en utrolig kjip følelse fordi ridning var faktisk noe jeg var flink til, noe jeg var god til. Gleden er såpass langt unna at jeg ikke gadd å sette meg på Hugo en gang.

Kjenner at jeg forstår de som slenger på alskens hjelpetøyler, begynner med å ri akademisk, holder bare på med bakkearbeid og går på tur med hesten sin. Jeg vil jo ikke det, jeg vil jo ri! Terpe på detaljer, pushe meg selv på utfordringer for kondisjon og hjerne, utvikle rytterfølelse, bli rå som rytter.

Må jeg fly i bakken for å komme over dette?? Eller blir jeg en tante med tjukk hest?!?

Eneste positive er at jeg satte meg jo opp igjen flere ganger.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 29, 2013 10:50 pm 
Rider

Du er tøff! Både fordi du satte deg opp igjen gang på gang, og fordi du skriver dette.

Du er fremdeles flink til å ri. Men Sebastian krever enda mer av deg, han krever at du kvitter deg med det som har holdt deg tilbake frem til nå. Se på dette som en slags boss fight. Når du mestrer dette, vil du ha levlet noe voldsomt. Det er derfor det er skitvanskelig nå, fordi du sitter og pirker borti noe som er helt fundamentalt i både deg selv og hesten.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 29, 2013 10:54 pm 
Rider

Det kjersti sier (jobber med det samme selv), og heia!! :D

F. M. Dostojevskij

Profile  

PostPosted: Mon Dec 30, 2013 1:32 am 
Ridelærer

Æsj, ikke greit når det er sånn. Jeg er ingen ekspert på hvordan det er å håndtere frykt/usikkerhet, men jeg er rimelig god på å være redd :roll:
Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har en greie med(særlig) små kjappe hester, kroppen min reagerer på dem som om den er i livsfare og jeg går rett i fosterstilling, noe som ikke akkurat hjelper på situasjonen. På bakken har jeg stort sett rimelig grei kontroll og blir sjelden redd uansett hva hesten gjør, men sånn er det ikke alltid i salen. Det har tatt meg nesten to år å bli trygg på den ene hesten min, Dio, men nå kan han gjøre rimelig luftige sprang før adrenalinet kommer, og sjeldnere og sjeldnere blir det. Så fikk jeg ny hest som skremte meg på samme måte som Dio har gjort nå i høst, det tok to måneder, nå er den hesten ikke så skummel lengre heller, og den er på mange måter heftigere enn det Dio var. Nå er det til og med morsomt når de gjør noen sprell. Uansett, redsel/stress er mulig å overvinne, eller jeg er litt usikker på om den noen gang vil bli helt overvunnet, men iallfall betydelig redusert, og man får større comfortsone etterhvert som man jobber, det tar bare litt tid :).

Men tenkte kanskje at jeg kunne fortelle litt om de teknikkene jeg bruker for å redusere stress/redsel med. En av de tingene er mentaltrening. Før hadde jeg ofte et bilde av meg selv fly til h... når jeg satt meg oppå, da særlig Dio. Jeg regner med at dette har skapt ekstra spenning i kroppen min, så nå prøver jeg å ha et bilde av de positive tingene, en rolig fin galopp, eller et firtaktig skritt på lange tøyler osv. Samtidig har jeg mentaltrenet på hvordan jeg på best mulig måte kan håndtere "krisesituasjoner". Det å kunne Gjennkjenne de små tegnene på at kroppen kommer til å gå i kriseberedskap gjorde mye for meg. Med meg så ser det ut som om at jeg først får en spenning i "muskelklumpen" sånn ca 10 cm over kneet, altså på fremsiden av låret og greier jeg å få løsnet(slappet av) på den før adrenalinet slår seg på for full styrke , kommer sjelden det adrenalinrushet... Dette gjør jeg f eks rett etter t jeg har satt meg på hesten og skritter den på ei venstrevolte. Grunnen til at jeg tar venstrevolte er at jeg har lettere for å slappe av i det venstre låret først.. Også sitter jeg der til jeg føler at jeg har noenlunde kontroll på kroppen og ikke minst pulsen min. En annen ting jeg kan motkjempe et adrenalinrush på, er å finne den følelsen jeg har rett før jeg sovner; avslappet, puster godt og likegyldig. Kanskje ikke så lett når hesten går som en felestreng, men har ennå ikke trynet av en hest når jeg får den "modusen".

