Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hvorfor man ikke får betaling for å være hestepraktikant
PostPosted: Wed Nov 16, 2011 1:46 pm 
White Lady

En venninne og jeg snakket litt om det å være praktikant i går. Og om hvorfor det ofte ikke er betalt arbeide å være praktikant på et hestesenter. Ihvertfall er det ikke det her. Man får kost og losji og kanskje oppstalling av en hest, samt undervisning, men det er det. Mange steder må man til og med betale for å være praktikant.

Jeg svarte: Det er fordi man heller ikke får betaling for å gå på skole. Som regel betaler man penger for å gå på en privatskole. Og å være praktikant er å lære. Det sier jo også tittelen, man er et sted for å få praksis, både for å få kunnskap og ferdighet, og for å få noe på CVen, slik at man kan søke seg en betalt jobb i samme bransje senere, med et godt skussmål fra et anerkjent sted. Avhengig av statusen til det stedet man har praktisert, kan man ofte gå videre til gode jobber andre steder med en god referanse fra praksisjobben.

Men det viktigste med å være praktikant, er at man kan lære av den man gjerne vil lære av. Og man kan sjekke ut om dette er et yrke man vil leve med resten av livet, uten særlig risiko. Jeg har en venn som er kokk, og som fortalte om en utplasseringselev han hadde. Eleven var forholdsvis lat og temmelig sutrete. Han hadde nok sett for seg at han skulle få lov til å lage gourmetmiddager, ikke stå og hakke grønnsaker og vaske benker hele dagen.

Da sa min venn til ham: "Nå kan du dra tilbake til skolen og fortelle læreren din hvorfor du ikke får være her mer" Da eleven protesterte og mente at han skulle skjerpe seg og hjelpe til, sa min venn: "Jeg trenger ikke deg. Jeg klarer dette veldig fint alene. Det er du som trenger meg."

Jeg har også en fantasyserie jeg liker veldig godt. Den heter The Wheel of Time. Den handler om et stort knippe mennesker som vi følger på veien mot forskjellige maktstillinger i verden, og som alle sammen vet at deres oppgave kommer til å bli å sammen redde verden fra dommedag. Det som er så fascinerende med denne serien, er at alle disse maktmenneskene, uansett om de er født som prinsesser eller sauegjetere, går igjennom svært vanskelige, strevsomme og ydmykende prosesser i livet. Denne novisetilværelsen, hvor de må skrubbe gryter, slave for umenneskelige herskere, terpe i uendelighet på ting som kan synes uvesentlig, eller jobbe så svetten siler i timesvis for så å gjøre hele greiene om igjen, er nødvendig for at de skal forberedes til den oppgaven de til slutt kommer til å utføre.

Som Sigrid Undset sier i Kristin Lavransdatter: Du må lære å lyde og lære før du kan byde og råde.

Pelle og jeg jobber med temmelig infløkte saker. Vi prøver å finne ut så mye vi kan om sammenhengene i ridningen og alt som innvirker på god eller dårlig ridning. Dette er et temmelig enormt område som ikke er lært på en-to-tre. Ikke så lett forklart heller, bare se på ridelæren vår, som bare er halvveis eller ikke det engang. Og uansett ikke kan beskrive tingene godt nok.

Den aller viktigste måten vi kan lære bort dette på, er ved praksis. For det er ikke mulig å forstå alle sammenhenger i naturen uten å leve i den og kjenne den på kroppen. Hvordan skal man forstå hvordan man kan kjenne kulden utenpå kroppen uten å fryse fordi man spiser riktig, trener riktig og kler seg riktig, uten å prøve det i praksis?

Hvordan skal man forberede seg til å lede et ridesenter, og lære seg ansvar og herde seg til å tåle alt skitarbeidet, om man ikke orker å tråkke seg igjennom møkka hver dag, selv om ingen sier hva du skal gjøre og roser deg for hver lille ting du gjør? For det kan du banne på at ingen kommer til å gjøre når du får deg ditt eget.

