Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: 12. April
PostPosted: Tue Apr 12, 2011 9:26 am 
Marshal

Hei!

I dag skal vi gjøre mye forskjellig. Vi kaller det rett og slett en Tabata Mash- up!
De som har fulgt denne siden, husker kanskje Tabata? Dette er en variant over samme tema, og vi har valgt å gjøre denne økten for å få trent hele kroppen litt, uten å drepe oss helt. Poenget er å holde pulsen nokså høyt eller veldig høyt, alt etter eget nivå. Du må altså som vanlig ta ansvar for din egen utvikling, enten du er knallhard eller sofasoft. :wink:

Hvis du er i tvil, så synes jeg du skal skru intensiteten ned, heller enn opp.

Idéen bak Tabata- intervaller, er å få best mulig kondis og best mulig styrke samtidig. I tillegg har vi her forsøkt å få tak på hele kroppen så godt som mulig uten å ha tilgang til masse utstyr.

- Burpees (Denne burde være kjent nå, om ikke; youtube)
- Handstands (Stå på hendene, gjerne med støtte mot en vegg. Stram opp magen, og skyv deg så høyt du kan. Skalér øvelsen til noe lettere om nødvendig.)
- Knebøy (Hold hendene opp foran deg, og få tak i musklene i hele overlinja. Tenk hest!)
- Hollow Rock (Ligg på ryggen, med kroppen i en åpen U-form. Vugg frem og tilbake uten å lage et dunk for hvert vugg. Magemusklene må jobbes hardt!)
Pushups (Rak kropp! Hvis du ikke klarer å holde rak kropp, så må du gjøre dem på knærne)
Situps (Ikke av crunch- typen. Hold overkroppen rak, og fest gjerne beina. Det er veldig vanskelig hvis du ikke fester beina...)

Altså;
Burpees
Handstands
Knebøy
Hollow Rock
Pushups
Situps

Gjennomføres slik; Max Burpees på tjue sekunder, ti sek pause, max handstands på tjue sek, ti sek pause og så videre. To runder av alt skulle gi seks minutter totalt. Målet er flest mulig repetisjoner totalt!

Pelle

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 13, 2011 8:14 am 
Marshal

Hei!

Jeg gjorde økta i går, og sånn generelt funka den som ønsket, syntes jeg.

Det ble ni- ti burpees, stod på henda uten avbrudd første runde, ett "fall" andre runde, 20 knebøy, ca 15 hollow- rock vugginger(i mangel av bedre ord...), 15 pushups og ca 15 situps, klarte stort sett å holde samme fart og trøkk i andre runde.

Er ikke særlig støl i dag, heller, så da var økten etter mitt syn vellykket.

Ønsker meg flere tilbakemeldinger her, siden jeg håper å bli flinkere på programmeringen etterhvert :-)

Pelle

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 13, 2011 12:11 pm 
Squire

Jeg kan gjerne skrive tilbakemelding selv om jeg er redd min måte å gjennomføre økten på kanskje ikke gir så mye fornuftig ut av seg på annen måte enn at jeg synes jeg fikk det jeg trengte ut av den?? :wink:

Men jeg måtte altså ta hensyn til dagsformen. Så jeg valgte å ikke gjøre øvelsene på tid men isteden gjorde 20 repetisjoner av alle og jeg flyttet håndstående til slutten av økta men sto på alle fire isteden og lot det bli en måte å roe ned på etter alle de andre øvelsene.
Armene fikk en durabelig økt og jeg brukte tiden til å passe på bukmusklene! Jeg ble stående slik ganske lenge. Jeg ble nemlig antatt som hest av minsta og ble både børstet, tatt høvene på og lagt på alskens "utstyr" før ridetur :)

Det var bare under pushupsene jeg måtte ta småpauser innimimellom for å komme til 20. Ellers jobbet jeg rolig og jevnt.

Ble svett og varm men er ikke støl nå dagen derpå bortsett fra rundt skuldrene.
Under burpeesene kom minsta og hang seg over ryggen på meg og hun fikk fortsette å bli med på rundene.
Når hun gikk av kjentes det jo som om jeg spratt opp av gulvet 8)

Det at jeg tok 20 knebøy sammenhengende er et tydelig fremskritt fordi jeg husker at jeg til å begynne med nesten ikke klarte knebøy! Så jeg er fornøyd med å ha trent meg såpass opp igjennom vinteren.

Så sånn foregikk der her hos meg.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 3 posts ]