Google+

Logg inn

Forumregler

Forumets regler

Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ferdighet vs hjelpemidler
InnleggSkrevet: Søn Nov 22, 2015 12:29 pm 
Avlogget
White Lady
Brukerens avatar

Det er nesten slik for tiden at mange tror du er skrullete om du vil lære deg å gjøre ting fra bunnen av. Joda, enkelte ting er det moderne å gjøre, for eksempel å lage mat fra gode råvarer. Men å gjøre opp ild uten tennbriketter eller gre ut tugger i manen uten showshine?

Jeg pleier å bli litt sånn trassig når jeg kommer borti sånne problemer. Hvordan kan jeg løse dem uten å ty til noe jeg må kjøpe? Disse kjøpeløsningene fins omtrent for alt mulig, og flere bruksområder kommer etterhvert som folk lager lure oppfinnelser og markedsfører dem. Noen ganger er de kjekke å ha i et knipetak også. Men jeg liker å vite at jeg kan klare meg uten. Derfor må jeg øve. Dessuten tror jeg at å klare seg uten gjør noe med min grunnleggende ferdighet.

La oss ta fenomenet hjelpetøyler. Jeg vet veldig godt hvordan jeg kan bruke hjelpetøyler til å fikse stive nakker og skuldre mye fortere enn vanlig. Og uten å krølle hesten sammen. Men jeg er nødt til å klare å gjøre det uten hjelpetøyler til vanlig, ellers er det uhyre lett å ramle ned i feil bruk, og dermed skade hesten med dem. Jeg må altså skjerpe min ferdighet med vanlige hjelpere.

Det samme skjer med kandarbitt. Får du ikke hesten til tøylen med trinsebitt, er sjansen 100% for at du ikke rir riktig med kandaren. Du har bare hoppet over en grunnleggende ferdighet som kandaren kamuflerer for deg. Helt til muskelknutene i nakken på hesten er som krokketkuler og ryggen under salen er som et høl.

Derfor liker jeg å øve på å tenne opp i peisen med bare digre kubber og kubbenes egen never. Gjerne litt våte kubber også innimellom. Det lærer meg noe. Og når jeg har tørr ved og øks til og med, kan jeg knerte småved og fyre opp med en fyrstikk. Få fyr uten fyrstikk kan jeg ikke ennå, så gal er jeg ikke helt ennå, men det er jo spennende. Det gir forståelse.

Det viktigste for å få slik forståelse og ferdighet er å våge å feile og våge å bruke tid. Så derfor går jeg i timesvis og trasker etter en unghest som ikke vil la seg fange. Jeg lærer av det. Så lenge jeg observerer. Og prøver ut nye ting. Og blåser i alle dem som synes jeg er mislykket der jeg går. En må jo ikke vise at man ikke får til alt med en gang.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Del på Facebook Del på Twitter
Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet