Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Å publisere seg selv.
PostPosted: Tue Dec 20, 2011 2:15 pm 
White Lady

Jeg leser stadig dramatiske lederartikler, kommentarer og artikler i den tradisjonelle pressen som advarer mot blogging og utbredt aktivitet på sosiale medier. Man kan jo avsløre seg selv. Noen kan få vite noe om deg. Hvis det skulle være en eller annen hemmelig instans som er ute etter å kartlegge deg, dine vaner og preferanser, er du ille ute om du ikke er forsiktig med hva du legger ut.

I følge mitt hode hører vel de farligste aktørene i den jungelen der til innenfor pressen, og de eneste som er særlig utsatte, er de som til nå har holdt seg borte fra å gi intervjuer, men som allikevel er aktuelle for pressen å skrive om. Jeg tror det er veldig få kriminelle eller etterretningsfolk fra fiendlige land som ønsker å følge med på mine julekakeoppskrifter.

Tvert imot tror jeg kanskje at den grupperingen som er aller mest truet av utviklingen på internett er de tradisjonelle mediene og deres ansatte. Inntil nå har journalister og redaksjonene deres hatt monopol på sannheten. Særlig kjendiser har fått erfare at det slett ikke er så lett å balansere på presse-knivseggen, de er avhengige av omtale for å bli kjent, men de har ingen kontroll på hva som skrives om dem, vi har jo en uavhengig og kritisk presse, som selv bestemmer hva som skal velges ut, og hva som best representerer sannheten.

Redaksjonene har også hatt enerett på å bestemme hvilke saker og temaer er som er interessante for folk, og dermed skal videreformidles. På internett kan leserne selv bestemme hva som er interessant. Det vil si at vi får mye tull, men også utømmelige kilder til kunnskap på mer snevre områder, som ridning, økologisk dyrkning eller biomekanisk riktig trening. For Pelle og meg er internett en fantastisk kilde og et medium til å komme i kontakt med spesialister og kunnskapsrike folk på slike snevre områder, som vi ellers aldri ville ha visst om, så lenge pressen bestemmer hva som skal videreformidles.

Kanskje ikke rart at det er journalistene og pressen som raljerer mest over hvor latterlig det er at folk publiserer seg selv, og avslører seg selv over nettet? Jeg synes imidlertid det er fryktelig komisk at det er pressen som plutselig er bekymret for folks image, de som i alle år har vært ivrige på å formidle sladder og vås om kjente personer, eller for de mest seriøse mediene; formidle vridde sannheter, sitater og meninger, utvalgt og sortert av redaksjonene. Selv om meningen er aldri så bra hos mange medier, vil totalen alltid blir skjev.

Se på endel av de aller mest kjente personene og hva som skrives om dem. Bakvaskelser fra oppsagte utro tjenere. Rykter. Bilder tatt i skjul på supermarkedet eller på badestranda. Uten at kjendisen det gjelder noen sinne får en reell sjanse til å si hvordan det egentlig var, fra hans side.

Å blogge, eller å twitre eller opprettholde en facebook-konto er jo bare akkurat det samme, bortsett fra at man har muligheten til å si det sånn som det er, uten å bli vridd på, selektert, redigert, photoshoppet eller sladret om? Klart man også kan bruke sosiale medier til å lyve eller pynte på sannheten, men det er vel sjelden et svært stort problem.

Så, til syvende og sist? Hvem lider mest av at så mange kan publisere seg selv? Pressen, skulle jeg tro. Hvem gidder å bruke en formue på annonsering i pressen, når en kan gi litt av seg selv på internett, og så får man alle de leserne man trenger? Hvem gidder å kjøpe generelle magasiner som gulper opp ting en som har levd noen år har lest tusen ganger før, fordi de trenger en bred målgruppe for å tjene nok penger?

Næh. Internett har nok kommet for å bli.

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

New topic Reply to topic   [ 1 post ]