Google+

Login





New topic Reply to topic   [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: 17/3- 2011
PostPosted: Thu Mar 17, 2011 11:04 am 
Offline
Marshal
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:10 pm
Posts: 1354
Morn!

I dag skal vi repetere. Dene økten hadde vi første gang 1. desember i fjor. Nå skal vi ta en repeat. Det gjør vi av flere forskjellige grunner; Du får en anledning til å kontrollere fremgangen din, du får et nytt forsøk på å trene den økten, den skal jo tross alt ha et innhold med treningsverdi, og så videre.

Ta det inn over deg om du gjør økten og får den bedre til, eller dårligere til. Eller likt. Post thoughts to comments.

Hei!

I dag skal vi være fæle med oss selv.

For å vite hva man skal trene på, må man ha gitte standarder for ytelse. Disse standardene har vi allerede i form av dressurprogrammer og ikke minst den tyske utdanningsskalaen.

Min påstand er at vi ikke er flinke nok til å ta inn over oss hvor vi står i forhold til disse standardene, og kanskje ikke flinke nok til å forvente fremgang av oss selv og hestene, heller.

Dagens oppgave er enkel;

I overgang fra holdt til skritt; Hvilket bein er det første som beveger seg?

(Det er viktig at hesten står i et korrekt, firkantet holdt. Se etter, eller ha en hjelper, om du ikke er tusen prosent sikker på at du kjenner hvilket bein som rører seg først.)

Følgene av at hesten beveger noe annet enn bakbeinet, er at ryggen ikke kan være med på skikkelig vis. Det er ikke spesielt vanskelig å korrigere, det krever bare mental utholdenhet; Tren fra bakken, med hesten "i hånden" som det heter. Hesten bør først være solid i utførelsen av Giravolta. Bruk en dressurpisk for å be om at beinet flytter på seg. Bruk egen metode, eller gjør som jeg pleier å gjøre når jeg jobber hestene fra bakken.

Når du får hesten til å gå riktig frem, sjekk om travet har endret seg.

For menneskets del er økten i dag veldig lett, men jeg anbefaler å gjøre den som oppvarming hver gang du rir;

Gå rundt hele ridebanen (Min er 20x40 meter, og det holder for meg...) i utfall. Altså med så lange steg som du kan, og med bakerste kne nesten helt i bakken. Gå relativt sakte og kontrollert, prøv å bli bevisst på/vær aktiv i baken og på baksiden av låret. Jeg vet at fremsiden kommer til å ta fyr omtrent halvveis, men gjør så godt du kan!

Lykke til!

Pelle

_________________
CALME
EN AVANT
DROIT


Share on Facebook Share on Twitter
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2011 11:43 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Lite ekstra treningstips for ryttere i dag; tøying i hofteleddet.

Gjør sånn som dette:

Image

Stå der og hold en stund, til du kjenner at det løsner litt mer enn før. Begge sider. Kjenn om det er noen forskjell etterpå når du skal ri.

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2011 4:27 pm 
Offline
Kniggit
User avatar

Joined: Mon Mar 29, 2010 5:16 pm
Posts: 448
Location: Sandnes
skal teste ut tøyngen! føler at hoftepartiet har stivnet veldig i det siste, selv om jeg prøver å opne opne godt jeg klarer når jeg går. :)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
New topic Reply to topic   [ 3 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet