Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Hvorfor jentene skremmer bort gutter fra ridningen.
PostPosted: Thu Sep 22, 2011 10:50 am 
White Lady

Stadig vekk spør man seg om hvorfor det er så få gutter som rir. Det er jo vitterlig slik at ridning er en risikosport? Og i andre land vi helst ikke sammenligner oss med, er ridning sett på som en svært mandig aktivitet.

Mange forsøker seg med at det er smart å begynne å ri, fordi da får man så mange muligheter på kjønnsmarkedet. Tydeligvis er dette ikke et argument som slår an hos det sterke kjønn, ihvertfall er det ikke overveldende respons på tilbudet. Skyter vi bak mål med argumentasjonen? Har vi noen sinne gjort en markedsundersøkelse ved å faktisk spørre folk i målgruppen om hva de selv tenker?

Tvert imot, vanligvis lager man seg bare en forklaring basert på egen synsing om motparten, og dermed på myter, vridde sannheter og fordommer. Siden jeg er gammel markedsfører, vet jeg at det funker dårlig å selge inn et budskap til en målgruppe med argumenter som er bunnet i fordommer om målgruppen.

Så jeg har brukt noen år på å spørre, jeg. Samle informasjon om hvorfor jenter skremmer bort menn fra ridesporten i Norge. For det er de de gjør. Selv om begrepet "skremme" er temmelig misvisende. Det handler slett ikke om frykt, snarere tvert i mot.

La oss først se litt på målgruppen. Hvem er de? Menn? Er de en ensartet målgruppe? Nei, selvsagt, men de har noen fellesnevnere. Problemet for oss kvinner som skal markedsføre ridningen overfor dem, er at vi kategoriserer dem ut fra våre fordommer om hva menn er. Macho, sier vi, litt nedsettende. Action-man. Pøh. Æsj. Herreguuud, altså.

Og så ender det opp med at de eneste mennene som interesserer seg for ridning i Norge, er de som identifiserer seg med tradisjonelt kvinnelige verdier, eller de som er så selvstendige at de gir blaffen i hva andre synes og bare VIL lære seg å ri. Disse er dessverre for markedsførerne ikke så svært mange. Skal man appellere til den vanlige mannen i gata, må man snakke til ham, og ikke føyse av ham. Jada, jeg mener den mannen som liker å se fotball og spille bilspill.

Det er i det hele tatt en veldig lettvinn hersketeknikk, det, å føyse av folk og kulturer man ikke forstår eller er redd for. Og nå skal jeg komme med en liten brannfakkel:

Jeg mener at de fleste ridemiljøene i Norge, som er dominert av kvinner, er redde for menns tradisjonelle verdier og deres fysiske evner, og dermed ubevisst fryser dem ut.

Jeg har grunnet på saken i lang tid, og det datt ned en bekreftelse i går. Jeg var på besøk hos noen veldig hyggelige mennesker jeg er glad i, som begge er veldig atletiske. Damen i paret sa noe om hvorfor hun aldri fortsatte med å ri. Hun fikk nemlig ett og bare ett ridekurs sponset av sine foreldre, og rideskolen insisterte på at alle måtte gå et stellekurs før de fikk lov å ri. Dama er superalpinist og megaaktiv. Og fikk beskjed om å lære seg å flette manen før hun fikk prøve om det var noe moro å ri. Hun fortsatte ikke.

Dessuten hadde hun vel fått et inntrykk av disse menneskene i stallen var noen pingler, som mente at "ridning var så farlig og slitsomt atte", at møkking var morsomt, det viktigste med ridesporten var at halen var ren, og at den som vil galoppere første ridetime er gal, uansvarlig og dum.

Dette baksnakkende, dikkedarende, pinglete, dullende uhyret som heter stallmiljø er uhyrlig avskrekkende for et noenlunde aktivt, realt, atletisk og spenningssøkende menneske. Alt vedkommende står for er skremmende for dette miljøet, og det er ikke uventet at miljøet forsøker med alle midler å kaste mennene og guttene ut.

Jeg husker da jeg var tenåring og hadde fått en ny ridelærer. En mannlig en, faktisk, som jeg syntes var kjempedyktig. Jeg lærte jo noe. Han var sprangrytter, og ganske typisk mann. Hyggelig, vittig, aktiv, full av tiltak. Og litt tøff i trynet når han underviste. Omtrent sånn som Pelle.

