Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: En liten fokusgruppestudie for den som vil hjelpe meg
PostPosted: Tue Nov 08, 2011 9:48 am 
White Lady

Hei!

Jeg driver stadig og småforsker litt på bevegelse og responser i kroppen, og prøver å forstå endel sammenhenger som jeg ikke klarer å finne noen informasjon om andre steder. Jeg håper at så mange som mulig av leserne av dette forumet har lyst til å hjelpe meg ved å svare på noen spørsmål om hvordan de selv fungerer.

Det ser selvsagt helt frivillig hva du vil svare på, om du ikke vil svare på alle spørsmålene er det allikevel verdifullt for meg om du svarer på noen. Jeg kommer ikke til å spare på disse svarene, men lage meg et sammendrag av erfaringene som er helt anonymisert, og så slette originalene. Selvsagt vil det du skriver forbli mellom deg og meg.

Grunnen til at jeg spør på denne måten, er at jeg har lagt merke til endel sammenhenger i måten vi reagerer på og beveger oss, og jeg lurer på om disse sammenhengene kan være mer generelle eller om mine iakttagelser er mer tilfeldige.

Jeg vil gjerne at alle som har lyst til å svare sender inn sitt svar, uavhengig om de kjenner seg igjen i spørsmålene eller ikke. Det er viktig at jeg får inn et så balansert materiale som mulig, og ikke bare fra dem som har problemer.

Skriv slik du selv ønsker det, kort og stikkordsmessig eller beskrivende. Dette skal ikke inn i noen statistikk, men er en slags kvalitativ undersøkelse slik at jeg får et større innblikk i hvordan folk flest fungerer.

Svar på mail til hanne@trollspeilet.no. Resultatene av det jeg finner kommer til å gjenspeiles i videre innlegg på Trollspeilets Ridelære, selvfølgelig generelt og helt personuavhengig. Så om du blir med, bidrar du til videre skriving på ridelæren.

Spørsmålene er slik:

1. Har du noen spesielle problemer i kroppen? Hvilke? Låsninger, svakheter, problemer med bevegelse, ting du ikke får til når du rir. Vondter, hypermobile ledd, whatever. Bare du vet. Hvis du ikke har noen problemer, er dette også verdifullt å vite.

2. Har du problemer med å gjespe og strekke deg samtidig? Kan du strekke deg med armene opp og ut til siden og med full strekk i hele ryggen mens du gjesper, eller stopper gjespen når du gjør dette?

3. Klør du ofte på ryggen? Har du lagt merke til om du klør mer der hvor du vet du har låsninger eller er stiv?

4. Er du kilen? Når du blir kilt, reagerer du:
a) med å le høyt, og så ta igjen og kile den andre like mye mens dere begge ler og hyler?
b) med å bli sint eller irritert. Det er ubehagelig og dårlig gjort å kile.
c) Du har lært deg å ikke være kilen. Du reagerer ikke lenger på å bli kilt.
d) Annet. Beskriv.

5. Har du lett for å hoppe, løpe og boltre deg? Kan du stupe kråke, slå hjul eller stå på hendene? Er du redd for å klatre eller har du klaustrofobi eller høydeskrekk? Blir du sint eller irritert på folk som gjør slikt, eller er det moro å se på?

6. Vet du om du har låste eller inaktive hofteledd når du rir? Vet du noe om din løpeteknikk eller annen bevegelsesteknikk?

7. Har du opplevd noe traumatisk psykisk eller fysisk i barndommen eller ungdommen? Du trenger ikke å forklare hva eller hvordan, man fortell gjerne om du vil.

8. Har du angst eller depressive tanker noen gang? Er du oftest glad og positiv? Betegner du deg som optimist eller pessimist?

I tillegg er det fint om du legger til andre ting du mener kan ha betydning, som jeg ikke har tenkt på. Det kan belyse tematikken enda bedre i det videre arbeidet.

På forhånd tusen takk for hjelpen. Ditt bidrag kan være med på å hjelpe andre, og kanskje i neste omgang deg selv. :)

Hilsen
Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 08, 2011 3:08 pm 
White Lady

Jeg må bare få takke dere som allerede har sendt inn, jeg får ikke tid til å svare alle enkeltvis ennå, men jeg setter veldig stor pris på hvert enkelt svar.

Husk på at dere som IKKE opplever noen problemer også er viktige, fordi da kan vi se hva som er normalt, og om det er noen sammenheng. Jeg har allerede ut fra noen av svarene som har kommet inn fått en begynnende bekreftelse på noen av mistankene jeg hadde, men jeg trenger flere svar for å vite om det gjelder for flere og ikke bare en eller to.

Måten vi vil bruke denne informasjonen på, er at vi bruker erfaringen i undervisningen, og så ser vi om det er slik at de fleste elever responderer godt på det vi foreslår av øvelser eller måter å trene på. Gjør de det, vet vi etterhvert at dette er mer almengyldig, og kan skrive om det i ridelæren.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 10:21 am 
White Lady

Hei alle sammen!

Jeg vil bare si til alle dere som har sendt inn at jeg er veldig takknemlig for alle svarene! Jeg får ikke tid til å skrive svar til alle, men jeg samler dem, og kommer til å gå igjennom hvert eneste når jeg har anledning til å konsentrere meg skikkelig om saken.

Målsetningen min med dette er som jeg har nevnt før, å se etter om det kan være noe som helst mønster i alle de observasjonene som jeg allerede har gjort meg, eller om det er mest sannsynlig at det er tilfeldig.

Jo flere svar jeg får, dess lettere blir det å se om det er noe mønster. Så kommer vi som sagt til å jobbe med saken i undervisningen parallellt, for å se om vi kan finne metoder som kan hjelpe folk.

Vi tror ikke på noen teori før vi ser at det hjelper folk og at det fungerer på mange. Men for å utforske helt nye metoder, må vi prøve å grave og spørre, og ofte streve ganske lenge før vi finner ut noe.

Vi har jo jobbet i snart ti år med å finne ut av de metodene vi nå bruker, mye ved å bruke "tilfellet Hanne" som prøvekanin. Det er "heldigvis" slik at mange har beslektede problemer til mine, men vi ønsker jo også å finne metoder som passer til andre enn mine også. Derfor er det vi spør og undersøker på denne måten.

Så, igjen takk. Det vil nok ta litt tid før det kommer ut noe resultat av undersøkelsen, men det vil hjelpe oss, det ser vi allerede.

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 3 posts ]