Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: 9. mars
PostPosted: Wed Mar 09, 2011 9:25 am 
White Lady

Idag skal vi tøye frem sitteknokene.

Fikk frem en tennisball eller noe tilsvarende som er passe hardt og kulerundt, pluss en stol med hardt eller fast sete.

Sett deg på ballen slik at ballen treffer hamstrings-muskelfestet rett foran den ene sitteknoken. Finn det punktet hvor det gjør mest vondt. Sitt litt og kjenn på det. Så strekker du kneet slik at benet stikker rett frem og slipper leggen ned igjen. Kjenn på hvor det strekker. Gjenta 50 ganger. (Det slipper antagelig ikke før du har tatt over førti..)

Bytt side og gjenta.

Kjenn på hva som skjer med sitteknokene, både imellom de to sidene og etter du har tatt begge. Post erfaring på tråden om du vil.

---------

Treningside til hest:

Ri på tur, og ri en overgang hver gang du passerer ett eller annet du har bestemt deg for. Lyktestolper, postkasser, etc. Ri skikkelige overganger, prøv å bruke setet mest mulig og få det til å bli mer og mer harmonisk. Jo flere overganger du gjør, dess flinkere blir dere. Prøv å inkludere alle gangarter og alle varianter av dem. Økninger, avkortninger, etc.

Hanne

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 09, 2011 10:33 pm 
Squire

Dette var veldig bra! Aha-opplevelse :D Tror jeg har fått en ny forståelse av sitteknoknene nå etter å ha forsøkt å bli klok på dem i lang tid. Og de siste dagenes stølhet fikk jeg bukt med på et blunk, så denne øvelsen kom som bestilt må jeg si!

Merket stor forskjell på hvor ømt det var. Høyre siden var utrolig vondere enn venstre. Så jeg måtte tøye og jobbe på forskjellig vis på venstre og høyre siden for å kjenne at begge sidene til slutt føltes noenlunde like ut...hmmm Tar det med meg videre. :wink:

Jeg gjorde mange flere enn femti løft med hvert ben. Det måtte jeg for å kjenne at jeg fikk skikkelig løst opp der det gjorde vondt. Jeg fokuserte bare på å kna opp de vonde punktene og jeg brukte over en time.

Måtte prøve å sitte i "tørrtreningssalen" min etterpå for å kjenne om det kjentes annerledes ut og jeg mener bestemt at det er mer opplagt for meg nå hvor sitteknokene er og jeg føler at jeg nesten automatisk visste hvordan jeg skulle sitte for å få de rett under meg og plassere vekten min i forhold til de. Det føltes nesten som om jeg sank dypere ned i salen på et vis...

Har drevet og studert illustrasjoner og fotos i ridebøker etc og i det hele tatt vært ganske opptatt av dette med sitteknokene siden jeg ikke helt har følt jeg har hatt taket på dem. I dag synes jeg jeg fikk et gjennombrudd :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2011 7:30 am 
White Lady

Jepp. Det er veldig virkningsfullt. Jeg er svært forskjellig fra sitteknoke til sitteknoke, og denne øvelsen gjør meg mindre skjev. :)

Hanne

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2011 10:53 pm 
Kniggit

Gjorde rideøvelsen, på banen da. Bestemte meg bare for punkter inne på banen. Det funket skikkelig bra etterhvert!

Hun ble mye lydigere og bakbena kom med! =)

Astri

Bloggen:
http://www.hest.no/blogg/?bid=16909

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2011 8:11 am 
White Lady

Jepp, er uinteressant hvor man rir, man kan ri ordentlig overalt. Også på banen. 8)

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 5 posts ]