Og alle de voksne kvinnfolkene på stallen kunne ikke stoppe med å baktale ham. De var direkte ondsinnet. Alle de gode tiltakene han fant på ble revet fra hverandre, og de fant til og med på løgner og snikksnakk for å skade ham i folks omdømme. Til slutt gadd han ikke mer og sluttet. Og vi fikk tilbake en sånn vanlig kvinnelig instruktør, med den vanlige, pinglete approachen. Som jeg bare lærte å bli mer pinglete av.

Det er vel ingen hemmelighet at Pelle også såvidt snuser på samme skjebne her og der...

I det moderne samfunnet har vi fått til en ganske bra likestilling, og det er veldig bra. Det som ikke er så bra, er at vi istedet for likestilling har løftet frem de tradisjonelt kvinnelige verdiene på bekostning av de mannlige i mange tilfeller. Det blir ikke mer likestilling om vi bytter om på verdiene, slik at mannlige verdier nå blir sett på som mindreverdige, lavpannede og onde, og kvinnelige som allmengyldige og høyverdige.

Vi kvinner har alltid rost oss selv av at vi er så flinke til å forstå andre, noe som for meg er en nesten latterlig påstand, idet at vi så åpenbart som gruppe er ute av stand til å forstå tradisjonelle mannlige verdier. Vi tror kanskje vi forstår dem, nok til å latterliggjøre dem, men det er jo ikke forståelse.

Grunnen til at jeg legger ut i det vide og brede om dette temaet her, er at denne forståelsen er viktig for selve ridningen. Vi kan nemlig ikke helt og fullt bli gode ryttere om vi ikke klarer å bruke hele kroppen og hele psyken til å ri med. Hvis vi fornekter alle de verdiene som kastes i søpla som "macho", kommer vi for alltid til å bli uferdige ryttere.

Hvis vi fortsetter med å skremme vekk alle de atletiske kvinnene og mennene, kan vi sikkert få ha vår lille lekegrind hvor vi kan tro at vi er flinkest, men vi kommer aldri til å bli virkelig gode.

Jeg skal ikke begi meg ut på noe forsøk på å beskrive hva vi trenger og frykter, men jeg skal lage en liste over hva vi trenger, og som en dose flere atletiske, reale mennesker i miljøet kunne hjulpet betraktelig med:

- Dristighet
- Direkte tale
- Atletiske idealer
- Selvstendighet
- Evne til å sette grenser
- Lederevner
- Evne til å tåle motgang uten å sutre

Nå pleier gjerne pinglefolket å komme med påstander om at det er viktigst å ta vare på dyrene, og at hensynet til dyret må komme først. Selvsagt. Er det noen som tror at en atletisk person med lederevner ikke kan ha omsorg? Kanskje det er slik at en atletisk person lettere kan identifisere seg med en atletisk hest, og leke med den istedet for å binde den fast og temme den slik at personen kan klare å håndtere den?

Kanskje det er slik at hesten egentlig heller vil ut og leke enn å få vasket halen? Kanskje den heller vil hoppe og løpe enn å gå sakte rundt og rundt med for stramme tøyler med en rytter med låste hofter?

Ikke at jeg klandrer noen for å gjøre feil, men hvilken feil er egentlig den verste her? Å ri uten hjelm, eller å ri en hest man ikke klarer å balansere på, selv med sikkerhetsvest og hjelm? Og lage et miljø hvor det oppfordres til mobbing av den som ikke rir med hjelm?

Og hva er bra med et miljø hvor vi fremelsker verdien av å finne feil på andre bak deres rygg?

Før kvinnelige miljøer forstår hva jeg i det hele tatt snakker om her, og slutter med å gå i skyttergravene og forsvare seg med å slenge ut enda flere fordommer om "menn", kommer ridestallene i Norge til å fortsette å være fullstendig dominert av kvinner. Og det er jo dumt. Det finnes en halvdel av befolkningene der ute som rideskolene overhode ikke når. En ganske stor business opportunity der, altså.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

New topic Reply to topic   [ 1 post ]