Det andre jeg ofte gjør før jeg setter meg oppå en hest jeg er usikker på, er å varme skikkelig opp min egen kropp først, enten med å ri en hest jeg er trygg på, eller ennå bedre, ta en treningsøkt f eks en liten crossfit økt først, da virker det som om noe av adrenalinet allerede er brent av og det er lettere å regulere det når jeg kommer oppå hesten. Trenger ikke være ei stor tung økt, 10-15 min med knebøy, utfall, burpees eller lignende ser ut til å hjelpe masse :).

Det tredje er å sørge for at hesten er helt avbalansert før påstigning. Kanskje er ikke det å trene piaffe eller andre samlende øvelser fra bakken, som genererer energi det lureste akkurat nå. Eller at du tar samlende øvelser først, også fokuserer på øvelser med lange avslappende steg før du setter deg oppå( kanskje så enkelt som en volte i lang og lav?).

En ting jeg lærte av ei venninne, var at hvis hun er usikker på en hest så tar hun tak i salen og virkelig vugger hesten fra side til side noen ganger. Da balanserte hesten seg OG du får et inntrykk av spenningsnivået i hesten. Har ennå ikke vært borti en hest som ikke har satt "sjøbein", da er den balansert og du får mindre sjans for at den står urolig når du skal opp, dermed unngår man litt spenninger allerede da :).

Så kommer det å virkelig jobbe med det som er det som, jeg nesten regner med, er det underliggende problemet, låste, ikke helt funksjonelle hofter... Men enn så lenge får man bare jukse seg litt frem... Alle midler tilgjengelig som ikke er skadelig er lov å bruke, ville til ig med være dumt å ikke bruke, fikk jeg vite av en klok mann engang...;). Lykke til :)

Profile  

PostPosted: Mon Dec 30, 2013 2:31 am 
White Lady

Jeg vet hva som er vanskelig. Din rygg/hofter og sebs rygg kan bli dynamitt om det får gå seg til en stund uten hjelp. Jeg skal hjelpe dere når jeg kommer oppover. Det er ikke så lett å beskrive over nettet, men jeg kan gi deg noen små tips som kanskje hjelper inntil jeg kommer. De er:

1. Ikke ri om du ikke har noen som du stoler på som kan leie i begynnelsen. Kjersti eller tilsvarende, som både forstår seg på å holde ham og kan hjelpe til med å få ut spenning i hesten om den kommer. Og det gjør den, for når dere er kommet i en vond sirkel, er hesten avventende, og mer eksplosiv enn han egentlig trenger.
2. Sett deg opp fra en bukk, og vær lett og balansert i baken. Ikke sitt ned i salen, men ha nesten all vekt i stigbøylene i begynnelsen. Gå rett inn i volte, få leieren til å være veldig konsekvent med hesten der, fordi han lett kan bestemme seg for at han vil noe annet. Dette er bare vrang vilje, han kan godt få beskjed om å være litt positiv og velvillig.
3. Ri inn-frem-ned på volten med lett sete, det vil si vær lett i baken, sånn at ryggen hans får bevege seg. Begynn på høyre hånd, der er han ikke så eksplosiv. Blir han vanskelig, overbøy ham og slipp ham ned-frem-inn. Gi frem på tøylen der og la ham strekke seg så lang han er. Vent på prust.
4. Når det roer seg, og du er trygg, la leieren slippe.
5. Når du har takt og rolig hest, kan du sette deg ned i salen og forsøke å få overkroppen din stabil og hoftene til å løsne. Merker du en anelse spenning fra ham, lett på baken igjen.
6. Vent til jeg kommer, jeg skal hjelpe deg videre.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 30, 2013 12:07 pm 
Squire

Takk for oppmuntring, Kjersti og Renate! :)

Ridetrollet: takk for både oppmuntring og gode råd for å tenke konstruktivt. :)

Hanne: takk for konkrete råd som er mulig å følge, det er i samme baner Kjersti og jeg tenkte i går.