Det er så mange små og store ting man må kunne, forstå, tåle, orke og beherske om man skal drive en hestedrift på den måten vi gjør det. Og alt må øves på i praksis. La meg ta noen få eksempler:

- Få start på en gammel, verkbrudden traktor hver eneste iskalde morgen, og kjøre ut fôr med den uten å ødelegge den. Sakte få en forståelse for mekanikken i skabberakkelet og lære seg å beherske den istedet for å bli behersket.
- Slite og slepe med 100 meter vannslange i gjørme eller kuldegrader. Lære seg effektive arbeidsmåter, hvordan en lettest tømmer slangen slik at den ikke fryser, og hvordan man får tint den mest effektivt når man allikevel har glemt det.
- Lære å håndtere oppløpne unghingster, og hvordan ens eget kroppspråk og holdning innvirker. Traske rundt blant hestene i flokken i timesvis for å hente inn en gjenstridig hest, gjøre dumme ting, bli ledd av av hestene, men lære av det man ser og gjør, og stadig bli flinkere.
- Kjenne hvordan sunt kosthold gjør noe med kroppen, hvordan betennelser forsvinner og varmen holder seg bedre når en spiser mer riktig. Få mer årvåkenhet og utholdenhet av å spise annerledes. Og kjenne hvordan formen stuper når man sniker seg til å spise en bolle eller en sjokolade allikevel.
- Øve selvdisiplin og ri og trene selv om det er mørkt og kaldt og en helst vil sitte og taste på PCen. Skal man drive med hest, blir det lite penger av å bare sitte inne, selv om kontorarbeid også må gjøres.
- Kjenne at man kan bli mer årvåken og mer avslappet på en gang av å leve med faren for at man må stå opp midt på natten fordi hingsten har stukket av fordi noen har glemt å slå på strømmen eller lukke den øverste døren.
- Lære seg å huske å sjekke allikevel, om strømmen er på og dørene igjen, selv om noen andre skulle gjøre det, fordi man selv allikevel får jobben med å fange hester om de skulle komme seg løs.
- Erfare at man klarer å håndtere selv femten vallaker og hopper i fullt opprør med en hingst som jager dem rundt, om man bare bruker alle de ferdighetene man har lært seg og den roen man har funnet ved å jobbe hardt over tid.
- Forstå hvordan alle de kompliserte sammenhengene i naturen kan gjøre at hestene holder seg friske og blir friskere for hver dag. Fordi vi griper inn der vi må, men ellers bare overvåker og lar naturen gjøre jobben. Forstå hvor mye mektigere naturen er enn vi. Forstå hvordan kaoskreftene i naturen hele tiden søker mot en balanse i kaos, og om vi forstyrrer denne balansen, må vi for alltid hjelpe den med å balansere.
- Ta ansvar for egen læring, og for å spørre, lese, øve, praktisere og gå på snørra. Det er bare ved å gå på snørra, fysisk eller psykisk, at vi kan lære. Vi lærer aldri av å lese om andres feil, vi må også erfare selv.
- Våge å være dum, våge å være klønete, igjen og igjen, og utfordre alle de sidene av seg selv som trenger forbedring. Det er lett å arbeide med det man kan. Men hvor mange er det som stadig hiver seg utpå de tynneste flakene for å riste i det buret hvor det gjør mest vondt? Det er dit man må for å bli flink.

Skal vi gjøre en forandring, må vi be kråka i hjernen holde godt kjeft og sette igang med å jobbe med de små tingene.

Selv har jeg satt meg fore at jeg skal lære å like å skure gryter. Det blir så allikevel jeg som skurer dem. Jeg har begynt å like det. Det er fordi jeg har begynt å skjønne hvorfor det alltid er jeg som ender opp meg å skure dem.

Det er fordi jeg har gjort det så mange ganger at jeg er blitt fordømt flink til det.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2011 2:40 pm 
White Lady

... og så glemte jeg en svært viktig ting:

Evnen til å rette opp i feil som oppstår fordi man selv ikke er perfekt.

Ludvigs lærer sa noe bra. Hun sa: "Stakkars den gullsmedlærling som aldri har gjort noen feil. Hvis han gjør en feil under svenneprøven, vet han ikke hvordan han skal rette den opp".

Å drive ridesenter er å ha konstant dårlig råd og dårlig tid. En kan umulig gjøre alt perfekt. En kan umulig leve opp til alles forventninger.

En svært viktig ting en må lære, er å kunne prioritere beinhardt, kunne si nei, kunne gi blaffen i det man absolutt ikke kan få gjort, selv om det egentlig er nødvendig, og så heller rette det opp senere, når man har mulighet.

Prøver man å være perfekt, har man allerede feilet.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 2 posts ]