Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Pietismens klør
PostPosted: Sat Oct 22, 2011 5:56 pm 
White Lady

Jeg driver og koser meg så fælt om vinteren, for det er sånn julestemning. For meg er julesteming ikke noe som skal strengt holdes til desember, det er den koselige stemningen som en kan velge å putte inn i hele mørketiden, og som gjør at hele vinteren blir hyggelig.

Det gjør noe med en å ha to konservative katolikker boende hos seg. Mange nordmenn har et snodig forhold til katolikker, de har omtrent aldri snakket med en, og hvis de har en formening om dem, tror de at katolikker nok må være enda mer pietistiske enn nordmenn er. Det vil si at vi hele tiden skal nekte oss ting, omtrent som om det er en dyd i seg selv å straffe seg eller pine seg.

Vi sitter og drikker vin om kvelden og ler godt av den der. Sånn er det jo ikke. Det er jo ingen vits i å nekte seg selv ting bare for lidelsens skyld? Poenget skal vel heller være at man skal forsøke så godt man kan å bli et godt menneske, og ta ansvar for det man gjør mot seg selv og mot andre.

Så si meg da: Hva gjør det meg av ondt som menneske om jeg begynner å spise julemarsipan i oktober? Ingenting bortsett fra at jeg antagelig blir feit om jeg ikke klarer å stoppe. Ingenting er bedre enn julemarsipan, kanskje bortsett fra påskemarsipan. Og det beste ved dem er at de er tegn på at en hyggelig tid snart kommer, og at vi gleder oss. Sånn hvis man ikke er opptatt av å overholde fasten, da...

Min julestemning blir ikke mindre om jeg sprer den litt utover, den blir større. Jeg har ingen begrenset pose med kos som går tom på Luciadagen fordi jeg har brukt den opp. Jeg gleder meg hver dag over julestemningen som kryper over dørstokken og nedover trappa i det svake morgenlyset. Den blir ikke dårligere om handelsstanden begynner med gnålet sitt alt for tidlig. Om de driver med julegnål eller pop-gnål bryr meg akkurat like lite, jeg synes det gir gnagsår uansett. Så jeg hopper over det og legger merke til det jeg vil være opptatt av.

En annen pietistisk greie er at vi skal spare til en spesiell dag. Vi har en flaske champagne i kjøleskapet så lenge at den blir dårlig fordi vi ikke kan drikke den på en helt vanlig dag. Og ihvertfall ikke på en dårlig dag. Men hvorfor ikke? Det er vel da vi trenger noe ekstra å kose oss med?

Eller peoner. Folk sier til meg: Jeg vil ikke ha peoner i hagen, de varer så kort. Og så unnlater de å ha verdens flotteste, vakreste og mest overdådige blomster i haven, fordi de så visner etter en uke? Men hva med den uken, da? Den er jo fenomenal? Hva med å leve akkurat den uken? Neste uke er det noe annet som blomstrer.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

New topic Reply to topic   [ 1 post ]