Jeg hater å surve slik som mitt forrige innlegg, men et sted må utblåsningene komme, særlig med en mann som ikke er rytter ;) Som han sa: du visste jo at hesten er slik, du må bare trene mer! Lett for ham å si :wink:

Profile  

PostPosted: Fri Jan 10, 2014 12:41 am 
Squire

Helgen nærmer seg med stormskritt, kjenner jeg begynner å få mange tanker i hodet. Jeg forbereder meg ved å være bevisst på hvordan jeg går, tester ut om jeg kan gå normalt på is ved å bruke muskulatur til å holde bekkenet stabilt slik at bena ikke sklir i alle retningen, samtidig holde overkroppen rett. Det fungerer bra. Ikke tryna ennå ;)

Jeg jobber også med å kjenne på engstelsen og å prente inn mentale bilder som skal hjelpe meg. Hjernevaske meg selv so to speak.

Til uken kommer det nok en lengre avhandling, kjenner jeg meg selv rett.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 10:59 pm 
Squire

1. Ja jeg klarer faktisk å sette meg i respekt, uten ukontrollert sinne eller særlig høy puls. På bakken that is. :twisted: :D Blitt veldig mye bedre i helgen på timing og reaksjonsevne!

2. Jeg skal faktisk ikke ri når jeg er elendig. Det er dårlig gjort.

3. Jeg fornemmer løsningen, bare så forbasket at jeg er utålmodig. :oops:

4. Kroppen min er dårligere enn jeg vil innrømme. :cry:

5. Jeg kan det jo, det er bare å få kunnskapen ut i ben, armer, hofter osv, dvs lengre ned enn haka.. :roll:

Så nå er det å bruke alle midler med bena på bakken frem til det blir litt mildere og våren titter frem.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 11:29 pm 
Rider

Image

F. M. Dostojevskij

Profile  

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 11:55 pm 
Squire

You too, my friend :)

Profile  

PostPosted: Tue Jan 14, 2014 8:42 pm 
Squire

Da kan jeg komme videre, har fått fordøyd litt fra helgen.

Kroppen min har en del flere finurligheter enn jeg var klar over. Hanne "doktorerte" skuldre og noen muskler i hals/nakke på lørdag. Lite ante jeg om hvor vondt det skulle gjøre, samt hvor "sint" kroppen min skulle bli. Det føles som om den fortsatt prøver å straffe meg. Det viser bare hvor mye den har skrudd seg av.. :shock:

Jeg må få på plass mer og få løsnet mer uten at jeg gjør det på den sensible ryggen til Sebastian. Jeg har en plan om å låne meg en hest som absolutt ikke friker for noe som helst og trene på sitsen min: knær ned, hæler bakover, aktiv i hoftene, sitte på den myke delen av bakenden, få vekt i stigbøylene uten å bli stiv, få knærne løse. Kort sagt ikke være en gammeldags klesklype ;)

Samtidig med dette må jeg bli flinkere til å gjøre ingenting. Jeg må lære meg å slappe av mellom slagene slik at jeg ikke blir så sliten. Erfaringsmessig går det seg til når sommeren kommer.

Treningen av Sebastian fortsetter, jeg har fått en mye større verktøykasse etter at Hanne var her i helgen. Timingen min har forbedret seg masse, og jeg kan leke med nyanser. Gøy! I tillegg kan jeg longere, jeg har funnet flere måter å få tøyd ham på.

Jeg må bare bruke tid, og ikke bli så nedtrykt av at ting tar tid. Og heller ikke bli så selvkritisk at jeg ikke kommer videre.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 15, 2014 8:30 am 
White Lady

Det var mye klokt du fikk ut av et lite kurs. Fortsett på den linja der.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 17, 2014 12:54 am 
Squire

Lærte min kjære å behandle skuldrene mine slik Hanne gjorde i helgen. Skulderleddet var lite mobilt, men bedre enn sist. Ikke fullt så vondt heller. 8)

Har vært flink til å bruke lacrosseballen min også. Har nesten ikke spist brødmat, blitt mye flinkere til å finne alternativer og det fungerer veldig bra. Operasjon fix me har begynt.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 17, 2014 9:40 pm 
Squire

Kom på en litt merkelig ting i dag. Jeg har alltid hatt mye "uro" og "nerver" (i mangel på bedre ord), og ofte satt spørsmålstegn med det meste jeg har gjort og sagt.

Det er blitt mye bedre.

Nå er det bare en fysisk uro i kroppen som er irriterende fordi den er så slitsom. Jeg er ikke lenger redd for å si fra til andre. Ei heller angrer jeg så mye de gangene jeg gjør det.

Fiffig. Kommer psyken før fysikken, mon tro?

Profile  

New topic Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next