Google+

Login





New topic Reply to topic   [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Trollspeilets andragogikk og andre rare ord
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 1:30 pm 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Pelle og jeg har utviklet en undervisningsform som er spesielt beregnet for voksne ryttere. Gjerne for ryttere som har begynt i voksen alder eller sliter med feil, men også for dem som bare vil bli skikkelig god, og dermed vil ri med kvalitet i alle detaljer.

Pedagogikk er et ord som betyr en metode for undervisning av barn. Det samme for voksne heter andragogikk. Så vi har en egen Trollspeilet-andragogikk. Det visste dere ikke, hva?

Dette systemet går ut på å undervise selvstendige, tenkende ryttere, som vil ta ansvar for egen læring og forstå mer av hva de gjør og hva de skal gjøre. Når man er på egen hånd, må man klare seg selv uansett, og derfor er det en ridelærers oppgave å lære sin voksne rytter å ri på egen hånd, og å lære å løse de problemer som oppstår til enhver tid med de verktøy en har til rådighet.

Stadig får vi allikevel spørsmål om vi ikke kan tilpasse litt ekstra til en rytter som har spesielle ønsker. Det er særlig ryttere som så gjerne vil ha privattimer. De synes det er fryktelig plagsomt med alle de andre rytterne og hestene, og de synes ikke de får konsentrert seg og heller får de ikke nok oppmerksomhet fra ridelæreren.

Da må vi fortelle at dessverre, det gjør vi ikke. Vi kan ta enkelttimer som unntak når det ikke er tid til annet, når vi skal gi "smaksprøver" eller når det bare er en rytter til stede, men undervisningen blir dårligere når vi underviser bare en rytter av gangen. Jeg skal forsøke å forklare hvorfor.

1. Vi underviser rytteren. Ikke hesten. Det er rytteren som trenger å forstå hvordan hun kan endre seg slik at ridningen blir varig forandret til det bedre. Og vi kan bare ta en ting av gangen. For å kunne gjøre en varig endring, må rytteren øve på den nye tingen i minst 5000 repetisjoner, ellers vil man gå rett tilbake til den nye vanen så fort instruktøren ikke er der lenger. For å rekke 5000 repetisjoner i løpet av en ridetime, må vi ha minst en klokketime til disposisjon. (en repetisjon kan være ett steg i trav. )

2. For å kunne repetere på mest mulig effektiv måte, trenger rytteren å øve en viss del av tiden for seg selv. Det gjør nervesystemet ingen tjeneste om instruktøren står og niholder på kontrollen gjennom hele timen. Alt for ofte skjer det da at eleven ikke klarer å reprodusere det gode resultatet på egen hånd dagen etter, fordi han ikke husker hvordan i huleste han kom til den gode bevegelsen. Det var nemlig instruktøren som gjorde det via "fjernstyring", ikke rytteren selv som forsto og deretter gjorde det selv. Når man hele tiden må ha tvungne pauser borte fra instruktørens øye, kan man tvinge seg selv til å forsøke å forstå og kjenne, og man kan få bekreftelse eller hjelp så fort man virkelig trenger det.

3. Rytteren trenger å lære seg å ri selvstendig. Vi trenger å trene på å ri på en måte som er ettertenksom og følende, ikke bare labbe rundt på sporet på autopilot. Når vi rir på "egen hånd" med instruktøren til stede, oppfordres man til å tenke i større grad enn når man blir holdt psykisk i hånden igjennom hele timen.

4. Rytteren trenger å lære seg å ri sammen med andre ekvipasjer. Det kan være mange årsaker til at man spenner seg sammen med mange andre, men alle sammen er forhold vi MÅ jobbe med å eliminere. Vi trenger å lære:
a) Å se opp og frem og planlegge ridningen vår.
b) Å ri balansert og kunne ha kontroll over hesten over ryggen og under hjelperne.
c) Å kunne ta en halvparade eller vende under hjelpen om det skulle skje noe uforutsett.
d) Å kunne regulere hestens tempo.
Alle disse punktene øver man mest effektivt på om man rir mange sammen. Det er ikke for ingenting at ridetrening alltid har skjedd i større grupper, både i sivil og militær sammenheng.

Vi mener også at mye av læringen hos vokse mennesker skal foregå ved at vi prøver og feiler litt. At man tør å kaste seg litt ut på dypt vann og lærer seg ved å forsøke. Ingen finner nytt land om man ikke våger å dra lenger fra kysten enn at man ser land.

At man strever i begynnelsen betyr ikke nødvendigvis at denne formen er ubrukelig, det betyr at den er utfordrende, og at læringskurven er litt bratt i begynnelsen om man ikke er vant til det.

Da sier vi at man må øve og bli vant til det. Life is hard. Men så blir man kanskje god til slutt? Og da er det kanskje verd det?

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Share on Facebook Share on Twitter
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 5:22 pm 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Kom på en ting: Vi så litt på TV i helgen. Jeg fikk sett i noen minutter på programmet der Eyvind Hellstrøm rusker opp i restauranter, og dette handlet om en dame som drev en cafe/restaurant uten at hun egentlig kunne lage mat, men laget noe ut fra Knorr-poser som ikke var særlig egnet for Hellstrømske neser.

Hellstrøm fant frem kokeboken hennes, slo opp på "fiskepudding", kjøpte en fisk på markedet til henne, og sa: Lag fiskepudding. Og uansett hvor mye hun ba og tryglet, ville han ikke hjelpe henne. Hun måtte finne det ut selv, ellers ville han ikke hjelpe henne.

Nå fikk jeg ikke sett mer, for jeg måtte gå, men dette var en mann etter mitt hjerte. Sånn skal man lære. Ingen blir flink av å gjøre akkurat det noen andre geleider en til. Det er bare barn som trenger den metoden, og ikke engang alle dem.

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 7:26 pm 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Her er programmet: '

http://www.tv3play.no/play/236854/?autostart=true

Se og lær. Dette er sånn det går når man virkelig vil noe. Og da får man jo lyst til å hjelpe, for da kommer det til å bli resultat.

:D

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
New topic Reply to topic   [ 3 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet