Google+

Login





New topic Reply to topic   [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: 6. mars
PostPosted: Sun Mar 06, 2011 8:12 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Styrketrening i dag:

Gjør en solid oppvarming. Husk at det antallet du skriver opp i dag, ikke er viktig. Det er hvovidt du klarer flere neste gang som er viktig. Derfor anbefales å varme opp i samme type bevegelse, men med mye mindre belastning, for alle øvelsene, før du starter.

Det er lov til å ta pause mellom øvelsene.

max antall ettbeins knebøy, alternerende bein.
Max antall pushups (hvis under fem gjør du de på knærne, hvis over 20, hev beina med sofaen eller i beste fall håndstående)
max antall situps (hendene i bakken bak hodet; Strake armer, og ta på egne tær foran. Ikke noe feste for beina)

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Share on Facebook Share on Twitter
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 06, 2011 8:16 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
For ridning:

Sett sammen seks øvelser dere kan og bytt på dem kontinuerlig, tren på smoothe overganger og takt og balanse. Tenk på at øvelsene er sterkere og vanskeligere når de gjøres tett etterhverandre, men med balanse og ro. Hold på i en halv time. Husk oppvarming og nedkjøling.

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 06, 2011 9:38 pm 
Offline
Squire

Joined: Fri Jul 24, 2009 4:12 pm
Posts: 60
Location: Møre og Romsdal
Jeg klarte 16 ettbeins knebøy på venstre fot og kom til 12 på høyre. Da måtte jeg pause litt for å få pusten igjen. Hadde jeg begynt med høyre ville nok resultatet vært omvendt. Så jeg tenker jeg er like sterk i bena, det var bare kondisen som sa stopp. Da jeg prøvde å alternere kom jeg til 20 bøy samlet og da var det igjen kondisen som stanset. Fikk ikke kjørt musklene liksom.

Jeg tok 30 sit ups slik de var beskrevet. Hadde kunnet gjøre flere men jeg begynte å løfte bena betraktelig opp fra gulvet og gynge meg opp og da tenkte jeg at jeg bare kunne regne meg som ferdig. Det var liksom ikke musklene som gjorde jobben lengere.

Og 9 push ups på tærne. Den siste muligens under litt tvil siden jeg nesten ble hengende igjen med magen i gulvet...men fikk slept den med meg i siste liten :lol:

Det er i armene jeg mest kjenner at jeg har gjort noe nå etterpå. De skjelver stakkarene :lol: Men de klarer nå mer enn før i det minste.

Formen har ikke vært den beste i det siste. En midlertidig bølgedal bare. Men nettopp derfor ser jeg jo tydelig at jeg har blitt sterkere. Litt påfyll med jerntabletter og mote seg litt opp nå så tenker jeg man kan få en ny god treningsperiode like om hjørnet...!! :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 07, 2011 8:34 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Quote:
Det var liksom ikke musklene som gjorde jobben lengere.


Her er vi ved et interessant punkt. For hvem var det som gjorde jobben da? Tingeling? Skjelettet? Vinden? Tankekraften? 8)

Vi er så grundig oppdratt i den gode bodybuildertradisjonen "isolasjon av enkeltmuskler" at vi tror på at det ikke er verdifullt når man ikke lenger isolerer musklene.

Dette er jo ikke noe lett å være bastant på, for det er jo også sant at vi skal forsøke å gjøre så riktige bevegelser som mulig.

Samtidig er det slik at vi lærer og blir sterkere av å karre, klore og kravle oss opp og frem. Det er sånn vi lærte da vi var små. Nye bevegelser lærer vi ved å kløne og streve.

Sånn sett er det forskjell på å gjøre en innbarket, feilaktig øvelse på samme gamle, feilaktige måte, og å gjøre en ny på en klønete en. Med en gang man kommer ut av det gamle mønsteret, våkner DNA'et ditt og leter etter det mønsteret som det vet er riktig, og "locker" inn med en gang bevegelsen blir riktig. Vi er laget for å kløne oss frem til det riktige.

Og i en god del styrkeøvelser er det bare fint å hive seg opp med alt annet enn de "riktige" musklene, fordi det betyr at en bruker alt en har av andre muskler i kroppen, og dermed prøver alt en kan å få til å bruke hele kroppen. Det er nemlig slik vi er laget, for å bruke hele kroppen.

Disse øvelsene vi legger ut hver dag, er ment å hjelpe dere til å bli mer helhetlig i kroppsbeherskelsen på denne måten. :)

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 07, 2011 1:26 pm 
Offline
Squire

Joined: Fri Jul 24, 2009 4:12 pm
Posts: 60
Location: Møre og Romsdal
Hehe
Ja det stemmer :lol: Jeg tenkte jo at siden magemusklene ikke jobbet isolert så "jukset jeg" . Ja enda jeg registrerte forskjellen fra sist jeg gjorde disse situpsene hvor hele overkroppen bare flatet ut og jeg klarte verken gynge eller hive meg opp etter få repetisjoner, så bare tenkte jeg i går "nå gjør jeg det feil" og sluttet :roll: Men i går var der altså mer krefter på lager andre steder selv om magemusklene begynte å ville gi seg...det er vel det jeg burde lagt mest vekt på...
Så dette er spennende! Jeg trener jo nettopp for å kunne jobbe mer uanstrengt i hverdagen og for å lykkes bedre med ridingen så det er klart jeg bør utforske hva kroppen klarer som helhet og ikke bare hva en enkelt muskelgruppe klarer. Jeg sier det igjen, dette synes jeg er spennende! Og gøy !!

Tusen takk for inspirasjon og veiledning :)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
New topic Reply to topic   [ 5 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet